Euro zorgt voor crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

Euro zorgt voor crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 00:27

Oké de titel is misschien iets te overdreven,
Maar nu de grexit overal besproken wordt en veel mensen geld uitgeven op vakantie: hadden mijn moeder en ik het over geld.

Mijn moeder staat sterk achter haar mening dat door de Euro we in de crisis zitten, en dat het sinds de euro slechter gaat.
En dat toen er werd gestemd of de gulden bleef of ging,
Heel Nederland bleef riep (neem ik van haar aan, ik was toen 2..).
Maar toch de euro kwam en dat toen alles verkeerd liep.

Mijn mening daarin tegen is dat het niet door de euro komt,
Ik heb geleerd van mijn geschiedenis leraar dat: Griekenland al een zwakke schakel was toen het de EU binnenkwam.
En dat de crisis er sowieso zou zijn geweest: gulden of euro.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:56

Beide meningen zijn waar, maar wel degelijk met elkaar verbonden.
Ons economisch systeem werkt enkel als het blijft groeien. Geld = schuld en rente (waar je meteen het probleem hebt, want geld om die rente te betalen wordt niet gecreëerd en dan is terugbetalen vrijwel onmogelijk.

Van de grondstoffen is slechts X beschikbaar. Daarvan kan een econoom een mooi X + 2 verhaaltje maken, maar die 2 bestaat niet, dus einde groei en einde van ons economisch systeem. Er moeten dingen heel erg anders en dat had al 5-15 jaar geleden gemoeten (en eigenlijk al veel eerder zelfs). nu zitten we aan te hikken tegen een falend systeem waar geen alternatief voor is en waarvan het ineenstorten (hoewel onvermijdelijk) hoge kosten met zich mee gaat brengen. Komt nog eens alle rotzooi bij dat het delven en gebruiken van die grondstoffen meebrengt.

De landen in Europa zijn te verschillend om onder 1 monetair systeem te kunnen functioneren. Er is geen eenheid om al die landen onder te laten functioneren. De EU werkt niet. Afgezien van te groot is het ook niet verbonden met de groepen waarover het beslissingen moet nemen en is het niet in staat lokale omstandigheden en de verschillende culturen mee te nemen in hun plannen. EU = eenheidsworst en dat past simpelweg niet. Griekenland is om geopolitieke redenen de EU en euro in getrokken, en voor de rest van zuid-europa geldt precies hetzelfde.

maaike1994

Re: Euro zorgt voor crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 01:50

Ik volg even :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:40

tamary schreef:
Beide meningen zijn waar, maar wel degelijk met elkaar verbonden.
Ons economisch systeem werkt enkel als het blijft groeien. Geld = schuld en rente (waar je meteen het probleem hebt, want geld om die rente te betalen wordt niet gecreëerd en dan is terugbetalen vrijwel onmogelijk.
[ Video ]
[ Video ]

Van de grondstoffen is slechts X beschikbaar. Daarvan kan een econoom een mooi X + 2 verhaaltje maken, maar die 2 bestaat niet, dus einde groei en einde van ons economisch systeem. Er moeten dingen heel erg anders en dat had al 5-15 jaar geleden gemoeten (en eigenlijk al veel eerder zelfs). nu zitten we aan te hikken tegen een falend systeem waar geen alternatief voor is en waarvan het ineenstorten (hoewel onvermijdelijk) hoge kosten met zich mee gaat brengen. Komt nog eens alle rotzooi bij dat het delven en gebruiken van die grondstoffen meebrengt.
[ Video ]

De landen in Europa zijn te verschillend om onder 1 monetair systeem te kunnen functioneren. Er is geen eenheid om al die landen onder te laten functioneren. De EU werkt niet. Afgezien van te groot is het ook niet verbonden met de groepen waarover het beslissingen moet nemen en is het niet in staat lokale omstandigheden en de verschillende culturen mee te nemen in hun plannen. EU = eenheidsworst en dat past simpelweg niet. Griekenland is om geopolitieke redenen de EU en euro in getrokken, en voor de rest van zuid-europa geldt
precies hetzelfde.

Wouw bedankt voor de duidelijke uitleg :j

Winged

Re: Euro zorgt voor crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:59

Plus ook de hoog en laag-conjunctuur. Toen de euro werd ingevoerd hadden we net de laag-conjunctuur gehad. (over het algemeen een cyclus van 16 jaar, 8 omhoog, 8 omlaag).