Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:58

Allereerst: ik vind het best wel eng om dit topic aan te maken, aangezien het een ontzettend beladen onderwerp is, waarover de meningen sterk zijn verdeeld.

fe - mi` nis - me
het -woord
vrouwenbeweging; leer volgens welke vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen en aanspraak kunnen maken op gelijke behandeling en dezelfde rechten

Laten we bij het begin beginnen. Ik ben 17 jaar, en heb sinds 2 jaar een blog op Tumblr. Daardoor ben ik, zoals velen, in aanraking gekomen met het begrip Feminisme. Er kwamen een paar posts voorbij over dit onderwerp en langzaam maar zeker ben ik op onderzoek uitgegaan op het internet. Het begon eigenlijk allemaal met het nieuws dat er in India een 23-jarige studente was omgekomen nadat ze op brute wijze is verkracht.(http://www.nu.nl/buitenland/2992801/ver ... leden.html) Dat schokte mij, net zoals vele anderen over de hele wereld. Ik kwam tot de conclusie dat het eigenlijk best ongelijk en oneerlijk is verdeeld op de wereld tussen mannen en vrouwen. -O- Hier in het westen zijn de verschillen misschien klein; de lonen (http://www.loonwijzer.nl/home/vrouwenlo ... ---procent) het feit dat je als vrouw op sommige scholen geen ontblote schouders mag hebben, enzovoorts. In de wat minder 'ontwikkelde' delen van de wereld is het verschil echter zo ontzettend groot dat het eigenlijk gewoon nergens meer op slaat. Denk aan vrouwenbesnijdenis, het meer 'waard' zijn als je nog maagd bent, ga maar door. Sindsdien ben ik om: ik ben een feminist.

Waarom is het zo dat als mannen met veel meisjes naar bed gaan in een korte tijd, cool en stoer worden gevonden? Waarom is het zo dat als meisjes met veel mannen naar bed gaan in een korte tijd, sletten worden genoemd? Waarom krijgen zoveel vrouwen seksistische opmerkingen naar hun hoofd gegooid terwijl ze op straat lopen? Dat zijn de dingen die ik mij afvraag. Zelfs hier op bokt kom ik afentoe dingen tegen waarvan ik denk: goh, hoe kun je zo denken? Zo was er een tijd geleden een topic over een meisje dat verkracht was door haar collega en haar verhaal wilde doen. Het commentaar wat ze kreeg vond ik echt opmerkelijk. "Ze gaf dubbele signalen" en "ze was naïef". Er stond zelfs "dit had ze kunnen voorkomen" en "straks word ze berecht voor uitlokking". Ik vraag me af hoe mede-vrouwen zo kunnen denken.

Wie is er hier nog meer een feminist? En zo niet, waarom? Ik wil GEEN reltopic starten, laat dat voorop staan.

enamorada

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:02

Ik meld me :wave: Ik vind het altijd heel erg hinderlijk als mensen (en dan vooral mannen) denken dat feministen mannen haten of zo iets... Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is het juist dat we 'gelijkheid' willen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:02

Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw, gelijke rechten etc. Maar toch noem ik mezelf geen feminist, ik vind die term gewoon niet prettig. 'Tis gewoon een labeltje en daar hebben we er al zo veel van.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:05

Finliox schreef:
Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw, gelijke rechten etc. Maar toch noem ik mezelf geen feminist, ik vind die term gewoon niet prettig. 'Tis gewoon een labeltje en daar hebben we er al zo veel van.

Dit geldt voor mij ook

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:06

Ik vind feminisme lastig, maar dat zal komen doordat ik sommige meiden er te ver in doorslaan. Vrouwen zijn niet superieur, maar mannen ook niet. :D

Er zullen op bokt weinig meiden zijn die vinden dat de situatie in India oké is. Daar komen te veel nare verhalen vandaan. Ik denk dat we heel dankbaar moeten zijn voor de omgeving waarin we opgroeien.

De lonen vallen mee toch? Mijn mannelijke collega's met dezelfde functie en dienstjaren verdienen per uur het zelfde.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:08

Leuk! Zelfs heel veel vrouwen zijn anti-feniminst. Hun recht natuurlijk, snap het alleen nooit zo goed!
@Finliox, heel begrijpelijk! Tegen het labeltje word vaak negatief aangekeken

@Authentic: ja, dat zie ik ook wel vaak. Dat geeft het allemaal een naar tintje. Ik ben zelf niet super hardcore. Ik laat mijn okselhaar niet staan :') Lonenkloof in Nederland word inderdaad steeds minder. Hoe het zit in andere landen weet ik niet precies.
Laatst bijgewerkt door UhNee op 23-05-15 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:08

Finliox schreef:

Hier ben ik het mee eens, de term feminist heeft een hele negatieve lading gekregen de laatste tijd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:16

Ben het in veel opzichten niet met je eens. Ook mannen die met veel meiden naar bed gaan staan niet echt goed bekend, althans niet in mijn directe omgeving.

Op de scholen waar vrouwen geen ontblote schouders mogen hebben, mogen de mannen geen korte broek en/of hawaii shirt dragen. Ook mannen worden in sommige landen - tegen de wil in - besneden. Dit heeft veel minder verstrekkende gevolgen maar het gebeurt ook zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven.

In het zakenleven is er inderdaad een glazen plafond aanwezig, al is die langzaam aan het verdwijnen. Keerzijde is dat er ook genoeg beroepstakken zijn waar vrouwen aan het langste eind trekken, denk bijvoorbeeld aan kinderopvang en/of zorg.

Andere kant van de medaille: indien er een misdaad is vast gesteld (van diefstal, tot afpersing/fraude en zelfs moord) gaat 99% er van vanuit dat de dader mannelijk is. Overigens hebben de mannen het in de 'wat minder ontwikkelde delen van de wereld' het ook niet bepaald makkelijk en worden zij op sommige fronten absoluut benadeeld t.o.v. vrouwen.

Op je vraag of ik een feminist ben? Ik zou de denk ik de eerste mannelijke feminist zijn. Wel ben ik voor gelijkheid, daar komt ook een stukje eigen verantwoordelijkheid bij kijken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:17

Waarom niet equalisme in plaats van feminisme :) Krijg van laatst genoemde term altijd het gevoel alsof vrouwen superieur zijn

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:19

antje_vip schreef:
Waarom niet equalisme in plaats van feminisme :) Krijg van laatst genoemde term altijd het gevoel alsof vrouwen superieur zijn

Dit dus, ik zou ook liever een term hebben gebaseerd op gelijkheid ipv feminisme. Al zou ik me nog steeds geen equalist noemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:26

Ik ben denk ik feminist als het mij uitkomt. Qua gelijkheid in werk, inkomen en zorgtaken wel. Als er gras moet worden gemaaid of een schilderijtje moet worden opgehangen dan niet meer. :')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:34

Ik zie bij Feminisme ook altijd van die wollen sokkentypes met rode kapseltjes en sandalen voor me.
Die zogenaamde vrijgevochten onderdrukte vrouwen die onder het juk van de man vandaan gekropen zijn.

Inderdaad.....de labeltjes.

Ik heb me als vrouw nooit een mindere gevoeld dus ben er ook helemaal niet zo mee bezig.
Hoeft ook niet als je er nooit een negatieve ervaring mee hebt gehad.
( werkervaring in een technische HBO+ omgeving met veel internationale collega's en als vrouw beduidend in de minderheid!!)
Het verbaast me daarom eigenlijk dat dit nu toch weer aangehaald wordt.
Volgens mij is dat al láng niet meer van deze tijd. ( hoop ik tenminste!!)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:39

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat TS eerst wat meer onderzoek moet doen, levenservaring krijgen en dan nog eens gaan relativeren over dit topic ;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:46

Ailill schreef:
Ben het in veel opzichten niet met je eens. Ook mannen die met veel meiden naar bed gaan staan niet echt goed bekend, althans niet in mijn directe omgeving.

Op de scholen waar vrouwen geen ontblote schouders mogen hebben, mogen de mannen geen korte broek en/of hawaii shirt dragen. Ook mannen worden in sommige landen - tegen de wil in - besneden. Dit heeft veel minder verstrekkende gevolgen maar het gebeurt ook zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven.

In het zakenleven is er inderdaad een glazen plafond aanwezig, al is die langzaam aan het verdwijnen. Keerzijde is dat er ook genoeg beroepstakken zijn waar vrouwen aan het langste eind trekken, denk bijvoorbeeld aan kinderopvang en/of zorg.

Andere kant van de medaille: indien er een misdaad is vast gesteld (van diefstal, tot afpersing/fraude en zelfs moord) gaat 99% er van vanuit dat de dader mannelijk is. Overigens hebben de mannen het in de 'wat minder ontwikkelde delen van de wereld' het ook niet bepaald makkelijk en worden zij op sommige fronten absoluut benadeeld t.o.v. vrouwen.

Op je vraag of ik een feminist ben? Ik zou de denk ik de eerste mannelijke feminist zijn. Wel ben ik voor gelijkheid, daar komt ook een stukje eigen verantwoordelijkheid bij kijken.

Ik weet dat het niet zo zwart-wit is en dat het bij iedereen verschillend is. Bij mijn leeftijd op school is het juist wel zo. Er word daar zo vaak het woord slet gebruikt, echt niet oké.

Besnijdenis zonder toestemming vind ik sowieso erg, alleen word er bij vrouwen dus clitoris en de schaamlippen weggehaald, bij mannen alleen de voorhuid (maakt het ene niet erger dan het andere natuurlijk, maar het hele seksuele genot hangt bij veel vrouwen af van de clitoris. Dat word dus gewoon afgenomen.

Gelukkig ben je niet de enige mannelijke feminist hoor!

@Antje_vip: zo zou je het ook kunnen noemen. Maar het is de vrouwelijkheid waar het hier over gaat. Zelfs bij mannen: hoevaak word er wel niet gezegd 'Je vecht als een meisje' En als een jongen van mijn leeftijd ook maar een vrouwelijk iets aan zijn lichaam heeft (een vrouwelijk loopje bijvoorbeeld) dan is 'ie meteen 'gay' Slaat helemaal nergens op. Ik heb het nu natuurlijk niet over iedereen, echt over mijn leeftijd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:49

UhNee schreef:
Ailill schreef:

Ik weet dat het niet zo zwart-wit is en dat het bij iedereen verschillend is. Bij mijn leeftijd op school is het juist wel zo. Er word daar zo vaak het woord slet gebruikt, echt niet oké.

Besnijdenis zonder toestemming vind ik sowieso erg, alleen word er bij vrouwen dus clitoris en de schaamlippen weggehaald, bij mannen alleen de voorhuid (maakt het ene niet erger dan het andere natuurlijk, maar het hele seksuele genot hangt bij veel vrouwen af van de clitoris. Dat word dus gewoon afgenomen.

Gelukkig ben je niet de enige mannelijke feminist hoor!

@Antje_vip: zo zou je het ook kunnen noemen. Maar het is de vrouwelijkheid waar het hier over gaat. Zelfs bij mannen: hoevaak word er wel niet gezegd 'Je vecht als een meisje' En als een jongen van mijn leeftijd ook maar een vrouwelijk iets aan zijn lichaam heeft (een vrouwelijk loopje bijvoorbeeld) dan is 'ie meteen 'gay' Slaat helemaal nergens op. Ik heb het nu natuurlijk niet over iedereen, echt over mijn leeftijd.
Volgens mij moet je mijn bericht nog eens goed doorlezen, je herhaalt namelijk letterlijk wat ik zeg en degradeert mij vervolgens tot mannelijke feminist. . . fraai :+

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:49

Ailill schreef:
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat TS eerst wat meer onderzoek moet doen, levenservaring krijgen en dan nog eens gaan relativeren over dit topic ;)

Zou best kunnen hoor! Misschien komen mijn argumenten niet heel sterk over. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat wat gaat veranderen over mijn mening. Misschien komen er juist meerdere persoonlijke argumenten bij :)

En waarom degradeer ik je door je een feminist te noemen? Ik lees in je post dat je de eerste mannelijke feminist bent? Of bedoelde je iets anders? (Blijft lastig zo via internet)
Laatst bijgewerkt door UhNee op 23-05-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:49

Interessant topic. Ik lees even mee.

Een paar weken geleden heb ik voor school een verslag geschreven over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. Eerlijk gezegd vond ik het altijd een beetje aanstellerij en dacht ik dat het wel mee viel. Maar door het onderzoek en de enquête die ik voor dit schoolverslag hield, ben ik wel gaan nadenken. Sommige reacties verbaasde me... Dat dat in Nederland gebeurt, dacht ik bij veel persoonlijke verhalen.

Met de term feminisme heb ik zeer weinig. Het heeft voor mij ergens altijd een negatieve klank, alsof wij ons als vrouwen ergens boven willen zetten. Maar gelijkheid vind ik erg belangrijk. Als dat zelfs in Nederland nog niet zo is, is het in veel andere landen nog veel oneerlijker verdeeld...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:50

Ik noem mezelf liever geëmancipeerd. Feminisme doet me aan de dolle Mina's denken en de excessen in de jaren '70 en '80. Voor velen van jullie voor jullie tijd maar ik werd daar echt niet goed van.

Mijn moeder was ook een zeer geëmancipeerde vrouw ondanks het feit dat zij in 1923 geboren was maar die dolle Mina's moest ook zij niets van hebben.

Door mijn opvoeding heb ik het altijd vanzelfsprekend gevonden dat man en vrouw gelijkwaardig zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:54

RaafSmits schreef:
Ik zie bij Feminisme ook altijd van die wollen sokkentypes met rode kapseltjes en sandalen voor me.
Die zogenaamde vrijgevochten onderdrukte vrouwen die onder het juk van de man vandaan gekropen zijn.

Dat dus.

Nee, ik ben geen feminist. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk.
Als mijn auto kapot is ga ik naar een garage waar mannen werken en vraag ik om inlichtingen bij mannelijke vrienden. Mag 'de man' lekker opknappen.
Zware spullen sjouwen? Het huis verbouwen? Mag de man lekker doen. Ik doe de leukere klusjes wel.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:59

Goof schreef:
RaafSmits schreef:

Dat dus.

Als mijn auto kapot is ga ik naar een garage waar mannen werken en vraag ik om inlichtingen bij mannelijke vrienden. Mag 'de man' lekker opknappen.
Zware spullen sjouwen? Het huis verbouwen? Mag de man lekker doen. Ik doe de leukere klusjes wel.

Ik zie juist de 'hipsters' voor me, jonge mensen die een kunstopleiding doen en een apart kapsel hebben :+ Denk dat dat ligt aan de leeftijd.

Is je goed recht hoor, denk dat de meerderheid zo denkt. Maar het gaat niet alleen om klusjes doen, persoonlijk ben ik niet zo hardcore dat ik daar over kan vallen. Het gaat mij vooral om de situaties in het buitenland. De dingen die echt heel oneerlijk zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:03

En hoe ga je die dingen in het buitenland die oneerlijk zijn veranderen dan door hier ineens te roepen "ik ben feminist"?
Het zegt niets, het doet niets, het betekent niets.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:04

Situatie's in sommige andere landen hebben niets met emancipatie of feminisme te maken maar met geloofsovertuigingen of in elk geval het (mis)gebruik ervan.

Denk dat je je inderdaad eens in de geschiedenis van de emancipatie/feminisme zou moeten verdiepen. Is heel interessant.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:05

Goof schreef:

Dit is bijna mijn mening. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, dus als het gaat over het tillen van 40 of 50kg... Joh, daar ben ik anatomisch niet voor gebouwd. Natuurlijk zijn er dingen die vrouwen goed kunnen die mannen nu doen. Maar om dat nou echt te moeten promoten... Sommige dingen zijn nu eenmaal voor vrouwen minder interessant dan voor mannen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat mannen zich niet geëvalueerd moeten gedragen. Je *** steken in een vrouw die dat niet wil, dat is gewoon gedrag uit de oertijd. Dat heeft niks maar met emancipatie te maken. Denken dat vrouwen minder slim zijn, dat is gewoon overschatting.

Dus nee ik ben geen feminist, wel een fatsoenist ;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:11

@Goof: ongeveer hetzelfde wat je zou kunnen doen als je bijvoorbeeld tegen dierenmishandeling zou zijn. Protesteren, doneren, informeren, en als je het ergens ziet gebeuren ingrijpen (bijvoorbeeld als een meisje aangerand word, als er wat naar je word geschreeuwd) Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen de laatste twee doe. Verder kan ik inderdaad vrij weinig doen. Maar dat betekend nog niet dat het niet helpt. Net zoals tegen dierenmishandeling zijn, helpt het afentoe al als je iets deelt op fb. En 'feminist zijn' geeft me gewoon het gevoel dat ik iets goed doe.

@Percy: ga ik zeker doen!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:15

Man en vrouw gelijk? Gelukkig niet. Ik ben iemand die de verschillen juist enorm waardeer. En een ieder heeft zijn eigen kracht. Ik denk dat we dat juist in elkaar moeten waarderen en respecteren.