Wat is jullie kijk op..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Wat is jullie kijk op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:53

Wat is jullie kijk op de subsidiëring van kunst door de overheid? Zal kunst wel of niet gesubsidieerd moeten worden en waarom... Ik vind wel dat kunst voor een groot deel van de overheid gesubsidieerd moet worden omdat kunst voor een groot deel de samenleving vormt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:36

Il vind het onzin...de een houdt van kunst en de ander van paarden. Ieder zijn hobby , maar waarom zou de overheid kunst moeten financieren. Omdat we allemaal belang hebben bij kunst? die dure kunst is net zo'n onzin als een paard van 10 miljoen. :j

Snel afschaffen wat mij betreft. Ieder zijn ding, maar wel graag zelf betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:44

gekvanfleur schreef:
Il vind het http://onzin...de een houdt van kunst en de ander van paarden. Ieder zijn hobby , maar waarom zou de overheid kunst moeten financieren. Omdat we allemaal belang hebben bij kunst? die dure kunst is net zo'n onzin als een paard van 10 miljoen. :j

Kunst is niet alleen kunst als in festivalletjes enzo hè... onder kunst bevallen ook beroemde oudheden van Nederland, die ons land en ons dus ook gemaakt hebben tot wie we zijn. Dat kan je niet zomaar afschaffen. :+

Ilse_C

Re: Wat is jullie kijk op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:45

Mijn opleiding gaat volledig over dit onderwerp, het is dan ook niet meer dan logisch dat ik vind dat het gesubsidieerd moet blijven, maar wel met mate en hangt af van het soort kunst. Daar maken ze nu regelmatig verkeerde keuzes in helaas.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:48

Resistance schreef:
gekvanfleur schreef:
Il vind het http://onzin...de een houdt van kunst en de ander van paarden. Ieder zijn hobby , maar waarom zou de overheid kunst moeten financieren. Omdat we allemaal belang hebben bij kunst? die dure kunst is net zo'n onzin als een paard van 10 miljoen. :j

Kunst is niet alleen kunst als in festivalletjes enzo hè... onder kunst bevallen ook beroemde oudheden van Nederland, die ons land en ons dus ook gemaakt hebben tot wie we zijn. Dat kan je niet zomaar afschaffen. :+

Dan noemen ze die lekker historische monumenten en dan blijven die gesubsidieerd. Maar de rest lekker afschaffen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:54

gekvanfleur schreef:
Resistance schreef:

Dan noemen ze die lekker historische monumenten en dan blijven die gesubsidieerd. Maar de rest lekker afschaffen. :')

Misschien moet je eerst wat kritischer nadenken voordat je roept... wat denk je van al die mensen die dan zonder werk komen te zitten? Dat gaat Nederland nog véél meer kosten dan een beetje subsidie.

Je kan sommige dingen niet zomaar afschaffen omdat het sommige mensen niets boeit. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:57

dat noemen ze marktwerking..en dat lost zichzelf vanzelf weer op, of niet maar dan was de subsidie blijkbar een veel te belangrijk ondersteuningsmiddel op een ongezonde markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:00

Wat is volgens jou dan een gezonde markt? :) leg uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:14

Ik schilder zelf, ik ga graag naar musea, maar toch vind ik dat er best wat bezuinigd mag worden op kunst. Als een museum interessant genoeg is dan moeten ze het grootste deel toch kunnen betalen van de entree en evt sponsoren? Zorg dat gemeentes leegstaande panden beschikbaar stellen, en neem een paar enthousiaste vrijwilligers, en het lijkt mij niet zo lastig om zonder subsidie een museum open te houden.
Miljoenen uitgeven aan schilderijen van oude Nederlandse meesters vind ik ook onnodig. Liever zie ik exposities die de wereld over reizen, bijvoorbeeld van meerdere landen bij elkaar. Nadeel voor Nederland is dat ze er dan niet meer aan verdienen en toerisme mislopen.
Maar dat kunstenaars, zoals beelden kunstenaars, subsidie kunnen ontvangen om beelden te maken, dat heb ik altijd apart gevonden. In mijn ogen is kunst maken gewoon een hobby, of zodra je goed genoeg bent en je kunst goed kan verkopen wordt het je beroep.. Maar ineens bedenken, joh laat ik eens kijken of ik een mooi beeld kan maken, en daar dan subsidie op krijgen, dat vind ik apart..

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:43

Ik ben het eens met 8nnemiek, kunst maken is een hobby en diegenen met het talent en de drive om er hun beroep van te maken doen dat wel als er een markt is voor wat ze maken. Als er geen markt voor is dan houdt wat mij betreft het bestaansrecht van die kunst op en kan die persoon beter een andere baan zoeken en gewoon lekker in de vrije tijd als amateurkunstenaar bezig gaan.

Ik ben wel blij dat de kunstenaarsuitkering is afgeschaft in 2012, die uitkering vond ik echt van de zotte.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:45

Resistance schreef:

Een gezonde markt is een markt waarin vraag en aanbod in evenwicht zijn zonder dat daar allerlei hulpmiddelen voor nodig zijn om de vraag of het aanbod te reguleren. Blijkt dus dat na afschaffen subsidie de boel als een kaartenhuis in elkaar stort, heeft de subsidie dus gewoon een schijnwereld opgehouden aa nvraag naar kunst die dus eigenlijk helemaal niet blijkt te bestaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:52

gekvanfleur schreef:
Resistance schreef:

Een gezonde markt is een markt waarin vraag en aanbod in evenwicht zijn zonder dat daar allerlei hulpmiddelen voor nodig zijn om de vraag of het aanbod te reguleren. Blijkt dus dat na afschaffen subsidie de boel als een kaartenhuis in elkaar stort, heeft de subsidie dus gewoon een schijnwereld opgehouden aa nvraag naar kunst die dus eigenlijk helemaal niet blijkt te bestaan.

En die gezonde markt bestaat niet. Dat zien we in alle andere sectoren waar die gezonde/vrije markt de boel moet gaan regelen. Deels komt dat door het verkeerde waarderen, omdat de maatschappij zo is ingesteld en deels omdat dit iets is waar veel mensen van willen genieten, maar waarvoor niet genoeg geld beschikbaar is om het draaiende te houden. Net als democratie is ook de vrije markt afhankelijk van een zeer goed opgeleide en intelligente consument en die zijn er gewoon niet (genoeg) om het systeem draaiende te houden zoals bedoeld. Dan zijn er regels en subsidies nodig en nee dat werkt ook niet optimaal, misbruik komt overal voor, maar dat mag niet de reden zijn om een graag gezien iets wat niet op zichzelf kan staan af te schaffen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:08

gekvanfleur schreef:
Resistance schreef:

Ken je het boek De ondernemende staat? Gaat dan wel niet over kunst, maar geeft wel inzicht in het nut van subsidies (en daarmee de beperkingen van de markt).

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:19

Kunst is voor mij echt luxe. Ik vind het niet meer dan logisch dat in tijden dat er bezuinigd moet worden de luxe uitgaven het meest gekort worden. Ik zie de meerwaarde echt wel, maar hoeveel gesubsidieerde dansgenootschappen, orkesten etc. zijn nu daadwerkelijk nodig? Er zijn 9 orkesten die gesubsideerd worden in NL en 4 dansgroepen die meer dan €1 mio subsidie ontvangen per jaar, dat vind ik persoonlijk nogal fors :=

http://www.beroepkunstenaar.nl/muziek/m ... /orkesten/
http://www.beroepkunstenaar.nl/dans/de- ... lschappen/

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:35

Het lastige aan kunst is dat het, naast 'luxeproduct', ook cultureel historische waarde heeft (belangrijke meesters, veldslagen, boekdrukken) die een nationale of regionale gebeurtenis uitdrukken en die vaak ook wetenschappelijk bewijs vormen voor bv een bepaalde historische gebeurtenis of cultureel gedachtegoed (Het Derde Rijk, Noord Korea, maar ook 'onze' VOC). Dat die van de gemeenschap zijn lijkt me wel handig, anders blijft kunst en deze cultuurhistorische objecten inderdaad in handen van de elite; dan gaat een rembrandt of historische boekdruk van de kelder van de ene rijke Baron Rothschild naar de andere - terwijl dit soort gebeurtenissen en hun verhalen toch ook 'behoren' tot een hele groep. Anders kunnen we kinderen wel vertellen over de Slag bij Waterloo en dat mooie schilderij wat er gemaakt is, maar mag alleen mr. Frederik Hendrik Jan van Companije tot Fierenstal jr. het ding werkelijk zien en erover beslissen. Dat lijkt mij niet wenselijk; ook kinderen en studenten en ja, wetenschappers, behoren vrije toegang te hebben tot deze objecten.

(Overigens is 'oeverloos subsidie geven' niet iets waar ik voor ben, maar 'helemaal niks meer subsidieren' betekent automatisch dat de meneren met het grote geld beslissen over kunstschatten. Voor bv aandelen van 1 euro per Nederlander zouden we best een schilderij kunnen kopen en er samen over beslissen - maarja, nu doet de overheid dat en dat gaat niet altijd net zo smooth. Maar dat is wel het idee. En het is gewoon een complex vraagstuk..)