Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renee1991 schreef:Ik zou inderdaad zelf ook tegen zijn, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ouders hun kind de ruimte willen geven om te zijn wie het wil zijn. Hormonen zijn nu ook weer niet zo permanent als een operatie, dus tot op zekere hoogte kan het misschien minder kwaad dan een operatie?
Lastig zeg... Ik vond dat bij maatschappijleer ook altijd heel moeilijk. Argumenten vóór bedenken terwijl je eigenlijk tegen bent
[***] schreef:Ik vind zelf van niet, het zijn tenslotte kinderen, i.m.o. kunnen en mogen die niet over zo iets beslissen. Wat als ze er later spijt van krijgen? Ik vind dat ze eerst volwassen moeten zijn, zodat ze echt de voor een nadelen afkunnen wegen, en ze het echt zeker weten.
Vjestagirl schreef:Het voordeel van medicijnen op zo'n jonge leeftijd is dat de 'normale' veranderingen van je lichaam in de pubertijd veel minder uitgesproken zijn dan als je ze niet neemt. Vrouwen krijgen veel minder borstontwikkeling, bij jongens is de baardgroei een heel stuk minder. Dat maakt dat zodra je later klaar bent om het totale verandertraject in te gaan, het veel minder zwaar is en het resultaat een stuk natuurlijker.
Daarbij is dit iets wat die kinderen gewoon weten. Net als dat ik al mijn hele leven weet dat ik een meisje ben, zo zijn er ook kindertjes die al hun hele leven weten dat ze een jongetje zijn, alleen hebben ze de uiterlijke kenmerken niet.
vuurneon schreef:Ik zou als ouder dit niet toestaan, omdat de gezondheidsrisico's op langer termijn niet onderzocht zijn omdat het uiteraard niet op grote schaal voorkomt en sowieso bij kinderen nog in de kinderschoenen staat.
Daarnaast vind ik 10 ook erg jong om een dergelijke beslissing te maken die invloed heeft op de rest van zijn/haar leven.
vuurneon schreef:Maar niemand wil dat z'n kind spijt krijgt van de beslissing en het brein van een 10 jarige is moeilijker in staat om zo ver vooruit te denken. Die denkt: ik ben fysiek meisje, maar voel mij 100 procent jongen. Dus ja ik zie voordelen, maar de nadelen zijn voor mij op die leeftijd nog te groot. Hormonen zijn geen lieve dingen immers.
Britt_Sisi schreef:Dat is denk ik ook de reden waarom we hierover gaan discussiëren op school @ Judith_ omdat er geen goed en fout in zit. Iedereen mag zijn eigen mening erover hebben.
vuurneon schreef:Maar niemand wil dat z'n kind spijt krijgt van de beslissing en het brein van een 10 jarige is moeilijker in staat om zo ver vooruit te denken. Die denkt: ik ben fysiek meisje, maar voel mij 100 procent jongen. Dus ja ik zie voordelen, maar de nadelen zijn voor mij op die leeftijd nog te groot. Hormonen zijn geen lieve dingen immers.
Britt_Sisi schreef:Maar wat als een kind van 3 je verbeterd als jij zegt hij moet even wat opruimen en hij zegt ik ben een zij. Als dit niet weg gaat en je ziet het kind ongelukkig worden. Zou je dan nog steeds nee zeggen?
Edit; Er gaan natuurlijk wel heel wat psychologische onderzoeken aan vooraf, het is niet zo maar ja of nee.