Vegetariers,en kweekvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Vegetariers,en kweekvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 16:40

Zo als je kunt lezen in bijgaand artikel,kun je binnen afzienbare tijd een brrodje kweekburger in de snackbar verwachten.
Nou heb ik zo mn eigen gedachtes bij dit product,maar ik vraag me oprecht af hoe de vegetarische bokkers hier over denken.
Deze techniek maakt het overigens ook mogelijk om paardenvlees te kweken.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... ium__.html

Depende

Re: Vegetariers,en kweekvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:23

Er zullen vast vegetariërs zijn die zitten te springen om dit product, mensen die uit principe geen vlees eten, maar het vlees eten wel heel erg missen. Zelf ben ik niet zo'n vegetariër, ik eet inmiddels alweer 13 jaar geen vlees en vis en hoewel ik ben gestopt met vlees eten om principiële redenen staat inmiddels de geur van zowel rauw als gebakken vlees mij zo tegen dat ik totaal geen behoefte heb aan kweekvlees.

Trouwens betwijfel ik of je het in de snackbar tegen zult komen gezien de kilo prijs.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:43

Er staat ook dat ze verwachten dat de kiloprijs binnen 5-10 jaar vergelijkbaar is met die van een 'gewone' hamburger. Dus daar zal het hem niet in zitten.
Ik weet niet. Ik eet gewoon vlees, maar ik moet nog even bedenken of dit idee me wel aanstaat. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:44

Ik eet mede vlees omdat het echt niet gezond voor je is, dus nee ik zou dit niet gaan eten. :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:00

MarlindeRooz schreef:
Ik eet mede vlees omdat het echt niet gezond voor je is, dus nee ik zou dit niet gaan eten. :+

Uhhhh hoe bedoel je ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:04

Ik zou het niet eten, Vind vlees totaal niet lekker meer.
Dus nee geen behoefte aan kweek vlees.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:07

Depende schreef:
Er zullen vast vegetariërs zijn die zitten te springen om dit product, mensen die uit principe geen vlees eten, maar het vlees eten wel heel erg missen. Zelf ben ik niet zo'n vegetariër, ik eet inmiddels alweer 13 jaar geen vlees en vis en hoewel ik ben gestopt met vlees eten om principiële redenen staat inmiddels de geur van zowel rauw als gebakken vlees mij zo tegen dat ik totaal geen behoefte heb aan kweekvlees.

Trouwens betwijfel ik of je het in de snackbar tegen zult komen gezien de kilo prijs.

prijs is al gezakt van een kwart miljoen naar zo'n 60 euro..
in nog niet eens zo heel lang..

hoeveel denk je dat de eerste pc's kosten (dan heb ik het over die kamervullende monsters).

prijs zal hard zakken zodra er eenvoudigere methoden gevonden worden, of methoden massaler worden toegepast.

uiteindelijk denk ik zelfs dat het per kilo veel goedkoper zal worden dan vlees dat heeft rondgelopen.
daar moet immers voer in, medische verzorging, grotere huisvesting, vergunningen..

een gekweekt stukje vlees heeft ook wel 'voeding' nodig maar zeer elementair.. het hoeft geen graankorrel, slechts de eiwitten die daarin zitten bijvoorbeeld.. tot slot kan je meer vlees kweken op hetzelfde oppervlakte, het vleesje heeft immers geen persoonlijke ruimte nodig zoals een wandelende kip.. Tot slot heb je geen doorberekende dierenarts bezoekjes, geen quato's op wat er uit het wandelende vlees komt, geen ongelukjes waarbij wandelend vlees niet meer naar de slacht komt..
hierdoor wordt kweekvlees dus op den duur goedkoper dan wandelend vlees..

net zo als insuline nu goedkoper geproduceerd wordt dan dat het was om het uit kalveren te winnen.. uit kalveren winnen was echter wel goedkoper als de eerste beetjes kunstmatige insuline.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:10

Nou, ik eet al bijna 16 jaar geen vlees meer, ben hartstikke in orde hoor. Imo is vlees eten omdat het gezonder is een fabeltje. Ik eet nu geen vlees, heb er geen nood aan, geen behoefte aan dus ik hoef geen kweekvlees. Daarbij is het amper na te gaan als dit de markt in gaat. Dan staat er misschien kweekvlees en eet ik alsnog een afgedankt paard... Zoals de eerdere vleesschandalen. Ik heb er geen vertrouwen in.
Ik zou het daarbij niet eens willen proberen omdat vlees eten na zo'n lange tijd me waarschijnlijk ziek gaat maken omdat mijn lichaam het niet gewend is.

Maar echt, ik eet enorm gevarieerd, heerlijk vegetarisch, weet niet eens meer hoe vlees smaakt dus waarom zou ik het gaan eten? :+ Er komen steeds meer opties bij om nog lekkerder vegetarisch te eten dus ik zie er geen voordeel aan. Desondanks vind ik het wel echt een enorme uitvinding. Heel apart.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:11

papagroom schreef:
MarlindeRooz schreef:

Uhhhh hoe bedoel je ?

dat vroeg ik mij ook al even af :')
vlees is immers ook slechts een verzameling van bouw en voedingsstoffen, net zoals een groente dat is.

dat je gefokt vlees ongezond vind, vind ik nog tot daaraantoe, al is dat ook twijfelachtig.
maar gekweekt vlees dan heb je het toch over heel wat anders. Geen sparribjes of zo.. maar bijvoorbeeld puur spierweefsel, dat ook nog eens niets doet dus altijd mals zal zijn (daarom is een biefstuk ook veel malser dan een borstlap.. de biefstuk hoeft bijna niets te doen aan arbeid).

chimello schreef:
Nou, ik eet al bijna 16 jaar geen vlees meer, ben hartstikke in orde hoor. Imo is vlees eten omdat het gezonder is een fabeltje. Ik eet nu geen vlees, heb er geen nood aan, geen behoefte aan dus ik hoef geen kweekvlees. Daarbij is het amper na te gaan als dit de markt in gaat. Dan staat er misschien kweekvlees en eet ik alsnog een afgedankt paard... Zoals de eerdere vleesschandalen. Ik heb er geen vertrouwen in.
Ik zou het daarbij niet eens willen proberen omdat vlees eten na zo'n lange tijd me waarschijnlijk ziek gaat maken omdat mijn lichaam het niet gewend is.

Maar echt, ik eet enorm gevarieerd, heerlijk vegetarisch, weet niet eens meer hoe vlees smaakt dus waarom zou ik het gaan eten? :+ Er komen steeds meer opties bij om nog lekkerder vegetarisch te eten dus ik zie er geen voordeel aan. Desondanks vind ik het wel echt een enorme uitvinding. Heel apart.

het is niet gezonder dan groenten, noch is het ongezonder.. het is gewoon een bepaalde samenstelling van voedings en bouwstoffen.. dat jij ze anders bijeen schraapt is een keuze, maar heeft niets met fabeltjes te maken in mijn ogen..

ik zou niet weten hoe je kweekvlees en paard door elkaar kunt krijgen?
het komt niet eens uit dezelfde bron en komt niet bij een slager vandaan, hooguit voorverpakt.

hoe makkelijk wil je het hebben..
kweekvlees komt van een 'kwekerij'
fokvlees komt van een slager

lijkt mij geen twijfel over mogelijk als je een pakketje in je hand hebt.

waarom zou je het proberen? waarom zou je een nieuw vegaproduct proberen?
komt op hetzelfde neer.. je geeft aan geen kweekvlees te proberen omdat je al gevarieerd eet.. dan zou je dus ook geen nieuw vegaproduct hoeven te proberen toch?

dat je zegt: ik eet geen vlees, van wat voor bron dan ook.. prima natuurlijk.. maar de argumenten dat het gemixt kan worden of dat het geen meerwaarde heeft voor je dieet zijn natuurlijk niet helemaal steekhoudend.. immers ieder nieuw product heeft geen meerwaarde voor je huidige eetpatroon.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-10-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:15

Nee dankje. Ik eet al jaren geen vlees of vis meer en mis het totaal niet. Als kind vond ik het al een straf om vlees te eten omdat ik het smerig vind. Persoonlijk hoef ik dus echt geen gekweekt vlees.

Elena, even inhakend op jouw post. Zou dit dan wel een manier zijn om het voedselprobleem op aarde op te lossen? Dat zou ik op deze manier wel heel erg mooi vinden :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:22

selka,

in basis wel.. mede daarom is men naar kweekvlees gaan kijken..

immers je hebt steeds meer productie nodig om het aantal monden dat iedere generatie verdubbeld op deze wereld te voeden.

biologisch telen of vlees produceren is het meest ruimte en tijdrovend.. het is een utopie dat iedereen biologisch zou kunnen eten.

de huidige akkerbouw en veeteelt, heeft ook steeds meer ruimte nodig om alles en iedereen te kunnen voeden.. hiervoor zou natuur, of bouw moeten wijken op den duur (ever expanding population), dat mensen wijken voor hun voedsel, dat lijkt mij een utopie, dus zal er steeds meer natuur moeten wijken om plaats te maken voor voedselproductie.. hoe biologischer de productie hoe meer natuur er uiteindelijk zal moeten wijken (immers scharrelvlees heeft veel meer ruimte nodig dan een varkensfabriek)..

Kweekvlees, en wellicht ook kweekgroenten (en dan heb ik het niet over kassen), zouden op de hele lange termijn oplossing zijn om iedereen te kunnen blijven voeden. want ook voor groenten geld natuurlijk dat je een significante hoeveelheid ruimte nodig hebt per persoon om de voedsel voor een persoon te verbouwen. ruimte die we waarschijnlijk over 100-150 jaar niet meer zullen hebben.

tenzij de natuur een epidemie op de mensheid mikt die net als in het verleden weer een kwart tot 75 procent van de mensheid uitroeit, dan is er weer ruimte genoeg en kunnen we over 200 jaar gewoon weer jagen en/of verzamelen (wel vervelend voor de vega's want het is lastig om in de natuur als vega te overleven als je niet voorzien wordt van alle producten)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:34

Ik mis het vlees totaal niet (meer) na nu al weer 15 jaar vegetarier te zijn. Dus nee, ik zou dan niet opeens weer vlees gaan eten. Ik kom niks tekort dus zie er ook geen nut van in.
Ik zou het wel aanschaffen om klaar te maken voor anderen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:43

Waar ik op doel is dat men kan zeggen dat er sprake is van kweekvlees, maar wie gaat dat uiteindelijk na? In veel vleeswaren die nu in de winkel liggen wordt ook gezegd het is 60% koe en uiteindelijk is het 30% koe en 30% paard. Niemand kijkt daar na tot het eens uitgezocht wordt en zoiets aan het licht komt. Dus daar komt mijn argument vandaan.

Als kweekvlees zo modern en veelgevraagd wordt, komt het -lijkt me- ook aan bod in de gewone winkel. In hoeverre wordt daar in de toekomst dan nog op gelet? Er zou maar een iemand denken goh, wie komt erachter en stopt er een dier in ipv kweekvlees, want dat is goedkoper produceren. Wie weet denk ik te overdreven maar ik heb er gewoon geen vertrouwen in :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:54

Citaat:
Niemand kijkt daar na tot het eens uitgezocht wordt en zoiets aan het licht komt. Dus daar komt mijn argument vandaan.

Dat klopt niet helemaal, ik werk bij een laboratorium voor voedingsmiddelen en producenten zijn verplicht een x aantal producten per productie te laten analyseren, waaronder DNA. Helaas wordt er nog wel eens gefraudeerd met het een en ander, maar er wordt zeker wel naar gekeken. Vooral sinds het paardenvlees schandaal zijn het aantal DNA analyses behoorlijk gestegen.

Dit zal voor kweekvlees dan ook zeker gaan gelden.

Zelf ben ik als kind een paar jaar vegetariërs geweest, maar langzamerhand wel weer gaan eten omdat ik de lekkere dingen miste. Als er goed onderzoek is gedaan naar kweekvlees en het een gezonde optie is zal ik er zeker gebruik van gaan maken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:03

elenaMM77 schreef:
Depende schreef:

prijs is al gezakt van een kwart miljoen naar zo'n 60 euro..
in nog niet eens zo heel lang..

hoeveel denk je dat de eerste pc's kosten (dan heb ik het over die kamervullende monsters).

prijs zal hard zakken zodra er eenvoudigere methoden gevonden worden, of methoden massaler worden toegepast.

uiteindelijk denk ik zelfs dat het per kilo veel goedkoper zal worden dan vlees dat heeft rondgelopen.
daar moet immers voer in, medische verzorging, grotere huisvesting, vergunningen..

een gekweekt stukje vlees heeft ook wel 'voeding' nodig maar zeer elementair.. het hoeft geen graankorrel, slechts de eiwitten die daarin zitten bijvoorbeeld.. tot slot kan je meer vlees kweken op hetzelfde oppervlakte, het vleesje heeft immers geen persoonlijke ruimte nodig zoals een wandelende kip.. Tot slot heb je geen doorberekende dierenarts bezoekjes, geen quato's op wat er uit het wandelende vlees komt, geen ongelukjes waarbij wandelend vlees niet meer naar de slacht komt..
hierdoor wordt kweekvlees dus op den duur goedkoper dan wandelend vlees..

net zo als insuline nu goedkoper geproduceerd wordt dan dat het was om het uit kalveren te winnen.. uit kalveren winnen was echter wel goedkoper als de eerste beetjes kunstmatige insuline.

Ja natuurlijk zal het op termijn goedkoper worden en is het al goedkoper dan even geleden, maar TS stelt in de OP dat binnenkort kweekvlees bij de snackbar te halen zal zijn. Laten we wel wezen snackbar voedsel staat nu niet bepaald bekend om hoe verfijnt (met bijbehorend prijskaartje) het is. 1 kilo kweekvlees voor € 60 of 1 kilo frikandellen voor € 3,71.

Ik denk echt, wat ook aan de overige reacties in dit topic van vegetariërs te zien is, dat het publiek voor kweekvlees niet onder de vegetariërs te vinden is, maar onder de bewuste vleeseters. De mensen die nu al minder en/of biologisch vlees eten. De mensen die zich beseffen dat vlees eten onwijs schadelijk is voor het milieu, etc. maar niet willen/kunnen stoppen met vlees

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:53

Depende schreef:
.

Ja natuurlijk zal het op termijn goedkoper worden en is het al goedkoper dan even geleden, maar TS stelt in de OP dat binnenkort kweekvlees bij de snackbar te halen zal zijn. Laten we wel wezen snackbar voedsel staat nu niet bepaald bekend om hoe verfijnt (met bijbehorend prijskaartje) het is. 1 kilo kweekvlees voor € 60 of 1 kilo frikandellen voor € 3,71.

Ik denk echt, wat ook aan de overige reacties in dit topic van vegetariërs te zien is, dat het publiek voor kweekvlees niet onder de vegetariërs te vinden is, maar onder de bewuste vleeseters. De mensen die nu al minder en/of biologisch vlees eten. De mensen die zich beseffen dat vlees eten onwijs schadelijk is voor het milieu, etc. maar niet willen/kunnen stoppen met vlees

binnen afzienbare tijd is wat anders dan binnenkort natuurlijk..
binnen afzienbare tijd is per situatie anders..

het zal korter zijn dan de periode van de ontwikkeling tot op heden, en langer dan 'binnenkort'
in het artikel wordt uitgegaan van zo'n 5 jaar..

principiële vegetariërs zouden in principe juist prima kandidaat zijn voor kweekvlees..
want anders zouden die principes toch niet de hoofdreden zijn om geen vlees te eten?
immers of je nu soja kweekt of vlees, er komt geen levend dier aan te pas..
dus waarom dan wel soja, maar geen kweekvlees?

de mensen die zich beseffen dat het fokken van vlees een belasting is voor het millieu (maar dat is het verbouwen van graan en soja ook.. dus dan is kweekvlees weer milieubewuster dan graan eten), zijn mede de ontwikkelaars van kweekvlees, te samen met de mensen die nadenken over hoe je alle mensen moet voeden.. want heb je wel eens uitgerekend hoe millieu belastend het wel niet zou zijn als iedereen vegetarier werd.. hoe groot de oppervlakten moeten worden om alles te verbouwen en telen?
immers vlees bevat meer caloriën dan de meeste groente en granen, ook bevat het gemiddeld genomen meer eiwitten.. je zult dus veel en veel meer moeten verbouwen als je vlees wilt afschaffen. hoeveel natuur mag daar dan voor wijken? Immers plantaardig voedsel in vergelijk met dierlijke producten leveren weinig calorieën en minder bouw en brandstoffen.

de enige reden voor een vegatarier om geen kweekvlees te willen eten in mijn ogen is:
ik lust geen vlees (maar dat is net zo vaag als verklaren dat je geen groenten lust.. want zelfs rundlvlees verschilt van land tot land, zelfs van provincie tot provincie van smaak).

want kweekvlees heeft niets met dieren te maken.. slechts met dierlijke eiwitten, die verder niet van dieren afkomstig zijn..

je eet toch ook vanille extract in je cake? dat komt niet van de vanilleboon, maar gewoon uit het lab.. hier is de smaak nagebootst, maar wat je in je cake stopt is puur een chemische verbinding. Dat is dus niet eens afkomstig uit een natuurlijk proces.

kweekvlees is niet afgesneden maar zijn puur afkomstig van stamcellen, wel van een donor inderdaad.. maar goed, wij geven ook stamcellen aan voor stamcel therapie.. eenmaal een lijn kweekvlees, heb je de donor ook eigenlijk weer niet meer nodig omdat je gericht cellen laat ontwikkelen in bepaalde eigenschappen.. in principe kan het oneindig doordelen.

als je daar dan tegen bent, het gebruik van stamcellen van een dier (dat gewoon doorleeft), ben je dan ook tegen stamcellen die afgestaan worden voor medicinale doeleinden, of onderzoeken?

ik zou graag een meer onderbouwd antwoord willen van de vegetariërs, wat er van hun basisprincipe waarom ze nu geen vlees eten, nu overblijft of veranderd in het geval van kweekvlees.. Want het is niets anders als kunstmatig gefabriceerd voedsel, waar de winkel nu ook vol mee ligt.. Op de een of andere manier lijkt het alsof men kweekvlees nog steeds een aaibaarheidsfactor toedicht.. graag zou ik willen begrijpen waar het bezwaar dan echt zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:59

Waarom moet iemand een reden hebben om iets gewoon niet te willen?

Ik ben overigens best nieuwsgierig naar het kweekvlees maar wil wel eerst meer weten over de kweekcondities.
Zaken als: wordt er serum gebruikt, zo ja waarvan?
Wordt er antibiotica gebruikt?
Hoe maken ze het vlees mals?
Dat soort dingen.

Ben trouwens geen vega.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:10

Ik heb al 15 jaar geen vlees gegeten. Ik mis het nu niet en ik voel me prima gezond zonder vlees. Maar ik hou ook erg van koken en van nieuwe dingen uitproberen. En de vegetarische keuken bied mij miljoenen heerlijke opties, maar met kweekvlees kun je weer nieuwe andere dingen maken. Misschien zou ik er te veel moeite mee hebben om het door mn strot te krijgen, heb nu wel een afkeer van vleesdingen, maar ik ben toch zo nieuwsgierig dat ik het zou overwegen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:11

Ik eet geen gmo producten van uit twee redenen....ten eerste gezondheidstechnisch,en ten tweede omdat ik vind dat voedselproductie nimmer op patenten mag berusten.
Dit tweede punt is (buiten mijn weerstand tegen het product op zich)mijn grote bezwaar tegen kweekvlees.
Stel je voor dat een fabrikant het voor elkaar krijgt om patent aan te vragen voor de dna structuur van zijn product,dan betekent dit automatisch dat de natuurlijke drager van dit dna ook onder dit patent valt,en dat het oorspronkelijke dier dan niet meer gefokt mag worden zonder betaling aan de rechthebbende fabrikant,en patenthouder.
vergis je niet,dit is geen utopie,en reeds aan de orde bij verschillende landbouw gewassen .
Voedsel productie mag in mijn ogen nimmer aan de industrie worden toevertrouwd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:18

Bestaand DNA kun je niet patenteren.
De techniek wel.
Ik ben het deels met je eens. Patenten maken dingen zeer duur maar anderzijds zal niemand miljoenen investeren in onderzoek als het daarna geen rechten opleverd. Dan loopt de ontwikkeling dus vast.
Zo'n patent is uiteindelijk vrij beperkt houdtbaar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:21

Nee, ik ben inmiddels alweer 11 jaar vegetariër en zou dit niet meer willen veranderen. Ik voel me goed zonder vlees en zie vlees als een ongezonde onnodige toevoeging. Bovendien ben ik er niet meer aan gewend en kan ik de geur al niet meer hebben. Mijn liefde voor groentes granen zaden en anders moois is alleen maar groter geworden met de jaren en dat wil ik graag zo houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:35

Van al dat geknutsel met ons voedsel zijn noch wij noch de dieren, planten, gebruikte grond gezonder/beter geworden. Ik geloof niet dat dit kweekvlees daar verandering in zal brengen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:37

Sizzle schreef:
Bestaand DNA kun je niet patenteren.
De techniek wel.
Ik ben het deels met je eens. Patenten maken dingen zeer duur maar anderzijds zal niemand miljoenen investeren in onderzoek als het daarna geen rechten opleverd. Dan loopt de ontwikkeling dus vast.
Zo'n patent is uiteindelijk vrij beperkt houdtbaar.

In theorie klopt dat......bij planten heeft de hoge kamer echter inmiddels al anders beslist.
het dna voor de gmo`s die hier beschreven zijn vallen automatisch onder het zelfde patent omdat de specifieke eigenschappen van het nieuwe product daar van afkomstig zijn........dood eng dus....het zou me niets verbazen als dit als jurisprudentie voor dit soort producten gebruikt gaat worden.

bron:wageningen u.r.

Citaat:
De Hoge Kamer van Beroep van het Europees Octrooibureau heeft uitspraak gedaan in de bezwaren tegen twee patenten die al lange tijd de gemoederen bezig houden. Deze patenten hebben betrekking op methoden ter verhoging van glucosinolaat niveau’s in Brassica’s en methoden waarmee het watergehalte van tomaten verlaagd worden en bescherming van de tomaten met die eigenschap.

De bezwaren tegen deze patenten waren ingediend door Unilever (Tomaten II) en Syngenta en Limagrain (Broccoli II). De bezwaren hadden onder meer te maken met de vaststelling dat de patenten van toepassing zijn op alle producten die deze eigenschappen vertonen.

Essentieel biologische processen

Volgens het bestaande Europese Octrooi Verdrag kunnen ‘essentieel biologische processen’ niet gepatenteerd worden. De Hoge Kamer heeft de bezwaren tegen de verleende octrooien echter verworpen omdat dit uitgangspunt niet betekent dat er geen patenten op planten verleend kunnen worden. Ook al is het ‘essentieel biologische proces’ de enige manier om het beschermde product te maken. De Hoge Kamer oordeelt dus dat het niet van belang is dat de bescherming dat verleend is aan een product ook het aanmaken van zo’n product door middel van een essentieel biologisch proces omvat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:41

Ik heb ook meer moeite met gmo's die in het 'wild' uitgezet worden eigenlijk.
Ik zou kweekvlees eerder vergelijken met kant en klaar producten.
Je ben er niet van afhankelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:43

Sizzle schreef:
Waarom moet iemand een reden hebben om iets gewoon niet te willen?

Ik ben overigens best nieuwsgierig naar het kweekvlees maar wil wel eerst meer weten over de kweekcondities.
Zaken als: wordt er serum gebruikt, zo ja waarvan?
Wordt er antibiotica gebruikt?
Hoe maken ze het vlees mals?
Dat soort dingen.

Ben trouwens geen vega.

voor iedere keuze heb je redenen.

even vanuit mijn kennis (oude kennis, dat wel)..
1. dat lijkt mij niet, in het verleden werden voor cellijnen een soort van runderserum (van foetussen) gebruikt, maar men stapt meer en meer over op een plantaardige voedingsbodem.. voor zover mij bekend is de ontwikkeling van kweekvlees al enige jaren op plantaardige voedingsbodem.. embroyanaal runderserum is echter niet voor menselijke consumptie en daarom zou vlees in vitro gekweekt op dit serum niet in de handel komen, vandaar ook de overstap. de voeding zal bestaan uit mineralen, vitaminen, glucose, pf en osmose buffers en natuurlijk eiwitten.. deze laatste zullen ook wel van plantaardige afkomst zijn omdat dat makkelijker te isoleren en te zuiveren is.

1a. voor de ontwikkeling van kweekvlees heb je wel een start nodig natuurlijk (en helaas voor de vegetariërs wellicht.. maar ja, we eten ook bacterien die in kaas zitten met huid en haar op zullen we maar zeggen).. om de cellijnen op te starten heb je wel zogenaamde satelietcellen nodig, dat zijn vrije stamcellen die zich al ontwikkeld hebben tot spiercel.. of embroyonale stamcellen, of stamcellen uit de nek (wordt momenteel gebruikt las ik ergens).

2. ik denk niet dat ze antibiotica gebruiken, waarvoor zou dit nuttig zijn?

3. vlees is taai, omdat de spier in veel in beweging is.. Daarom is een biefstukje van zichzelf veel malser dan een borstlap bijvoorbeeld. vlees in vitro gekweekt is totaal niet in beweging en kent geen stress, dus zal van zichzelf mals blijven.

mijn antwoorden wel met de kanttekening dat mijn parate kennis oud is, en mogelijk zelfs verouderd..
ik heb enige tijd geleden wel bijgelezen over in vitro vlees maar niet met geleerde huidige kennis onderbouwd (even voor de eerlijkheid, voor men het 'klakkeloos als 'waarheid' zou aannemen).