Transgender kids hormonen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Transgender kids hormonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:16

Hai!
Ik zit me een beetje voor te bereiden op een debat dat ik binnenkort ga voeren op school.

Een van de stellingen is:
Kinderen onder de 10 jaar mogen geen hormonen(of remmers) gebruiken om van geslacht te veranderen

We hebben verdeeld gekregen of je voor of tegen moet zijn. Ik zit in de groep waarbij we argumenten geven dat het wel mag. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit of ik echt voor of toch tegen ben.

Nu zit ik een documentaire te kijken en ik werd eigenlijk wel nieuwsgierig.
Wat vind bokt hier van?

Barst los!

(de documentaire die ik kijk is louis theroux - transgenderkids)

Lumi

Re: Transgender kids hormonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:18

euhhhh ik heb eigenlijk niet zo snel echt goede argumenten waarom het wel mag (ook niet waarom het niet mag trouwens), maar in het programma "hij is een zij" zaten ook mensen die al van jongs af aan medicijnen slikten als ik het me goed herinner. Misschien heb je iets aan hun verhaal (het gaat dan om die twee jonge jongens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:20

Ik vind zelf van niet, het zijn tenslotte kinderen, i.m.o. kunnen en mogen die niet over zo iets beslissen. Wat als ze er later spijt van krijgen? Ik vind dat ze eerst volwassen moeten zijn, zodat ze echt de voor een nadelen afkunnen wegen, en ze het echt zeker weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:21

Ik zou inderdaad zelf ook tegen zijn, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ouders hun kind de ruimte willen geven om te zijn wie het wil zijn. Hormonen zijn nu ook weer niet zo permanent als een operatie, dus tot op zekere hoogte kan het misschien minder kwaad dan een operatie?
Lastig zeg... Ik vond dat bij maatschappijleer ook altijd heel moeilijk. Argumenten vóór bedenken terwijl je eigenlijk tegen bent :')

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:23

Oh het gaat nu niet over argumenten die ik moet hebben hoor! ik was gewoon heel erg benieuwd naar jullie mening!
Ik hoor ook meerdere mensen die na het zien van de documentaire voor waren terwijl ze eerst tegen waren!

Renee1991 schreef:
Ik zou inderdaad zelf ook tegen zijn, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ouders hun kind de ruimte willen geven om te zijn wie het wil zijn. Hormonen zijn nu ook weer niet zo permanent als een operatie, dus tot op zekere hoogte kan het misschien minder kwaad dan een operatie?
Lastig zeg... Ik vond dat bij maatschappijleer ook altijd heel moeilijk. Argumenten vóór bedenken terwijl je eigenlijk tegen bent :')

Ja dat is ook wat ik mij afvroeg. Dat met hormoon remmers en hormonen kan dat ook weer teruggedraaid worden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:26

Er zijn gevallen waarbij deze kinderen door de pubertijdshormonen zelf die geslachtsverandering ondergaan. Ik heb zo mijn vraagtekens bij de wenselijkheid (lange termijn consequenties voor de gezondheid) van het zo lang en tegen de ontwikkeling in hormonen gebruiken. Wat zeggen de onderzoeken hier over?

Daarnaast zijn de hersenen pas uitgegroeid rond 21 jaar, tot die tijd zijn dit soort gigantisch bepalende beslissingen die niet terug te draaien zijn niet iets wat je moet besluiten. Als je zo wil leven qua kleding, etc. geen probleem, operaties en medicijnen echter :n .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:26

Onder de 10 nog niet nee, omdat ze nog zo jong zijn. Maar het lichaam gaat erna wel veranderen en als het volgens psychologen enzo echt is dat de kinderen transgender zijn, moet het wel kunnen denk ik. Omdat het lichaam echt gaat veranderen, borsten krijgen enzo, dat lijkt me niet fijn voor een kind dat transgender is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:29

Het voordeel van medicijnen op zo'n jonge leeftijd is dat de 'normale' veranderingen van je lichaam in de pubertijd veel minder uitgesproken zijn dan als je ze niet neemt. Vrouwen krijgen veel minder borstontwikkeling, bij jongens is de baardgroei een heel stuk minder. Dat maakt dat zodra je later klaar bent om het totale verandertraject in te gaan, het veel minder zwaar is en het resultaat een stuk natuurlijker.

Daarbij is dit iets wat die kinderen gewoon weten. Net als dat ik al mijn hele leven weet dat ik een meisje ben, zo zijn er ook kindertjes die al hun hele leven weten dat ze een jongetje zijn, alleen hebben ze de uiterlijke kenmerken niet.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:31

Ik vind dat dit moet kunnen. Maar alleen als het kind al vanaf jonge leeftijd tekenen vertoont dat het liever van het andere geslacht wilt zijn en onder streng toezicht van psycholoog/arts. Kinderen kunnen al snel in de puberteit komen, en voor die tijd al met hormonen beginnen maakt de transitie succesvoller.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:32

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:32

[***] schreef:
Ik vind zelf van niet, het zijn tenslotte kinderen, i.m.o. kunnen en mogen die niet over zo iets beslissen. Wat als ze er later spijt van krijgen? Ik vind dat ze eerst volwassen moeten zijn, zodat ze echt de voor een nadelen afkunnen wegen, en ze het echt zeker weten.

Voor de 10 vind ik persoonlijk ook heel jong, maar als ze volwassen zijn weer veel te laat. Je gaat dan nog een keer door de puberteit en je carrière wordt dan toch bemoeilijkt. Er gaan veel gesprekken met psychologen aan vooraf, het is niet zo dat iedereen kan beginnen met hormonen slikken.

Een vriendin van mij is transgender en die voelt zich zeer ongelukkig, voornamelijk omdat ze pas na haar 18e mag beginnen met de hormonen.

Veel trans kinderen plegen zelfmoord omdat ze zichzelf niet kunnen zijn. Misschien daar je op gaan richten voor voor argumenten?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:32

Ja dat is wat ik in die docu ook zie @Vjestagirl een van de kinderen wist al toen ze twee was dat ze een meisje was terwijl ze geboren is als jongetje.
Wat ik in die docu zie is dat de kinderen depressief worden. Als ze aan de medicatie gaan worden ze vrolijker, positieve toekomst denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:34

Ik vind het altijd onbegrijpelijk dat wij als leek hier een mening over 'moeten hebben'. Wat weten wij er nu werkelijk van om ergens voor of tegen te zijn? Geen verwijt naar de ts of andere met een duidelijke mening maar een oprechte vraag. Levert ons oonderbuik gevoel of een beetje googlen zoveel kennis dat we er een mening over mogen vormen? (Gezien mensen soms de neiging hebben hun mening voor een feit aan te zien maakt het alles nog wat moeilijker)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:35

Ik zou als ouder dit niet toestaan, omdat de gezondheidsrisico's op langer termijn niet onderzocht zijn omdat het uiteraard niet op grote schaal voorkomt en sowieso bij kinderen nog in de kinderschoenen staat.

Daarnaast vind ik 10 ook erg jong om een dergelijke beslissing te maken die invloed heeft op de rest van zijn/haar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:36

Vjestagirl schreef:
Het voordeel van medicijnen op zo'n jonge leeftijd is dat de 'normale' veranderingen van je lichaam in de pubertijd veel minder uitgesproken zijn dan als je ze niet neemt. Vrouwen krijgen veel minder borstontwikkeling, bij jongens is de baardgroei een heel stuk minder. Dat maakt dat zodra je later klaar bent om het totale verandertraject in te gaan, het veel minder zwaar is en het resultaat een stuk natuurlijker.

Daarbij is dit iets wat die kinderen gewoon weten. Net als dat ik al mijn hele leven weet dat ik een meisje ben, zo zijn er ook kindertjes die al hun hele leven weten dat ze een jongetje zijn, alleen hebben ze de uiterlijke kenmerken niet.

Dit dus. Hoe jonger je begint met hormonen slikken, hoe makkelijker het hele proces verloopt en hoe mooier het resultaat wordt. En als je van jongs af aan weet dat je in het verkeerde lichaam geboren bent, waarom dan niet? Als ik een kind krijg die op jonge leeftijd transgender blijkt te zijn, zou ik het zeker toestaan. Niemand wilt dat zijn kind ongelukkig wordt toch?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:37

Dat is denk ik ook de reden waarom we hierover gaan discussiëren op school @ Judith_ omdat er geen goed en fout in zit. Iedereen mag zijn eigen mening erover hebben.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:37

vuurneon schreef:
Ik zou als ouder dit niet toestaan, omdat de gezondheidsrisico's op langer termijn niet onderzocht zijn omdat het uiteraard niet op grote schaal voorkomt en sowieso bij kinderen nog in de kinderschoenen staat.

Daarnaast vind ik 10 ook erg jong om een dergelijke beslissing te maken die invloed heeft op de rest van zijn/haar leven.

Het probleem is dat het eigenlijk geen 'beslissing' is. Iemand denkt niet: goh, laat ik eens een meisje worden. Een goede vriend van mij die ik vanaf z'n 7e/8e ken, was er zeker van dat hij liever een hij wilde zijn. Het zit zo diep, ze worden er echt mee geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:38

Ik vind dit heel dubbel.
Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar een vriendin van me wist bijv. op haar 10de al dat ze Lesbisch was.
En ik denk ook zeker dat er genoeg kinderen zijn die op hun 10de of eerder al weten dat ze in het verkeerde lichaam zitten.
Aan de andere kant kán zoiets ook een fase zijn.
Waar trek je die lijn? Hoe weet je dat het een fase is of dat het menens is.

Als ik ooit het geluk heb om een kindje te krijgen en dat blijkt in het verkeerde lichaam te zitten, zou ik me daar absoluut niet voor schamen en zou hem/haar vooral gelukkig willen zien.

Aanvulling; ik vind 10 trouwens een mooie leeftijd, vlak voor er echt veranderingen beginnen op te treden die echt geslachtsbepalend zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:39

Maar niemand wil dat z'n kind spijt krijgt van de beslissing en het brein van een 10 jarige is moeilijker in staat om zo ver vooruit te denken. Die denkt: ik ben fysiek meisje, maar voel mij 100 procent jongen. Dus ja ik zie voordelen, maar de nadelen zijn voor mij op die leeftijd nog te groot. Hormonen zijn geen lieve dingen immers.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:41

Maar wat als een kind van 3 je verbeterd als jij zegt hij moet even wat opruimen en hij zegt ik ben een zij. Als dit niet weg gaat en je ziet het kind ongelukkig worden. Zou je dan nog steeds nee zeggen?

Edit; Er gaan natuurlijk wel heel wat psychologische onderzoeken aan vooraf, het is niet zo maar ja of nee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:41

vuurneon schreef:
Maar niemand wil dat z'n kind spijt krijgt van de beslissing en het brein van een 10 jarige is moeilijker in staat om zo ver vooruit te denken. Die denkt: ik ben fysiek meisje, maar voel mij 100 procent jongen. Dus ja ik zie voordelen, maar de nadelen zijn voor mij op die leeftijd nog te groot. Hormonen zijn geen lieve dingen immers.

De hormonen in je eigen lichaam zijn ook niet lief... Natuurlijk lijkt me in dit geval niet beter.

Britt_Sisi schreef:
Dat is denk ik ook de reden waarom we hierover gaan discussiëren op school @ Judith_ omdat er geen goed en fout in zit. Iedereen mag zijn eigen mening erover hebben.

Ik denk juist dat het totaal niet goed is als iedereen hier een mening over heeft :). Maar dat ben ik.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:42

vuurneon schreef:

Is natuurlijk ook zo, maar toch zou ik het, als ik zelf zo'n kindje zou hebben, het vreselijk vinden om te zien dat het in de puberteit komt en zijn/haar lichaam ziet veranderen en dat absoluut niet wilt, ongelukkig zien worden en daarna pas met de hormonen zou starten. Laatst was hier ook een interessante docu op. Liet ook heel duidelijk zien hoe vreselijk depressief die kinderen kunnen worden. Zelfs op de leeftijd van 10.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:43

vuurneon schreef:

Ik denk dat goede voorlichting en gesprekken met de psycholoog daar best goed bij kunnen helpen hoor :j

@TS, het is inderdaad niet iets wat je even beslist. Zoiets wéét je, daar word je mee geboren. Bovendien, toen ik 10 was had ik echt wel wat vermogen om vooruit te denken hoor. Minder dan nu (19), dat wel, maar zo'n kind staat er ook niet helemaal alleen voor natuurlijk. Iemand van 10 is niet achterlijk en kan met goede begeleiding zo'n 'beslissing' wel maken denk ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:44

Onder de tien vind ik een beetje onzin want daarna kan je nog prima een hoop doen... Voordat ze de puberteit in gaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:44

Britt_Sisi schreef:
Maar wat als een kind van 3 je verbeterd als jij zegt hij moet even wat opruimen en hij zegt ik ben een zij. Als dit niet weg gaat en je ziet het kind ongelukkig worden. Zou je dan nog steeds nee zeggen?

Edit; Er gaan natuurlijk wel heel wat psychologische onderzoeken aan vooraf, het is niet zo maar ja of nee.

Ja. Zolang ze zelf niet in staat zijn het volledig te overzien en te begrijpen wat de consequenties zijn zeg ik nee. Ik wil dat ze zelf de onderzoeken over het langer termijn effect kunnen lezen. Dus het moet vanuit zichzelf ook een weloverwogen keuze zijn en ik vind een 10 jarige daar niet toe in staat omdat die nog teveel op korte termijn de zaken bekijken.
Ik wil als ouder niet die keuze maken, zij/hij moet daar zelf toestemming voor kunnen moeten geven wettelijk gezien.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt