volgende week heb ik mijn betoog voor Nederlands en als thema heb ik de doodstraf.
Heb me een beetje ingelezen en het viel me op dat er veel verschillende meningen zijn.
Een groot gedeelte vindt de doodstraf namelijk helemaal geen slecht idee, en zou dit zelfs
willen herinvoeren in Nederland, terwijl een ander gedeelte er principieel op tegen is.

Ik heb even wat tegen/voorargumenten bij elkaar gezet:
tegen herinvoeren doodstraf:
1. het is niet meer terug te draaien als achteraf blijkt dat de misdadiger toch onschuldig was.
2. de overheid heeft een voorbeeldfunctie, als de gewone burger niet mag moorden, waarom
mag de overheid dan wel beslissen over iemands leven
3. het is onmenselijk, sommige mensen zitten jaren in de dodencel te wachten op hun terechtstelling.
4. de doodstraf is niet altijd geheel pijnloos (dit ligt aan de manier hoe dit gebeurd).
5. we zijn een beschaafd land, de doodstraf hoort hier om principiële redenen al niet.
voor:
1. het schrikt mensen af om zware misdrijven te begaan.
2. de misdadigers komen niet meer terug in de samenleving om nogmaals de fout in te gaan.
3. de misdadiger levenslang in de gevangenis opsluiten kost veel geld.
Ik ga er even van uit dat niemand zich heeft verdiept in dit onderwerp, want de voorargumenten zijn
te weerleggen maar ik wil niemand al beïnvloeden met mijn mening.

Je kunt altijd nog in een reactie uitleggen waarom je wel/niet voor een optie hebt gekozen, dit
hoeft natuurlijk niet meer ik vind het wel fijn als je de poll in ieder geval invult!
Alvast bedankt