Praatje met ouders uitbesteden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Praatje met ouders uitbesteden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:42

Spelt

Re: Praatje met ouders uitbesteden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:46

Waar gaat het heen met de wereld 8)7

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:47

Wat :') Dit is een nieuw dieptepunt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:51

Wauw.... Mensen die dit inschakelen zijn denk ik niet goed bij hun hoofd _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:51

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:52

Dit lijkt mij gewoon een thuiszorg/kruiswerk organisatie die kijkt of ze een nieuwe markt kunnen aanboren in een veranderende zorgeconomie. Het zijn niet de 'drukke kinderen' die dit bedacht hebben, maar een organisatie die commercieel bezig is en denkt.

Overigens bestaan er al jaren 'belkringen' waarbij ouderen elkaar dagelijks bellen om te controleren of iedereen nog OK is. Daar piept ook niemand over dat daarmee 'die ondankbare kinderen' dat zelf niet doen.

Ooit zelf trouwens mantelzorger geweest in je eentje voor een demente moeder terwijl je fulltime werkt? Zo nee, dan niet oordelen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-06-15 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:55

het ligt er maar net aan wat de achterliggende gedachte is, niet alles is zo zwart wit als dat d etelegraaf het brengt.

Als je kijkt hoeveel ouderen weinig tot geen contact met hun familie, buren of oude vrienden hebben ( al dan niet door eigen toedoen) en bezocht worden door vrijwilligers van de kerk, humanitas, de zonnebloem, welzijnswerk enz
Voor kinderen die geen contact hebben met ouders maar hen ook niet willen laten vereenzamen is het misschien een mooie toevoeging voor sociaal contact.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:57

Het hoeft niet perse een slecht iets te zijn.. Als mantelzorger met een gezin en een baan is het toch een flinke aanslag op je tijd.. Als je op die manier de druk iets van de ketel kunt halen, waarom niet? En wellicht vind de persoon het helemaal niet vervelend en zijn ze blij om eens een andere stem te horen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:58

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:02

Een telefoon cirkel bestaat ook al jaren, niets mis mee. Prima ontwikkeling; mensen willen gewoon graag even hun verhaal kwijt aan iemand. Net als bij de thuiszorg of kraamzorg; iemand die vraagt 'hoe gaat het?' en even interesse toont, dat doet het overgrote deel van de mensen goed als de wereld (op dat moment) kleiner is geworden.

Telegraaf vind ik een nare sensatie krant....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:08

hobbelheks schreef:
Brainless schreef:
Het verhaal is iets anders.. gaat nl om het ontlasten van mantelzorgers.
http://nieuws.nl/opmerkelijk/20150603/d ... ders-over/

kijk en dan wordt het weer ene heel ander verhaal ;)

Mee eens. Zo komt het alweer een stuk minder 'afschuiverig' over. Ik kan me wel voorstellen dat het voor mantelzorgers een verademing is. Het artikel uit de OP komt meer over van 'oh ik heb geen tijd voor mijn ouders, dan maar zo'.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:15

Wat een vooroordelen hier weer zeg, ongelooflijk. Inderdaad zoals Ibbel zegd als je zelf nooit mantelzorger bent geweest kan je hier niet over oordelen. Waarschijnlijk wordt deze service ingeschakeld door mensen die zowiezo al 3 a 4 keer per week persoonlijk contact hebben en per week waarschijnlijk een partime baan erbij hebben voor de zorg van vaders of moeders. Dit omdat er extra zorg nodig is die niet door de thuiszorg wordt gedaan, of waarvan men dat liever binnen de familie houdt.

Het gaat hier waarschijnlijk meest van tijd helemaal niet om het klets verhaaltje oid. Maar gewoon checken of iemand 's morgen weer veilig en wel is wakker geworden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:19

En al zou je dit als kinderen doen omdat je zelf geen tijd hebt om elke dag contact op te nemen, als pa en moe het geweldig vinden dat ze ook een keer iemand anders spreken; prachtig toch? Als beide partijen dit fijn vinden, wie ben ik dan om te (ver)oordelen?
(al zou ik dan niet vertellen dat je ervoor betaald, maar dat je gewoon een stichting hebt gevonden die dit doet :') )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:11

Mijn moeder is vrijwilliger in de zorg op het gebied van mensen met dementie en terminale patiënten. Zij gaat wekelijks trouw een paar uurtjes naar deze mensen toe, zodat de mantelzorgers even een moment voor zichzelf hebben. Als je altijd maar moet zorgen, dan is het fijn als je een paar uurtjes "vrij" hebt of - wanneer de cliënt opgenomen is - dat de familie ook eens een dagje niet hoeft langs te gaan. Sommige cliënten zijn gesteld op een persoonlijk bezoek, anderen hebben baat bij een telefoongesprek. Voor hen is het fijn als er iemand is die even luistert en of dat nu familie is of iemand anders, dat maakt vaak niet uit. Ben het alleen niet eens met het bedrag dat voor deze "service" gevraagd wordt. Ik mag aannemen dat het niet de bedoeling is om er zelf rijk van te worden, maar dat het de bedoeling is om een steentje bij te dragen in de zorg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:22

Shenavallie schreef:
Ben het alleen niet eens met het bedrag dat voor deze "service" gevraagd wordt. Ik mag aannemen dat het niet de bedoeling is om er zelf rijk van te worden, maar dat het de bedoeling is om een steentje bij te dragen in de zorg.

65 E per maand voor 1x per week 30 minuten = 15E per uur.
Daar kun je niets van zeggen, vind ik.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:36

Brainless schreef:
Shenavallie schreef:
Ben het alleen niet eens met het bedrag dat voor deze "service" gevraagd wordt. Ik mag aannemen dat het niet de bedoeling is om er zelf rijk van te worden, maar dat het de bedoeling is om een steentje bij te dragen in de zorg.

65 E per maand voor 1x per week 30 minuten = 15E per uur.
Daar kun je niets van zeggen, vind ik.

Niet helemaal, 1x per week 30 minuten is 2 uur per maand, dus 32,50 per uur.