Poll: Doodstraf weer invoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf moet weer worden ingevoerd

ja, bij zware misdrijven vind ik het een gepaste straf.
200 (38%)
nee, bij geen enkel misdrijf is de doodstraf geschikt.
323 (61%)

Totaal aantal stemmen: 523

Mitchall

Poll: Doodstraf weer invoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:31

Hallo allemaal,

volgende week heb ik mijn betoog voor Nederlands en als thema heb ik de doodstraf.
Heb me een beetje ingelezen en het viel me op dat er veel verschillende meningen zijn.
Een groot gedeelte vindt de doodstraf namelijk helemaal geen slecht idee, en zou dit zelfs
willen herinvoeren in Nederland, terwijl een ander gedeelte er principieel op tegen is. :)
Ik heb even wat tegen/voorargumenten bij elkaar gezet:

tegen herinvoeren doodstraf:
1. het is niet meer terug te draaien als achteraf blijkt dat de misdadiger toch onschuldig was.
2. de overheid heeft een voorbeeldfunctie, als de gewone burger niet mag moorden, waarom
mag de overheid dan wel beslissen over iemands leven
3. het is onmenselijk, sommige mensen zitten jaren in de dodencel te wachten op hun terechtstelling.
4. de doodstraf is niet altijd geheel pijnloos (dit ligt aan de manier hoe dit gebeurd).
5. we zijn een beschaafd land, de doodstraf hoort hier om principiële redenen al niet.

voor:
1. het schrikt mensen af om zware misdrijven te begaan.
2. de misdadigers komen niet meer terug in de samenleving om nogmaals de fout in te gaan.
3. de misdadiger levenslang in de gevangenis opsluiten kost veel geld.

Ik ga er even van uit dat niemand zich heeft verdiept in dit onderwerp, want de voorargumenten zijn
te weerleggen maar ik wil niemand al beïnvloeden met mijn mening. :+

Je kunt altijd nog in een reactie uitleggen waarom je wel/niet voor een optie hebt gekozen, dit
hoeft natuurlijk niet meer ik vind het wel fijn als je de poll in ieder geval invult!

Alvast bedankt :D

Qimm

Re: Poll: Doodstraf weer invoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:39

Tegen. Een misdaad (moord) plegen om een andere misdaad te 'straffen' schiet zijn doel voorbij. Want de gene die de doodstraf uitvoert is dan net zo goed een moordenaar, een misdadiger.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:43

Tegen.
Ten eerste zit Nederland vast aan verdragen, waarin het verboden wordt, dus het kan niet zomaar even ingevoerd worden.
Ten tweede maken mensen fouten en een doodstraf kan niet teruggedraaid worden.
Ten derde hoe zouden mensen de wetgeving willen zien? Wanneer krijg je de doodstraf? Wanneer is er een uitzondering? Wanneer kun je zeggen dat 100% vaststaat dat iemand schuldig is?
Ten vierde hoe praat je het goed dat iemand de doodstraf uitvoert. Dat is namelijk ook moord.
Overigens kost de doodstraf in veel landen meer geld dan een levenslange straf.
Het afschrikeffect vind ik ook geen goed argument. Kijk maar naar het hoge criminaliteitsgehalte in staten in Amerika waar de doodstraf nog wel is ingevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:44

Ik ben tegen de doodstraf, maar ik ben ertegen omdat ik vind dat mensen die misdaden hebben gepleegd die zo heftig zijn dat er een doodstraf op zou staan, niet zo makkelijk weg zouden mogen komen. Ja, de doodstraf is enorm akelig en er zit een psychologisch proces aan vast wat minstens net zo akelig is, maar ik zie misdadigers liever de rest van hun leven rotten in een cel dan dat ze dood gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:46

In je voorargumenten mis ik nog het aspect van vergelding.
Als tegenargument zou je, je ook nog kunnen verdiepen in verschil in afkomst/vooroordelen. Mensen hebben vooroordelen, rechters ook. Dit zou er toe kunnen leiden dat mensen met een bepaalde afkomst sneller tot de dood veroordeeld worden dan anderen. Ditzelfde geldt voor mensen die wel een goede advocaat kunnen betalen en degenen die dat niet kunnen. Deze aspecten spelen ook wel bij 'gewone' straffen, maar bij de doodstraf des te meer.

Zelf ben ik tegen, ik vind niet dat wij als mensen het recht hebben om een ander te doden. Onder bepaalde omstandigheden is iemand doden wel te rechtvaardigen (bijv zelfverdediging). Maar als beschaafde samenleving vind ik dat we daar niet bewust voor moeten kiezen. Ik ben dus uit principe tegen. Daarbij is de doodstraf onomkeerbaar en dat ik voor mij ook een zeer belangrijk argument.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:47

Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat het juist geen afschrikwekkende werking heeft. Een goed voorbeeld hiervan is Amerika, waar de criminaliteitscijfers al decennia de pan uit reizen. Dit heeft te maken met de psyche. Juist omdat de doodstraf relatief 'kort en hevig' is, geeft het (potentieel) criminelen meer het gevoel alsof ze toch niets te verliezen hebben. Pakkans daarentegen is van veel grotere invloed op het criminaliteitscijfer.

Het doel van het straffen is overigens opgesplitst in een aantal elementen waaronder reïntegratie, vergelding, bescherming van de maatschappij etc. Te betwisten valt of de doodstraf hieraan zal bijdragen, los van vergelding (voor de maatschappij). Omdat de doodstraf niet of nauwelijks van invloed is op het criminaliteitscijfer is het maar de vraag in hoeverre de maatschappij beschermd wordt door het uitvoeren/invoeren van de doodstraf.

Persoonlijk ben ik verder van mening dat de overheid van een democratie (die zijn bevoegdheid ontleent aan de instemming van de maatschappij) simpelweg de bevoegdheid niet heeft om over een ander mensenleven te beschikken. Hoe kan de maatschappij immers een bevoegdheid overdragen aan de staat, waarover zijzelf niet beschikt?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:49

Ik ben tegen de doodstraf, maar de enige "voor" die ik zou kunnen verzinnen is dat het goedkoper is dan iemand levenslang opsluiten en voorzien van eten, drinken etc. Maar gezien daar echt jarenlang aan vooraf gaat, denk ik dat het puntje bij paaltje alleen maar duurder is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:53

Soms ben ik voor... als ik weer hoor dat een reeds veroordeelde TBSer tijdens verlof iemand anders van het leven beroofd (recent weer voorgevallen).
Of iemand die zoals Andreas Breivik zoveel mensen de dood injaagt.

Dat criminelen elkaar overhoop schieten, moeten ze zelf weten, risico van het vak zullen we maar zeggen.

Ik weet niet, ik sta er niet eenduidig in. Al ben ik het eens met bovenstaande dat een doodstraf in principe geen oplossing is. Als levenslang nou levenslang zou zijn met water, brood en een uurtje luchten per dag denk ik dat dat een hardere straf is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:55

Van de voor-redenen kun je er alvast twee schrappen:

1. de uitvoering van de doodstraf is duurder dan van levenslange gevangenschap
2. het werkt niet afschrikwekkender dan levenslang. De meeste mensen die moorden plegen gaan er of vanuit dat ze zo slim zijn dat ze niet gepakt worden, of zijn zo opgefokt dat ze uberhaupt niet nadenken over langeretermijngevolgen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:58

Voor, op bepaalde voorwaarden.

Het moet bewezen zijn dat de man de dader is. Of op heterdaad betrapt of bewijzen die overduidelijk zijn. Wat moeten wij in vredesnaam met een persoon dat blijkbaar een gevaar is voor zichzelf en omstanders? Reïntegreren? Nee, keer op keer wordt weer bewezen dat dit gewoon NIET kan. Wij betalen er belasting over, ik wil niet voor zo iemand betalen. If you can't do the 'time', don't do the crime.

Maaaarrrr... Dan heb ik het wel over echt zware vergrijpen!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:58

Caesar schreef:
Soms ben ik voor... als ik weer hoor dat een reeds veroordeelde TBSer tijdens verlof iemand anders van het leven beroofd (recent weer voorgevallen).
Of iemand die zoals Andreas Breivik zoveel mensen de dood injaagt.

Dat criminelen elkaar overhoop schieten, moeten ze zelf weten, risico van het vak zullen we maar zeggen.

Ik weet niet, ik sta er niet eenduidig in. Al ben ik het eens met bovenstaande dat een doodstraf in principe geen oplossing is. Als levenslang nou levenslang zou zijn met water, brood en een uurtje luchten per dag denk ik dat dat een hardere straf is...

Deze voorbeelden van TBS'ers zouden denk ik niet de doodstraf hebben gekregen. Eerder de zaken waarbij men nu levenslang krijgt, lijkt me een zaak waarbij de doodstraf zou kunnen worden gebruikt.

Ik ben overigens tegen de doodstraf, ik vind dat je dan net zo slecht bezig bent als een moordenaar. Daarnaast komt er redelijk vaak voor dat iemand die een straf heeft gehad later onschuldig blijkt te zijn. Ik zie dan liever 5 misdadigers leven, dan 1 onschuldige dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:59

Lastig, in principe ben ik fel tegen de doodstraf, maar soms kom je toch iets tegen waardoor je gaat twijfelen.

Zoals een paar dagen terug;"Baby'tje van 19 dagen dat is overleden na mishandeling en misbruik".
De vader is beschuldigd van zwaar seksueel misbruik.
Van mij mogen ze die vader hetzelfde aandoen en hem dan dood maken. :o

Maar ja... als ik zou moeten stemmen, zou ik alsnog nee stemmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:03

Leffroi schreef:
Het moet bewezen zijn dat de man de dader is. Of op heterdaad betrapt of bewijzen die overduidelijk zijn. Wat moeten wij in vredesnaam met een persoon dat blijkbaar een gevaar is voor zichzelf en omstanders? Reïntegreren? Nee, keer op keer wordt weer bewezen dat dit gewoon NIET kan. Wij betalen er belasting over, ik wil niet voor zo iemand betalen. If you can't do the 'time', don't do the crime.

Maar je betaalt niet alleen voor het vergrijp, maar ook de voordelen die een menselijk strafsysteem jou biedt. De hardheid en willekeur van het systeem in de VS bv maken de maatschappij gevaarlijker en crimineler, en het is gruwelijk duur. Ik geef liever wat aan een gevangene dan het tienvoudige aan een maatschappij vol repressie, om vervolgens alsnog een kans te lopen op straat neergeschoten te worden. Ik heb echt liever een veilige samenleving hier en nu, dan een waar ik dood ben maar de moordenaar dan uiteindelijk ook dood is.

Ook als je puur rationeel gaat denken en alles alleen maar bekijkt in termen van kosten is een redelijk strafsysteem veel zinniger en efficienter dan de doodstraf.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:03

Hartstikke bedankt allemaal voor de reacties!

Lieke: ik heb er lang over getwijfeld om dit er bij te zetten, maar ik dacht dat vergelding dat over
het strafproces algemeen gold en dus aan de doodstraf niets veranderd. Ik ga hier zo even wat
extra informatie over opzoeken, want dan kan ik dat inderdaad als extra argument gebruiken :)

Shadow0: dat klopt inderdaad, zoals ik al had vermeld zijn de voor-redenen al te weerleggen :)
maar ik was nieuwsgierig naar de reacties van anderen, hoe men er over denkt zonder dat ze
zich hebben ingelezen over het onderwerp.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:11

Hoewel ik, zoals ik net zei, tegen ben, denk ik wel dat je bij de tegen argumenten 2 dingen in principe kan schrappen.

3. het is onmenselijk, sommige mensen zitten jaren in de dodencel te wachten op hun terechtstelling.
4. de doodstraf is niet altijd geheel pijnloos (dit ligt aan de manier hoe dit gebeurd).

Deze 2 hangen denk ik ook maar net af van de procedure in het land. Als de procedures sneller verlopen dan in Amerika, dan zitten ze niet zo lang te wachten.
Ook bij 4, als er gewoon eerst een echt goed doden serum wordt ontwikkeld, iets wat lijkt op het spul waarmee je een paard inslaapt, dan zou dit op zich ook wel weg kunnen.

Ik ben wel echt een leek hierin hoor dus misschien slaat dit nergens op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:33

Mitchall schreef:
1. het schrikt mensen af om zware misdrijven te begaan.
Het is al lang en breed bewezen dat dit niet waar is. Sterker nog het geeft een ‘alles of niks’ reden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:54

Tegen!
Het is niet terug te draaien. kost veel meer dan levenslang en past niet bij een beschaafde samenleving.
Ik ben wel blij dat levenslang nu echt levenslang is, want die flut 20 jaar waarvan er maar 12 werden uitgezeten was een rochel in het gezicht van nabestaanden en slachtoffers.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:57

Tegen, wij als mensen horen mi niet te bepalen over leven en dood.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:58

Ik ben principieel tegen de doodstraf, eigenlijk om veel redenen die hierboven ook al genoemd zijn.
Soms, heel soms, merk ik dat mijn gevoel teveel de overhand krijgt in bepaalde zaken. Bijvoorbeeld wanneer weerloze wezens iets wordt aangedaan, dan kan ik ontzettend kwaad worden. Maar als ik met mijn volle verstand erover nadenk zou ik niet willen dat de doodstraf hier werd ingevoerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:19

Doodstraf als afschrikmiddel werkt niet. Je zou doodstraf dan moeten zien als `opruim middel`. Dus de maatschappij definitief veilig stellen voor die ene persoon.
Maar dan moet wel onomstotelijk bewezen zijn dat ie het is.

Aan de andere kant, je zult maar levenslang krijgen terwijl je onschuldig bent.... wat zou het ergste zijn dan?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:28

Tegen, hier zijn al heel veel goede voorbeelden genoemd maar het heeft ook een gevolg voor de economie in het land. Kijk maar naar landen waar de doodstraf wel ingevoerd is; dat is een stuk minder populair qua toerisme. Iran, Afghanistan, Pakistan etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:30

Ik denk dat t gebrek aan toerisme in die landen een andere oorzaak heeft dan de doodstraf :P

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:35

Tegen. Opzich ben ik er wel voor, dit is voor de nabestaanden de beste straf voor de dader (bijvoorbeeld Marc Dutraux). Maar ik vind dat als de dader die zulke ernstige misdrijven heeft begaan dat hij de doodstraf heeft kunnen krijgen, niet genoeg wordt gestraft met 'gewoon' doodgaan. Natuurlijk is de weg naar de daadwerkelijke doodstraf toe zeker niet gemakkelijk maar altijd nog gemakkelijker dan die van het slachtoffer en de nabestaanden..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:37

Voor; bij bepaalde situaties:

- Bewijsmateriaal moet glashelder zijn, geen mogelijkheid tot 'vergissing' (dus goede camerabeelden; toegeven dader; meerdere getuigen etc.)
- Niet voor moorden met reden (moeder die verkrachter dochter vermoord, of iets vergelijkbaars)

Iemand die door zijn psychische problemen iemand anders koelbloedig afmaakt, mag van mij best een spuitje krijgen. We hebben 7 miljard mensen op aarde, er mag best opgeruimd worden, beginnend bij alle psychopaten.

Het gaat mij niet om het straffen van die persoon, maar het opruimen hiervan. Geen kosten meer aan deze persoon, geen tijd, geen moeite. Gewoon weg ermee.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:41

Er zowel voor als tegen.
Marteling ben ik zeker voor.

Maar helaas kimt dit omdat ik te veel hoor van mensen in de zware schuld oid : als ik in de bak zit. Heb ik eten en een onderdak.. laat mij maar zitten.