Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:42

Ik ben benieuwd hoe anderen denken over de projecten die in verschillende gemeenten in NL gaan starten.

http://basisinkomen.nu/obi/
http://basisinkomen.nl/wp/wat-is-een-basisinkomen/
http://www.elsevier.nl/Economie/achterg ... -1770494W/

Ik heb ergens heel erg mijn twijfels over het zo geheten basis inkomen, het klinkt iets te leuk om waar te zijn. Vraag mij af "waar komt al dat geld vandaan om alle basis inkomens te kunnen bekostigen?"
Ik ben persoonlijk bang dat er erg hoge belastingen geheven gaan worden om iedereen een zelfde inkomen te verschaffen, en wat hou je dan over?

Gaat men wel minder werken die nu full time werkt? De werkloze die pertinent niet willen werken gaan dan echt niet als nog werken, mensen die wel willen werken maar geen/weinig werkervaring of verkeerde/lage opleiding hebben blijven tegen het zelfde aan lopen als nu. De werkgever bepaald altijd nog waar zijn personeel aan moet voldoen.

Uit de Elsevier,
Citaat:
Hoogleraar Gautier waarschuwt: 'Als iedereen een basisinkomen zou krijgen waar je van kunt leven, zijn de prikkels om in een opleiding te investeren veel geringer.'

Ik denk dat hij gelijk heeft.

Er zijn meerdere landen waar deze projecten gestart zijn, schijnen (nog) goed te werken. In het verleden zijn er ook al gelijke projecten geweest (radicale filosoof Thomas Paine (1737-1809) is grondlegger van het idee) In de jaren 70 zijn er in amerika en canada ook al projecten geweest. Waarom zijn al die oude projecten opgeheven? Kan alleen vinden dat er andere regering kwam en die zag er niets in, maar klopt dat ook?

Wat denkt bokt hier over?

Authentic

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:46

Ik kan me gewoonweg niet bedenken waar ze in vredesnaam dat geld vandaan gaan halen. Dit lijkt me niet te bekostigen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:49

Het is een flinke hap geld dat jaarlijks weer opgehoest moet worden door.......... :?
Haalbaar landelijk en op lange termijn zie ik ook niet gebeuren. :n

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:50

Ik heb er zelf ook mijn twijfels over maar ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.

Het is blijkbaar te bekostigen omdat de uitkeringen die nu verstrekt worden en het controleren daarvan om allerlei regels te kunnen handhaven, net zo veel of zelfs meer geld kost. Het idee van het basisinkomen is volgens mij dat iedereen het gewoon krijgt, en klaar is Kees. Verder geen ingewikkelde procedures meer.

Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met zieke mensen bijv... Krijgen die gewoon even veel als een werkend persoon? Hoe eerlijk is dat? Eindig je dan uiteindelijk niet gewoon weer in dezelfde rompslomp als nu?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:55

Lijkt mij gewoon een verkapte vorm van communisme. De mens heeft een motivatie nodig om zichzelf te verbeteren. Anders blijft de wereld stil staan qua ontwikkeling denk ik en dat lijkt me niet wenselijk.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:57

Er zijn in het verleden grote projecten geweest met een basisinkomen en dat werkte ontzettend goed. Jongeren verdwenen van hun werk, maar niet omdat ze gingen nietsen, ze gebruikten dat geld om naar school te gaan. Mensen durfden ander werk te gaan doen, minder te gaan werken waardoor ze onbetaalde dingen naast hun werk konden doen, mensen die een uitkering hadden en dus niet durfden/mochten werken konden wel een klein baantje nemen, mensen die nooit iets anders konden doen dan werken gingen opeens dingen doen aan zelfontplooiing, kunst, muziek whatever.

Het schijnt qua financiën te doen te zijn, niet duurder dan het huidige systeem van uitkeringen, belastingen, heffingen en toeslagen, en mensen juist te prikkelen tot werk dat bij ze past waardoor er niet minder maar anders gewerkt wordt.

Zembla had er ooit eens een aflevering over, zal eens kijken of die nog te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:57

Volgens mij was het bokker Shadow0 die dit in een ander topic heel mooi heeft uitgelegd, ik wacht even op haar reactie als die komt. :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:58

Ah, het was VPRO tegenlicht. De moeite van het kijken waard!

https://www.youtube.com/watch?v=HdvAYyMWwq0

Ik zou het overigens prachtig vinden als het basisinkomen in Nederland werd geïntroduceerd en ben er een voorstander van. Het zou echter wel betekenen dat je de grenzen dicht moet gooien, anders krijgen we waarschijnlijk heel snel een hele grote bevolking. :P
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 09-08-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:59

Ik ben voorstander.. vooralsnog.. :D

Die motivatie blijft toch?
Als je meer geld wilt, werk je ervoor.. heel simpel..

Denk wel dat het de maatschappij ten goede komt.. minder 'druk' is minder stress en een gelukkiger leven.
Bovendien zullen de ouders weer tijd krijgen om hun kinderen zelf op te voeden..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:02

Ik denk dat het geweldig gaat werken. Het uitkerings- en toeslagensysteem zoals we het nu hebben is ontzettend ingewikkeld, onder andere omdat het allemaal maatwerk is. Pietje betaald €2,- meer huur dan Jantje, dus moet hij €0,65 meer huurtoeslag krijgen etc. Daar zit dus ook heel veel mensenwerk achter, die van alles moeten beoordelen, controleren etc.

Straks vervalt alles. Kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag, ziektekostentoeslag, bijstandsuitkeringen, stufi: alles gaat eruit. Daarvoor in de plaats krijgt iedereen hetzelfde. Minder administratie, minder rompslomp, minder gedoe.

Hierdoor zullen er idd mensen met een fulltime baan minder gaan werken, bijvoorbeeld om die tijd te steken in eigen bedrijfjes, creatieve projecten of gewoon om te relaxen en gelukkig te zijn (wat volgens mij nog steeds het doel is van leven; gelukkig zijn). Hierdoor zullen er veel meer parttime banen beschikbaar komen, dus overall kunnen er veel meer mensen aan het werk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:06

Zouden hierdoor ook niet de prijzen gaan stijgen van dagelijkse boodschappen enzo? Er wordt namelijk extra geld de maatschappij ingepompt dat er anders niet zou zijn. Dit lijkt me een leuk plan voor gezonde mensen in een uitkeringssituatie die kunnen werken of voor mensen met een slechtbetaald baantje. De overigen zullen de prijs wel betalen door lagere lonen en of hogere belastingen en stijgende kosten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:09

Ik denk dat een dergelijk systeem, los van hoe het zal gaan werken in Nederland zelf, een enorme aantrekkende werking heeft op mensen van buitenaf, en hoe gaan we dat allemaal bekostigen? Plus dat de belastingen enorm zullen moeten stijgen om alles te kunnen ophoesten.

En ik vraag me ook af hoe dat gaat met sommige functies die alleen fulltime gedaan kunnen worden; zijn er dan nog mensen die fulltime blijven werken? Ik denk dat de meeste mensen (veel) minder gaan werken als logisch gevolg.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 09-08-15 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:11

Zelf denk ik dat het een goed idee is. En echt niet duurder dan het huidige systeem.
Nu is het iedereen krijgt toeslagen, de een wat meer de ander wat minder, en de controle daarop kost ook geld. Ik denk dat als iedereen vanaf een bepaalde leeftijd een basisinkomen gaat krijgen(ongeacht of je getrouwd bent, samen woont of nog thuis bent), en dan geen toeslagen meer en geen of minder geld bij ziekte (want van het basisloon zal je rond moeten kunnen komen) Wil je meer geld (dat wil iedereen ;-) ) dan ga je werken, maar dan zal je ook moeten sparen voor als je niet meer kunt/wilt werken.
Je kan makkelijker kiezen om weer een opleiding te kiezen en te doen, of kiezen om voor de kinderen thuis te blijven, en daarbij veel vrijwilligerswerk te doen.
Uiteindelijk denk ik een win-win situatie... Alleen denk ik dat het hier in Nederland nooit wat wordt, omdat men toch weer regels gaat verzinnen, voor als je getrouwd bent, dan halveert het basisinkomen. als je nog thuis woont ontvang je geen of heel weinig. en daarom zal het hier niet werken...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:14

Gratis geld! Hoera allemaal naar Nederland! Volgens mij zijn ze hier knettergek aan het worden. Laat ze eerst maar eens wat bedenken om de stromen gelukzoekers te beperken door de mensen in eigen land een toekomstperspectief te geven. Geen geld meer voor wapens maar stuur er eten en kennis naartoe..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:17

Wendy en bram het wordt wel duurder want de ambtenaren en controles blijven wel. Over een paar jaar moet er immers een nieuw geldverslindend plan bedacht worden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:24

Ik moet zeggen dat ik mij in het stuk van Elsevier heel goed kan. Er zijn zelfs hoogleraren die er een heel zwaar hoofd in hebben.

Als ik zo eens in mijn eigen omgeving kijk zeggen heel veel werkende mensen van "la maar komme, stop gelijk met werken" Ook jongere die zullen stoppen met hun opleiding. Want ja, je krijgt gratis geld, waarom dan nog je tijd verdoen op school? (en ja, heb dit echt gehoord)

Ik weet wel dat heel NL niet te vergelijken is met mijn dorp, maar neem aan dat er veel meer mensen deze instelling hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:28

Maar zouden ze geen minimale leeftijd aanhouden dan?
Bv pas vanaf 21 jaar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:31

Ik denk dat "men" dan juist eerder geneigd gaat zijn om te gaan werken als men kan. Daar wordt men dan nl niet meer voor "gestraft". :)

Stel dat je een uitkering hebt en je kan soms een paar uurtjes werken. Dan doe je dat niet. Want in het huidige systeem gaat men er dan van uit dat je altijd die uren kan werken en dan wordt je "gestraft" (gekort in je toch al beperkte inkomen) en gepushed om dat altijd te doen terwijl dat niet altijd kan. :)
Als je een basis in komen hebt en je kan een paar uurtjes werken en je wordt daar dan niet voor gestraft. Dan zal je dat eerder gaan doen.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:32

Willen de mensen die zich écht hebben ingelezen voor ze een reactie plaatsten hun hand opsteken? En dan bedoel ik niet even een paar linkjes doorscannen, maar echt uitzoeken waar je het eigenlijk over hebt. Eerlijk: wie heeft dat gedaan?

Het is natuurlijk heel leuk om even een mening te geven over zo'n onderwerp, maar de meesten van ons (inclusief ikzelf) hebben geen idee waar het over gaat. Wat heeft het voor zo'n om te speculeren over financiën als je daar geen enkel benul van hebt? Waarom zouden we de praktische uitvoering bekritiseren als we niet eens weten hoe die georganiseerd is?

Volgens mij is een discussie over de achterliggende gedachte veel nuttiger dan een over het plan zelf. Het gaat er namelijk om dat de overheid iedereen een basiszekerheid zou verstrekken. Hiermee komen ook de tegenstellingen tussen liberaal en sociaal denken naar voren. Zou het niet leuker zijn om meer die kant op te gaan met dit topic?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:33

Volgens mij wordt het basis inkomen niet eens zo hoog om echt lekker van te kunnen leven? Dus er bij werken lijkt me wenselijk. Maar dan vraag ik me dus (opnieuw) af hoe het zit met zieke mensen. Wordt er dan alsnog een uitzondering gemaakt?

Hoe veel uitzonderingen zullen er idd alsnog komen? En gaat het dan al met al niet alsnog weer te veel geld kosten?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:37

Ik weet niet goed wat ik er van vind. Het principe staat me heel erg aan, kan me er goed in vinden. Maar dan de praktische uitvoering... Dat maakt het een stuk moeilijker. Het is een totaal andere manier van leven en omgaan met mensen, dat kan je niet zomaar invoeren.
aikon schreef:
Ik moet zeggen dat ik mij in het stuk van Elsevier heel goed kan. Er zijn zelfs hoogleraren die er een heel zwaar hoofd in hebben.

Als ik zo eens in mijn eigen omgeving kijk zeggen heel veel werkende mensen van "la maar komme, stop gelijk met werken" Ook jongere die zullen stoppen met hun opleiding. Want ja, je krijgt gratis geld, waarom dan nog je tijd verdoen op school? (en ja, heb dit echt gehoord)

Ik weet wel dat heel NL niet te vergelijken is met mijn dorp, maar neem aan dat er veel meer mensen deze instelling hebben.

De grap is dus wel, dat veel mensen dit roepen en maar weinig zullen het werkelijk doen. Zat mensen die zich al kapot vervelen in de vakantie en graag weer naar het werk gaan. Na een paar weken niks doen zal het merendeel toch echt op zoek gaan naar een meer zinvol leven, waar werk en opleiding toch echt aan bij kunnen dragen. Dat is nou juist het mooie aan dit systeem: het triggert je intrinsieke motivatie, je gaat op zoek naar wat je werkelijk wil en kan. Op lange termijn krijg je dus juist meer productieve mensen omdat ze gelukkiger zijn en meer hun eigen talenten benutten. In het huidige systeem werken we veel te veel op externe motivatie, alleen werken omdat het moet en je geld moet verdienen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:38

Aikon, die hebben die instelling nu ook en dat kost net zoveel of meer. Al die mensen die week in week uit tegen heug en meug naar hun werk gaan wat niet bij ze past, maar ja er moet brood op de plank... hoeveel ziekmeldingen daardoor...
Ik vind het basisinkomen een goed idee! Ik ken nog niet alle ins en outs, en in de praktijk zal moeten blijken hoe het eruit komt te zien. Maar ik vind het een zeer interessant project.

Jammer dat de angst voor de "profiterende buitenlander" direct weer om de hoek komt kijken.
Er moet sowieso een oplossing komen voor het vluchtelingen probleem, maar laten we vooral een beetje humaan blijven. Meer dan 95% van de vluchtelingen wordt al opgevangen in de regio.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:40

Opgevangen ja, toekomstperspectief?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:41

Het lijkt mij een prima idee. We hebben nu een systeem dat zo ingewikkeld is dat het uitvoeren op zich al heel veel kost. Aan ict-systemen die niet werken, aan controle, aan het uitvoeren van de straffen, vervolgens aan het opvangen van de gevolgen van die straffen. Mensen die bv in financiele moeilijkheden komen doordat hun uitkering ten onrechte is ingehouden (en zelfs als dat wel rechtmatig is gebeurd) hebben veel hogere zorgkosten, er komen veel kosten aan bureaucratie bij, mensen komen soms op straat en ook dat geeft alleen maar overlast en gedoe. Kinderen van ouders met dergelijke problemen functioneren minder op school en raken zelf ook vaker in de problemen.

We maken onze maatschappij dus op een hele dure manier wat minder prettig en veilig en gezond om in te leven.

Zouden we datzelfde geld (en dus niet meer) gewoon stoppen in het bieden van een goede basis voor iedereen, dan hebben we daar allemaal voordeel van: de maatschappij wordt veiliger, gezonder, meer jongeren hebben een goede basis van huis uit om het zelf goed te doen.

Ook voor de mensen die nu werken is het echt heel voordelig. Nu zijn er veel mensen die zo bang zijn dat ze hun baan kwijtraken dat ze haast alles accepteren: pesten op het werk, onveilige arbeidsomstandigheden, teveel overwerk... Die dingen zijn ongezond voor jezelf, en als je ook nog verantwoordelijkheden hebt voor anderen gaat het ook ten koste van hen.

Ook voor mensen die werken wordt het dus prettiger en ontspannener als ze weten dat ze niet meteen in een groot zwart gat vallen, maar dat ze juist meer ruimte hebben om te kiezen hoe ze werken en hoeveel.

De experimenten die er gedaan zijn met dergelijke eenvoudigere inkomens, zonder teveel gedoe, zijn overigens steeds weer positief. Veiligheid en gezondheid nemen toe, innovatie neemt toe, mensen vinden een andere balans tussen werk en overige interesses maar laten niet ineens alles uit hun handen vallen. De landen met de beste sociale voorzieningen zijn juist ook de landen waar men heel goed presteert op allerlei niveau's (onderwijs, innovatie, gezondheid etc.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:45

Ik heb me er nog niet volledig verdiept, maar het klinkt erg "too good to be true"... Hoe zit het met salarissen? Gaan we dan ook minder uurloon krijgen, of betekend dat dat een persoon die nu geen enkele toeslag krijgt straks dat basisinkomen gewoon kan optellen bij zijn werk-inkomen? Op verschillende sites lees ik dat ze het hebben over 1500e per maand, dat vind ik best veel geld als basis...