Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 09:54

Regelmatig zie ik een opmerking voorbij komen over het houden van een paard van een uitkering. Ik ben daar eens over gaan nadenken en ben met de volgende vragen blijven zitten:

Kun je van een uitkering een eigen paard houden? Zo ja? Is de uitkering dan niet veel te hoog en is het wel ethisch verantwoord om een eigen paard te houden terwijl je geen geld bijdraagt aan de maatschappij?

Is er dan in jouw ogen ook nog een verschil tussen een WW, bijstandsuitkering, wajong etc?

Ik vind het lastig. In eerste instantie denk ik gelijk dat de uitkering te hoog is als je er een paard van kan houden. Het voelt zo oneerlijk voor de mensen die elke maand een enorm deel van hun salaris afstaan aan de belastingdienst, maar als ik er langer over nadenk zijn er ook zoveel voorbeelden waarbij ik kan bedenken waar het me wel 'eerlijk' lijkt dat iemand van een uitkering een paard kan houden.

Dus Bokt, barst los! :D

8nnemiek

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:58

Hier ook momenteel een (ww) uitkering en eigen paard.. Maar dan wel paard aan huis, daar ben ik nog geen 50 euro per maand aan kwijt.. en een vriend die mee betaalt aan de huur, waardoor ik eigenlijk nét genoeg heb voor mijn rekeningen en eten. Een paard kopen of op een pension houden, dat lijkt me echt onmogelijk, zeker als je alleenstaand bent. Al krijg je dan wel huurtoeslag, daar heb ik dan weer geen recht op..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:59

Interessante discussie, in eerste instantie ga ik met jou mee. Het klinkt voor mij absurd als je een paard kan houden van een uitkering, in mijn ogen is dat niet de bedoeling van een uitkering. Maar ik ga mij laten verassen door de reacties hier, misschien dat ik er anders over ga denken :D.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:01

Zit in de wia momenteel, dus afgekeurd en loop bij revalidatiecentrum, als ik me paardjes niet had zou ik veel missen in me leven en nog verder afdalen zeg maar, omdat ik nu iets heb waar ik voor door moet gaan en daardoor ook meer kans is dat ik wel weer zo ver herstel dat ik kan gaan werken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:05

Jup ken er ook meerderen met uitkering die ponys/paarden hebben en zelfs sommige 2 en ergens anders gestald.
Nou weet ik dat 1 rommelt met de uitkering en pgb terwijl die gewoon kan werken maar dan raak je uitkering kwijt dus ja dan hou je wel over. Van de zotte, en ja waarom zou je dan gaan werken.

En sommigen krijgen zo weinig daar kun je amper normaal van rondkomen dus dan alleen mogelijk met hulp van..

Als je een paard hebt en je komt in de uitkering vind ik wat anders dan van je uitkering een paard kopen En onderhouden.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 16-05-15 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:05

Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:06

Ik heb een [***] uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:06

Ik heb er alleen moeite mee als je misbruik maakt van de WW!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:09

Het is ook nog wel een verschil als je een uitkering hebt en dan een paard koopt, of je paard al lang had en dan je werk verliest.

Zelf zou ik geen paard kopen als ik een uitkering had, teveel onzekerheden. Mijn paard(en) heb ik al 9 jaar, als ik mijn job kwijt zou geraken, zou ik ze niet opeens gaan verkopen maar ze proberen houden op mijn uitkering en zo snel mogelijk een andere job vinden (maar dat is niet zo evident tegenwoordig).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:10

Een lastig geval vind ik inderdaad ziekte. Niemand kiest ervoor om ziek te worden. Als je niet ziek was geweest had je waarschijnlijk wel gewoon kunnen werken en van dat geld je hobby kunnen beoefenen. Het is natuurlijk superfijn dat als je 100% bent afgekeurd, je financiële steun krijgt en van dat geld moet ieder voor zich weten wat ie ermee doet. Diegene is al de pineut doordat hij/zij ziek is dus ik wil ook niemand het geluk van een vakantie of een hobby 'misgunnen'.

Maar dan krijg je een heel groot grijs gebied. Hoe kan het dat je wel de zorg kan opdragen voor een paard (vind ik persoonlijk best intensief), maar niet kan werken?

Het is best een gevoelig ding en ik wil hiermee ook niemand (ook niet in dit topic) tegen het zere been schoppen. Bij voorbaat al mijn excuus als iemand zich door mijn posts aangevallen voelt, dat is niet mijn bedoeling! Ik bedoel alles neutraal en niks persoonlijk. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:10

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.

Maar dat is niet vreemd toch? Je doet er niks voor.

KoudbloedKim schreef:
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

Ik heb een prima baan maar ik kan echt geen paard houden. Ik betaal me scheel aan belasting en huur, en ontvang daarnaast geen huurtoeslag en geen zorgtoeslag omdat mijn inkomen 'te hoog' is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:12

Toen ik ineens zonder baan kwam te zitten en een uitkering kreeg heb ik inderdaad ook nog mijn paarden kunnen houden en mee kunnen betalen aan het koophuis waar ik woonde met mijn ex.
Makkelijk was het niet, maar daarom heb ik ook vaak aan mijn spaar rekening moeten zitten om de laatste gaten te dichten.
Wel heb ik mijn paarden aangehouden omdat het kon en ik wist dat het tijdelijk was aangezien ik non stop naar een nieuwe baan zocht.
Is dan je uitkering te hoog?
Nee ik vind dit een heel ander verhaal mensen die altijd hard gewerkt hebben en ineens zonder baan komen te zitten hoeven toch niet meteen alles op te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:13

Vanillia schreef:
[naam] schreef:
Ik heb een [***] uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.

Maar dat is niet vreemd toch? Je doet er niks voor.
Zie je mij ergens zeggen dat dat vreemd is? :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:14

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet oké om van een uitkering zo'n 'luxeproduct' te kopen/financieren. Hetzelfde geldt overigens voor het houden van honden, katten, etc. De staat betaalt voor je levensonderhoud, niet meer, niet minder. Zou best wat meer gemonitord mogen worden, als je het mij vraagt. (In de praktijk natuurlijk onuitvoerbaar, zowel praktisch als ethisch.)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:15

De eigenaar van mijn laatste bijrijdpaard had een uitkering en dus een eigen paard. Als bijrijder betaalde ik een behoorlijke bijdrage, en ze had een goede vriendschapsrelatie met een stalgenoot van wie zij de bijdrages van haar bijrijders kreeg. Het geld van al deze bijrijders samen dekte het stalgeld en ze hield nog wat over. Zij had dus haar eigen manier om het paard te bekostigen. Het paard mocht alleen niet openbaar bekend zijn als haar bezit, dan zou ze gekort worden in de uitkering begreep ik.

Mjetterd

Sanniej_ schreef:
Toen ik ineens zonder baan kwam te zitten en een uitkering kreeg heb ik inderdaad ook nog mijn paarden kunnen houden en mee kunnen betalen aan het koophuis waar ik woonde met mijn ex.
Makkelijk was het niet, maar daarom heb ik ook vaak aan mijn spaar rekening moeten zitten om de laatste gaten te dichten.
Wel heb ik mijn paarden aangehouden omdat het kon en ik wist dat het tijdelijk was aangezien ik non stop naar een nieuwe baan zocht.
Nee ik vind dit een heel ander verhaal mensen die altijd hard gewerkt hebben en ineens zonder baan komen te zitten hoeven toch niet meteen alles op te geven?

Ben ik met je eens, mensen die zonder baan komen te zitten zouden niet direct hun paard moeten verkopen. Maar daarbij heb je dan wel de intentie om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

Anoniem

_Nelleke_ schreef:
Een lastig geval vind ik inderdaad ziekte. Niemand kiest ervoor om ziek te worden. Als je niet ziek was geweest had je waarschijnlijk wel gewoon kunnen werken en van dat geld je hobby kunnen beoefenen. Het is natuurlijk superfijn dat als je 100% bent afgekeurd, je financiële steun krijgt en van dat geld moet ieder voor zich weten wat ie ermee doet. Diegene is al de pineut doordat hij/zij ziek is dus ik wil ook niemand het geluk van een vakantie of een hobby 'misgunnen'.

Maar dan krijg je een heel groot grijs gebied. Hoe kan het dat je wel de zorg kan opdragen voor een paard (vind ik persoonlijk best intensief), maar niet kan werken?

Het is best een gevoelig ding en ik wil hiermee ook niemand (ook niet in dit topic) tegen het zere been schoppen. Bij voorbaat al mijn excuus als iemand zich door mijn posts aangevallen voelt, dat is niet mijn bedoeling! Ik bedoel alles neutraal en niks persoonlijk. :)
Dit inderdaad, ik zou dolgraag willen ruilen met iemand die gezond was en een baan had.
Om antwoord te geven op je vraag hoe ik niet kan werken en wel zorg kan dragen voor een paard; mijn paard staat in vol pension en ik heb bijrijders voor haar.
Er zijn periodes geweest dat ik 2 weken of zelfs langer niet heen kon, vanwege een ziekenhuisopname, dan had ik altijd iemand die voor mijn paard kon zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:16

Chouchou schreef:
De eigenaar van mijn laatste bijrijdpaard had een uitkering en dus een eigen paard. Als bijrijder betaalde ik een behoorlijke bijdrage, en ze had een goede vriendschapsrelatie met een stalgenoot van wie zij de bijdrages van haar bijrijders kreeg. Het geld van al deze bijrijders samen dekte het stalgeld en ze hield nog wat over. Zij had dus haar eigen manier om het paard te bekostigen. Het paard mocht alleen niet openbaar bekend zijn als haar bezit, dan zou ze gekort worden in de uitkering begreep ik.
Dat vind ik wel heftig... zoiets vind ik eigenlijk niet kunnen. :n

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:17

Iedereen is toch vrij te bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Prioriteit stellen is key denk ik.

Ik heb 2 krantenwijken en betaal daar 2 paarden van. Ik woon dan nog thuis, dat wel. Maargoed, dat is ook geen vetpot.

Ik kan niet iedere maamd nieuwe kleren kopen, nieuwe schoenen is altijd even puzzelen. Ik wil geen goedkope schoenen, want die gaan snel stuk.

Dus het kan wel, maar het is een kwestie van bepalen wat je wil.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:19

Peelie schreef:
Iedereen is toch vrij te bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Prioriteit stellen is key denk ik.

maar even heel cru gesteld: het is niet 'hun' geld. Ze hebben er niet voor gewerkt. Het is enkel een tegemoetkoming van de staat om je te ondersteunen bij je levensonderhoud. Ik vind het dus ethisch gezien niet oké om daar andere dingen van te doen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:19

Ik ken mensen die in de bijstand/schuldscharnering (schrijf je dat zo) zitten en een paard hebben ik vind het niet kunnen.....
Ik werk me helemaal blauw met twee banen en betaal idd een hoop belasting en hun doen lekker niks en hebben toch een paard..... Ik heb het over mensen die ook gewoon bewust niet willen werken ik vind het schandalig. Het eerste wat eruit gaat is toch echt mijn paard als ik geen geld meer heb.
Een paard is een luxe product en ik denk dat hoe ga je het betalen als hij iets krijgt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:19

xSwanHeart schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet oké om van een uitkering zo'n 'luxeproduct' te kopen/financieren. Hetzelfde geldt overigens voor het houden van honden, katten, etc. De staat betaalt voor je levensonderhoud, niet meer, niet minder. Zou best wat meer gemonitord mogen worden, als je het mij vraagt. (In de praktijk natuurlijk onuitvoerbaar, zowel praktisch als ethisch.)

Maar hoe denk jij dan over mensen die in between jobs zitten? Door reorganisatie of faillissement hun baan zijn verloren, 2 of 3 maanden nodig hebben om een nieuwe baan te vinden, moeten die dan maar gelijk op het moment dat ze hun laatste werkdag hebben gehad hun paard en alles wat 'leuk' is de deur uit doen?

En hoe zit het dan met mensen die door ziekte niet kunnen werken? Laat me je een voorbeeld geven:

Een jonge vlotte meid heeft gestudeerd en een goede baan en betaald hiervan haar paard. Ze is eind dertig en gaat met oorpijn naar de dokter. De dokter laat door de assistent haar oren uitspuiten omdat er allemaal troep in zit. Er gaat iets vreselijk mis en ze blijft met een blijvende piep van 60 decibel in haar oor zitten. Door een hersteloperatie die ook misgaat veranderd de piep in een ruis van 140 decibel. Ze kan niet meer werken, ze kan zich niet meer concentreren en is zo goed als doof. Fysiek is ze verder gewoon in orde dus paardrijden op haar paard kan gelukkig nog wel. Moet diegene dan maar alles inleveren omdat ze gewoon pech heeft gehad?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:21

Een te hoog inkomen, daar heeft vriendlief ook 'last' van, maar dan houd je toch zeker nog genoeg over per maand lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat iemand pakweg duizend euro kwijt is aan vaste lasten, tenzij je echt een flink huurhuis hebt of maandelijks veel hypotheek wil afbetalen.

Ik ken trouwens ook genoeg mensen met uitkering die wel elke avond kunnen gaan uiteten en geld hebben voor een dikke auto.. Maar dan klopt er gewoon iets niet. Met bijstand heb je daar gewoon geen geld voor.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die gewoon nog een spaarcentje hebben waarmee ze hun paard betalen. Als je genoeg bezuinigd op eten, gas/water/elektra en verder niet uitgaat en buiten de deur eet dan is dat wel te doen van die 600 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:21

xSwanHeart schreef:
Peelie schreef:

maar even heel cru gesteld: het is niet 'hun' geld. Ze hebben er niet voor gewerkt. Het is enkel een tegemoetkoming van de staat om je te ondersteunen bij je levensonderhoud. Ik vind het dus ethisch gezien niet oké om daar andere dingen van te doen.
Die tegemoetkoming krijg ik omdat ik vanwege mijn ziekte, waar ik dus niet zelf voor heb gekozen en die mij het leven al zwaar genoeg maakt, niet kan werken.
Dat geld is dus van mij en ik doe daarmee wat mij gelukkig maakt.
Wat een ander daarvan vindt, zal mij worst wezen.

Anders vind ik het als je te beroerd zou zijn om te werken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:22

Mjetterd schreef:
Sanniej_ schreef:

Ben ik met je eens, mensen die zonder baan komen te zitten zouden niet direct hun paard moeten verkopen. Maar daarbij heb je dan wel de intentie om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

Ik vind niet dat je ze direct moet verkopen als je zoekt naar een andere baan maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die dit niet doen en lekker uitkering trekken