Ik lees regelmatig Engelse nieuwsberichten en op die manier ben ik gisteren gestuit op een discussie over Rachel Dolezal. Deze dame doet zich voor als een African-American vrouw, terwijl ze zo blank en blond geboren is als mogelijk is. De afgelopen jaren heeft ze ook gelogen over haar ouders. Nu haar ouders hun verhaal hebben gedaan aan de media, gooit mevrouw Dolezal op haar twitter met de volgende term: transracial. Ze is geboren in de verkeerde huid en is eigenlijk zwart (zelf prefereert ze die term boven African-American). Ze vergelijkt zichzelf met Caitlyn Jenner en Michael Jackson.
Nu veroorzaakt dit nogal wat ophef op internet. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook lastig vind. Voor mij maakt het namelijk niet uit welke huidskleur iemand heeft. Interesse in andere culturen kan ik absoluut begrijpen, maar deze vrouw grijpt nu naar termen als racisme en Uncle Tom. Misschien klinkt dit verhaal vanuit mijn kant wat negatief, maar ik kan het me gewoon echt niet voorstellen omdat 'ras' (wat een vies woord als we het over mensen hebben) is voor mij volledig onbelangrijk.
Weet iemand meer over hetgeen waar deze vrouw nu over spreekt? En wat zijn de meningen. Ik vind het oprecht (nog?) iets lastigs om voor te stellen.
Ik weet het niet hoor. Ik vind het stiekem te belachelijk voor woorden dat je liegt over je ouders en je entiteit.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 14-06-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
UhNee
Geplaatst: 14-06-15 11:08
Ik had het ook al gezien! Sexualiteit en geslacht is niet iets wat vast staat bij je geboorte, dat is duidelijk. Maar 'ras' wel. Ik vind het lastig. Maar ze slaat ontzettend door.
Mungbean
Geplaatst: 14-06-15 11:10
Heet dat niet gewoon: niet helemaal lekker in de bovenkamer ?
Palmera
Geplaatst: 14-06-15 11:20
Dat mens komt zo te lezen aandacht tekort. Natuurlijk mag je je aangetrokken voelen tot b.v een land/cultuur/taal. En voor mijn part ga je er wonen. Maar zodra mensen zichzelf gaan vergelijken met iemand die beroemd is, betekend dat, imo,in weze dat ze gewoon een indentiteit zoekt. Het lukt haar niet om zichzelf te zijn en dus zoekt ze op deze ietwat vreemde en schreeuwerige wijze naar aandacht. Niet al te serieus nemen, zou ik zeggen.
BaileyMix
Geplaatst: 14-06-15 11:23
En waarom krijgen dit soort mensen aandacht? Lekker laten lopen, ze doet maar.
Dat vrouwtje zet zich toch in tegen racisme? Als zij zegt transracial te zijn zou dat inhouden dat er verschillen zin in de verschillende rassen.. Waarom indetificeer je je anders met een bepaald ras? En dat is nu juist datgeen wat zij ( en imo de hele wereld) niet zou moeten benadrukken. We zien er anders uit, maar we zijn niet anders.