IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:20

http://m.hln.be/hln/m/nl/33982/Islamiti ... keld.dhtml

Ik weet nog niet helemaal wat ik van het vluchtelingenprobleem vind, maar voor een bericht als dit was ik al bang. IS heeft tussen de vluchtelingen duizenden strijders Europa in gestuurd.
Wat vindt Bokt hiervan? Alle grenzen sluiten of gewoon maar hopen dat er geen gestoorde IS malloot zich in Nederland vestigt?

Cioccolato

Re: IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:25

Grenzen sluiten. We gaan hele grote problemen krijgen ben ik bang.. Als wij het niet zijn, zijn het onze kinderen wel.
Ik denk dat ik over het algemeen bang ben voor wat er komen gaat door alles wat er nu gebeurd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:27

Ik zeg ook grenzen sluiten. Dit gaat inderdaad voor grote problemen zorgen in Europa, het is nu wachten op de eerste IS-aanvallen :brr:

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:28

Tja hoe waarheidsgetrouw zijn berichten van de IS?

Is het bangmakerij of waarheid?

Ik ben voor om alles open te houden, goede registratie en controles maar geen grenzen dicht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:28

Ik vind het een mooi via via verhaal, zonder bron bevestiging van een site die zich meer richt op entertainment. De bron vind ik te onbetrouwbaar om het als een feit aan te nemen.

Daarnaast is hetzelfde bericht begin dit jaar ook al boven gekomen, blijkbaar had het toen geen journalistieke waarde.

Ik vind het erg toevallig dat een IS militant die onderaan de organiatie zit, notabene met een Amerikaanse entertainment site wil praten, terwijl IS niet op die manier communiceert....
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-09-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:29

Moeilijk he.. Grenzen sluiten ook geen oplossing.
Je zal zelf maar op zoek zijn naar een beter leven...

Wellicht het systematisch aanpakken van IS met samenvoegende legers.
Punt is: we willen niet met assad samen werken..

Edit: denk dat er al lange tijd IS'ers naar Europa komen hoor.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:33

ik weet ook niet in hoeverre dit 'waar' is...ben ergens wel bang dat het wel waar is en dat het dan super grote problemen meebrengt ...maar heb niet echt een duidelijke mening over grenzen sluiten of openhouden vind het een super lastige kwestie. Wil graag openstaan voor de 'goede' mensen maar IS strijders....BRRRRRR blijf maar lekker buiten die grenzen, dus voor hun zou ik ze willen sluiten. Misschien dan zekere voor het onzekere nemen en sluiten? ik heb geen idee

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:35

Een onderdeel van terrorisme is angst zaaien....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:36

Ze hoeven toch helemaal geen strijders hier heen te sturen... Er zijn juist allemaal strijders van hier die naar hun komen... Dus dit is meer bangmakerij... Echte vluchtelingen die juist voor het geweld van IS hierheen komen niet binnen laten zorgt ook voor heel veel problemen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:38

MarliesV schreef:
Tja hoe waarheidsgetrouw zijn berichten van de IS?

Is het bangmakerij of waarheid?

Ik ben voor om alles open te houden, goede registratie en controles maar geen grenzen dicht.

Zijn niet alleen berichten van IS zelf, ook de hulporganisaties zeggen dit. Van mij mogen ze de grenzen inderdaad sluiten.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:41

Er zou beter gefiltert moeten worden.
Waarom kunnen al die jonge mannen niet vechten voor hun eigen land. Alleen dan is er nog eens kansje. En Laat de ouderen en vrouwen met kinderen dan deze kant opkomen en wanneer veilig weer terug keren.
De rijen vluchtelingen zijn ideaal om isers mee te sturen en hier dood en verderf te stichten. En dan hebben we ze nog zelf met de hand gevoed ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:43

Nu hebben ze ze erin gesmokkeld, anders hadden ze ze gewoon via ingehuurd werk naar binnen gebracht. Dit voorkom je niet, nooit gedaan ook. Er zullen altijd mensen en groepen zijn met extreme gedachtegangen.

Over 2014 en tot nu toe 2015 zijn er meer dan 800.000 vluchtelingen richting europa gekomen. Als het getal van IS klopt, en waarschijnlijk mag je dat minimaal halveren (ook bij demonstraties zie je dit effect vaak. De media roept dat er 500 man is op komen dagen, de organisatie roept dat er 2500 man is op komen dagen en in werkelijkheid zijn het zo'n 1000 man geweest), dan zou er dus 1 op de 200 man een IS-strijder zijn.
Als het ruim gehalveerd is, dan zit je al op 1 per 500 vluchtelingen en als het dan eigenlijk niet alleen Europa blijkt te zijn, maar ook alle andere landen met vluchtelingen uit Syrië, dan gaat het opeens over nog grotere aantallen vluchtelingen (samen met vluchtelingen uit andere landen kan je dan het totaal aantal dan verdubbelen. Minimaal 1.1 vluchtelingen uit Syrië alleen namelijk) en praat je dus over 1 op de 1000 vluchtelingen die een IS-strijder is.

Een zakenman kan ook een IS-strijder zijn, wapens hoeven ze echt niet mee te smokkelen, die scoren ze wel in het land van aankomst en op ideeën kan je nu eenmaal niet altijd selecteren. Dus status is alvast geen selectiecriterium.

Ook herkomst is geen selectiemogelijkheid, want je zou een zeer grote groep mensen buitensluiten, waarmee ook nog eens flink handel gedreven wordt (we blijven Nederland), om enkele gevaarlijke individuen uit ons land te houden.

Daarnaast is het land van herkomst niet altijd een logische van IS-strijders, er zijn namelijk ook volgelingen die uit Europese landen komen maar toch bekeerd zijn tot IS. Dat is de keerzijde van het internet.

Voor gestoorde mensen is het buitensluiten van bepaalde groepen geen oplossing. We moeten waakzaam zijn voor afwijkend gedrag en veerkrachtig, dat ze zien dat we ons niet weg laten drukken als er iets gebeurd. Je kan niet alles voor zijn, helaas. Alphen aan de Rijn (2011) is daar een voorbeeld van, of de aanslag bij De Naald (2009).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:44

ik denk dat dit een reactie is op de berichten dat hier gedacht gaat worden om aanvallen vanuit de lucht te gaan plegen op IS doelen, is gewoon psychologische oorlog voeren.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:44

czarina schreef:
Waarom kunnen al die jonge mannen niet vechten voor hun eigen land. Alleen dan is er nog eens kansje. En Laat de ouderen en vrouwen met kinderen dan deze kant opkomen en wanneer veilig weer terug keren.
De rijen vluchtelingen zijn ideaal om isers mee te sturen en hier dood en verderf te stichten. En dan hebben we ze nog zelf met de hand gevoed ook.

Alleen dat zouden we ook echt aan het terugsturen moeten doen...maar in hoeverre kan je ze nog terugsturen als ze hier eenmaal een leven hebben opgebouwd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:46

terrorisme houd je niet tegen door de grenzen te sluiten. Genoeg illegalen die je dan hebt. Ik heb dan liever dat je weet wie er binnenkomen en dat ze zich aanmelden.

Maar goed, in januari kwam buzzfeed al met dit bericht, toen vonden mensen het niet eng genoeg blijkbaar :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:47

Kruidvat, maar dat is al decennia zo, islam en christendom/seculier wringt altijd. Dubbel zo erg is dat mensen die stellen dat dit fout gaat gaan en die zorgen uiten op de hoop eigen volk eerst = neonazi gegooid worden. Regering is ernstig blind voor de gevolgen van 2 sterk uiteenlopende culturen binnen de grenzen van 1 land. Daarbij wordt er ook met 2 maten gemeten. Isis vlag wordt met rust gelaten, maar demonstrant met erkende! vlag Papoea-Nieuw-Guinea wordt opgepakt (want Indonesië wordt boos).

Oplossing in wetten zoeken die er nog niet zijn (maar bestaande wetten die van toepassing zijn niet inzetten), fixatie op andere bron gas/olie ipv geheel andere energiebronnen die veilig zijn en binnen Europa gewonnen kunnen worden samen met besparende maatregelen. Er is angst genoeg om de bevolking te motiveren om het heel anders te gaan doen. Ook geen noodzaak meer om soldaten daar naar toe te sturen (wat de eigenlijke oorzaak van deze hele ellende is, want er zijn daar vrijwel geen families, dorpen en anderszins vriendengroepen te vinden die niet minimaal 1 dode hebben begraven als gevolg van Amerikaans/EU/Australisch wapengeweld. Oorzaak wegnemen, grenzen dicht en als je het niet eens bent met hoe je handelspartner zijn interne zaken regelt dan zoek je een andere handelspartner of je respecteert de vrijheid van de soevereine staat. De boel platgooien/regering omverwerpen omdat zij niet volgens jouw regels met hun mensen omgaan is in strijd met internationaal recht. Dat wij (of grotendeels de overheid, burgers zijn ander verhaal) hier de arrogantie hebben te denken dat de westerse manier de enige juiste is, heeft ons dit opgeleverd. Een groep die stelt dat hun manier van leven de enige juiste is en dat via guerrilla tactieken probeert af te dwingen. Beide partijen zijn fout en in beide gevallen zijn het de onschuldige burgers die de rekening betalen. Maar om onze NL regering (en Brussel/EU) aan het verstand te peuteren dat isolationisme nog niet zo'n slechte optie is, is onbegonnen werk.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:50

Loes1996 schreef:
czarina schreef:

Alleen dat zouden we ook echt aan het terugsturen moeten doen...maar in hoeverre kan je ze nog terugsturen als ze hier eenmaal een leven hebben opgebouwd?

Begrijpelijk, daarom ook niet sturen maar terug laten keren. Er zullen diversen zijn die terug willen naar eigen land, een groot deel past zich aan aan ons land en de rotte appels kiepen we er uit even grof gezegd..
De mensen die hier netjes hun leven opbouwen met baantje, aanpassen etc hoeven van mij echt niet terug. Wel de niksnutten die niks van plan zijn en rottigheid uithalen. Maar zo denk ik over alle mensen ongeacht, kleur, geloof en afkomst.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:52

czarina schreef:

Begrijpelijk, daarom ook niet sturen maar terug laten keren. Er zullen diversen zijn die terug willen naar eigen land, een groot deel past zich aan aan ons land en de rotte appels kiepen we er uit even grof gezegd..
De mensen die hier netjes hun leven opbouwen met baantje, aanpassen etc hoeven van mij echt niet terug. Wel de niksnutten die niks van plan zijn en rottigheid uithalen. Maar zo denk ik over alle mensen ongeacht, kleur, geloof en afkomst.[/quote]

Dan hebben we dezelfde gedachte verder. Zo denk ik namelijk ook over vooral over het laatste wat je zegt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:59

Dit had mijn vader allang voorspeld dat tussen die "vluchtelingen" ook IS strijders zouden zitten. Ze zouden inderdaad beter alles gewoon sluiten en het probleem in eigen land aanpakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:00

Snollygoster schreef:
Dit had mijn vader allang voorspeld dat tussen die "vluchtelingen" ook IS strijders zouden zitten. Ze zouden inderdaad beter alles gewoon sluiten en het probleem in eigen land aanpakken.

Toch zit de vs ook tjokvol illegalen, grenzen sluiten houdt nooit criminelen tegen die verdienen aan de smokkel en ze zijn er heel handig in. Zelfs met muren en grensbewaking, komen ze vrolijk aan de andere kant.

Als er een illegaal wordt opgepakt, gaat ie na een proces weer terug en overgrote deel is er binnen een week weer :=

Zolang mensen de smokkelaars willen betalen, blijft het gewoon een levende en succesvolle handel.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:05

He ja laten we lekker elkaar gaan bang maken. Aanslagen gebeuren sowieso wel daar hoef je geen IS strijders voor toe te laten. Die lopen allang overal rond, net als allerlei andere haatdragende mensen. Vooral niet alles aannemen wat er gezegd wordt en als je het wel aanneemt zorg dan in ieder geval dat je een goede, = betrouwebare, bron hebt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:03

2001. Richard Reid, een Brit van geboorte, probeert een vliegtuig op te blazen maar wordt net op tijd overmeesterd.
11 maart 2004. Terreuraanslagen in Madrid.
2 november 2004. Theo van Gogh wordt vermoord.
7 juli & 21 juli 2005. Terreuraanslagen in Londense metro.
31 juli 2006. Mislukte aanslag op treinen in Duitsland.
15 december 2014. Gijzeling in Sydney.

Nee, je hebt gelijk hoor, ik denk ook echt dat de grenzen dichtgooien gaat helpen. [sarcasm mode off]

Angstzaaien is ook een vorm van terrorisme, wist je dat? En dit is precies wat men wil: dat wij hier in het westen maar gaan zitten bibberen voor IS en vooral die mensen niet helpen die ook voor IS op de vlucht zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:14

Blue_Eyes schreef:
Angstzaaien is ook een vorm van terrorisme, wist je dat? En dit is precies wat men wil: dat wij hier in het westen maar gaan zitten bibberen voor IS en vooral die mensen niet helpen die ook voor IS op de vlucht zijn.

Ik denk dat het eerder buzzfeed is die graag wat interessants wou brengen dan vanuit de IS, aangezien zij al met het bericht bijna 9 maand geleden kwamen vanuit 'de grote onbekende bron'. Nu wordt hetzelfde nieuws herkauwt door henzelf notabene. IS communiceert niet op deze manier immers, helemaal niet met een RTL boulevard achtig bedrijf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:14

Ik zeg ook niet per se dat het IS is dat dit bericht gecommuniceerd heeft, maar het past wel in hun straatje :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:18

Klopt, maar die communiceren anders. Die stappen niet naar een roddelblad toe maar gooien hun boodschap gewoon gelijk online.