Geen peil wil referendum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Geen peil wil referendum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:33

De website Geenstijl.nl vindt dat wij Nederlanders te weinig te vertellen hebben waar het gaat om Europa. Ze zijn een initiatief gestart om 300.000 handtekeningen te verzamelen om zodoende een referendum te kunnen aanvragen bij de kiesraad.

Onderwerp is het recent gesloten associatieverdrag van de EU met Oekraïne. Vrij omstreden gezien recente ontwikkelingen. Via geenpeil.nl kun je je handtekening achterlaten, ook wanneer je voor het associatieverdrag bent.

Stukje van de website:
Citaat:
Hallo. Ook zo’n zin gebruik te maken van je democratisch recht? Mooi! GeenPeil wil een referendum over het associatieverdrag dat de EU opstelt met de Oekraïne. Waarom? Dat verdrag kost ons veel geld, maakt de EU machtiger zonder controle en we halen een oorlog met Rusland binnen onze verder vervagende grenzen. Dat zuigt.

We hebben 300.000 handtekeningen nodig om een officieel referendum aan te vragen. Zodat we onze stem kunnen laten horen over dit associatieverdrag. Dus dat gaan we doen. Met jouw hulp. Ook als je juist voor het verdrag bent! Zet je handtekening via de app hieronder. Val je collega’s, vrienden en familie er mee lastig. Ga er mee de straat op. Tijd om te laten zien dat democratie in 2015 nog steeds alive and kicking is.

Ik ben benieuwd hoe bokt hier tegenover staat. Persoonlijk vind ik het een goede zaak om als volk je stem te laten horen. Zetten jullie je handtekening en waarom wel of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:04

Ik weet te weinig over dit verdrag om daar nu een mening over te hebben. Ik zou wel een referendum hebben gewild over die miljarden naar Griekenland. Ik had gewild dat wij daar ook een mening over mochten hebben, dat we konden beslissen waar onze belastingcentjes naar toe gingen.

Sammie

Re: Geen peil wil referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:26

Mensen zijn slim, het volk is dom..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:44

Interview met Nigel Farage over EU bureaucratie, etc.

In het kader van wat de EU wil en waarom dus Oekraine er bij willen.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:57

Lastig, dit. Aan de ene kant snap ik heel goed dat mensen inspraak willen wat betreft Europese besluitprocedures. Aan de andere kant worden we nu al moedeloos van de tijd die het onze (gekozen!) regeringsleiders kost om tot een overeenstemming, al dan niet met het nodige water bij de wijn, te komen. Moet je je voorstellen wat er gebeurt als er ook nog referenda aan te pas komen. Wat mij betreft doet Nederland op dit gebied al aardig zijn best: referenda waar strikt noodzakelijk, zoals bij de Europese grondwet. (Dat het Nederlandse Nee uiteindelijk vervormd is tot het Verdrag van Lissabon daargelaten).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:15

Ik heb getekend. Waarom? Omdat ik vind dat Den Haag eens moet gaan kijken naar wat het volk wil. Stemt de meerderheid uiteindelijk voor het referendum: A la. Laat ze maar tot een referendum komen zodat wij weer eens serieus worden genomen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:47

Ook getekend, ik wil de Oekraïne er helemaal niet bij.
Weer een bodemloze put waar EU geld naar toe moet en als kers op de taart een oorlog met Rusland, nee bedankt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:49

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:57

Ik heb van de week voor het eerst, bij editienl, gehoord waarom dit referendum (of de actie hiervoor) eris. En toen zat er wel een duidelijke, logische en heldere boodschap in.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:07

Ik snap wel waarom de Regering's partijen dit liever niet willen, stel je voor dat het een herhaling wordt van het referendum over de Europese grondwet ...dat zou een lekkere afgang zijn voor Rutte en Co.
Nog 5% te gaan en dan komt er een referendum.
Mijn mening is dat dat een overwinning is voor de democratie!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:38

443.000!!!!!!!!!! Dat referendum komt er *\%/* *\%/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:48

alex66 schreef:
443.000!!!!!!!!!! Dat referendum komt er *\%/* *\%/* *\%/*

Mits 300.000 van die handtekeningen ook daadwerkelijk gevalideerd worden he, zou me niks verbazen als heel wat mensen dubbel getekend hebben.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:11

dan zouden er dus 150.000 valse handtekeningen tussen moeten zitten....Nah denk het niet :P

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:51

Ik geloof niet dat er een hoge opkomst gaat zijn bij dit referendum. Mensen klikken net zo makkelijk deze actie aan, als op facebook 'welk dier was ik in mijn vorige leven'. Daadwerkelijk door de regen naar een stembureau gaan is wel wat anders.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:05

Anoeska schreef:
Ik geloof niet dat er een hoge opkomst gaat zijn bij dit referendum. Mensen klikken net zo makkelijk deze actie aan, als op facebook 'welk dier was ik in mijn vorige leven'. Daadwerkelijk door de regen naar een stembureau gaan is wel wat anders.

Ik denk juist dat de opkomst heel hoog zou zijn. Stemmen is anoniem en veel volwassen mensen klikken niet zomaar wat op fb aan. Dat is meer de generatie 18-30, en na de 30 zitten nog veel stemgerechtigden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:11

We zullen zien.... Opkomst moet minimaal 30% zijn, wil het überhaupt geldig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:11

Als je het zo bekijkt is het uberhaupt niet 'geldig', het is geen bindende uitspraak in Nederland.. Als wij tegen stemmen hoeft de politiek niet te besluiten om eruit te stappen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:13

Nee, zo zit het eigenlijk niet. Het is een adviserend referendum, dus er is altijd een keuze om het resultaat van het referendum wel of niet op te volgen, maar met voldoende opkomst is het resultaat wel geldig. Wanneer de opkomst van het referendum minder dan 30% is, dan is het hele referendum ongeldig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:16

Emmaa_ schreef:
Als je het zo bekijkt is het uberhaupt niet 'geldig', het is geen bindende uitspraak in Nederland.. Als wij tegen stemmen hoeft de politiek niet te besluiten om eruit te stappen.

Fijn toch, die schijndemocratie :+:.

Ik heb getekend :).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:20

Wilders gaat - uiteraard- een actieve campagne opstellen...

Het voorspelling is natuurlijk weer te raden. Men stemt nee, Nederland knikt en schud eventjes en na wat kamervragen sterft het een stille dood.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:23

In ieder geval een sein richting de heren en dames in hun ivoren toren dat het voetvolk wat serieuzer genomen wil worden. Tegenwoordige word er niet meer naar eigen inwoners maar alleen nog geluisterd naar wat de EU wil. Je zou bijna Wilders gaan stemmen(niet dat ik dat ooit van plan ben) en ik denk dat veel mensen hun buik helemaal vol hebben van de huidige regering. Nu mooie praatjes over de koopkracht maar ondertussen ben je zo 20 euro per maand pp meer kwijt aan de zorgkosten. Weg voordeel en daar komen nog wel meer dingen bij. Per 1 oktober verandert de eigen bijdrage voor thuishulp, heb je ouders die alle twee aow hebben en een eigen woning met weinig hypotheek dan kan het zo maar zijn dat ze huishoudelijke hulp zelf moeten betalen en die thuiszorg rekent dan bedragen van 20,30 ,40 euro per uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:26

_San87_ schreef:
Emmaa_ schreef:

Ja heerlijk :=

Ik denk dat het kabinet het referendum wel gaat aanhoren maar ik verwacht niet dat ze daadwerkelijk iets gaan doen met de uitslag. Het is absoluut goed om je stem te laten horen, maar Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas geweest en dat er nu 400.000 mensen getekend hebben betekent niet zo veel. Vind dat relatief echt nog een heel klein gedeelte van de bevolking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:48

Emmaa_ schreef:
_San87_ schreef:

Ja heerlijk :=

Ik denk dat het kabinet het referendum wel gaat aanhoren maar ik verwacht niet dat ze daadwerkelijk iets gaan doen met de uitslag. Het is absoluut goed om je stem te laten horen, maar Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas geweest en dat er nu 400.000 mensen getekend hebben betekent niet zo veel. Vind dat relatief echt nog een heel klein gedeelte van de bevolking.

Ligt eraan, hoe groot is de stemgerechtigde bevolking? Ik zou het eigenlijk niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:51

In 2012 waren het er bijna 13 miljoen, dus ik gok dat het er nu nog ongeveer even veel, wellicht iets minder, zouden zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:55

Dan is het inderdaad maar een heel klein percentage :)). Maar goed, aan de eis is voldaan, dat is het belangrijkste.