Ai groot probleem bij medicijntest, 1 dode, 5 heel slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Ai groot probleem bij medicijntest, 1 dode, 5 heel slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 19:14

Ik schrik toch wel van dit bericht wat ik net hoorde. Iedereen heeft het over vrij onschuldige laatste medicijn testen op mensen en zo.

Maar in Frankrijk is het toch flink misgegaan bij de test van een pijnstiller. 6 mensen heel ziek. 1 persoon daarvan hersendood. 4 in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis waarvan drie zeer waarschijnlijk met blijvende schade door de test.

Vraag me af hoe dit zo uit de hand heeft kunnen lopen. De test is overigens accuut gestopt, zou ook wel moeten denk ik ook.

http://nos.nl/artikel/2080622-franse-te ... ch-af.html
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeska2

Re: Ai groot probleem bij medicijntest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:16

Ik hoorde het net op de radio! Doodeng inderdaad. Zie wel eens advertenties in de krant staan en daar laten ze het altijd voordoen als totaal onschuldige testen.. Maar dat kan dus blijkbaar anders uitpakken!

karuna
Drukke kabouter

Re: Ai groot probleem bij medicijntest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 19:18

Het is ook normaal een redelijk onschuldige aangelegenheid. Je kunt wat last krijgen, maar ja dit is echt wel heel dramatisch,

picobello

Re: Ai groot probleem bij medicijntest, 1 dode, 5 heel slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:17

Afhankelijk van het type medicijn zijn dit soort onderzoeken vaak zeker niet onschuldig. Er is altijd een risico. In dit geval is het een keer goed fout gegaan, dat gebeurt ook wel vaker maar gelukkig niet heel vaak.
Ik hoop dat alle proefpersonen het overleven, maar 1 zou al hersendood zijn…erg heftig!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:26

Dit was een fase 1 studie, dus dan wordt blij niet eens getest of het medicijn wel doet wat het voor bedacht is. Nee, in fase 1 wordt de dosering getest die de mens kan tolereren en welke bijwerkingen daar eventueel bij komen.
Van de drie verschillende fasen waarin medicijnen getest worden, is fase 1 de meest riskante.
Ik heb als student in geldnood ook mee gedaan aan medicijnen testen, maar nooit in fase 1.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:29

Ik heb het nooit gedaan, maar vraag me af of je als proefkonijn een soort van verklaring moet tekenen waarbij je de risico's begrijpt enzo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 21:31

Dat zal toch wel mag ik hopen. Maar kennelijk is er een fikse inschattingsfout gemaakt nu. Best eenn hoog percetage proefkonijnen met mogelijk dodelijke bijwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:32

Ja, die moet getekend worden :) Dus de onderzoekers dekken zichzelf al goed in.
Jammer dat dit gebeurd, maar het is een risico!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:33

Risico's worden (in Nederland in elk geval) echt goed uitgelegd. Jij wordt zeer grondig onderzocht of je echt een gezonde proef persoon bent een er zit heel veel te ondertekenen papier werk aan vast.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:08

Je moet idd wel een hoop papieren ondertekenen. Hoe 'riskanter' het onderzoek hoe beter de verloning. Voor dit medicijn in deze fase was dat 1500 euro voor de geinteresseerden. Peanuts vergeleken met wat je er bij kan verliezen als het fout gaat.

Dit was idd een fase 1 onderzoek. Men begon met 1/100ste van de dosissen die ze bij dierenstudies gebruikt hadden.
In totaal hebben er 90 mensen aan dit onderzoek meegedaan.
De 6 die in het ziekenhuis liggen hoorden bij de deelgroep die de hoogste dosissen (nog steeds minder dan de dierdosissen) kregen, allemaal gezonde mannen van 30-40 jaar.

1 hersendood, 2 of 3 anderen wordt vermoed dat ze blijvende letsels zullen hebben.
De test is stopgezet.

Heb het zelf nooit gedaan maar vroeger idd genoeg medestudenten gekend die er wel aan mee deden. Ging altijd goed, maar je zal maar pech hebben zoals in dit geval.
1 pilletje en dood/gehandicapt :\ .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:11

Jemig als de doseringen zo laag zijn hoe kan het dan zo fout gaan?

Nou ja dood merk je niks meer van alleen je nabestaanden zijn er flink ellendig van. Gehandicapt door een testje.

Daarom zou ik er zelf ook nooit aan meedoen, ben ook niet geschikt maar risico zou mij te groot zijn. Maar wel diep respect voor de mensen die daardoor ervoor zorgen dat ik me minder ziek voel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:15

tja...wat ik mij dan afvraag,zijn er nog geen pijnstillers genoeg?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:22

geerke schreef:

Tuurlijk wel, maar aan morfine raak je ook gewend. En iemand die terminaal is moet niet onnodig extra lijden. En daarvoor testen ze dit soort medicijnen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:25

geerke schreef:

Even snel hierop in gaand; nee. Er zijn meer dan genoeg mensen allergisch of mogen de huidige pijnstillers niet slikken. Ikzelf mag een pijnstiller; paracetamol. Hier ben ik echter ontzettend allergisch voor geworden.

Vreselijk dat een test zo fout is gelopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:29

Het was geen pijnstiller maar een medicijn tegen parkinson.
Het zou dus een effect moeten hebben op bepaalde processen in de hersenen.
Dat op zich is al delicaat. Maar het is ook vrij moeilijk extrapoleerbaar van dieren (weet niet welke dieren, maar vermoed met enige significante hersenactiviteit gezien het te testen middel) naar mensen.

Als het bij lage dosissen al fout gaat wil dat zeggen dat er (bij)werkingen te voor schijn komen die in het diermodel niet merkbaar waren.
Medicijnen hebben nu eenmaal niet dezelfde effecten bij verschillende diersoorten. Biochemisch vaak wel gelijkaardig maar fysiologisch kan het compleet anders uitpakken.

Ik weet verder niet of het een volledig nieuwe molecule was of een voortzetting van bestaande medicijnen.

Het was verder wel een goedgekeurde studie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:33

Dan is het dus niet bepaald een pijnstiller maar eerder een totaal ander soort medicijn. Vreem dat er zoveel onduidelijkheid is. Eerste iets met canabis, daarna klopt dat niet maar is het een pijstiller en nu weer iets tegen parkinson.

Dan begrijp ik beter waarom het fout kan gaan. Als er bv bevingen geremd moeten worden of een klein stuk hersen moet worden gedeactiveerd. Ja dan kan het sneller verkeerd gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:35

Misschien was het gebaseerd op canabis?

Canabis wordt idd ook als pijnstiller gebruikt en ontspanner, ook in de medische wereld.

Edit: wat berichtgeving nagelezen:
Het gaat dus om een nieuw ontwikkelde molecule met als doel een stabiliserend, kalmerend en pijnstillend effect, evenals werkzaam voor motorische problemen tgv neurodegeneratieve aandoeningen (zoals Parkinson).
Het werkt in de hersenen op 'canabinoiden' receptoren. Cannabis is de plantaardige versie van deze groep moleculen. Het kan ook chemisch gemaakt worden. En het lichaam zelf kan ook dergelijke molecules aanmaken. Deze molecules hebben een invloed op stemming en humeur (nja, iedereen is wel bekend met effecten van cannabis, of bvb endorfines). Bedoeling was om een molecule te ontwikkelen die deze receptoren in de hersenen beschermt.

In short, pijnstillend en rustgevend effect. Maar in fase 1 wordt enkel nog maar gekeken of er bijwerkingen zijn en welke dosissen goed getolereerd worden.

Omdat het een nieuwe molecule is, is er geen antidote bekend.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 15-01-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:37

Ik weet en als thee niet te pruimen zo smerig. Een slok gehad getver maag was voor uren van de leg. Niet bepaald ontspannend of pijnstillend.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:06

De olie is ook goor, maar helpt goed ;)
Ik gebruik zelf de standaard olie en help mij heel goed. Had door dystrofie veel last van tintelingen, spasme, spiertrillingen en dwangstand van een hand. Sinds het gebruik geen last meer van.
Ik weet dat er verschillende sterktes zijn, maar dat (gezonde)mensen er doodziek van worden is voor het eerst dat ik het hoor. Tuurlijk zijn er mensen die er anders op kunnen reageren, net als met welk medicijn dan ook, maar bij een lage dosis (hoe laag was deze?) ziek worden of zelfs hersendood.

Ik vraag mij af of ze de plantaardige variant of de chemisch gemaakte hebben gebruikt. Schijnt wel een groot verschil in te zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:17

Het is inderdaad zo dat diermodellen lang niet altijd 1 op 1 te vertalen zijn naar mensen, onverwachte effecten komen regelmatig voor en daarom beginnen ze ook altijd met een veel lagere dosis. "Meer" is echt niet altijd beter qua effectiviteit, er is een maximum aan wat je lichaam kan omzetten en dat proberen ze te vinden. Afhankelijk van het soort onderzoek is het niet ongebruikelijk dat er bijvoorbeeld ieder kwartier bloed wordt afgenomen na dosering, zodat ze helemaal in de tijd kunnen volgen wat er gebeurt en die informatie wordt dan ook gebruikt om te bepalen of het nog veilig (of zinvol) is om op te hogen.

Ik heb recent zelf ook aan een fase 1 onderzoek gewerkt met oplopende doseringen waarbij we de hoogste dosering bij lange na niet gehaald hebben, uit de tussentijdse lab-testen bleek dat de biologische beschikbaarheid van het middel veel hoger was dan verwacht en dat het ook trager afgebroken werd, ook werden een aantal deelnemers niet lekker. We wilden tot 1000 mg gaan en zijn bij 100 gestopt (fictieve getallen, maar voor het idee, factor 10 dus) en dat was nog altijd lager dan de laagste dosis die theoretisch uit het diermodel kwam. Dat hoeft helemaal geen slecht nieuws te zijn, maar je moet wel wat doen met die informatie.

Ik ben heel benieuwd wat hier mis is gegaan, dat zal ongetwijfeld tot op de bodem uitgezocht worden. Sluit menselijk falen ook zeker niet uit, apothekers (die de testmedicatie vrijgeven) maken ook wel eens fouten.

Nickeltje schreef:
Ik heb als student in geldnood ook mee gedaan aan medicijnen testen, maar nooit in fase 1.

Haha dat zijn juist de enige testen waar je als student in geldnood aan mee kunt doen. Voor fase 2 en 3 moet je de aandoening waar het om gaat hebben, dus dat heb je vast niet gedaan ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:47

schoonzus heeft het ook gedaan. ik zou het zelf niet aan durven en doen.(vind na de kapper gaan al niet leuk bijwijze van).

Ik ben wel benieuwd wat er op de lange termijn gaan veranderen aan dit soort testen door dit soort ongelukken.

ik had ook een kennis die mee wou doen voor het geld, maar die kwam al niet door de vooronderzoeken zei ze zelf. dus je moet ook nog helemaal gezond zijn voor je al mee mag doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:03

Berichten blijven vaag. Ene zegt parkinson de ander stemmingswisselingen. De hersendode is oficieel overleden. 5 nog kritiek Drie daarvan hebben mogelijk blijvend hersenschade maar laatste bericht is dat tientallen ziek zijn geworden ook nog en niet alleen deze 6 mensen. Nog steeds geen echte duidelijkheid dus over de gevolgen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:04

Verschrikkelijk wat er gebeurd is... Maar de mensen die nu nog helemaal trots zijn op "hoeveel ze verdienen door wat pilletjes te slikken" en de "maar we worden toch goed in de gaten gehouden"-geblaat vertellen... Hoop dat die er nu ook wat anders over gaan denken... (ik vind het persoonlijk doodeng)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:05

Ellende is deze mensen zijn wel nodig. Zonder hun zou ik geen veilige medicijnen hebben. Hoe zou je dat anders willen testen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:12

Ik weet ook wel dat het moet ;) maar... Dat mensen er zo trots op zijn dat het zo goed verdient en gewoon niet het risico zien.... Tjah...