Ecologische voetafdruk: wat doen wij met de wereld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Ecologische voetafdruk: wat doen wij met de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:49

Wij eten, wonen ergens, verplaatsen ons. Voor al deze activiteiten verbruiken wij natuurlijke hulpbronnen. Maar kan onze planeet ons deze bronnen in voldoende hoeveelheden leveren en daarnaast het afval 'verwerken' dat voortkomt uit onze activiteiten? Is onze levensstijl in evenwicht met het ‘natuurlijke kapitaal’ van de aarde? Of veroorzaakt ze de aantasting en de uitputting ervan?

Na aanleiding van een discussie met een vriend, zou ik het interessant vinden ook standpunten van bokkers te horen en hier een “discussie” te starten.

De vraag aan mij was waarom ik geen vlees eet. Mijn antwoord hierop was vanwege de impact op het mileu. “Een biefstuk zorgt voor evenveel broeikasgassen als een ritje van zeventig kilometer met een doorsnee wagen. Voor de steak op je bord ligt, heeft hij vijfduizend liter water opgeslokt. De consumptie van vlees is verantwoordelijk voor meer uitstoot van broeikasgassen dan de transportsector.”

Zodoende is het balletje gaan rollen en ben ik mij hier nog verder in gaan verdiepen in wat de ecologische voetafdruk verder inhoudt:

“Als we de aardoppervlakte die biologisch productief is gelijk verdelen over alle aardbewoners, heeft iedereen recht op 2,1 ha per jaar. Maar vandaag verbruikt de mens gemiddeld 2,7 ha per jaar. En dat verbruik is lang niet gelijk verdeeld.
De voetafdruk van een gemiddelde Belg bedraagt 5,1 ha. Een Noord-Amerikaan verbruikt 9,2 ha. Een gemiddelde Afrikaan daarentegen verbruikt maar 1,4 ha per jaar. Als alle mensen op aarde zouden consumeren als wij in het Westen, dan hebben we bijna drie planeten nodig om aan onze behoeften te voldoen!”

Hiervan ben ik geschrokken maar ook verder na gaan denken. Wat kan ik verbeteren?
Het feit dat de gemiddelde Afrikaan maar 1,4 ha per jaar verbruikt is ook confronterend. Zouden die mensen het beter krijgen als, met name het westen, minder aardoppervlakte verbruikt? En hoe dan?

Men wordt zich wel steeds bewuster van het milieu: er wordt steeds vaker gekozen voor groene energie, afval scheiden, minder uitstoot door carpoolen of openbaar vervoer enz.

Zijn er bokkers die hier bewust mee bezig zijn? Op welke manier proberen jullie hiermee om te gaan?

Nog een linkje waar alles uitgelegd wordt aan de hand van afbeeldingen en meer voorbeelden: http://www.voetzoekers.be/?inc=page&pageid=7

Ik vind het in ieder geval erg interessant en hoop op een leuke, informatieve en nette “discussie”/informatie topic.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:01

Ik ben vrij bewust bezig met mijn ecologische voetafdruk. Ik ben sinds een paar maanden volledig veganist, heb geen rijbewijs dus rij geen auto (ben 17 maar heb ook geen plan 'm te halen), ik douche kort en scheid al mijn afval.

Aangezien ik nog thuis woon kan ik niet zelf kiezen voor bijvoorbeeld lokale groente en fruit, maar wel kijk ik hier samen met mijn moeder naar.

Ik probeer anderen meer bewust te maken van hun ecologische voetafdruk maar helaas roept dit vaak heel veel weerstand op. Misschien dat er ooit een omslagpunt komt in het denken van mensen. Voor het te laat is graag...

Lolacabana

Re: Ecologische voetafdruk: wat doen wij met de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:42

Ik moet zeggen dat ik mij hier eigenlijk helemaal niet mee bezig houdt. Ik scheid mijn afval niet, behalve het papier omdat vriendlief dat al deed. Verder gooi ik alles in één zak, van fruit tot batterijen :')

Biologisch doe ik soms, als ik zo'n bui heb. Maar meestal denk ik liever aan mijn portomonnee. En als ik heel eerlijk ben, denk ik dat ik ook ontzettend veel verspil qua eten, veel te lang douche en veel onzin koop die ik niet nodig heb. En ik denk ook niet dat ik ga veranderen.

Misschien niet wat jullie willen horen, maar wel eerlijk :).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:58

Afval scheiden, zonnepanelen op het dak, zo veel mogelijk fietsen ipv auto (maar als het dan toch moet: ik heb een grotendeels electrische auto - 's avonds om 23.00 naar huis fietsen van mijn werk is inderdaad heel goed voor mijn voetafdruk maar wat minder voor mij ;) ), minder vlees eten, voornamelijk regionale producten en seizoensproducten gebruiken. Mijn voetafdruk is 3,3, die van de gemiddelde Eindhovenaar 5,9, heb ik net laten uitrekenen. Nog steeds te veel - maar ik doe mijn best. Aan sommige dingen is niet te ontkomen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:40

Ik ga nooit op vakantie, dus geen vliegreizen voor mij. Volgens mij doe ik dan al héél veel...
Verder scheid ik alle afval heel secuur (hier in Belgie heb je prachtige containerparken en je krijgt ook nog geld terug van de gemeente als je daar elke maand heengaat).
Ik heb mijn eigen composthoop, overgebleven voedsel en voedselafval gaat naar de kipsels.
We hebben een grote moestuin, eten weinig vlees en ik doe aan permacultuur.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:51

Ik vind het heel belangrijk om duurzaam met deze planeet om te gaan, maar ik vind het ook lastig. Ik ben al flexitarier, ik probeer kort te douchen en niet te veel shampoo te gebruiken. Verder wil ik de kachel niet te hoog, maar gewoon een warme trui aan te trekken. Ik probeer zo weinig mogelijk nieuwe kleding te komen en indien nodig eerst opzoek naar iets tweedehands te gaan. Verder Let ik veel op voedselverspilling en probeer ook mijn huisgenoten mee te slepen.

Echter zou ik nog veel meer mijn best kunnen doen om mijn footprint te verkleinen. Ik reis namelijk graag, en ver. Dat krikt mijn footprint erg, erg snel omhoog... Een intercontinentale relatie helpt daar ook niet echt bij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:01

Da's waar, was ik nog vergeten - ik ga zelden of nooit met het vliegtuig op vakantie. Dat scheelt inderdaad al echt heel veel.
Ik douche zo kort mogelijk (haar tot op mijn kont duurt wel even om het te wassen helaas, dan maar douche op standje zacht), en het is hier in huis ~ 18 graden, ik stook niet door tot de 21.