Albinisme in Afrika; een ware vloek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Albinisme in Afrika; een ware vloek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:44

Naar aanleiding van het item op Shownieuws zojuist open ik dit topic.
Ik heb er ooit vaag iets over gelezen maar het was bij mij in de vergetelheid geraakt. Ik ben echt diep geraakt, dat dit nog bestaat, in deze wereld... Is pure waanzin.

"Op woensdagavond 23 maart gaan presentator Kees Tol en onderzoeksjournalist Kees van der Spek bij SBS6 de uitdaging aan voor het Liliane Fonds. In deze speciale uitzending vragen Kees en Kees, beide op hun eigen manier, aandacht voor de hachelijke situatie van albinokinderen in Tanzania.

Kees Tol gaat helpen met de bouw en inrichting van een opvangcentrum. Kees van der Spek duikt als onderzoeksjournalist in de illegale handel in lichaamsdelen."

Bron: http://www.show.nl/showflits/2016/kees- ... aging-aan/

"Op de bres voor albinokinderen
Het Liliane Fonds zet zich ook in voor albinokinderen, bijvoorbeeld in Tanzania. Mensen met albinisme hebben geen pigment in de huid, de ogen en het haar. Ze hebben een groter risico op huidkanker en zien vaak slecht. Albinisme is het gevolg van een genetische afwijking, maar veel Tanzanianen zien het als een vloek. Tegelijkertijd geloven ze dat een stukje lichaam van een albino geluk en voorspoed brengt. Het gevolg: albino's, ook kinderen, worden opgejaagd, ontvoerd, verminkt of vermoord. Het Liliane Fonds steunt kinderen met albinisme met medische zorg, vooral voor huid- en oogproblemen, onderwijs en een veilig onderkomen, maar ook door hun omgeving bewust te maken van de échte oorzaak van albinisme en van de rechten van albino’s en andere kinderen en volwassenen met een handicap."

Bron: http://www.sbs6.nl/programmas/de-uitdag ... ren-erbij/

Op de website staat een lijst met spullen die je kunt doneren voor deze kinderen in het opvangtehuis. De kleinste spullen zijn al welkom zoals pennen, papier, spelletjes en zonnebrand. Ik ga morgen eens kijken wat wij allemaal in huis hebben..
Zijn er meer mensen die dit item hebben gezien?

Mars

Re: Albinisme in Afrika; een ware vloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:48

Staat me iets van bij... Pas was dit ook in het nieuws, een vrouw had ook van alles ingezameld voor deze kinderen en naar de school gebracht. Enkele maanden later bleek dat alle gedoneerde spulletjes gewoon doodleuk doorverkocht waren en er was niks meer van terug te vinden. Zal eens verzinnen waar ik dat ook weer gezien heb.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:51

Mars schreef:
Staat me iets van bij... Pas was dit ook in het nieuws, een vrouw had ook van alles ingezameld voor deze kinderen en naar de school gebracht. Enkele maanden later bleek dat alle gedoneerde spulletjes gewoon doodleuk doorverkocht waren en er was niks meer van terug te vinden. Zal eens verzinnen waar ik dat ook weer gezien heb.

Joh, dat meen je niet.. Wat bestaan er toch een hoop idioten :n

Nu lijkt het lillianefonds mij wel betrouwbaar, en ik zal zelf voornamelijk kleine spullen kunnen inzamelen dus mocht een instantie mijn kladblokken, pennen en speelgoed zelf willen houden: ik heb er toch niets meer aan. Als het ook maar een kleine kans heeft dat het bij die kinderen terecht komt, is het het voor mij waard.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:52

Albino's komen toch helemaal niet zo vaak voor. Om hoeveel mensen gaat dit?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:53

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:55

Albino's schijnen juist in Afrika vaker voor te komen; ongeveer 1 op de 4000 tegen elders ongeveer 1 op de 17.000. Ik vind dit op meerdere websites terug, maar heb nog geen echt wetenschappelijke bron oid kunnen vinden. :)

Mars: Inderdaad behoorlijk recent artikel nog, jeetje. Echt afschuwelijk.
Nu zijn die spullen mij toch niet van waarde en zoals ik al zei.. Al krijgt maar één kind een knuffel is het wat mij betreft al de moeite waard.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen de gok niet meer wagen door dit soort walgelijke berichten.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 13-01-16 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:57

Ik heb de aflevering van Ross Kemp gezien..echt verschrikkelijk.

Hij volgt het spoor en eindigt voor de verandering bij corrupte regeringen. Geld en macht: altijd hetzelfde probleem. :(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:58

Dat zijn nou kinderen die we gewoon hierheen moeten halen. Ze kunnen niet fatsoenlijk buiten lopen zonder de kans te lopen in stukjes gehakt te worden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:53

Hier was enige tijd geleden een topic over idd. *te laat om te zoeken* :o

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:59

Was een aantal maanden geleden op RTL ook aardig wat aandacht aan besteed.
Verschrikkelijk om te zien en wat zien ze er uit zeg. Zo zielig met al die zon uren daar, ze verbranden gewoon levend en dan heb ik het nog niet over het gevaar van vermoord worden.
Vaak komen ze op een gesloten school / tehuis en hier kunnen ze niet uit door veiligheidsredenen.
hier heb ik het stukje terug gevonden:
http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/1428341400/1

Wij hebben toen trouwens ook gekeken of er een mogelijkheid was om ze hier heen te halen. Maar ons is toen verteld dat die er niet was. Anders hadden wij er graag 1 met alle liefde opgevangen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 02:20

Dat is echt een heel groot probleem die kinderen worden vermoord door plaatselijke medicijnmannen en die doen er proeven mee of willen medicijnen van ze maken. Dus moeten ze naar een tehuis en worden alleen achtergelaten. ook dat werd eens uitgezonden en dat weggeven van die spullen ging het ook over. Ze kregen bv zonnenbrand omdat hun huid zo vreselijk heftig reageerd ook dat werd gewoon afgepakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 02:50

De kindheksen in Afrika zijn ook erg triest. Helaas zijn de mensen in Afrika (nog) heel erg bijgelovig.

Ik zie dit net als radicalisme niet zo 123 veranderen helaas.

Arme kinderen/albino's.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:56

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:00

Jammer dat deze kinderen inderdaad niet naar veiliger oorden kunnen worden verplaatst. Belachelijk eigenlijk. Ze kunnen daar niet de hekken uit vanwege kans op vermoord worden en ze kunnen niet 'buiten' (binnen de hekken) lopen vanwege de zon... echt heel zielig dit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:46

janderegelaa schreef:
Dat zijn nou kinderen die we gewoon hierheen moeten halen. Ze kunnen niet fatsoenlijk buiten lopen zonder de kans te lopen in stukjes gehakt te worden.

Dan verandert er vrij weinig aan de situatie.. Onderwijs in het albinisme geven lijkt mij een stuk logischer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:06

Sammie schreef:
janderegelaa schreef:

Dan verandert er vrij weinig aan de situatie.. Onderwijs in het albinisme geven lijkt mij een stuk logischer.

Denk je echt dat na tientallen jaren evangeliseren zonder resultaat in het uitbannen van de tovenaars/medicijnmannen etc. onderwijzen in albinisme helpt? Als ze al naar school gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:07

In Europa zijn we ook van de heksenverbranding af gekomen :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:11

Sammie schreef:

De inquisitie van heksen kwam door de kerk en heeft 320 jaar geduurd. Gaat dus niet meer lukken in Afrika.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:22

Sammie schreef:

Ja, maar het heeft wel "even" geduurd... ook was het een makkelijke manier om van je schoonmoeder/lastige buurvrouw af te komen, door haar van hekserij te beschuldigen...

Ondertussen speelt het probleem nu in Afrika dat je als pigmentloze je leven niet zeker bent, door dom bijgeloof (waar blijkbaar flink geld aan te verdienen valt door alternatieve "dokters") en de UV straling van de zon.
Bovendien lijken albino's op blanken dus móeten ze wel geluk/rijkdom brengen, want blanken zijn tenslotte ook allemaal rijk... :$

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:35

Maar kom jongens.... Je gaat toch gewoon probleemoplossend te werk in plaats van telkens de gevolgen wegnemen. Dat is dweilen met de kraan open. Leer ze een put graven in plaatst van zelf telkens te graven..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:09

Ik ben het toch wel eens met Sammie, die opvanghuizen voor die kinderen zijn natuurlijk harstikke goed maar het belangrijkste is dat deze kinderen over een x aantal jaar niet eens meer HOEVEN onder te duiken.
Voorlichting is het aller belangrijkste, zowel hier als in landen waarin kindhuwelijken orde van de dag zijn.. Ja het is daar een cultuurding, maar voornamelijk onwetendheid. Leer de mensen dat het anders kan, en wat deze albinokinderen betreft leer de mensen dat ze net als ieder ander zijn.

Natuurlijk gaat die verandering niet van vandaag op morgen.. Maar dat er tijd overheen gaat betekent toch niet dat we het er maar bij moeten laten zitten? Kop in het zand en "het verandert toch nooit"? :n

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:18

Oh ja een tijd geleden er een docu over gezien. Wat ik nog het aller ergste vond om te zien was niet het feit dat die kinderen daar "opgesloten" zitten, of dat verdriet wanneer de ouders ze daar achterlieten... nee het allerergste vond ik dat er gezegd werd dat de kinderen op hun 18e het terrein moesten verlaten.

Dus een paar jaar ben je veilig en vanaf je 18e moet je het zelf maar uitzoeken... Dat idee, dat je daarna de grote boze wereld in moet en je valt enorm op en je bent je leven niet zeker...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:48

Liesje1611 schreef:
Ik ben het toch wel eens met Sammie, die opvanghuizen voor die kinderen zijn natuurlijk harstikke goed maar het belangrijkste is dat deze kinderen over een x aantal jaar niet eens meer HOEVEN onder te duiken.
Voorlichting is het aller belangrijkste, zowel hier als in landen waarin kindhuwelijken orde van de dag zijn.. Ja het is daar een cultuurding, maar voornamelijk onwetendheid. Leer de mensen dat het anders kan, en wat deze albinokinderen betreft leer de mensen dat ze net als ieder ander zijn.

Natuurlijk gaat die verandering niet van vandaag op morgen.. Maar dat er tijd overheen gaat betekent toch niet dat we het er maar bij moeten laten zitten? Kop in het zand en "het verandert toch nooit"? :n

Buiten dat ze buiten de poort hun leven niet zeker zijn verbranden ze ook levend. Deze kinderen verdienen een kans ergens waar ze veilig zijn voor het occulte én voor de zon.

Daarnaast is gebleken dat alle hulpmiddelen zoals zonnebrand, hoedjes etc. maar ook speelgoed dat bij ons vandaan komt door de leiding direct afgenomen wordt en verkocht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:14

Liesje1611 schreef:

En wie gaat die voorlichting dan geven?? Want denk maar niet dat ze daar zitten te wachten op een stel blanke liefdadigheidswerkers die hen de les gaat lezen.
Het probleem met zulk soort dingen, net als bv de ebola crisis is juist dat de mensen daar veel meer vertrouwen op wat er door vertrouwde mensen aan hun wordt verteld ipv dat wij ons ermee gaan bemoeien. Zij zijn jarenlang onderdrukt geweest door blanken en dat zit nog erg diep. Als er blanken daar voorlichting gaan geven wordt dit echt niet in dank afgenomen, laat staan dat er wat met de info gedaan wordt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:21

verootjoo schreef:
Liesje1611 schreef:

En wie gaat die voorlichting dan geven?? Want denk maar niet dat ze daar zitten te wachten op een stel blanke liefdadigheidswerkers die hen de les gaat lezen.
Het probleem met zulk soort dingen, net als bv de ebola crisis is juist dat de mensen daar veel meer vertrouwen op wat er door vertrouwde mensen aan hun wordt verteld ipv dat wij ons ermee gaan bemoeien. Zij zijn jarenlang onderdrukt geweest door blanken en dat zit nog erg diep. Als er blanken daar voorlichting gaan geven wordt dit echt niet in dank afgenomen, laat staan dat er wat met de info gedaan wordt.

Dat is idd ook het probleem. Het leven is daar zo anders dan hier, we kunnen het ons denk ik niet eens goed voorstellen. Ik heb de oplossing niet, maar ik hoop toch dat albino's ooit normaal kunnen leven daar :j