Erfelijke ziekte en kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mogen mensen met een erfelijke ziekte kinderen krijgen

Ja
49 (19%)
Nee
42 (16%)
afhankelijk van welke ziekte
161 (63%)

Totaal aantal stemmen: 252

Gentlegiant

Erfelijke ziekte en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:37

Zojuist was ik door een topic aan het scrollen

En flapperde m'n oren

Stel je hebt een erfelijke ziekte denk aan ms reuma viseversa

Zouden die mensen in jou ogen kinderen mogen krijgen of niet?

Ik vraag me dit oprecht af en wil niemand voor het hoofd stoten
Zelf heb ik een erfelijke ziekte maar komt bij mij in de familie niet voor zover we weten
Zou dol graag kinderen willen met mijn partner die overigens geen erfelijke ziektes heeft of in zijn familie heeft zover bekent
Ik vind dat iedereen recht heeft op kinderen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Barst los en blijf netjes

Yellomofoon

Re: Erfelijke ziekte en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:39

Ik vind dat dat niet aan mij is om te beslissen of mensen met erfelijke ziektes al dan niet kinderen mogen.
Je zal zelf wel weten hoe hard je leven beïnvloedt wordt door je ziekte, wil je dat je kinderen "aandoen", of is er prima mee te leven?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:40

Het is een beetje dubbel. Ik heb daarom een tegenvraag voor je. Wil jij het risico lopen dat je je eigen kindje een erfelijke aandoening meegeeft ?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:42

Ligt imho aan de kwaliteit van leven die je kindje dan heeft..
Kijk, is t een chronisch jeukende duim (ik roep maar wat :') ) , dan is dat iets heel anders dan een levensgevaarlijk hartprobleem, waardoor je kind geen kind kan zijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:43

little_birdy schreef:
Het is een beetje dubbel. Ik heb daarom een tegenvraag voor je. Wil jij het risico lopen dat je je eigen kindje een erfelijke aandoening meegeeft ?

goede vraag....ik zou het vrij egoistisch vinden om voor mijn eigen plezier een kind op de wereld te zetten in de wetenschap dat het kind mijn aandoening zou krijgen :7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:44

Je noemt in de OP nu net 2 auto immuun aandoeningen waarvan niet duidelijk is of er een erfelijke component is :+

Hoe dan ook vind ik het niet aan mij om dat voor een ander te beslissen. Ik zou het zelf waarschijnlijk niet doen, of evt via genetische screening (ivf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:45

Yellomofoon schreef:
Ik vind dat dat niet aan mij is om te beslissen of mensen met erfelijke ziektes al dan niet kinderen mogen.
Je zal zelf wel weten hoe hard je leven beïnvloedt wordt door je ziekte, wil je dat je kinderen "aandoen", of is er prima mee te leven?
Mee eens.
Al zegt mijn gevoel stiekem wel dat je het geluk van je kinderen boven je kinderwens zou horen te zetten.

StonedRomy

Ik vind dat die mensen dat zelf moeten kunnen beslissen.

Er zijn wel 'ergere' dingen om door te geven aan je kind. Bijvoorbeeld een gevaarlijke thuissituatie.

Zelf zou ik geen kinderen willen, maar dat komt niet alleen door de hele lange lijst aan aandoeningen die mogelijk over te erven zijn.

pipo

Mogen krijgen.. oeps.
Ja iedereen heeft het recht op voortplanting. Of het wijs is is een ander geval. Sommige ziektes wil je niet doorgeven.
Waarom mogen mensen nog steeds 2 pony's, honden of weet ik veel op elkaar zetten en niet 2 mensen uit (ga even van uit) liefde een kind maken. Degene die zich voortplant doet dat in mijn ogen als bezegeling van de liefde voor elkaar. Niet om een kind op de wereld te zetten. Uiteraard zijn er bepaalde risico's met ziektes, maar ook 2 gezonde mensen kunnen een kind krijgen met iets vreselijks. Garantie word namelijk niet gegeven.
Daarnaast, zijn er aardig wat testen om te zien of het kindje iets heeft. Zodat indien tegenslag, het ook nog eens afgebroken kan worden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:48

Bedankt voor jullie reacties

Tuurlijk zou ik willen dat mijn kind 100% gezond is! Wie wilt dat nu niet
Ik heb een lichte vorm van reuma die dus erfelijk kan zijn
Maar dat neemt niet weg dat ik graag kinderen wil en ze een geweldige toekomst kan bieden
Ik heb zeker momenten dat ik pijn heb nja meer omschreven als last
Voor mij is er eigenlijk prima mee te leven eerlijk gezegd tuurlijk heb ik op een mindere dag hulp nodig met sommige dingen maar ik weet eigenlijk niet beter
Echt pijn heb ik zelden
En levends gevaarlijk is het godzijdank ook niet

Zou het zeker erg vinden als mijn toekomstige kinderen het ook hebben of krijgen in een later stadium...

Het is niet dat ik voor m'n "plezier" een kinder wens heb niet volledig
Ik vind het een geschenk iets waar ik onwijs gelukkig van word
Heb 1,5j een kind in huis gehad en opgevoed als mijn eigen kind zou opvoeden en wat was ik gelukkig ik kon hem alles bieden wat hij nodig had
Liefde, fatsoendelijke degelijke kleren, de opleidingen wat hij nodig zou hebben in de toekomst
En de bij behorende hobby('S) en luxe dingen zouden ook nooit een probleem zijn zonder verwaand te worden uiteraard

Oké mogen krijgen iedereen heeft idd recht op voortplanting alhoewel mijn mening daar niet op uit komt erge criminelen en mensen met 4 kinderen waar er al 3 uit huis geplaatst zijn en dat gebeurt niet zomaar zouden in mijn ogen geen 5de kind mogen krijgen
Maar daar gaat het niet over haha
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 22-06-15 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:48

Het is altijd een eigen keus die per persoon verschilt.
Ik ben geboren met een (lichamelijke) afwijking. Ik was en ben er stellig van overtuigd dat als de kans was dat dit erfelijk was, ik geen eigen biologische kinderen had gewild. Waarom? Omdat ik mijn kind niet de jeugd wil geven die ik heb gehad.

Aangeboren afwijking, erfelijk? Wel of geen kind?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:50

Ik ben met 26 weken geboren en woog 440 gram en ik heb meerdere keren op sterven gelegen. Mijn moeder mist een stof in haar bloed waardoor ik te vroeg ben geboren. (Dit neem ik haar nier kwalijk!)
ik kans is enorm groot dat ik dit ook mis en mijn kinderen dus later ook de grote kans lopen om te vroeg geboren te worden of erger.. dus mocht ik kinderen willen laat ik mij testen, komt er uit dat ik die stof mis wil ik gewoon geen kinderen. Dus ja het ligt aan de ziekte. Ik zou het risico niet willen nemen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:51

Het ligt als je het aan mij vraagt aan de ziekte en of het autosomale of x/y-chromosomale overerving is.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 22-06-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:52

Is niet mijn keuze om die beslissing te maken , de ouders moeten die keuze maken en overwegen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:53

Ik heb fibro en een hartkwaal. en nu darmproblemen. Mijn man kreeg op 45 jarige leeftijd diabetes..
Mijn kids hebben astma , autisme en de ander pdd nos met adhd.... wie verwacht dat nou??
Hartje was van beide helemaal goed tijdens de zwangerschap. Dus 1+ 1 = niet altijd 2 soms wel s 7 of zo. ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:56

Ik vind dat ik dat niet voor andere mensen mag beslissen dus in principe ja ze mogen kinderen krijgen.

Maarrrrr.... als het een erfelijke verstandelijke beperking is, waardoor de ouders zelf niet voor een kind kunnen zorgen moet er een mogelijkheid zijn om het krijgen van kinderen te verbieden.
Dit alleen na tussenkomst van een rechter.

Zelf zou ik niet aan kinderen beginnen als er een invaliderende erfelijke aandoening in het spel zou zijn. Gelukkig is dit bij ons niet het geval.
Ook zijn er wel mogelijkheden met embrio-selectie om stellen met een kinderwens waar wel een erfelijke aandoening speelt de kans op een kindje te geven die niet met de aandoening belast is.

Zo'n 15 jaar geleden was ik geregeld met mijn dochter in het Sophia Kinderziekenhuis op de afd. orthopedie, deze deelde de opname afdeling met plastische chirurgie en daar was een gezin met 3 kinderen met een zelfde ernstige aangezichtsafwijking als de moeder en daar heb ik mij wel afgevraagd of het verstandig was om die kinderen geboren te laten worden.
Dat is toch iets waar ze hun hele leven last van hebben, mensen kijken en hoe goed de plastische chirurgen ook zijn normaal wordt het nooit. Overigens geeft die aandoening niet alleen een afwijkend uiterlijk maar ook problemen met de ademhaling en is daarmee invaliderend.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:57

Ik heb Asperger en ADHD, wat ook deels in mijn genen ligt.

Hoewel dit geen ziekte is, kan het wel zorgen voor problemen en het is erfelijk. Of ik een kind wil, weet ik niet. Met Asperger valt te overleven, maar klassiek autisme is een heel ander verhaal, en ik weet niet of ik dat een kind in deze wereld aan wil doen, een wereld vol onbegrip.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:59

Het ligt er helemaal aan hoe of wat, maar ik zou het nooit echt verbieden. Soms is het beter om het niet te willen, maar er zijn zoveel mensen met een chronische ziekte die het kind toch een geweldig leven kunnen bieden, ook als ze dezelfde ziekte/aandoening zouden krijgen. Het belangrijkste is imo dat de ouders in staat moeten zijn om het kind op te kunnen voeden, het kind mag niet de verzorger van de ouders worden.

Maar ik heb zelf een chronische ziekte en wil hiermee echt geen kinderen. Ik gun dit niemand, dus ook een eigen kind niet.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 22-06-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:00

Ja. Ik vind dat iemand zelf een keuze mag maken.

Ik heb een erfelijke ziekte en ik heb bewust de keuze gemaakt om geen kinderen op deze wereld te zetten. Dat is mijn mening, maar ik respecteer de mening indien iemand met een vergelijkbare aandoening wel voor kinderen kiest...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:01

Citaat:
Al zegt mijn gevoel stiekem wel dat je het geluk van je kinderen boven je kinderwens zou horen te zetten.

Maar dat impliceert dat bepaalde aandoeningen dus niet samen kunnen met 'geluk'. Of dat gezond zijn beter is voor je geluk. Maar dat zijn hele moeilijke dingen. Er zijn namelijk genoeg mensen die in een ziekte of beperking ook een uitdaging zien, en een verrijking van het leven en geen verarming.
Voor die mensen kan het uitgangspunt zijn: 'als een kind de erfelijke aandoening inderdaad oploopt, dan kan ik dat als ouder meegeven dat het leven mooi is, en eventuele problemen overwonnen kunnen worden.'

Ik denk dan ook dat dit bij uitstek iets is waar je als ouders zelf over na mag en moet denken maar waar, belangrijk, geen foute antwoorden bestaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:01

Lastig. Ik denk dat het er aan ligt wat deze erfelijke ziekte dan zou zijn.

Mijn neef en zijn vrouw hebben twee kinderen (nu 14 en 10), deze leken bij de geboorte kerngezond, maar werden beiden in hun eerste levensjaren ziek. Na jarenlange onderzoeken bleek dat ze beiden een zeer zeldzame ziekte hebben waardoor ze ook vroegtijdig zullen te komen overlijden.
De oudste is op 10 jarige leeftijd gestopt met geestelijke groei en is lichamelijk nu aan het aftakelen en flink ook. Ergens houdt dit op en zal hij overlijden.
De jongste heeft nauwelijks groei doorgemaakt, zij kan enkel op haar rug liggen en grijpen met haar handen. Ze is waarschijnlijk blind, is mentaal baby gebleven en kan lichamelijk helemaal niets meer dan ik net beschreef. Haar leven heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde. Het is afschuwelijk als je weet dat je je kinderen gaat overleven.
Ik heb het ze nooit gevraagd, maar ik denk dat als ze het van tevoren geweten hadden, ze hier niet voor gekozen zouden hebben.

Edit; kennelijk dragen mijn neef en/ of zijn vrouw de genen voor deze ziekte, het is dus een erfelijk verhaal.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:04

Persoonlijk wil ik geen kinderen, dus dat verkleurd mijn beeld. Maar als ik kijk wat mijn zusje allemaal heeft en deels erfelijk is, heel bot gezegd, zou dat voor mij een reden zijn om geen kinderen te willen. Het is nu heel makkelijk praten natuurlijk... Maar snap de uitspraak wel...

Het geeft zo veel zorgen, zo veel stress, zo veel gezeur, gedokter etc. (En ja, als je dan al niet de meerwaarde van een kind in ziet en alleen de beperkingen dan is 1 + 1 heel snel 2 ;) Kinderen van een vriendinnetje vind ik dan weer wel helemaal geweldig... maar zelf... No way... (Als rasechte pessimist zie ik mezelf meteen postnatale depressie krijgen en altijd stressen om alles geregeld te krijgen... Want ik ben te gewend altijd alles zelf te moeten doen... ) Snap dat het ook heel anders kan gaan, dat het niet per se zo hoeft te zijn... Maar stel dat... Dan maakt het mij niet gelukkiger en dan klinkt het super egoïstisch, dat weet ik.. Maar aan kids beginnen en er niet achterstaan is nog erger ;)

Maar stel dat ik wel per se kids zou willen, dan had het een kansberekening geworden + invloed op alles eromheen (leven van het kind, eigen leven etc.)... Heel stom, ik hou van cijfertjes :') maar dan zou ik het niet doen als de kans groters was dan x% bijvoorbeeld :S

Garanties heb je natuurlijk nooit, dat snap ik... Maar mjah...

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:05

Ik vind niet dat je voor een ander kan beslissen of hij of zij kinderen mág nemen ja of nee.

Ik vind het verstandig als je dat niet doet, wanneer je een ernstige erfelijke aandoening hebt (bijv. dat koppel van tv dat dwerggroei heeft, en een hele horde met kinderen op de wereld zet die vervolgens ook, goh hoe kan het, dwerggroei hebben. Ik noem maar wat.) Je zet namelijk wel bewust een kind op de wereld dat een grote kans heeft om dat ook te krijgen.
Ik vind het meer verantwoord om dan een kind te adopteren dat geen liefhebbende ouders of een veilig thuis heeft. Hier zou ik zelf zonder twijfel voor kiezen, mocht mijn aandoening erfelijk blijken te zijn :)

Maar het blijft wel een gevoelig punt denk ik.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:07

Shadow ik ben het altijd zó met jou eens :D

Feit dat jij of je oma/buurman of wie dan ook een ziekte als iets belemmerends heeft ervaren betekend niet dat een kind dit ook doet. Het is ook afhankelijk van het karakter van het kind en hoe jij als ouder daar tegenover staat en het meeneemt in je benadering naar je kind en de opvoeding daarbij.

Moet er wel bij zeggen dat ik het wel goed vind dat er over nagedacht wordt en het toch wel afhankelijk is van de vorm van ziekte.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:08

Ik heb mezelf altijd gezegt: stel er blijkt in mijn familie een genetische ziekte voor te komen, dan laat ik mijzelf testen. Hetzelfde geldt voor mijn partner(al zou ik eerst vriendelijk overleggen of hij dit ook oke vindt :P).
Ik wil dan precies weten hoe groot de kans is dat mijn kind het ook krijgt, en wat de gevolgen zijn waar mijn kind eventueel mee moet leven, en wat dat betekend voor ons als ouders.