Wat vind jij van milieuzones?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Wat vind jij van milieuzones?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:14

Vandaag in het nieuws dat Rotterdam naast vrachtwagens ook oudere diesels( personenauto's) wil weren.

Nou hebben wij een oudere diesel en een oude benzine. De diesel gebruikt mijn vriend voor zijn werk en de mazda van 26 is als nieuwe auto gekocht door mijn opa en doet het gewoon nog prima.

Ik betaal wegenbelasting en ik vind het echt te raar voor woorden dat ik nu op sommige plekken in NL dus niet meer mag komen, ik zou nog gekker worden als ik daar dagelijks zou moeten zijn.

Het is niet dat ik niet pro-milieu ben, maar ik vind dit een discriminerende oplossing. Je word gestraft voor het feit dat je in een oude auto rijd, net alsof ik zelf niet ook liever een nieuwe heb :') .

Wat vind Bokt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:19

Ik ben er dubbel in, je moet iets maar je betaald je ook te blabber. Maar een schonere lucht is ook belangrijk.

Maar waar ik mee zit is dat je als minder rijke persoon een probleem hebt. Zolang je goed ter been hebt kun je nog met openbaar vervoer al is dat niet betaalbaar meer. Maar voor mensen slecht ter been of kinderwagen is het een serieus probleem. Hoe kom je dan in een centrum.

Sommige steden geven ontheffing met invalide parkeerkaart gelukkig maar niet allemaal. In dld geeft die overal toestemming om er te komen.

Nies_

Re: Wat vind jij van milieuzones?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:23

Ze moeten eens stoppen met die hele milieumaffia. Het milieu wat willen ontlasten is allemaal leuk en aardig, maar een hoop is gewoon mensen op kosten jagen en niet meer dan dat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:43

Nies_ schreef:
Ze moeten eens stoppen met die hele milieumaffia. Het milieu wat willen ontlasten is allemaal leuk en aardig, maar een hoop is gewoon mensen op kosten jagen en niet meer dan dat.

Hoezo maffia? Wil je soms dat de aarde over 20 jaar niet meer te bewonen is? Kijk eens naar Beijing...

Ik vind het goed nieuws dat oude techniek vervangen wordt door nieuwe, zuinigere techniek, met minder uitstoot.

En ja, ik vind ook dat minder rijke mensen daarvoor gecompenseerd moeten worden als ze zo in de problemen komen. Maar niet door dan maar de ogen te sluiten en te zeggen rijd maar door met je vervuilende auto. Maar op andere, duurzame methoden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:46

al die auto's belanden gewoon in afrika ect.. en daar rijden ze er rustig mee door.

ik vind het een beetje onzinnig dan moeten ze die auto;s maar slopen. als je nou echt smog had in de stad dan was het iets anders misschien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:50

Dat is het andere bezwaar dat ik heb, door een auto te moeten vervangen die goed is maar ouder dan 13 jaar moeten er veel grondstoffen gebruikt worden voor een nieuwe auto. En de oude is nog goed. Door de regeling zouden beide autos hier al te oud zijn. Een is idd een diesel maar heeft 130000 km op de teller en kan nog jaren mee. Ander is een benzine maar 16 jaar oud en 63000 km. Kan ook nig jaren mee. Beiden zouden dus verschrot moeten worden van d eoverheid. Dat ia verspilling.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:51

Christiene schreef:
al die auto's belanden gewoon in afrika ect.. en daar rijden ze er rustig mee door.

ik vind het een beetje onzinnig dan moeten ze die auto;s maar slopen. als je nou echt smog had in de stad dan was het iets anders misschien.

Dus omdat anderen 't niet doen hoeven wij 't ook niet te doen?
Goede voorbeeld begint bij jezelf. Met kleine beetjes kan je wél de wereld verbeteren. En dit is gewoon weer een kleine stap in de goede richting.

En waarom wachten tot 't te laat is? Tot er overal smog is en het niet meer leefbaar is? Als we ook nu kunnen beïnvloeden..

Voorbeeldje: als iedereen in Nederland één dag in de week vegetarisch eet, heeft dat meer invloed dan alle vegetariërs bij elkaar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:53

grote onzin !
onze auto zit er net een maandje naast.
zal dat het verschil zijn ?
bovenien is ie voor duitsland (umwelt ) ingestoept bij het allerschoonste klasse :groen, klasse 4.
schoner is er niet.
en dan is ie in rotterdam ineens vervuilend ?
sure >;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:57

Tja als als als. Die paar auto's die nu op een paar wegen niet meer mogen rijden zet echt geen zoden aan de dijk. We hebben het niet eens over kleine beetjes, we hebben het over een minuscuul iets. Totaal verwaarloosbaar op het geheel. Puur mensen op kosten jagen dus. Als het al iets zou doen, wat het dus niet doet, is het puur het probleem verleggen in plaats van het probleem oplossen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:02

Die milieuzones zijn niet ingesteld om het algehele milieu te sparen, maar omdat de luchtkwaliteit op die plaatsen dusdanig slecht is dat er daar ter plekke wat moet gebeuren. En helaas, de enige optie daartoe is de zwaardere vervuilers uit die gebieden te weren.

Ik snap dat het balen is als je net een auto hebt die er onder valt, maar leven in een stad vol smog is ook niet echt lekker lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:03

Op zich vind ik het best goed dat vieze/vervuilende auto's extra belast worden, maar doe dit dan op een manier die voor iedereen in NL geldt en niet in 2 steden.. Zet daar tegenover dat schone auto's minder worden belast en zo werkt het 2 kanten op.. Het is best goed om dergelijke dingen te stimuleren. Bij vrachtwagens is dit al heel normaal, zit veel subsidie op nieuwe/schone vrachtwagens.

En verder de altijd goede slogan: "Een betere wereld begint bij jezelf.." Dus niet roepen, 'Maar daar....' en 'Die doet....'

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:05

Bij mijn diesel wordt elk jaar een roetmeting gedaan. Hij valt binnen de marges anders krijg ik geen apk. Wat is hun probleem dan? Ik woon trouwens in Rotterdam en mag wel de milieuzone in

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:07

Het gaat niet om het belasten van vervuilers. Het gaat om het ontlasten van een specifiek gebied.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:29

Ik vind dit dus complete onzin. Als men dan een jongere auto koopt is er nog steeds vervuiling. Maak de stad dan autovrij, dan ben je pas goed bezig.

Ook ik ben van mening dat men voor allerlei milieu aspecten grof laat betalen, maar echt beter worden we er niet van. Ik woon op een rustig eiland en werk aan de zuid kant van Rotterdam. Als je er naartoe rijd dan stinkt dat ontzettend en rijd je regelrecht dwars door de industrie. En maar lekker uitbreiden (2de maasvlakte) en zelfs met kolencentrales. Het lijkt dat als er maar gedokt wordt de vervuiling dan opeens verantwoord is (zeg maar afgekocht wordt). `Dus dan is de smerige lucht die ik daar dagelijks moet inademen opeens niet zo slecht meer ofzo.

Ik mijd zelf al jaren steden waar je betaald moet parkeren, omdat ik me daarvoor geen poot uit laat draaien.
Rijd zelf geen oude auto, maar zou voor mij een reden zijn om vooral niet daar te gaan shoppen of uit eten. Leuke andere plaatsen genoeg waar je wel welkom bent.

Zo ook de 80 km trajectcontroles. Die veroorzaken juist files en al die auto's staan daar dan lekker lang stil gassen uit te stoten. Gaat de directe omgeving echt beter van worden.

Vind het dus eigenlijk pure discriminatie van mensen die het wat minder hebben maar niet in staat zijn om hun auto te vervangen voor een jongere. Daarmee leg je een enorme beperking van de vrijheid op.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:10

Ik heb een vrachtwagen campertje, de eerste keer dat mijn vaste garage de uitstoot gemeten had heeft hij dat een paar keer overgedaan. Hij snapte niet dat mijn wagen minder uitstoot had dan de gemiddelde jonge personen auto op benzine.

Het is ook al een aantal keer in de media geweest dat van bekende auto merken er nogal gesjoemeld is wat verbruik en uitstoot betreft. Dus ja, welke is vervuilender?

Ik vind het een onzinnige regel. Daarbij loop ik persoonlijk liever tussen diesels dan tussen de moderne auto's. Dan krijg ik haast geen lucht meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 01:23

Ik vind gewoon: Ik betaal wegenbelasting, ik voldoe aan de APK, ik moet overal mogen komen.

En ja een betere wereld begint bij jezelf, maar wel uit vrije keuze. Ik zou niet weten waarom ik gedwongen moet worden tot de aanschaf van een schonere auto. Heb daar geen geld voor nu.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:23

Oude auto's naar de sloop brengen/dwingen klinkt leuk maar de belasting voor het milieu van een nieuwe auto is giga hoog en heft het voordeel gelijk weer op.
De regering en de gemeente weten dit maar aangezien de automobilist toch al een melkkoe is gaat er nog een schepje boven op.
Wil je het autoverkeer in je stad echt verminderen dan maak je park&ride plekken aan de rand van de stad en vervoer je vervolgens mensen gratis naar het centrum met openbaar vervoer wat 24/7 rijd en minimaal om het kwartier gaat..Dan krijg je mensen uit de auto en pak je niet de stakker die door bv een handicap afhankelijk is van een oud autootje of dat gezin dat in de stad woont en net aan een auto kan betalen.
Af en toe lijkt het wel alsof de politici een cursus hoe pluk ik ze kaal volgen bij aantreden :(

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:35

Ik vind het belachelijk! Hier in het centrum is het ook een groot deel milieuzone... Echter staan er dagelijks zoveel files dat het niet meer uitmaakt waarmee je rijd! Een grote chaos omdat sommige delen autovrij moeten zijn vanwege het milieu maar dan prop je 20 meter verderop al het werk/huis verkeer op 1 baan... Wat nou milieuzone?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:39

Toen ik in Dubai uit het vliegtuig stapte dacht ik dat het gewoon heel mistig was. Het was nog vroeg in de ochtend maar dit was dus smog. Je kon maar een klein stukje voor je uit kijken en verder zag je niks. Dat moeten we hier echt voorkomen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:30

Ik mag met mijn auto Utrecht en zometeen Rotterdam niet meer in. Diesel van 1996 die technisch in hele goede staat is en de uitstoot voor APK is ook prima. Dus schiet mij maar lek, auto voldoet aan landelijke normen die gesteld zijn en ik betaal de duurdere wegenbelasting omdat het een diesel is, maar toch mag ik deze 2 steden niet meer in en wie weet hoeveel steden er nog zullen volgen. Ik hoop niet dat Eindhoven en Amersfoort dit ook gaan doen, want dan moet ie echt weg, zonde van de auto omdat ie gewoon goed is en technisch niks mankeert.

Gelukkig hoef ik niet vaak de stad in en rij ik voornamelijk in de polder en snelweg, maar leuk is het niet. Als ik een keer de stad in moet omdat daar een bepaalde winkel zit die ze hier niet hebben moet ik of een andere auto lenen of met het openbaar vervoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:31

Ik ben pro-milieuzones, als een van de weinigen hier zie ik. Ten eerste het probleem van niet de stad in kunnen met een oude diesel. Als ik even kijk naar Utrecht is het maar een miniscuule regio waar je niet mag komen met een oude diesel. Het is echt de binnenstad, waar veel mensen al niet zomaar met de auto komen. Als je niet regelmatig in zo'n stad bent kan je prima op een P+R gaan staan, dat scheelt je nog gigantisch in kosten ook.

Ik denk ook niet dat het invoeren van milieuzones alleen maar gaat om het klimaat als groter geheel. Het gaat om het behouden van een historische binnenstad, en om de boel daar leefbaar te houden voor de mensen die er wonen. Al die oude diesels, die zelfs met fantastische APK en voor hun soort erg zuinig, zijn nou eenmaal een stuk vervuilender dan nieuwe auto's, aangezien de milieuregels veel en veel strenger zijn geworden de afgelopen jaren.

Dat het balen is snap ik, maar ik heb begrepen dat er een ontheffing geldt voor mensen die er wonen, en mensen die er dagelijks moeten komen, komen daarvoor ook in aanmerking.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:36

dat is niet waar, heleboel oude diesels zijn net zo "schoon "als nieuwe .
en het roet is vetter, waardoor het neerslaat. de nieuwe diesels veroorzaken juist de : fijnstof "
en in rotterdam zijn er geen ontheffingen,mensen die al jaren voor een vaste parkeerplaats betalen, word het juist afgenomen..
het is niet bewezen dat het werkt.
als je in een kring rond de milieu-zone rijd, en de wind staat verkeerd, waar denk je dan dat het terecht komt ?
juist :roll:
in duitsland is er ook geen meetbaar verschil, na de ümweltsticker.
waar onze auto in de schoonste klasse zit,maar volgens rotterdam dus niet.
natte vingerwerk >;) >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:40

Tsja, als we onze lieve planeet nog een beetje bewoonbaar willen achterlaten voor onze kinderen (want ja, zo snel gaat dit) dan zullen we toch echt iets gaan moeten doen aan de uitstoot die we met z'n allen veroorzaken, en dit soort zaken zijn dan de eerste vervelende, maar noodzakelijke stap. Dat natte vingerwerk zal heus een verschil maken, anders was het niet ingevoerd ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:15

Ah, zou het geen promotiestunt kunnen zijn net als de 80 km zones die uiteindelijk vervuilender zijn dan gewoon doorrijden.
Maar als je mileuzones invoert is het net of je heel goed bezig bent en kun je nog mensen beboeten die er niet in mogen maar er toch komen. Is dat geen win-win?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:24

Toevallig reed ik van de week langs zo'n scan ding.. ik was in eerste instantie verbaasd dat dat ding zo snel mn nummerbord kon scannen en daaraan kon verbinden dat ik nog wel Rotterdam in mocht..

maar idd, die milieurestricties zijn allemaal prima en ik wil ook graag een zuinige milieuvriendelijke auto (of vervoersmiddel) maar ja, dat kan ik ook niet betalen.. Ik kan me niet voorstellen dat de industrie dat niet goedkoper kan produceren..

Maar ja, dan kun je geen geld verdienen aan iets wat je uiteindelijk kunt verplichten.. iets met economisch cirkeltje ofzo?