Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:47

Titel is wel duidelijk.

Persoonlijk vind ik het ronduit onzin.
Het is niet rassistisch het hoort bij sinterklaas!
Dan kan je alles wat aanstootgevend zou zijn wel afschaffen jodekoeken?

Ik vind dat het bij sinterklaas hoort en kom op regenboogpieten,hoelang geloven kinderen dan nog in sinterklaas?

Wat vinden jullie?

Paisano

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:51

LZP -> NM

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:52

Zoals er in een reclame filmpje werd gezegt: alle kleuren van de regenboogpiet en dan ff goed wrijven... :+ dan kom je bij de klassieke zwarte piet.

Pure onzin die hele discussie. Vraag is aan de kinderen wat ze willen!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:55

Ik las dat ze in de Jumbo ook al witte pieten hebben liggen :P Maar... dan moet er toch ook een zwarte sinterklaas komen? Of.. eh.. hoe zit dat :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:57

Ach van mij mogen ze heel Sinterklaas afschaffen.

Heb een hekel aan de grootste leugen van Nederland; je wordt verplicht mee te doen want stel je voor dat een kindje hoort dat hij niet bestaat.
Mensen verwachtte van ons dat wij onze kinderen voorlogen zodat zij hun kinderen voor kunnen blijven liegen.

Kinderen geloven wat ze zien (zoals Bassie en Adriaan, Ernst en Bobbie), ook al zeg je dat ze niet echt zijn.
Maar met Sinterklaas moet heel Nederland wel meedoen?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:59

Bleachelijk dat er nog steeds mensen zijn die niks beters te doen hebben dan zich druk maken over de kleur van zwarte piet, en dan ook nog gaan protesteren bij de intocht. Is het echt zo belangrijk dat je er een nationaal kinderfeest voor moet verpesten? Zielige figuren vind ik het..
Zwarte piet komt door de schoorsteen, roet is zwart, dat wisten wij 25 jaar geleden, dat weten de kinderen van tegenwoordig ook. Wij wisten als kind niet eens wat een slaaf was..

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:59

Ik schaam mij soms voor de volwassenen in dit land.
Alsof een kind het maar wat uit kan maken of piet paars of oranje is.

En het gaat om de kinderen, toch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:00

Ik vind sinterklaas een feest wat er bij hoort in Nederland. Mijn kinderen weten allemaal van jongs af dat het nep is. Ze kennen het oude verhaal, en dat we vanwege dat oude verhaal nog steeds het feest vieren. Ze weten dus echt dat het nu nep is. Ze hebben zelfs een keer gezien dat een bekende gesminkt werd tot zwarte piet. En toch zodra het dan bijna 5 december is, gaan ze helemaal mee in het feest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:03

Brainless schreef:

Heb een hekel aan de grootste leugen van Nederland; je wordt verplicht mee te doen want stel je voor dat een kindje hoort dat hij niet bestaat.
Mensen verwachtte van ons dat wij onze kinderen voorlogen zodat zij hun kinderen voor kunnen blijven liegen.

Kinderen geloven wat ze zien (zoals Bassie en Adriaan, Ernst en Bobbie), ook al zeg je dat ze niet echt zijn.

Is een keuze die je als ouder zelf maakt natuurlijk :+ ken ook ouders die gewoon eerlijk vertellen hoe het zit met Sinterklaas (en nee hoor, die worden niet verketterd :D) . Bisschop van Myra heeft uiteraard wel bestaan dus een complete leugen is het niet. Je kan er ook gewoon een geschiedenisles van maken.
Kinderen die er heilig in geloven, geloven toch niet hun vriendje die beweert dat het de buurman is haha

Mijn neefje vroeg ook aan mij of ik vond of God bestond. Heb er gewoon eerlijk antwoord op gegeven dat ik er niet in geloof. Nou was ook helemaal prima.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:07

@Vuurneon
Ik kreeg duidelijk de opdracht (van school/ouders) om mijn kinderen te instrueren dat zij alleen mochten vertellen dat Sinterklaas bestond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:09

Brainless schreef:
@Vuurneon
Ik kreeg duidelijk de opdracht (van school/ouders) om mijn kinderen te instrueren dat zij alleen mochten vertellen dat Sinterklaas bestond.

_O- waar mensen zich al niet mee willen bemoeien :') hoe sneu!

Zou daar toch echt schijt aan hebben, mijn kinderen, mijn opvoeding :=

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:22

Ik vind dat belachelijk dat de meerderheid van Nederland zich wederom moet buigen voor en vormen naar een minderheid van dit land.. Als je geen sinterklaas wil vieren, dan doe je het niet.. Wil je dit wel, dan doe je dit wel.. Laat zwarte piet gewoon zwarte piet zijn.. Er is niets discriminerends aan.. En als er iemand beweert dat dit slaven zouden zijn.. Goh.. De grootste slavenhandelaren waren de afrikanen zelf.. Die verkochten de gevangen mensen aan de blanken.. Maar ach zoals altijd heeft de blanke het gedaan en moet daarvoor gestraft worden.. Blegh!!

Sinterklaas en Zwarte Piet horen gewoon bij elkaar en dat is een leuk kinderfeest.. Sterker nog.. In Iran of Irak hebben ze ook een zwarte piet en daar hoor je niemand over.. Dat hoort zelfs bij het cultureel erfgoed..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:27

rainbow8 schreef:
Ik vind dat belachelijk dat de meerderheid van Nederland zich wederom moet buigen voor en vormen naar een minderheid van dit land.. Als je geen sinterklaas wil vieren, dan doe je het niet.. Wil je dit wel, dan doe je dit wel.. Laat zwarte piet gewoon zwarte piet zijn.. Er is niets discriminerends aan.. En als er iemand beweert dat dit slaven zouden zijn.. Goh.. De grootste slavenhandelaren waren de afrikanen zelf.. Die verkochten de gevangen mensen aan de blanken.. Maar ach zoals altijd heeft de blanke het gedaan en moet daarvoor gestraft worden.. Blegh!!

Sinterklaas en Zwarte Piet horen gewoon bij elkaar en dat is een leuk kinderfeest.. Sterker nog.. In Iran of Irak hebben ze ook een zwarte piet en daar hoor je niemand over.. Dat hoort zelfs bij het cultureel erfgoed..

Zijn ook genoeg blanke autochtone medemensen die hierop tegen zijn.

Ach, van mij part schaffen ze zwarte piet af en houden ze het alleen bij de moren om het geschiedenis verhaal beter te vertellen. En dan wil ik ook een Turk als Sinterklaas want t is niet heel waarschijnlijk dat Sinterklaas destijds zo blank was. Vind dat jaarlijks terugkerende geneuzel jammer van een feest.

Van mij part schaffen ze zwarte piet maar af nu, ben klaar met dat geneuzel elk jaar weer :') Is toch een beetje een pret bederver als het om een feestje gaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:30

Brainless schreef:

Niet heel Nederland. Bijvoorbeeld Jehova's getuigen vieren geen Sinterklaas en kerst

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:31

Dan moet je toch heel goed zoeken, wil je een autochtone nederlander vinden die tegen zwarte piet is.
Er zijn mensen die het begrijpen ja, maar dat is iets anders dan tegen zwarte piet zijn.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:33

De hele discussie verdient geen schoonheidsprijs.. Ik snap niet waarom er nu ineens zo veel ophef over is, terwijl het al zo'n lange traditie is. Wij moeten onze tradities veranderen, terwijl anderen gewoon hun tradities kunnen voortzetten (en kunnen importeren) wat wij ook gewoon moeten accepteren. Waarom dan meteen een feest voor de kinderen verzieken door te gaan protesteren bij de intocht?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 17-09-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:33

8nnemiek schreef:
Dan moet je toch heel goed zoeken, wil je een autochtone nederlander vinden die tegen zwarte piet is.
Er zijn mensen die het begrijpen ja, maar dat is iets anders dan tegen zwarte piet zijn.

Nee hoor, kan je zo aan wat voorstellen :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:34

Ik ben dat gezeik een beetje zat eigenlijk.

Zwarte piet is zwart, komt door de roet. Mij zal het verder een worst zijn, als die kleintjes maar heppie zijn. Ik snap niet zo goed, en corrigeer mij als nodig, waarom mensen dit aanstootgevend vinden. Dat overgrootouders dat misschien hadden, kan ik in komen. Dat is nu toch niet meer aan de orde?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:37

Geef dan mensen gewoon roetvegen op hun gezicht en tadaa het verhaal klopt weer. Als ik door de schoorsteenmantel val, kom ik er ook niet zo zwart uit met fel rode Zoeloe lippen en grote oorbellen in :')

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:45

vuurneon schreef:
Zijn ook genoeg blanke autochtone medemensen die hierop tegen zijn.

Ach, van mij part schaffen ze zwarte piet af en houden ze het alleen bij de moren om het geschiedenis verhaal beter te vertellen. En dan wil ik ook een Turk als Sinterklaas want t is niet heel waarschijnlijk dat Sinterklaas destijds zo blank was. Vind dat jaarlijks terugkerende geneuzel jammer van een feest.

Van mij part schaffen ze zwarte piet maar af nu, ben klaar met dat geneuzel elk jaar weer :') Is toch een beetje een pret bederver als het om een feestje gaat.

Een pretbederver is het zeker.. Maar dan nog.. Waarom moeten wij (de meerderheid) zich altijd buigen naar de minderheid?? Ik ken een aantal Surinamers/Antillianen die zich serieus afvragen waarom er over dit soort dingen moeilijk gedaan moet worden.. Zelfs daar wordt het gevierd en worden ze gewoon zwart geschminkt.. Heb ook laatst een verhaal gelezen van een Surinaamse meneer die op zijn werk jaren lang voor sinterklaas heeft gespeeld.. Op een enkel kind na die ernaar vroeg heeft geen enkel kind zich hier druk om gemaakt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:46

vuurneon schreef:
Geef dan mensen gewoon roetvegen op hun gezicht en tadaa het verhaal klopt weer. Als ik door de schoorsteenmantel val, kom ik er ook niet zo zwart uit met fel rode Zoeloe lippen en grote oorbellen in :')

Dan herkennen ze buurman piet toch :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:47

Ik ken ook Surinamers die gewoon als zwarte piet meelopen in de intocht in Nederland, maar ik ken in mijn directe omgeving ook blanke autochtonen die zwarte piet het toppunt van discriminatie vinden. Tja.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:47

Hier zijn al zoveel topic's over gemaakt, Tegenwoordig mag je niks meer in nederland doen of zeggen of je bent een racist

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:49

verootjoo schreef:
vuurneon schreef:

Dan herkennen ze buurman piet toch :')

Heeft ma heel wat uit de leggen als buurman zomaar door de schoorsteen naar binnen komt vallen <<) <<)

Of zoals Michael Jackson zong; I saw mommy kissing Santa Clause :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:00

Ik herkende mijn moeder toen ze eens als zwarte piet thuis kwam. Kreeg een mooi verhaal dat Sinterklaas erg druk was en hulp pieten nodig had, en dat m'n moeder een hulppiet was. Nou, helemaal goed! Was er erg trots op.