Privacy... Wat is het nog waard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Privacy... Wat is het nog waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 09:13

Ik liep ergens aan te denken. Je ziet de laatste tijd steeds vaker filmpjes op internet en andere media verschijnen over wangedrag en ga maar door. Nu is d'r weer een Facebook pagina gemaakt waarvan alle Chinezen nutrilon kopen. Maar dan vraag ik me dus af. Hoever mag dit gaan? Mag je ongevraagd met je hoofd op internet gezet worden en moet je dit maar accepteren? En hoe zou je zelf omgaan met het punt wanneer je zo niet charmant op internet circuleert?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:32

Er is geen privacy meer. Zonder dat we het weten zitten we in honderden internet bestanden. Ziekenhuis, gemeente, clubs, forums, winkels , ga zo maar door. De wet op de privacy stelt niets voor, als een individuele burger ergens problemen mee heeft. Het is gemaakt voor mensenmassa, waar privacy in grote getale wordt overschreden. De mentaliteit is ook verandert. Terwijl we vroegen nog foto's in de huislijke kring deelden, moet nu alles gedeeld worden. Vaak denk ik: moet dat nou? "Maar dan ben je een ouderwetse zeur. Heel eerlijk. Je kan natuurlijk niet enerzijds alles op internet zetten en anderzijds je privacy opeisen. Maar mijn ouders die geen pc hebben en nooit internetten, kunnen dat ook niet. Want hoe vaak gebeurt het niet, dat iemand aardig bedoelt een foto maakt met haar mobiel en dit dan op FB plaatst? Of erger, terwijl je in een groep zit, de buitenwereld even laat weten, hoe gezellig je het wel hebt? Terwijl je op dat moment helemaal geen gezellige tafelgenoot bent! Bovendien wordt vaak vertelt met wie je bent en je houd meteen geen rekening meer met diens privacy. Ja, voorlopig zullen we het moeten accepteren. Ze zijn nog steeds bezig met regelgeving. Dat ik mezelf niet zo charmant tegenkom op internet, zal niet zo snel gebeuren. Ik laat me niet filmen tijdens privé zaken, zoals naar de w.c gaan, bezig zijn in bed, dronken spullen vernielen of iets dergelijks. Walgelijk vind ik de plaatser van privézaken (ik blokker heel veel) maar dom, als het filmpje had kunnen voorkomen, van de gedupeerde. Het plaatje hoe je er voor de buitenwereld uit wil zien, begint bij vaak bij jezelf. Aangezien privacy op de schop ligt, moet men beter nadenken over fatsoen .

Lusitana

Re: Privacy... Wat is het nog waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:35

Whaha, toen ik dat las van ersina dacht ik, "ja, zo denken mijn zus en ik er ook over". Is het mijn zus!

Maar ik wil wel even toevoegen dat er verschillende soorten privacy bestaan en wat je binnenshuis doet en niet aan anderen toont is nog steeds gewoon voor iedereen privé. Dus ja, er bestaat nog privacy. Dat creëer je duidelijk zelf. Dat lukt zelfs bekende personen. Je kunt niet roepen dat anderen verantwoordelijk zijn voor gebrek aan privacy, wat dat betreft.

Je mag uit goed fatsoen niet zomaar foto´s en filmpjes op internet plaatsen waar anderen op staan zonder hun toestemming. Ook als het gaat om vrienden en buren bij wijze van spreke.
Zij kunnen, als ze willen, dit ook echt aanhangig maken als privacy schending.

Bij wangedrag vind ik het weer anders. Zij schenden meestal wel wat meer dat de privacy van anderen en verliezen daarmee in bepaalde mate het recht voor hun eigen privacy, in mijn ogen.
Overigens kunnen zij ook aanhanging maken dat ze herkenbaar in beeld zijn.
Ik wil trouwens wel benadrukken dat als de beelden alleen maar geplaatst worden om een heksenjacht te openen , type "dit is een gore peofiel, sla hem in elkaar als je hem tegenkomt", of "deze vrouw is er met mijn kinderen vandoor, breng haar terug" dat ook echt niet kan, helemaal niet omdat het vaak allen de gedachte van een wraakzuchtig persoon benadrukt en er vaak niet alle feiten bij staan.
Alleen politieberichten zouden voor dat soort zaken gepubliceerd mogen worden.

Bij ongevallen vind ik het filmen en foto´s nemen (tenzij nadrukkelijk als bewijs, maar die hoeven niet openbaar gepubliceerd) walgelijk. Helemaal als het in plaats van helpen wordt gedaan.

Privacyschending gebeurt dus wel, maar het mag niet echt.
Overigens gaat het wel ten alle tijden over herkenbaar in beeld zijn, dit is in grote groepen vaak niet het geval. De afstand waarvan iets genomen is maakt dus ook wel wat uit.

Maar ik vind, net als ersina dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag en als je je normaal gedraagt is de kans dat je zomaar gefilmd wordt, laat staan raar in beeld komt, heel klein.

Overigens zijn altijd meer mensen die je niet kennen dan wel (tenzij je wereld beroemd bent natuurlijk), dus het is nou ook niet meteen van "he dat is Mien!" bij een filmpje op internet. Dat zijn er misschien tien tegenover tig miljoen voor wie je een willekeurig gezicht bent. Dus wat zul je je druk maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:38

purny schreef:
Nu is d'r weer een Facebook pagina gemaakt waarvan alle Chinezen nutrilon kopen.

Deze zin snap ik trouwens niet in dit verband. Alle chinezen (dat zijn er veel hoor ;) )kopen babyvoeding van een Facebookpagina?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:39

Als ik morgen bij mijn ouders ben kan ik op de pc en dat typt wat makkelijker. En dan zal ik even uitleggen wat de achterliggende gedachte ervan is

purny

Re: Privacy... Wat is het nog waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:45

Er is dus een facebook pagina in omloop waarbij filmpjes erop gezet worden dat ze nutrilon kopen. Ze worden er dus neergezet alsof ze de grootste criminelen zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:26

Het zijn chinezen die dus overal in diverse winkels nutrilon kopen en verschepen naar China.

Ik keur die pagina niet goed, maar inmiddels zitten hier dus criminele bendes achter. Er valt immers grof geld in te verdienen en dat trekt bepaald soort mensen aan.

En als jij met je baby zit en je kan nergens nutrilon kopen omdat om 07:00 uur er een buslading Chinezen uitgegooid worden om de winkel leeg te kopen heb jij geen eten voor je baby. Dat frustreert enorm. Dus ik snap het wel, maar tot op zekere hoogte is het niet goed. Je zou maar als 2de of 3de generatie Chinees nutrilon voor jezelf willen kopen :(