Nieuwe bank in Nederland: Bunq

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Nieuwe bank in Nederland: Bunq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:07

Nederland is een nieuwe bank rijker: Bunq. Bunq is de eerste aanbieder van bancaire diensten met een bankvergunning sinds de DSB-bank tien jaar geleden.

Digitale betalingen zijn gratis, voor een pas betaal je 9 euro, per pinbetaling 0,04 euro en voor een geldopname 0,80 euro.

Bron: http://www.nrc.nl/next/2015/11/25/bunq- ... en-1559753

Wat vinden jullie van dit 'verdienmodel'? Het klinkt heel aardig, maar ik denk dat het flink in de papieren gaat lopen met de betalingen per transactie. Ik denk dat het al gauw een stuk duurder is dan een andere bank. De ING kost bijvoorbeeld 9 euro per kwartaal.

Anoniem

Re: Nieuwe bank in Nederland: Bunq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:14

Ik betaal bij ASNbank 1.50 per maand. Daar kom ik bij Bunq al overheen met twee keer geld opnemen.. en dat doe ik wel vaker dan 2 keer per maand :=

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:18

Oei, dat is een duur grapje! Ik betaal 1,80 kosten in de maand, maar ik pin dan ook echt alles.
Ik denk dat de laatste keer dat ik betaald heb met contant geld in de zomervakantie was :Y)

Ik moet er niet aan denken :')

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:19

Ja dat lijkt mij dus ook. Stel je doet per dag een pinbetaling dat is dan 30 dagen X 0,04 = 1.20 en nog een aantal keer een geldopname. Vind het wel erg misleidend. Vooral als je nagaat dat het toch op de jongere doelgroep gericht is en die meestal minder te besteden hebben. Vervolgens ben je hartstikke veel geld kwijt aan bankkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:19

Ik had uitgerekend voor mijzelf, ik kan 37,5 keer pinnen per maand bij Bunq en dan zit ik aan die 1.50 van de ASN. Tel daarbij ook nog op dat ik zeker 3x geld opneem, dan zit ik er al ruim boven. :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:23

Ik moet in de kantine al pinnen voor het eten.... Dat is per jaar alleen al meer dan 10 euro. Tel daar de reguliere boodschappen nog eens bij op en de keren geld opnemen voor stappen, etc etc. Kan niet uit :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:24

Wel 'mooi' dat ze het concept promoten met: "wij willen geen geld verdienen met geld" maar dat is juist wat ze wel doen. Naar mijn idee nog meer dan een andere bank. Bij een andere bank betaal je voor een dienst. Hier betaal je eigenlijk per transactie, dus per gelduitgave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:25

Winged schreef:
Ik moet in de kantine al pinnen voor het eten.... Dat is per jaar alleen al meer dan 10 euro. Tel daar de reguliere boodschappen nog eens bij op en de keren geld opnemen voor stappen, etc etc. Kan niet uit :+

Dat ook inderdaad. ik kan op mijn werk ook alleen pinnen bij de lunch. Komt duur uit := wij hebben ook een schoonmaakster die we cash betalen. Daar moet ik ook gewoon wekelijks wat voor pinnen. Duur grapje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:33

Met zo'n simpel rekensommetje lijkt dit inderdaad een slechtere keuze. Zo te lezen wil deze bank het geld van gebruikers echter niet gebruiken voor andere activiteiten, zoals andere banken. Het zijn juist die activiteiten -het rondschuiven van geld- waar we de economische crisis aan te danken hebben, het (bijna) omvallen van meerdere banken, en de enorme problemen bij pensioenverstrekkers. Dat is waar de reguliere banken hun geld mee verdienen, en daarmee nemen ze (ook nu nog) enorme risico's met ons geld. Ik zou best iets meer willen betalen voor een bank waarbij mijn geld écht veilig bewaard wordt, die als een soort digitale kluis fungeert en niet als een gigantisch leenstelsel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:38

Alleen handig als extra rekening waar je zelden geld vanaf hoeft te halen dus. een soort veredelde spaarrekening.

Maar voor het dagelijkse gebruik totaal zinloos.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:53

Ik pin echt niet dagelijks en neem zelden contant geld op. Laat ik 4x per week een pinbetaling doen, dan betaal ik 16 cent per week of 64 cent per maand. Voor mij slimme keuze dus

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:20

Het is trouwens geen reguliere bank, het werkt alleen via de app en er is geen internetbankieren. Het idee is geloof ik om er een sociale bank-app van te maken. Dus eenvoudig rekeningen splitsen en samen afrekenen en geld naar iemand overboeken zonder IBAN in te voeren, en zo. Dat is ook allemaal gratis. Dus het is handig voor erbij als je vaak samen met anderen uit eten gaat, of als je regelmatig geld naar je vrienden overmaakt en zij naar jou, of voor als je met een groepje op vakantie bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:19

Bunq doet inderdaad meer dan wat in de OP staat. Geld wisselen tussen vrienden gaat bijv. een stuk sneller. Het is in dat opzicht dus een bank die aantrekkelijk is als je dat soort dingen veel doet, een soort appbank :)

Goed het artikel lezen wil trouwens wel helpen, staat er nl. wel gewoon in.

„We willen in eerste instantie niet dat je helemaal overstapt, we willen juist dat je ons erbij neemt ongeacht welke primaire bank je hebt”, zegt Niknam.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:49

Dat had ik gelezen hoor Sammie, maar dat is hun eerste intentie. Daar verdienen ze helemaal geen geld mee, en ik kan me nou niet voorstellen dat ze non-profit zijn. Dus uiteindelijk willen ze wel dat je helemaal overstapt. Maar wellicht maken ze dan een ander organisatiemodel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:23

Ik heb flink gelezen omdat een bank die doet waar ze primair voor bestaan, enorm aanspreekt.
Als je goed gaat zoeken zijn er veel kanttekeningen te plaatsen maar ook veel positieve zaken te vinden.

Ik ben benieuwd of anderen hier nog iets mee zijn gaan doen?
(en daarvoor geef ik het topic dus een schop)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:30

Het lijkt me ideaal voor mensen die vooral veel online bestellen.
Kost dan niets om er iets op te storten en er online mee af te rekenen.

Misschien nu nog iets te vroeg voor de massa.
Maar als ik kijk naar mijn eigen bank gebruik van nu of 10 jaar geleden...
Ik haal vrijwel nooit geld uit de muur... Pinnen bij winkels doe ik natuurlijk wel, maar dan is 4 cent niet duur. En ik betaal en regel heel veel online.

Denk dat dit over een jaar of 5 super interessant zal zijn voor een steeds groter publiek :-)