Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:07

Afgelopen maanden lijkt de situatie in Calais bij de kanaalltunnel volledg uit de hand te lopen. De vluchtelingen zitten daar al jaren en jaren maar nog nooit lijkt het zo massaal verkeerd te gaan dan afgelopen tijd. Ik maak me daar best zorgen over eigenlijk, ondanks dat het een ver van mijn bed verhaal is.

Jaren geleden zijn we al eens per vergissing langs het kamp gekomen met de auto waar de sfeer en situatie niet zo prettig waren, maar te doen. Mijn vader en ik zijn in mei door een verkeerde afslag langs de toegangsweg bij de tunnel gereden met de camper en het voelde heel onveilig. Overal langs de weg liepen groepen mensen. Sommigen gelaten, anderen agressief, te proberen op een rijdende vrachtwagen te springen. Wij gingen gelukkig de andere kant op maar hebben ook mensen achter ons aan gehad rennend. -O-

Als je ziet dat er nu serieus doden vallen in de poging de tunnel in te komen. Waar eindigt het,zal het ooit stoppen of moeten er nog veel meer doden vallen voor vluchtelingen doorhebben dat het kansloos is het te proberen?

secricible

Re: Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:10

het probleem is dat het niet kansloos is. Daarom blijven ze het proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:12

secricible schreef:

En dat hun eigen leven wel kansloos is/was...
Als het beroerd genoeg met je gaat, ga je ook voor 1% kans, want dat is al meer dan wat je had...

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:13

Zolang corruptie/oorlog/armoede hoogtij viert in Afrika zal er weinig veranderen vrees ik :( En blijven ze het proberen om Europa binnen te komen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:16

idd als je niks te verliezen hebt is niets kansloos.

En dan te bedenken dat de mens de wereldbevolking nog lekker wil door laten groeien ook nog; 9 miljard in 2050 hadden ze het over in het nieuws een paar dagen terug. Zal een grimmige toekomst worden voor velen ben ik bang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:18

Is dat de werkelijke reden eigenlijk wel? Corruptie, oorlog enz? Is het niet omdat een mens meer wil, het zijn altijd mannen die gaan. 1 % kans is het niet eens, ik geloof 1 op de 10000 of nog minder komt erdoor. De rest strandt, gaat de gevangenis in of terug naar eigen land of moet weer jaren wonen in het vreselijke kamp.

Hoe kun je zoiets oplossen eigenlijk, de omgeving daar is niet veilig meer en de mensen die er wonen hebben een megagroot probleem vanwege de criminaliteit. Nog zwaarder beveiligen, eerst schieten dan vragen? Hogere stroomhekken, meer stroom, de tunnel maar opheffen en alles weer per boot?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:26

Als je met een concreet voorstel komt dat ook maar in de richting wijst van de oorspronkelijke bevolking beschermen, dan krijg je allerlei verwijten naar je kop geslingerd, want racistisch en niet sociaal en blablabla. Maatregelen nemen mag niet, en de situatie in de thuislanden oplossen kunnen we niet.
Wat schiet er dan nog over? Juist ja, niks...

Daar nog even aan toevoegen: zo lang mensen dit soort omstandigheden verkiezen boven de omstandigheden waar ze vandaan komen. Kan je ze het dan kwalijk nemen dat ze weg willen? Het is gewoon een straatje zonder einde :(

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:34

Dit is niet alleen bij deze haven een probleem. Enkele jaren terug (toen ik nog een jong bloempje was :+ ) met de camper op vakantie naar Griekenland. Omdat we onverwachts eerder terug moesten (geen idee meer waarom) gingen we van Griekenland met de boot naar Italië om niet al die landen (en dus dagen te verspillen) door te rijden. Wij hadden alles stevig op slot zitten, maar toch hoor je ze aan je camper rommelen. Heel eng om mee te maken.

1maal veilig op de boot zag je de mensen als mieren kruipen tussen de vrachtwagens die er nog op moesten. Dat was voor mij ook heel beangstigend.

En de problemen in de landen rondom de EU zijn alleen maar groter geworden, dus ik snap wel dat al die mensen proberen deze kant op de komen. Daarbij zijn het vaak de vaders die achter blijven en hun gezinnen die er al wonen (omdat die wel mochten komen, legaal) en die dan toch naar hun familie toe willen. Die hebben letterlijk niks te verliezen en doen alles om er maar te komen. Daar kan je een haven niet tegen beveiligen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:36

karuna schreef:
Is dat de werkelijke reden eigenlijk wel? Corruptie, oorlog enz? Is het niet omdat een mens meer wil, het zijn altijd mannen die gaan. 1 % kans is het niet eens, ik geloof 1 op de 10000 of nog minder komt erdoor. De rest strandt, gaat de gevangenis in of terug naar eigen land of moet weer jaren wonen in het vreselijke kamp.

Hoe kun je zoiets oplossen eigenlijk, de omgeving daar is niet veilig meer en de mensen die er wonen hebben een megagroot probleem vanwege de criminaliteit. Nog zwaarder beveiligen, eerst schieten dan vragen? Hogere stroomhekken, meer stroom, de tunnel maar opheffen en alles weer per boot?

Nou, dat ja. Praten werkt niet (ze spreken waarschijnlijk niet eens Frans) en wil je de veiligheid voorop stellen, dan denk ik toch dat er een paar (misschien heel wat) schoten gelost moeten worden, desnoods met verdovingspijlen, voordat er iets gaat doordringen.

Ik snap sowieso niet dat er nog mensen slagen met de oversteek. Zeker aan de andere kant van de tunnel kun je ze toch makkelijk(er) tegenhouden en weer terug sturen (naar Afrika dan wel)?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:40

het punt is dat Engeland geen uitzettingsbeleid heeft voor asielzoekers, als ze daar zijn melden ze zich gelijk en zijn ze verzekerd van zeker 3 jaar volledige verzorging, Engeland is een zusterland van Canada, wanneer ze Engelse papieren hebben en wat hebben gespaard gaan ze zo zonder visum naar Canada en vandaar uit simpel naar Amerika "het beloofde land" voor dit soort mensen.

Heb 16 jaar verstekelingen gezocht in de havens van Rotterdam naar dit soort gasten, ze hebben niets te verliezen dus waarom niet?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:43

speurneusc schreef:
het punt is dat Engeland geen uitzettingsbeleid heeft voor asielzoekers, als ze daar zijn melden ze zich gelijk en zijn ze verzekerd van zeker 3 jaar volledige verzorging, Engeland is een zusterland van Canada, wanneer ze Engelse papieren hebben en wat hebben gespaard gaan ze zo zonder visum naar Canada en vandaar uit simpel naar Amerika "het beloofde land" voor dit soort mensen.

Heb 16 jaar verstekelingen gezocht in de havens van Rotterdam naar dit soort gasten, ze hebben niets te verliezen dus waarom niet?

Misschien moeten ze dan eens beginnen met de wet in Engeland aan te passen, dan houdt het toch meteen op?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:43

Het is ook bij de boot een probleem..
Ze kruipen in/tussen de vrachtauto's om in engeland te komen..
En als t eentje lukt, mag de chauffeur de boete betalen (enkele duizenden euro's)

Ik vind t heel erg voor die mensen, echt waar.. Maar vind t minstens zo erg voor onze chauffeurs, die alleen maar hun werk willen doen.. En zij moeten maar dealen met de agressiviteit/brutaliteit van de vluchtelingen..

Het spijt me, ik gun iedereen het beste.. Geen uitzondering.. Maar als men het nodig vindt om geweld te gebruiken tegen de inwoners van het land waar zij heen gevlucht zijn, mogen ze ze van mij zonder pardon weer eruit mieteren..

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:47

Mijn vriend is chauffeur en rijdt wekelijks op Frankrijk - Engeland.
Hij heeft enorm veel last van al het gebeuren daar. Van de week kwam hij langs zo een 'kamp' en hij vond het een naar gezicht, het is vreselijk groot.

Wij snappen dat deze mensen op zoek zijn naar een beter leven, maar als chauffeur heeft hij er enorm veel last van. Het belachelijke is dat als vluchtelingen aan boord van zijn vrachtwagen Engeland inkomen hij verantwoordelijk is. Door dit hele gedoe loopt hij vreselijke vertragingen op, waardoor hij vaak over zijn uren heen zit en dus niet naar huis kan komen, bloemen te lang in de koeling staan en ze dus ook inkomsten mislopen. Nogmaals wij snappen dat deze mensen het niet expres doen, maar het is erg lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:48

Vanuit een kansloze toekomst doe je rare dingen dat klopt. Ik heb alleen het idee dat het van lastig maar nog net onder controle het de laatste maanden volledig uit de hand loopt. En ook de vluchtelingen steeds vreemdere dngen doen om maar te slagen, desnoods met de dood als gevolg.

Ik wist niet dat engeland een niet uitzet beleid had, daar zou dan misschien de oplossing in zitten. Ook vanaf daar terug naar geboorte land, misschien dat dan de drang om daarheen te gaan stopt. Of dan zullen er vast weer andere landen de pineut zijn.

De ellende is dat de leefomstandigheid van iedereen aan de franse kant van de tunnel zo langzaam aan onhoudbaar wordt, van zowel de franse bevolking als de kampen. Jaren leven onder een stuk karton of dekzeil in een land met veel kou en regen waar je je leven niet zeker bent. Geloof niet dat je dan beter afbent eigenlijk. :n

De rij vrachtwagens die we gepasseert zijn toen, echt niet normaal. Overal mensen aan vastgeklampt, proberen op een vrachtwagen te klimmen, op de wielen. Lijkt me zo naar als chauffeeur en ook niet veilig, even uitstappen en foei zeggen is niet verstandig lijkt me. -O-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:59

Het is niet alleen onveilig voor de chauffeur.. Hoe denk je dat zo'n man of vrouw zich voelt als ie daadwerkelijk een vluchteling onder de vrachtauto heeft liggen? Daar heeft iemand zijn hele leven last van..

Plus nog eens het feit dat de chauffeur ook nog schuldig is..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:08

De toestroom vreemdelingen is momenteel enorm ze willen idd allemaal na het beloofde land niet alleen daar bij de tunnel en boot maar ook. In nl in de azc is het overvol.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:40

dit is echt een serieus probleem waarvoor de oplossing nog niet 1-2-3 gevonden is.
Zoals al eerder hier gezegd, in hun thuisland hebben ze totaal geen uitzicht op een goede toekomst en Engeland is voor hun het walhalla, dus inderdaad, wat heb je te verliezen.

Het kromme is inderdaad ook nog eens dat de chauffeur aansprakelijk is voor als er wat gebeurd met zo'n verstekeling, dat is pas echt krom :(

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:48

Heel krom inderdaad, mijn vriend zit elke keer in spanning.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:50

kan ik me voorstellen, er zal maar zo'n idioot onder je chassis gaan hangen

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:59

De meeste vluchtelingen vinden doodgaan in Frankrijk kennelijk een betere optie dan in hun thuisland blijven. Ga bij jezelf eens na hoe wanhopig je moet zijn om op vrachtwagens te klimmen naar landen waar je keihard uitgekotst wordt -O-

Ik vond een heel interessant artikel: http://www.vice.com/nl/read/Vluchtelingen-in-Calais-894 :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:03

Sonja schreef:
secricible schreef:

En dat hun eigen leven wel kansloos is/was...
Als het beroerd genoeg met je gaat, ga je ook voor 1% kans, want dat is al meer dan wat je had...

Ja en nee.. Als ik in hun situatie zit zou ik het ook doen. Ik geef ze wat dat betreft groot gelijk, maar hier zitten niet alleen kanslozen bij. Dit zijn veelal mensen die grof geld hebben betaald voor hun overtocht. Hier zitten óók criminelen bij, die 'thuis' de doodstraf hebben gekregen en zijn gevlucht. Het zijn niet alleen zielige en arme mensen en het gros komt hier niet vanwege een oorlog thuis.. Was dat maar zo. Dan kunnen ze op de 'legale' manier asiel aan proberen te vragen. Maar dat is niet zo. Dit zijn illegale migranten op een illegale wijze naar Europa komen. Het zijn ook gelukszoekers die een verhaal wordt verteld hoe Europa het paradijs is. En dat is Europa ook voor iemand die weinig middelen heeft. Hij/zij krijgt een dak, een huis, eten en verder hoeft ie daar vrij weinig voor te doen.

In Afrika worden er inmiddels pamfletten uitgedeeld naar welk land je het beste kan proberen te komen. Nederland staat bovenaan, Engeland ook. Vanwege dat beleid dat ze daar iedereen een vrij pas geven voor Europa.

De situatie is inmiddels zo dreigend dat er elke week wel een dode valt. De mensen die daar wonen moeten hun huisdieren en vee binnenhouden en zetten. Anders worden ze opgevreten. Supermarkten en bouwmarkten worden geplunderd en bestolen. Ze klimmen in vrachtwagens, pissen, schijten de boel onder en vernielen de goederen. De klant wil het niet meer, want het is beschadigd de transporteur is verantwoordelijk voor, maar kan niks doen. Gaat hij via een andere route is het duurder, moet de klant meer betalen. Dat willen ze ook niet. Op een gegeven moment, want dat punt komt nu al is er geen andere keuze. Dan heeft de UK geen spullen meer. Komt het uiteindelijk op het bordje van de consument neer.

Ze bedreigen inmiddels chauffeurs, ze bedreigen ook gewone automobilisten. Dan willen ze met je meerijden en als je nee zegt slaan ze deuken in je auto en ruiten. Inmiddels gooien ze ook gewoon standaard uit vervelend met stenen naar voorbijrijdende chauffeurs. 9.000 man die hebben niks anders te doen dan hele dagen verzinnen hoe ze naar de overkant kunnen komen. Er zijn inmiddels bedrijven die NIET meer over Calais rijden en er zijn zelf chauffeurs die worden verteld dat ze maar 100km om Calais heen rijden, want inmiddels waait de groep van circa 9000 man alle kanten op. Ze proberen het inmiddels ook bij de bootovergangen zoals Zeebrugge.

De Eurotunnel heeft alleen al dit jaar 37.000 overgangspogingen geblokkeerd (!). Er is dus een groep die de overkant wel haalt, maar hoeveel weten ze niet. Diegenen die gesnapt worden.. Daarvan krijgt de chauffeur/het bedrijf een torenhoge boete PER verstekeling. Dat zijn bedragen waar bedrijven failliet op gaan.

De Franse politie doet niks en kan niks anders doen dan af en toe flinke klappen uitdelen, maar oppakken gaat niet. Waar wil je 9000 man laten en wie gaat dat betalen? Engeland trekt een miljard uit voor hekken.. Dat geld kunnen ze beter anders besteden. Recent hebben dik 2.000 man de tunnel bestormd. Dan moet je toch aardig wat manskracht hebben wil je dat tegenhouden. Het is ze dit keer gelukt, maar als die groep steeds groter wordt (en dat wordt het) is er op een gegeven moment geen houden meer aan. En wat moet je dan als een banketstaaf bewakertje? Het in niet bepaald humaan om ze neer te schieten.

Engeland is het middel, niet het walhalla. Ze willen daar komen, omdat ze dan gegarandeerd zijn van een permanent verblijf in Europa. Tekent Engeland het Schengenverdrag, dan is een klein probleem opgelost. Dat wil Engeland niet, want dan moeten ze geld uit gaan trekken voor opvang enz. Het gevolg moet echter gewoon aangepakt worden. Je moet dit in de kiem smoren waar het probleem ontstaat. En dat is in Afrika en de aankomst in Griekenland, Italië en Spanje.

Er zijn schattingen dat binnen nu en een jaar 1 miljoen illegale migranten naar Europa willen komen. Bovenop de lui die hier nu al rondlopen. Afrika bloedt leeg, maar Europa kan dat niet handelen. Naar schatting kost 1 vluchteling en dus ook 1 illegale migrant die opgepakt wordt en moet worden gehuisvest zo'n 36.000 euro per jaar. Dat is in Nederland een inkomen waar veel mensen van dromen..

Dat er een oplossing moet komen is duidelijk, maar wat die oplossing moet zijn...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:37

Wow Sammie dat is een erg zwaar beeld wat je daar neerzet. Maar het is zeker de waarheid. Maar ja wij hebben er niet op gestudeerd dus wij kunnen de oplossing wel makkelijk vinden maar daar zijn de echte mensen die wat kunnen doen het duidelijk niet mee eens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:44

zwaar beeld misschien, maar wel keiharde feiten.
Of er ooit een oplossing komt? Ben bang van niet, daarvoor geeft het rijke deel teveel om geld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:32

Brits veiligheidskabinet bijeen ivm calaissituatie! Eindelijk, mag hopen dat er iets concreets uitkomt..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:38

poeh,moet eerlijk zeggen, dat ik er tot een paar dagen geleden niet eens had meegekregen, dat er al zoveel problemen waren in Calais :oo . lastig, net zoals de situatie in Italie.