Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MacavityL schreef:Maandag, 2e pinksterdag, op een paar kleine dingetjes na, lekker een dagje vrij van het werk.
Goede vrijdag, pasen, hemelvaart, pinksteren; april en mei zijn leuke maanden voor wat extra dagen vrij.
Maar waarom? En kan dit niet flexibeler ingedeeld worden?
Toen ik na ging denken waarom we deze dagen vrij krijgen, ging het nog met goede vrijdag, pasen en hemelvaart (al duurde het soms even en zat ik even in de verkeerde volgorde te denken), maar bij pinksteren moest ik toch toegeven dat ik het even op moest zoeken. De vrije dagen zijn fijn, maar de dagen zelf betekenen niet zoveel (of eigenlijk niets) voor mij. Een donderdag vrij voor hemelvaart is leuk, maar moest de vrijdag wel weer gewoon werken. De winkels zijn tegenwoordig (op veel plaatsen) gewoon open. Een weekendje weg met pasen of pinksteren zit er ook niet in, weekendjes weg zijn dan vaak extra duur.
Ofwel, ik zou het fijner vinden als ik deze dagen naar eigen inzicht flexibeler zou mogen indelen (zo kregen wij vanuit het ziekenhuis goede vrijdag vrij en niet 5 mei - het had mij leuker geleken om naar een bevrijdingsfestival te gaan). En na vandaag duurt het weer zooo lang tot de volgende vrije dag (kerst). Dan doen de Britten het toch fijner met zomaar een vrije dag in augustus.
Zo kan ik mij voorstellen dat mensen die niets hebben met het Christelijk geloof (omdat ze niet geloven of een ander geloof hebben) ook graag de dagen flexibeler zouden willen indelen. Het Chinees nieuwjaar is altijd een hele happening. Yom Kippur is de belangrijkste feestdag voor de Joden. Het Suikerfeest voor de moslims en zelfs sinterklaas wordt volgens mij meer gevierd dan de huidige 'feest'dagen.
Wat vinden jullie? Ik ben benieuwd!
bruintje123 schreef:Beter goede voorlichting op school waarom ze vrij zijn. Ook bij niet of anders gelovigen. Het is Nederland.
shirleyp schreef:bruintje123 schreef:Beter goede voorlichting op school waarom ze vrij zijn. Ook bij niet of anders gelovigen. Het is Nederland.
Waarom moet dat op school? Vind dat ouders hun kinderen ook best zelf kunnen leren wat zij belangrijk vinden om mee te geven. Of het nu gaat om normen en waarden of de achtergrond van Christelijke feestdagen. Er wordt in dit opzicht veel te vaak gewezen naar de taak van de school, terwijl de basis juist thuis zou moeten liggen.
Ik vind de vrije dagen heerlijk, maar vraag me idd ook af of het nog bij de hedendaagse samenleving hoort. Geniet maar gewoon van elke vrije dag die er is
Marije_jiplover schreef:Ik weet precies waar alle dagen voor staan, mijn moeder is dominee.
Maar ik heb zelf niks met het geloof, dus vind eerlijk gezegd deze vrije dagen niet echt meer van deze tijd.
Tijden veranderen. Eeuwe geleden aanbaden ze in NL toch ook nog Wodan etc?
Inmiddels zijn we zo'n multiculturele samenleving dat ik vind dat vrije dagen omwille van het geloof max 5 per jaar naar eigen wensen zouden mogen worden opgenomen.
Vjestagirl schreef:Over het kennen van de betekenis van feestdagen
Ik denk dat de waarde van het kennen van die betekenis ligt bij je opvoeding. Vinden je ouders het belangrijk of niet? Zeker in iets wat religieus geworteld is kun je (mijns inziens) als openbare school het beste je vingers niet teveel willen branden. De een zal zijn kind willen vertellen over de geboorte van Jezus, de volgende over hoe mensen denken dat Jezus met kerst geboren was terwijl dat helemaal niet het geval was, een ander over de kerstman met zijn rendieren en nummer 4 vertelt graag het verhaal val het flying spaghetti monster.
Over welke dagen wel en niet vieren
Er zijn honderden feestdagen vanover de hele wereld die in aanmerking komen om gevierd te worden. Kerst, Jom Kipoer, Chinees nieuwjaar, Suikerfeest etc. etc. etc. Voor een multiculti samenleving als Nederland zou het helemaal niet verkeerd zijn om misschien eens een wat bredere mix van feesten te gaan vieren ipv. alleen het traditioneel christelijke.
Over het vieren van feestdagen omdat dat respectvol is
Het vieren van een feestdag waar je de betekenis niet van weet is niet respectvoller dan een gewone zondag vrij hebben. Voor veel mensen is pasen een extra vrije dag, net als vandaag. Ik vind t heerlijk dat de V&D, de supermarkt, tuincentra en bouwmarkten gewoon open zijn.
Vjestagirl schreef:Het is onmogelijk om de jaargetijden niet te beleven, het is heel erg goed mogelijk om religie niet te beleven. Dus jaargetijden vieren lijkt me al veel logischer.
elenaMM77 schreef:Vjestagirl schreef:Over het kennen van de betekenis van feestdagen
Ik denk dat de waarde van het kennen van die betekenis ligt bij je opvoeding. Vinden je ouders het belangrijk of niet? Zeker in iets wat religieus geworteld is kun je (mijns inziens) als openbare school het beste je vingers niet teveel willen branden. De een zal zijn kind willen vertellen over de geboorte van Jezus, de volgende over hoe mensen denken dat Jezus met kerst geboren was terwijl dat helemaal niet het geval was, een ander over de kerstman met zijn rendieren en nummer 4 vertelt graag het verhaal val het flying spaghetti monster.
Over welke dagen wel en niet vieren
Er zijn honderden feestdagen vanover de hele wereld die in aanmerking komen om gevierd te worden. Kerst, Jom Kipoer, Chinees nieuwjaar, Suikerfeest etc. etc. etc. Voor een multiculti samenleving als Nederland zou het helemaal niet verkeerd zijn om misschien eens een wat bredere mix van feesten te gaan vieren ipv. alleen het traditioneel christelijke.
Over het vieren van feestdagen omdat dat respectvol is
Het vieren van een feestdag waar je de betekenis niet van weet is niet respectvoller dan een gewone zondag vrij hebben. Voor veel mensen is pasen een extra vrije dag, net als vandaag. Ik vind t heerlijk dat de V&D, de supermarkt, tuincentra en bouwmarkten gewoon open zijn.
wat betreft de mix van dagen, inderdaad, wat mij betreft mag er meer in de breedte gegaan worden, met of zonder vervanging.. ik wil 2e kerstdag best geruild zien tegen het suikerfeest. En tweede paasdag tegen het loofhuttenfeest etc.
Voor wat betreft 'religieus gewortelde kennis'.. zie het gewoon als basis kennis.. met basiskennis kweek je begrip voor anderen en vergroot je je voorstellingsvermogen.. We weten immers ook allemaal dat de kerstman bedacht is door Coca Cola, daarvoor hoef je geen Coca Cola aanhanger te zijn.. en dat Sinterklaas uit mira kwam..
mag een openbare school dan ook niet meer aan Sinterklaas doen? want dat was ook een Bisschop.. het hele sinterklaasfeest heeft een christelijke root.. evenals SintMaarten lopen.
maar dat krijgen we gewoon mee als algemene kennis.. of je er een gelovige lading aangeeft, dat beslist iemand helemaal zelf.. Vertellen dat in de bijbel staat dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren is wat anders dan het geloof verspreiden.. Je kunt in dezelfde adem vertellen dat Harry Potter op Hogwarts zat.. voor niet gelovigen.. waarom zie je het dan niet gewoon als een boek, en waarom zou je niet vertellen wat er in een boek staat waar veel mensen van 'houden'.
het woordje gelovig is iets waar veel mensen te allergisch op reageren.. als je niet gelooft, dan kun je het toch gewoon zien als een sprookjesboek..
waarom zou je je kinderen wel vertellen over de grote boze wolf, en zeven geitjes, maar niet waar kerst vandaan komt? Waarom zou vertellen waar kerst vandaan komt ineens 'beladen' zijn en vertellen waarom de drie biggetjes uit donald duck het met Midas aan de stok hebben is geen probleem. vertellen over de drie biggetjes is immers gewoon maar een verhaaltje, net zoals Noach en zijn ark gewoon maar een verhaaltje is als je niet gelooft.
elenaMM77 schreef:Vjestagirl schreef:Het is onmogelijk om de jaargetijden niet te beleven, het is heel erg goed mogelijk om religie niet te beleven. Dus jaargetijden vieren lijkt me al veel logischer.
waarom? en als ik het nou eens niet wil vieren? omdat ik het vieren van de stand van de zon onzin vind en vind dat het vieren van het ontstaan van het Nederlandse Koninkrijk belangrijker vind?
dus als iets in het verleden heeft plaatsgevonden en via overlevering gevierd wordt, dan mag je het niet meer vieren? want er is wel degelijk een Jezus geweest.. en mensen willen zijn leven/sterven vieren.. of je nu gelooft in zijn vader die in de hemele zijt of niet, de man heeft wel bestaan.. of Pesach, de uittocht van de joden uit Egypte.. Deze uittocht heeft daadwerkelijk plaatsgevonden.. mag deze dan niet gevierd worden? anderzijds mag men nooit vergeten wat er in WO2 plaatsgevonden heeft, daarom herdenken en vieren we.. maar dan zou het joodse pasen dus niet belijd mogen worden?
Vjestagirl schreef:En tuurlijk, je mag best vieren dat er volgens jou een Jezus is geweest. Maar als ik liever vier dat er een Klaas is geweest in 152 dan mag ik dat ook vieren. Waarom moet ik zo nodig de dagen dat jouw Jezus iets belangrijks deed vrij moeten hebben, als ik veel liever de dagen van Klaas vrij heb? Maar als niet religieus is het relatief irrelevant of Jezus nou geboren werd of stierf. Net zo goed als dat we de inslaapdatum van Doornroosje niet vieren en ook niet de dag dat Sneeuwwitje wakker werd gekust door de prins.
Vanessa24 schreef:Ik zou het heel jammer vinden als dit soort feestdagen zouden worden afgeschaft. Ik heb niets met het geloof, maar ik vind het wel leuk dat op zulk soort dagen festivals en andere activiteiten worden georganiseerd. Wanneer nationale feestdagen niet meer bestaan, verdwijnen die activiteiten ook.