Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yessy schreef:Ik geloof zeker dat er ergens anders een vorm van leven moet zijn, maar niet dat ze ons al een paar eeuwen zitten te bespieden of graancircels maken. Lijkt me een vrij zinloze hobby als je van een paar honderd lichtjaar hiervandaan komt.
Ik las vanmorgen iets over steenlagen en waterstromen onder velden die graancircels mogelijk veroorzaken, dat klinkt al een stuk plausibeler!
Resistance schreef:Yessy schreef:Ik geloof zeker dat er ergens anders een vorm van leven moet zijn, maar niet dat ze ons al een paar eeuwen zitten te bespieden of graancircels maken. Lijkt me een vrij zinloze hobby als je van een paar honderd lichtjaar hiervandaan komt.
Ik las vanmorgen iets over steenlagen en waterstromen onder velden die graancircels mogelijk veroorzaken, dat klinkt al een stuk plausibeler!
Een waterstroom die dit veroorzaakt lijkt mij juist niet erg aannemelijk, maar je hebt gelijk, als je van 100 lichtjaar komt zou je denk ik wel iets anders doen dan dat.
[ [url=m/GGQmyp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Calanddra schreef:Ik geloof ook zeker dat wij er nog ander leven is in het heelal, het is nogal egoistisch gedacht dat alleen wij er zouden zijn...
Echter als deze andere levensvormen in staat zijn om hier te komen (heb meerdere malen dingen gezien die niet te verklaren waren...) dan zijn ze iig heeeeel veel verder dan dat wij dat zijn.
Vind het ook wat egoistisch gedacht dat als er andere levensvormen zouden zijn deze net als wij 2 benen, 2 armen, 1 hoofd en 2 ogen zouden hebben (standaard beeld). Wie zegt dat het niet een compleet andere soort levensvorm is?
Hannanas schreef:Resistance schreef:
Een waterstroom die dit veroorzaakt lijkt mij juist niet erg aannemelijk, maar je hebt gelijk, als je van 100 lichtjaar komt zou je denk ik wel iets anders doen dan dat.
[ [url=m/GGQmyp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze vind ik juist erg "nep".
Gemaakt door mentsen, kijk maar.
Je ziet wat loopsporen en ze zijn heel simpel in het veld gekomen zonder afdrukken via de tractor sporen.
Kuggur schreef:De Fermi paradox is intrigerend. In het licht van de grootte van het heelal, en de waaaanzinnige hoeveelhied sterren en planeten erin, is de waarschijnlijkheid dat er buitenaards intelligent leven is vermoedelijk nogal groot. Een groot deel van die planeten waar mogeijk leven is ontstaan is ouder dan de onze.
De vraag is dus; waarom vinden we geen aanwijzingen voor de aanwezigheid van aliens, waar zijn ze, zijn ze er ueberhaupt?
Een interessante mogelijkheid is "the big filter", oftewel de "we are rare, we are first or we are fiets" hypothese. In het eerste geval zijn we het filter voorbij, in het tweede is er geen filter, en in het derde staat het filter ons te wachten.
Yessy schreef:Ik geloof zeker dat er ergens anders een vorm van leven moet zijn, maar niet dat ze ons al een paar eeuwen zitten te bespieden of graancircels maken. Lijkt me een vrij zinloze hobby als je van een paar honderd lichtjaar hiervandaan komt.
tamary schreef:Yessy schreef:Ik geloof zeker dat er ergens anders een vorm van leven moet zijn, maar niet dat ze ons al een paar eeuwen zitten te bespieden of graancircels maken. Lijkt me een vrij zinloze hobby als je van een paar honderd lichtjaar hiervandaan komt.
Ik heb net zo goed mijn twijfels over aliens die graancirkels zouden maken, maar er vanuit gaan dat een totaal van aarde losstaande beschaving op een voor ons herkenbare manier probeert te communiceren is ook kortzichtig.
Resistance schreef:Inderdaad. Wij maken bij communicatie veel gebruik van radiogolven. Dat hebben wij toevallig uitgevonden en is verder ontwikkeld. Een andere levensvorm kan iets totaaal anders gebruiken; iets wat wij dus niet kunnen meten.
Kuggur schreef:The big filter is een reden waarom leven niet tot het stadium van interstellair reizen/coloniseren komt.
Er zijn dus geen aliens omdat ze uitsterven voor ze werkende vliegende schotels kunnen maken (teniminste volgens de big filter hypothese, er zijn veel meer hypothesen die de Fermi paradox proberen te verklaren).
Als je genoeg tijd hebt als technologische beschaving, dan is er in principe geen reden te bedenken waarom je niet een groot deel of zelfs de hele melkweg kunt coloniseren. Dit zou in principe waarneembaar moeten zijn (hoewel er hypothesen zijn dat wél dergelijke beschavingen bestaan die niet door onze hopeloos primitieve middelen waar te nemen zijn).
Volgens de BF hypothese zou het trouwens niets goeds voorspellen als we artefacten vinden van buitenaards leven....
Er is veel over te vinden, google de Fermi paradox maar eens, interessant (tenminste voor nerds als ik...)
Kuggur schreef:Resistance schreef:Inderdaad. Wij maken bij communicatie veel gebruik van radiogolven. Dat hebben wij toevallig uitgevonden en is verder ontwikkeld. Een andere levensvorm kan iets totaaal anders gebruiken; iets wat wij dus niet kunnen meten.
Maar steeds minder, hoe geavanceerder onze technologie wordt, hoe "stiller" het wordt.
Resistance schreef:Maar wie zegt dat zo'n ras uitsterft voordat ze zo'n schotel hebben gemaakt? We weten niets van zo'n levensvorm, laat staan dat we weten hoelang ze leven. En waarop ze leven. Wij zijn voorlopig gebonden aan onze aarde omdat we gewoon zuurstof nodig hebben, maar een andere levensvorm zou mogelijk wel veel makkelijker het heelal in kunnen oid.
Het probleem is en blijft gewoon dat we nog steeds bijna niets weten. Hoe wormgaten en dat soort dingen werken blijft voor ons een raadsel, het is bijna magie. We hebben bijna geen idee, onze hersenen kunnen het gewoon niet bevatten omdat wij het niet kennen.