Robotisering; jullie mening?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Robotisering; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:42

Hallo Bokkers,

Ik ben bezig met het onderwerp robotisering, en ben benieuwd wat bokt over dit onderwerp te zeggen heeft. Zijn jullie het ermee eens, of juist niet? Welke voordelen en nadelen en gevolgen heeft robotisering in de maatschappij en op de arbeidsmarkt volgens jullie? En dan ook in de zorgsector. Brand los!

Zelf ben ik tegen robotisering in de maatschappij. Ik denk dat zodra er meer robotisering plaatsvindt, de werkeloosheid toeneemt. Mensen zijn niet meer nodig omdat robots het werk van mensen uitvoeren, en hierdoor zijn er steeds minder banen beschikbaar.

Ook neemt het menselijke contact af. Bijvoorbeeld; een oude alleen wonende man is niet meer in staat om helemaal voor zichzelf te zorgen, omdat hij niet meer zo mobiel is en parkinson heeft. Meerdere keren per dag komt er een verpleg(st)er langs die hem zijn pillen geeft en zijn eten opwarmt. De verpleg(st)er maakt altijd een gezellig praatje en biedt even gezelschap. Zodra wij deze verpleg(st)er vervangen door een robot, is er geen sprake meer van dat sociale praatje en het gezelschap, wat veel ouderen vaak toch erg leuk vinden en waarderen.

Dit heeft te maken met het bovenstaande argument. Robots hebben niet het vermogen om zich zo toe te wijden aan iets, zoals mensen dat kunnen. De robot heeft geen menselijke eigenschappen en gevoelens.

Ik denk dat als je naar het totaalplaatje kijkt, robots ook meer geld kosten dan mensen. Het produceren, aanpassen en verbeteren van robots kost flink wat geld en mensen verliezen hun banen en hebben daardoor weer een uitkering nodig wat ook weer geld kost.

Ook worden we steeds afhankelijker van techniek. We kunnen minder gemakkelijk zelf nadenken. Als de stroom een keer uitvalt oid waardoor de robots het niet meer doen, weet men niet meer wat te doen, omdat we zo afhankelijk zijn geworden.

Verder zal er door de robotisering meer massaproductie ontstaan, waardoor de authenticiteit afneemt, en uniformiteit toeneemt.

Wat denken jullie?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:56

Fink schreef:
Dit heeft te maken met het bovenstaande argument. Robots hebben niet het vermogen om zich zo toe te wijden aan iets, zoals mensen dat kunnen. De robot heeft geen menselijke eigenschappen en gevoelens.

Een robot heeft inderdaad geen menselijk gevoel, maar het kan wel lijken alsof ze dat hebben. Ik zie het zeker wel voor me dat robots die op mensen lijken praatjes maken met ouderen. Nu lijken veel robots nog op robots en zijn houterig, maar dat is natuurlijk over .. jaar niet meer het geval. Ik zou er zelfs nu al best wel aan kunnen wennen om gesprekken te voeren met een robot 'huisdier'. Maakt me wakker, vertelt het laatste nieuws, zegt als ik weg moet. En als ik er over nadenk dan lijken me gesprekken wel gek ja, maar wel iets waar je aan kunt wennen denk ik. Doet me denken aan deze film http://www.imdb.com/title/tt0182789/. Goede film!

De werkloosheid kwestie is inderdaad een nadeel, maar moet zeggen dat dat voor mij niet zwaar genoeg weegt. Moet daar nog eens even over nadenken. Ik zie het wel zitten :')

Edit: toevoeging

Mungbean

Re: Robotisering; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:04

Automatisering levert ook weer werk en maakt processen sneller en controlleerbaarder.
Ik was in mijn vorige werk maar wat blij met automatisering en robotisering anders zou ik vast en zeker al 100x rsi gehad hebben vermoed ik.

In feite is een wasmaschine en stofzuiger ook precies dat, zou niet zonder willen hoor!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:05

Ik raad de documentaire "Ik ben Alice" aan :j Over robotisering in de zorg. Hoewel ik ideaal gezien nog altijd graag echte mensen in de zorg zie, ben ik n.a.v. deze docu er wel anders over gaan denken. Het biedt wel perspectieven :)

Robotisering in andere sectoren (anders dan dat er nu al is) vind ik wel een beetje eng inderdaad. Sowieso vind ik dat de sociale aspecten in banen al vrij beperkt worden tegenwoordig, om het nog maar niet te hebben over sociale controle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:08

Ik denk dat als je bijvoorbeeld terug gaat naar robot loze post sortering dat er heeeeel veel klachten gaan komen, want je vind nooit genoeg mensen die snachts willen werken op slecht betaald werk. Moeten er weer gastarbeiders binnengehaald worden etc.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:11

Ik wilde ook net de docu "Ik ben Alice" aanhalen, maar zie dat mijn voorganger dat al heeft gedaan.
Zoals het er nu uit ziet zal er door robotisering in de toekomst steeds meer werk overgenomen worden door robots. Dit zal tot gevolg hebben dat er in de toekomst geen werk meer zal zijn voor de hele beroepsbevolking. Hoe hier mee om te gaan.
Deze aflevering van tegenlicht is dan ook interessant om te bekijken: http://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/da ... j-dan.html

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:42

TS, je haalt nu een heel algemeen onderwerp, robotisering aan, en bent tegen vanwege een zeer klein specifiek benoemd onderdeeltje. Namelijk potentiële robots in de zorg. En daarom ben je tegen het algemene onderwerp. Beetje gekke redenering.

Robotisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij, en ook niet meer uit onze productieprocessen. Robots zorgen ervoor dat producten en processen sneller kunnen verlopen en met minder foutkans. Daardoor zijn bijvoorbeeld auto’s vele malen goedkoper geworden en voor (nagenoeg) iedereen in onze westerse wereld bereikbaar. Verder zijn robots in staat vies, zwaar en ongezond werk over te nemen van mensen. Denk bijvoorbeeld aan autospuiterijen en lakbaden met ongezonde chemicaliën. Een robot ontwikkeld geen kanker, hooguit corrosie. Verder kunnen robots langdurig werken in een omgeving met bijvoorbeeld extreme temperaturen of hoge snelheden zonder vermoeid te raken met de mogelijke gevolgen van dien. Een inpakmachine krijgt geen beknelde vingers, er vliegen hooguit tandwielen in het rond. Kortom: robots kunnen zorgen voor verbetering van de arbeidsomstandigheden van mensen.

Verder zijn er al diverse sectoren, de technische sectoren maar ook de zorg, die al tekort aan personeel hebben en moeilijk aan geschikt personeel kunnen komen. Met de toenemende vergrijzing en krimp van de beroepsbevolking zal dit alleen maar toenemen. Als er al verdringing is van arbeid door robots, dan kunnen deze mensen omscholen en een baan vinden in de sectoren waar tekorten zijn. Op die manier krijg je mensen waar je ze moet hebben, en robots waar je ze kan hebben. Ondanks de krimpende beroepsbevolking kan onze productiviteit kan op peil blijven, en daarmee ook onze (verwende) economische levensstandaard en sociale voorzieningen. Lijkt mij prima.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:20

Grappig... Ik heb net een artikel geschreven naar aanleiding van een interview over leven met technologie. En dat ging voor een groot deel ook over de zorg.

Over de problemen van de vergrijzing waar we nu al tegenaan lopen en straks nog veel meer.

De moraal van dat verhaal vond ik mooi; je moet genieten van technologie in alle fasen van je leven. Als je dan op een gegeven moment een meer zorg gerelateerde applicatie nodig hebt, dan is dat geen grote aanpassing of een teken van ouderdom en afhankelijkheid. Nee, dan vind je het juist fijn dat je ondersteuning hebt dmv technologie.

The internet of things, daar zitten we midden in en dat gaat alleen maar meer worden. Apple watches met tig functies waarmee je je gezondheid bijhoudt, facebookt en werkt, huizen voorzien van domotica, de auto's van tegenwoordig die vooral computers zijn en zelfs zelf rijden of inparkeren.

We komen straks handjes te kort in de zorg. Wat heb je dan liever? Een robot die jou ondersteuning biedt of helemaal niks, niemand die je jouw pillen aanreikt of je bril oppakt als die op de grond gevallen is?

Los daarvan, technologie kan juist zorgen voor minder afstand met de buitenwereld (beeldbellen) en voor veiligheid (zien wie er voor je deur staat).

Je klinkt als de verpleegster die bang is dat ze straks geen werk meer heeft eerlijk gezegd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:33

Denk ook aan trapliften, stoelen die je helpen met opstaan en bedden met electrisch bestuurbare lattenbodem.
Allemaal nuttige zaken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:33

Er zullen straks idd teveel oude mensen zijn om op traditionele manier voor te zorgen.
Ik zie ook voor de zorg sector voordelen, robots zijn slim en kunnen objecten herkennen dus ze kunnen met (g)een begeleider de weg op met een hele groep ouderen in een rolstoel. Zo krijgen de ouderen toch frisse lucht en heb je geen leger aan mensen nodig.
Bovendien verwacht ik dat over 20 jaar de robots echt niet meer houterig zijn. Ook zijn de robots nu veel slimmer(Artificial Intelligence) wat er binnen 20 jaar voor zorgt dat ze slimmer zijn dan einstein.

TS, wat vind je van de IBM Watson?

Ik zie robots als soort van wandelende computers, is die slimmigheid dan ook eng of juist handig?