Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Depende schreef:Er zullen vast vegetariërs zijn die zitten te springen om dit product, mensen die uit principe geen vlees eten, maar het vlees eten wel heel erg missen. Zelf ben ik niet zo'n vegetariër, ik eet inmiddels alweer 13 jaar geen vlees en vis en hoewel ik ben gestopt met vlees eten om principiële redenen staat inmiddels de geur van zowel rauw als gebakken vlees mij zo tegen dat ik totaal geen behoefte heb aan kweekvlees.
Trouwens betwijfel ik of je het in de snackbar tegen zult komen gezien de kilo prijs.
papagroom schreef:MarlindeRooz schreef:Ik eet mede vlees omdat het echt niet gezond voor je is, dus nee ik zou dit niet gaan eten.
Uhhhh hoe bedoel je ?
chimello schreef:Nou, ik eet al bijna 16 jaar geen vlees meer, ben hartstikke in orde hoor. Imo is vlees eten omdat het gezonder is een fabeltje. Ik eet nu geen vlees, heb er geen nood aan, geen behoefte aan dus ik hoef geen kweekvlees. Daarbij is het amper na te gaan als dit de markt in gaat. Dan staat er misschien kweekvlees en eet ik alsnog een afgedankt paard... Zoals de eerdere vleesschandalen. Ik heb er geen vertrouwen in.
Ik zou het daarbij niet eens willen proberen omdat vlees eten na zo'n lange tijd me waarschijnlijk ziek gaat maken omdat mijn lichaam het niet gewend is.
Maar echt, ik eet enorm gevarieerd, heerlijk vegetarisch, weet niet eens meer hoe vlees smaakt dus waarom zou ik het gaan eten?Er komen steeds meer opties bij om nog lekkerder vegetarisch te eten dus ik zie er geen voordeel aan. Desondanks vind ik het wel echt een enorme uitvinding. Heel apart.
Citaat:Niemand kijkt daar na tot het eens uitgezocht wordt en zoiets aan het licht komt. Dus daar komt mijn argument vandaan.
elenaMM77 schreef:Depende schreef:Er zullen vast vegetariërs zijn die zitten te springen om dit product, mensen die uit principe geen vlees eten, maar het vlees eten wel heel erg missen. Zelf ben ik niet zo'n vegetariër, ik eet inmiddels alweer 13 jaar geen vlees en vis en hoewel ik ben gestopt met vlees eten om principiële redenen staat inmiddels de geur van zowel rauw als gebakken vlees mij zo tegen dat ik totaal geen behoefte heb aan kweekvlees.
Trouwens betwijfel ik of je het in de snackbar tegen zult komen gezien de kilo prijs.
prijs is al gezakt van een kwart miljoen naar zo'n 60 euro..
in nog niet eens zo heel lang..
hoeveel denk je dat de eerste pc's kosten (dan heb ik het over die kamervullende monsters).
prijs zal hard zakken zodra er eenvoudigere methoden gevonden worden, of methoden massaler worden toegepast.
uiteindelijk denk ik zelfs dat het per kilo veel goedkoper zal worden dan vlees dat heeft rondgelopen.
daar moet immers voer in, medische verzorging, grotere huisvesting, vergunningen..
een gekweekt stukje vlees heeft ook wel 'voeding' nodig maar zeer elementair.. het hoeft geen graankorrel, slechts de eiwitten die daarin zitten bijvoorbeeld.. tot slot kan je meer vlees kweken op hetzelfde oppervlakte, het vleesje heeft immers geen persoonlijke ruimte nodig zoals een wandelende kip.. Tot slot heb je geen doorberekende dierenarts bezoekjes, geen quato's op wat er uit het wandelende vlees komt, geen ongelukjes waarbij wandelend vlees niet meer naar de slacht komt..
hierdoor wordt kweekvlees dus op den duur goedkoper dan wandelend vlees..
net zo als insuline nu goedkoper geproduceerd wordt dan dat het was om het uit kalveren te winnen.. uit kalveren winnen was echter wel goedkoper als de eerste beetjes kunstmatige insuline.
Depende schreef:.
Ja natuurlijk zal het op termijn goedkoper worden en is het al goedkoper dan even geleden, maar TS stelt in de OP dat binnenkort kweekvlees bij de snackbar te halen zal zijn. Laten we wel wezen snackbar voedsel staat nu niet bepaald bekend om hoe verfijnt (met bijbehorend prijskaartje) het is. 1 kilo kweekvlees voor € 60 of 1 kilo frikandellen voor € 3,71.
Ik denk echt, wat ook aan de overige reacties in dit topic van vegetariërs te zien is, dat het publiek voor kweekvlees niet onder de vegetariërs te vinden is, maar onder de bewuste vleeseters. De mensen die nu al minder en/of biologisch vlees eten. De mensen die zich beseffen dat vlees eten onwijs schadelijk is voor het milieu, etc. maar niet willen/kunnen stoppen met vlees
Sizzle schreef:Bestaand DNA kun je niet patenteren.
De techniek wel.
Ik ben het deels met je eens. Patenten maken dingen zeer duur maar anderzijds zal niemand miljoenen investeren in onderzoek als het daarna geen rechten opleverd. Dan loopt de ontwikkeling dus vast.
Zo'n patent is uiteindelijk vrij beperkt houdtbaar.
Citaat:De Hoge Kamer van Beroep van het Europees Octrooibureau heeft uitspraak gedaan in de bezwaren tegen twee patenten die al lange tijd de gemoederen bezig houden. Deze patenten hebben betrekking op methoden ter verhoging van glucosinolaat niveau’s in Brassica’s en methoden waarmee het watergehalte van tomaten verlaagd worden en bescherming van de tomaten met die eigenschap.
De bezwaren tegen deze patenten waren ingediend door Unilever (Tomaten II) en Syngenta en Limagrain (Broccoli II). De bezwaren hadden onder meer te maken met de vaststelling dat de patenten van toepassing zijn op alle producten die deze eigenschappen vertonen.
Essentieel biologische processen
Volgens het bestaande Europese Octrooi Verdrag kunnen ‘essentieel biologische processen’ niet gepatenteerd worden. De Hoge Kamer heeft de bezwaren tegen de verleende octrooien echter verworpen omdat dit uitgangspunt niet betekent dat er geen patenten op planten verleend kunnen worden. Ook al is het ‘essentieel biologische proces’ de enige manier om het beschermde product te maken. De Hoge Kamer oordeelt dus dat het niet van belang is dat de bescherming dat verleend is aan een product ook het aanmaken van zo’n product door middel van een essentieel biologisch proces omvat.
Sizzle schreef:Waarom moet iemand een reden hebben om iets gewoon niet te willen?
Ik ben overigens best nieuwsgierig naar het kweekvlees maar wil wel eerst meer weten over de kweekcondities.
Zaken als: wordt er serum gebruikt, zo ja waarvan?
Wordt er antibiotica gebruikt?
Hoe maken ze het vlees mals?
Dat soort dingen.
Ben trouwens geen vega.