verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 00:06

Wie heeft hem niet gezien,,,,de foto van het verdronken jochie Aylan,,,,nat en levenloos op dat Turkse strand,in zijn rode shirtje en blauwe broekje.
Je kunt het geen eens een vluchteling noemen....mee met papa en mama en de grote zus,op weg naar een betere toekomst....
Ik heb zelf kinderen weliswaar ouder,maar toch zie ik mijn eigen kind daar liggen...mijn maag speelt op,mijn hart begint te bonzen,,,ik kan het niet aanzien,en klik de afbeelding weg.
En dan de schaamte,,,ik kan het niet aanzien en klik de afbeelding weg...verstop het leed van mijn medemensen met simpel weg een muisklik,,,walging,,,,altijd een grote mond over menslievendheid,solidariteid,etc,etc,en wat doe ik....ik klik het weg...wat een vreselijke kerel ben ik.

hoe gaan jullie hier mee om?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:14

Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.

Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.

Deze mening had ik vroeger niet, maar is flink bijgesteld toen er een Syrische vluchtiling bij mijn moeder is het flatgebouw introk. Deze jonge vent hebben we veel geholpen met vanalles en nog wat en heeft sinds vorig jaar November zijn vrouw ook hier, en is sinds gisteren vader.

Maar als ik zie wat deze kerel (even oud als ik), allemaal krijgt en allemaal klaar speelt dan vind ik dat we bij hún moeten helpen.

Edit: Ik vind het uiteraard wel erg voor doe vader die alleen achterblijft, die in een klap zijn vrouw en twee kinderen is verloren.
Laatst bijgewerkt door KimD op 04-09-15 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:15

Ik kan het ook niet aan zien en heb de foto snel weg geklikt. In een oogopslag zag ik mijn eigen 2,5 jarige zoon daar liggen. Mijn moederhart brak voor Aylan. Kippenvel. Haren in mijn nek. Ik kan mij niet voorstellen hoe zijn vader zich nu voelt ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:18

Niet.
Ik vermijd het nieuws zoveel mogelijk, al een paar jaar. Edit; ik heb de foto dus niet gezien.
Zeker als het om kinderen gaat kan ik er echt niet tegen dus ik 'bescherm' mezelf ertegen.
Wat mij betreft zijn ze allemaal welkom, wie zijn wij om te zeggen dat ze hier niet mogen komen? :'(

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:19

Hier precies t zelfde, ik kan het ook niet aan zien.

wat me dan wel een beetje stoort is dat nu er een foto is veel meer mensen roepen aaah wat erg.. terwijl dit het lot is van zóveel mensen en kleine kinderen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 00:22

KM_Ris schreef:

wat me dan wel een beetje stoort is dat nu er een foto is veel meer mensen roepen aaah wat erg.. terwijl dit het lot is van zóveel mensen en kleine kinderen.

Kun je wel goed zien wat het nut is van goede fotojournalistiek.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:22

KM_Ris schreef:

En dat is nog erger geworden Door de twee castleden van Divorce die bij RTL late night waren aangeschoven. Ze kwamen met selfies waar zij opstonden met vluchtelingen in een auto die ze naar de plek van bestemming brachten. Pas nu worden mensen bewust van hetgeen wat in Griekenland aan de hand is. De foto's en filmpjes van BN'ers met kapotte rubberbootjes en zwemvesten van volwassenen en kinderen. Blijkbaar wordt het dan pas als realiteit gezien.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:24

Dat is logisch. Dit is iets wat opvalt juist omdat er geen grote massa op staat. De eenling valt meer op als een stadion vol zeg maar. Hoe dan ook is het diep triest. Ik hoop dat deze mensen geholpen worden. Op korte termijn door opvang denk ik, op langere termijn door in de landen waar het zo spaak loopt in te grijpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:34

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:36

papagroom schreef:
Wie heeft hem niet gezien,,,,de foto van het verdronken jochie Aylan,,,,nat en levenloos op dat Turkse strand,in zijn rode shirtje en blauwe broekje.
Je kunt het geen eens een vluchteling noemen....mee met papa en mama en de grote zus,op weg naar een betere toekomst....
Ik heb zelf kinderen weliswaar ouder,maar toch zie ik mijn eigen kind daar liggen...mijn maag speelt op,mijn hart begint te bonzen,,,ik kan het niet aanzien,en klik de afbeelding weg.
En dan de schaamte,,,ik kan het niet aanzien en klik de afbeelding weg...verstop het leed van mijn medemensen met simpel weg een muisklik,,,walging,,,,altijd een grote mond over menslievendheid,solidariteid,etc,etc,en wat doe ik....ik klik het weg...wat een vreselijke kerel ben ik.

http://joostniemoller.nl/2015/09/het-ar ... -waarheid/

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:39

KimD schreef:
Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.

Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.

Helemaal mee eens.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:39

Ik begrijp ook wel dat dit meer indruk maakt hoor, maar vind het toch wel een beetje dubbel.

Wil niet weten hoe die vader zich voelt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:42

Hij is lang niet het eerste kind wat is verdronken.
Van andere kinderen zijn ook foto's geplaatst die verdronken waren maar die waren blijkbaar niet sprekend genoeg.
Of je hoort alleen de cijfers, zoveel mensen verdronken waaronder 7 kinderen.
Och ja, dat is wel erg, maar niemand ligt er wakker van, zo komt dat over.
In die vrachtwagen in Oostenrijk zaten ook kinderen, dat is nog veel erger. Met 70 man opeengepakt in zo'n kleine ruimte en geen kant op kunnen terwijl iedereen in paniek raakt en nog probeert een gat te slaan in de deuren.
Dan kan je nog beter verdrinken in zee.

Ook zijn er al jaren beelden van onthoofde kinderen in Syrië zelf, daar kraait ook geen haan naar want het was nog niet dichtbij.

Ik vind dat Buma gisteren goede dingen heeft gezegd met de save havens.
Hij probeert in ieder geval een discussie op gang te brengen, mensen te laten nadenken.

Natuurlijk is het erg!
Maar het speelt al jaren, er zijn al zoveel mensen en kinderen dood.
Maar nu het dichtbij komt worden mensen opeens wakker en worden geraakt door een overleden jongetje die is aangespoeld.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-09-15 00:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:43

Ook voor mij een dubbel verhaal, vreselijk je kind zo op die manier te verliezen.. maarja, het lot had ook kunnen gebeuren in eigen land en we zijn er jaren lang van bewust dat het daar er zo aan toe gaat... maar al die vluchtelingen en vooral jonge mannen die hier zich ophopen. Nee sorry. Probleem bij het land oplossen. Wij kunnen die mensen hier niet opvangen. Moeder natuur geeft al antwoord en dat kost levens op zee.. Ik blijf me verbazen van die mannen die in die grote opvangen zitten en wel met een mooie touch screen mobieltje kunnen lopen. Europa loopt vol. Ik zat al te wachten op de zielige foto van een kind dat dood was terwijl die vluchten. En daar is die.. klaar om de wereld weer op z'n kop te gooien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:44

storrum schreef:
papagroom schreef:

http://joostniemoller.nl/2015/09/het-ar ... -waarheid/

Er waren al veel eerder foto's van gezinnen met (jonge) kinderen op boten en het strand die radeloos waren.
Het zijn absoluut niet allemaal maar jonge mannen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:46

Ik vind het vreselijk om te zien hoe zo'n klein ventje op weg naar vrijheid en veiligheid, ontnomen is van zijn toekomst. Maakt mij boos.

Ik slaap er niet minder om, al verhard door alle ellendige beelden die regelmatig voorbij komen op tv, in de krant en op internet. Als ik die emoties toe ga laten, dan wil ik alleen maar in een donker hoekje wegkruipen en mij in vredesnaam afvragen in welke wereld ik mijn kind straks laat opgroeien. Dus dan maar de knop om. Ook de knop om als er harteloze reacties voorbij komen in de trend van 'dat scheelt er weer 1', alsof het een nare bacterie waar je maar vanaf moet ipv een medemens.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-15 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:47

Ik zag de foto vandaag nog langskomen omdat ik inderdaad op zoek was naar voorbeelden van fotojournalistiek. Heel heftige foto. Las dat slechts seconden later mensen toe kwamen gesneld om het lichaam weg te halen, maar juist door de foto lijkt de tijd op dat moment voor uren stil te staan.

Er zijn verschillende voorbeelden van bekende oorlogskinderen, en ieder heeft een giga voetspoor achter gelaten. Aylan is (hoe triest ook) de volgende in die rij, en ik hoop dat het de mensen wakker schudt... Dit gun je je ergste vijand niet. Net zoals een andere foto, waarin een vader het lichaam van zijn dochter weg droeg; hij leek haast te hebben om weg te komen, maar op het lichaam van het meisje was geen schone plek meer te zien. Zo, zo verschrikkellijk triest...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 00:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:48

Nalonyda schreef:
Ook voor mij een dubbel verhaal, vreselijk je kind zo op die manier te verliezen.. maarja, het lot had ook kunnen gebeuren in eigen land en we zijn er jaren lang van bewust dat het daar er zo aan toe gaat... maar al die vluchtelingen en vooral jonge mannen die hier zich ophopen. Nee sorry. Probleem bij het land oplossen. Wij kunnen die mensen hier niet opvangen. Moeder natuur geeft al antwoord en dat kost levens op zee.. Ik blijf me verbazen van die mannen die in die grote opvangen zitten en wel met een mooie touch screen mobieltje kunnen lopen. Europa loopt vol. Ik zat al te wachten op de zielige foto van een kind dat dood was terwijl die vluchten. En daar is die.. klaar om de wereld weer op z'n kop te gooien.

Mobielen kosten daar geen drol.
Mijn zus woont in Gambia en daar heeft bijna iedereen een (luxe)mobiel, zelfs degene die amper wat verdienen.
Ze kosten daar geen drol, wij betalen hier heel veel; maar neppers zijn heel veel goedkoper.

Daarnaast: hoezo loop Europa vol? Dat valt reuze mee hoor.

Citaat:
Hoezo vluchtelingenprobleem? Reken even met me mee!

Er zijn tot nu toe ongeveer 207.000 vluchtelingen de EU binnen gekomen dit jaar. Dat zijn er 8625 per lidstaat. Als we er vanuit gaan dat de gemiddelde gezinsgrootte zo'n 4 personen is, dan moeten we per land ongeveer 2156 gezinnen opvangen.
Nederland telt alleen al 6500 steden, dorpen en buurtschappen. Als elke plaats nou 1 gezin opneemt per jaar, dan kunnen we dus nog drie keer zoveel vluchtelingen opvangen. En dan is Nederland nog maar een klein land. Stel je voor als we hetzelfde trucje toe zouden passen op Frankrijk, Duitsland of Engeland.
Weg met de AZC's, kom maar op met de spreiding!

En ik vind: het is een recht dat we hier geboren zijn en waarom mogen andere niet hier komen?
De wereld is van iedereen!

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:51

Brainless schreef:
Nalonyda schreef:

Mobielen kosten daar geen drol.
Mijn zus woont in Gambia en daar heeft bijna iedereen een (luxe)mobiel, zelfs degene die amper wat verdienen.
Ze kosten daar geen drol, wij betalen hier heel veel; maar neppers zijn heel veel goedkoper.

Daarnaast: hoezo loop Europa vol? Dat valt reuze mee hoor.

Je hoort het dagelijks op het nieuws. Al die vluchtelingen kampen raken vol hier in Nederland. Vluchtelingen die op matrasjes in de gangen moeten gaan liggen, omdat er niet meer plek is. Dan heb je toch een serieus probleem? Laatst ook in duitsland dat plekken verbranden worden waar ze opgevangen zouden moeten worden. Je blijft maar bezig... op een geven moment is er gewoon geen plek meer als al die landen leeglopen! Dit soort dingen hoor je bij de kern aan te pakken en het probleem niet te verschuiven.
Laatst bijgewerkt door Nalonyda op 04-09-15 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:52

storrum schreef:

Hm, het is maar net welke invulling je eraan geeft.
Aylan ligt in de branding, de golven stromen langs hem heen en spoelen evt voetafdrukken weg. Ohnee, die zijn er helemaal niet, want de beide mannen die ernaast staan laten ook geen voetafdrukken achter. Stevig zand schijnbaar. Wie probeert hij de schuld te geven? De fotograaf? Turkse politie en hulpverleners? Voelt zo prettig voor jezelf om de schuld af te kunnen schuiven.
En dan die foto van die jongen in de trein met al net zo'n prettig en naar eigen (voor)oordeel ingevuld praatje erbij. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:55

Nalonyda schreef:
Je hoort het dagelijks op het nieuws. Al die vluchtelingen kampen raken vol hier in Nederland. Vluchtelingen die op matrasjes in de gangen moeten gaan liggen, omdat er niet meer plek is. Dan heb je toch een serieus probleem? Laatst ook in duitsland dat plekken verbranden worden waar ze opgevangen zouden moeten worden. Je blijft maar bezig... op een geven moment is er gewoon geen plek meer als al die landen leeglopen! Dit soort dingen hoor je bij de kern aan te pakken en het probleem niet te verschuiven.

Natuurlijk is het het beste als die mensen daar geholpen kunnen worden.
Maar op dit moment is er geen verbetering.
Daarom vind ik dat je ze niet kan laten dobberen op zee, maar wel binnen moet halen.
Je kan moeilijk zeggen: Ja ehhhh we zijn het aan het oplossen hoor, dat duurt misschien een jaartje.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:57

KimD schreef:

Dat dus. Natuurlijk is het erg voor de mensen die hun naasten kwijt raken, maar als er gewoon hulp in hun eigen land zou worden geboden hoefden ze ook niet de hele reizen te maken en was het hele probleem van telkens al die verdronken mensen er ook niet geweest.

Nirvana_

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 01:03

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 01:06

_Zoe schreef:
Dat dus. Natuurlijk is het erg voor de mensen die hun naasten kwijt raken, maar als er gewoon hulp in hun eigen land zou worden geboden hoefden ze ook niet de hele reizen te maken en was het hele probleem van telkens al die verdronken mensen er ook niet geweest.

Ja. En nu?