Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:24

Deze zin werd net gebruikt in een (bijzonder nare) discussie. Ze vond mij "een vega met minachting voor dieren" (omdat ik niet anti-dierentuin ben) en zichzelf een "vleeseter met respect voor dieren". In mijn beleving gaat dat niet samen. Je kunt geen respect hebben voor iets en het wel doden voor je eigen gewin. Dat is volgens mij net zo iets als zeggen dat je respect hebt voor het werk van Rembrandt en vervolgens over de nachtwacht heen pissen.

Wat denkt bokt: kun je respect hebben voor dieren en ze wel opeten? En zitten daar misschien gradaties in? Ik kan me voorstellen dat een koetje wat je zelf hebt opgekweekt in je achtertuin en hebt laten slachten door de plaatselijke slager, wat anders is dan een kiloknaller kip...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:27

Tsja, ik zou zeggen, kom een tijdje met me mee lopen dan kan je zelf bepalen of ik als vleeseter geen respect heb voor dieren. :)
Wat wil je horen? Of ik je nu zeg dat ik respect heb voor dieren of niet als vleeseter heeft toch geen zin, jouw mening staat duidelijk al klaar/vast.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-06-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik ben het eens met de stelling dat je respect kunt hebben voor dieren en ze op kunt eten. Ikzelf ben ook een echte vleeseter die zelf het beste voor de dieren over heeft. Later kom ik zoals het er nu uit ziet ook op een boerderij te wonen en mijn eigen beesten te laten slachten (te denken aan koe/varken/schaap/konijn/kip). Op deze manier kun je het welzijn terwijl ze leven waarborgen en zolang ze tijdens de slacht in 1x gedood worden, vind ik dit respect hebben voor het dier zelf.

future_vet

dat je je dit afvraagt op een paardenforum waar denk ik de meerderheid vlees eet... zou dat betekenen dat ze dan geen respect hebben voor dieren??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:28

Ik hou van dieren op allerlei manier: levend en gebraden.

Vleeseten is iets natuurlijks en ik, als omnivoor, eet ook vlees. Maar dan ga ik niet hypocriet zijn om bijvoorbeeld paard niet te eten. Ik eet alles, mits ze op een goede manier zijn behandeld en op een humane manier aan hun leven zijn gekomen: snel en pijnloos.
Dieren die levend worden gekookt eet ik bijvoorbeeld niet.

Ik hou van dieren, maar heb ook behoefte aan vlees (veel dingen die vlees vervangen lust ik niet).
Heb ik respect voor dieren? Ja, want wij zijn net zo goed een diersoort en we moeten allemaal samen leven.
Eet ik dieren? Ja, want daar heb ik behoefte aan. En de mens is een roofdier.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 25-06-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:29

Ik ben het niet eens met het voorbeeld wat je geeft van Rembrandt. Je pist niet over de dieren heen, je eet ze op als ze al dood zijn. Wel vind ik dat je, als je respect voor dieren hebt, moet letten op het vlees dat je eet. Zo eten wij thuis alleen biologische kip, en gaan we kiloknallers en eieren waar het cijfer 2 of 3 op staat uit de weg.

Gentlegiant

Lastige discussie zonder mensen voor hun hoofd te stoten denk ik

Ik respecteer dieren en eet wel vlees
Ik denk dan als ik het niet koop koopt iemand anders het of word het weg gegooid...
Wel probeer ik er zover mogelijk te kijken wat voor vlees het is oa waar geslacht enz
Laatst kwam m'n partner thuis met halal geslacht nja dat heeft hij zelf mogen opeten
Ik maak ook geen onderscheid tussen paard,koe of varken

Dat vind ik vaak nog "raar" waarom geen paard eten maar wel een ander dier
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-06-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Ja, ik heb resprect voor dieren die ik eet. En dat komt idd doordat de meeste koeien hier geboren worden en vervolgens na een aantal jaar in de vriezer belanden.
IMO niets zieligs aan, want ze hebben het absoluut niet slecht gehad(kalfjes mogen bij de koe drinken, en lopen van april tot oktober buiten).

Anoniem

Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:30

Is dat niet een beetje in dezelfde categorie: ik heb respect voor paarden, maar sluit ze wel 23 uur per dag op in een stal en in het uurtje dat ik met hem bezig ben zit ik hem met zweep/sporen achterna, omdat ie natuurlijk wel naar me moet luisteren?

Maar even ontopic: lastig...ik denk dat veel mensen het stukje vlees op hun bord niet zo zeer zien als een dier, maar gewoon als een stukje vlees! Dus dan ja.

Anoniem

Ik heb zeker respect voor dieren. Verzorg mijn dieren met alle liefde. Komen niks te kort. Worden veelste veel verwend.

Maar ik eet graag een stukje vlees. Zolang dat dier goed verzorgd is geweest. Want een dier heeft geen besef van oh ik word morgen geslacht.

Bralindy

EskeGirl schreef:
Ik hou van dieren op allerlei manier: levend en gebraden.

Vleeseten is iets natuurlijks en ik, als omnivoor, eet ook vlees. Maar dan ga ik niet hypocriet zijn om bijvoorbeeld paard niet te eten. Ik eet alles, mits ze op een goede manier zijn behandeld en op een humane manier aan hun leven zijn gekomen: snel en pijnloos.
Dieren die levend worden gekookt eet ik bijvoorbeeld niet.

Ik hou van dieren, maar heb ook behoefte aan vlees (veel dingen die vlees vervangen lust ik niet).
Heb ik respect voor dieren? Ja, want wij zijn net zo goed een diersoort en we moeten allemaal samen leven.
Eet ik dieren? Ja, want daar heb ik behoefte aan. En de mens is een roofdier.

DIT ^ _/-\o_

BaileyMix

Ik denk dat je als vleeseter tot op zekere hoogte zeker wel respect kan hebben voor dieren, als je ze goed behandelt en zelf stilstaat bij het hele proces (en dus niet lekker simpel het goedkoopste vleesje uit de schappen pakt). Echter gaat dit maar tot zekere hoogte, een vleeseter heeft nooit 100% respect voor dieren en schat ze nooit van hoge wezenlijke waarde.

Anoniem

Nikki schreef:
Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

En waarom dan niet? :)

LadyMadonna

Iets doden voor je eigen gewin vind ik al een hele rare uitdrukking in deze....
A je doid het over het algemeen niet zelf, en b eigen gewin?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:31

Er zijn hele volksstammen (geweest) die respect hebben voor de dieren om hen heen maar ze uiteindelijk wel opeten en elk onderdeel van het dier gebruiken voor hun overleven. Dus wat mij betreft kan vlees eten/gebruiken en respect hebben samen gaan.

SETEFURII

Ik denk dat je respect op een andere manier uitdrukt dan 'niet opeten'. Een vegetariër die zijn paard of hond frequent bont en blauw slaat heeft i.m.o. geen respect, ookal eet die geen dieren. En om nu te zeggen dat elke vegetariër met een bloemetje in zijn haar loopt en nooit het geduld verliest,... Respect naar vlees toe kan je ook hebben. Niet verkwisten, alles netjes behandelen,... Het is maar hoe je het bekijkt.

bakkabouter

De vega-brigade is weer gearriveerd...
ik krijg hier een heel erg "als je niet denkt zoals ik ben je een slecht mens"-gevoel van, en ik houd niet van dit soort "discussies". Tussen aanhalingstekens, want het ís geen discussie als je niet openstaat voor de mening van anderen. Je hebt je mening over mensen die vlees eten gevormd, duidelijk, waarom dan nog extra onrust stoken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:32

Ik vind dat ik respect heb voor dieren ondanks dat ik vlees en vis eet.
Zou graag de mogelijkheid hebben om zelf dieren groot te brengen en vervolgens te laten slachten.
Wil dat straks ieder geval met kippen proberen.

future_vet

BaileyMix schreef:
Ik denk dat je als vleeseter tot op zekere hoogte zeker wel respect kan hebben voor dieren, als je ze goed behandelt en zelf stilstaat bij het hele proces (en dus niet lekker simpel het goedkoopste vleesje uit de schappen pakt). Echter gaat dit maar tot zekere hoogte, een vleeseter heeft nooit 100% respect voor dieren en schat ze nooit van hoge wezenlijke waarde.

en waarom kun je geen 100% respect hebben als vleeseter?

Rennie89

Ik eet vlees en heb respect voor dieren. Ik houd van alle dieren (levend en op het bord ) en behandel ze altijd met alle respect en liefde, varken, geit, schaap, koe, kip, paard, hond, kat, maakt niet uit. Ik zal zelf nooit een dier mishandelen of verwaarlozen, zou alles op alles zetten om een dier een goed leven te geven.

In de toekomst, als ik een man en evt kids heb, wil ik ook gewoon zelf een varken of rund uitzoeken (hier in NL, dus eigenlijk altijd wel goed leven) en dan zelf laten slachten en alles in de vriezer gooien. Vind ik veel vriendelijker omdat je weet waar het biefstukje dan vandaan komt en hoe het heeft geleefd.

Ook ik eet wel eens vegetarisch, maar ik vind een biefstukje gewoon te lekker om te laten staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:32

LadyMadonna schreef:
Iets doden voor je eigen gewin vind ik al een hele rare uitdrukking in deze....
A je doid het over het algemeen niet zelf, en b eigen gewin?

Eigen gewin omdat je ook prima zonder kunt, om er zelf beter van te worden (vlees is lekker). En je doet het niet zelf: je laat het een ander doen, komt op hetzelfde neer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:33

De vraag in deze is natuurlijk: wat versta jij onder 'respect'?

Volgens mij zijn er weinig mensen die nog meer respect hebben voor de dieren (die ze doden) dan bijvoorbeeld de Indianen. Die na de dood van een dier het dier nog bedanken dat het hun gaat voeden en hun respect betuigen.

Dan wordt er ook gedood en gegeten, maar is er enorm veel respect en dankbaarheid.

Ook fout dan?

PowerReiner

Pfff sorry hoor, maar wat een stelling zeg. En inderdaad, eens met wat future_vet.

Elkaars grootste vijanden kunnen nog respect voor elkaar hebben. Dat wil echter niet zeggen dat ze elkaar niet afmaken.

Dieren zijn mijn leven, mijn grootste liefde. Maar ja ik eet ze ook!

Solleke_Noah

We hadden het er hier op het werk net nog over..

Ik heb even in een varkenskwekerij gewerkt, zo'n echte met gemakkelijk 300 zeugen in 'kooien', waarbij elke dinsdag (dus 1x per week) een 40-tal zeugen bevielen van 10-24 (!!) biggetjes per worp.

Eigenlijk zou iedereen eens een dagje moeten meedraaien om de realiteit achter een stuk vlees te zien. Het dierenleed is eigenlijk niet te beschrijven. Geen aanval op het bedrijf in kwestie: de mensen die daar werkten hadden hart voor hun werk, hart voor de dieren, er was geen wreedheid. Maar het hele concept van dierenhouderij op die manier is gewoon verschrikkelijk. Dieren die geen enkele voeling meer hebben met "dier zijn".

Zelf ben ik al lang vegetariër. Ben daar gaan werken met het idee "beter iemand die voor hen zorgt die om hen geeft". Maar ik kon het niet voor lange tijd, kon niet meewerken aan dat leed.

Of je respect hebt voor dieren of niet... tja daar spreek ik me niet over uit. Mijn vader bv is een echte dierenman maar eet wel vlees. Maar toch denk ik dat als iedereen eens een dagje meedraait op een doorsnee varkenskwekerij, de helft er als vegetariër uitkomt..
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 25-06-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt