Afvallige moslima's en gangster meisjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afvallige moslima's en gangster meisjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:15

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:07

Zo hee, heb die docu over afvallige moslima's gekeken, wat een verhaal! Echt shocking. Ik vind het ook heel vreemd te bedenken dat dit zich gewoon in Nederland afspeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:01

Ja het is echt naar om te zien... Kan me er ook niks bij voorstellen.. -O-

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Afvallige moslima's en gangster meisjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:14

Ik heb ze net allebei gezien, ik denk dat ik die docu over de moslima's erger vind dan over de ghetto meiden..
Vooral omdat je vaak hoort over 'Marokkaanse jongens' en dat je vrijwel niets over de meiden hoort.

Die moeder die voorkomt in die ghetto meiden docu vind ik er weer een beetje raar op reageren "dit is wat ze wil en als ouder kan je het alleen maar accepteren, politie kan er niets mee en jeugdzorg kan er niets mee". Maar dit zijn toch alleen helpende instanties? Politie en Jeugdzorg hoeven je kind niet op te voeden, dat is een taak van ouders..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:22

ik kan het mij prima voorstellen..
Je hebt het hier over stricte moslims..

dezelfde gesprekken kun je ook voeren in de oerhollandse bijbelbelt..
waar een meisje in een spijkerbroek al een prutsmuts is in de ogen van velen.
waar het kijken naar tv gezien wordt als een duivelse bezigheid.
waar meisjes op lagere scholen waar ze soms al een uur voor moeten rijden.
waar rokjes verplicht gedragen worden, en waar de schijn heerst dat je zelf je partner mag kiezen, maar eigenlijk wordt deze voor je gekozen..

stricte vormen heb je binnen ieder geloof en iedere cultuur.

ik heb rondgereisd op sumatra (nog tijdens de ramadan ook), bij een lerares thuis geslapen,
mee naar school geweest en mee naar een universiteit geweest.. opvallend vind ik, dat daar, waar geacht wordt dat het een van de strictere moslimgebieden in de wereld is.. men een stuk minder kortzichtig is wat betreft goed/fout dan de moslim die uit gewoonte spreekt over de koran en uit gewoonte handelt.. zoals dat jongetje in het filmpje. We hebben daar discussies gehad over het homohuwelijk, over meisjes die op zichzelf gingen wonen.. over het feit dat ik en mij zusje beiden ongehuwd waren, over de bom op bali en zo voort en zo voorts.. geen onvoltogen woord is gevallen, geen veroordeling van levensstijlen of geloven, het woord duivel, hell en/of jullie/wij is ook niet gevallen. het was een wederzijdse interesse zonder veroordelingen voor elkaars overtuigingen, ook binnen die gemeenschappen waren grote verschillen. Vond dat een bijzondere ervaring, vooral als ik dan soms zie wat men hier van moslims 'maakt'. Natuurlijk hoor je de 'gruwels', de gezinnen die in peis en vree leven, waar de meisjes gewoon blootshoofds door het leven gaan in een spijkerbroek en niet mishandeld worden.. die zijn niet interessant, daar hoor en zie je dus niets van.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:30

elenaMM77 schreef:
waar rokjes verplicht gedragen worden, en waar de schijn heerst dat je zelf je partner mag kiezen, maar eigenlijk wordt deze voor je gekozen..

Ik kan je uit ervaring vertellen dat deze veel minder streng ermee omgaan dan wat ik hier op deze docu heb gezien. Het klopt dat het beeld er nog zo naar is omdat ze (bijvoorbeeld) op zondag in zwarte kousen naar de kerk gaan, maar de nieuwe generatie heeft gewoon tv's, laptops en doet gewoon de was op zondag in een joggingbroek zonder dat ze verketterd worden en worden verstoten van de familie.
Dat over partner kiezen is ook al veel minder geworden.

En dat over lagere scholen, jongens moeten daar ook een uur voor fietsen hoor :Y)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:36

Die 'losgeslagen gangstermeisjes' zijn later ook nog bij DWDD geweest, samen met de vrouw die de docu gemaakt heeft. Ze waren ontzettend pissig omdat er in hun ogen een heel negatief beeld van hen geschetst was en ze zeiden dat de makers van de docu hadden gezegd dat ze juist wilden laten zien dat ze ook goede dingen deden in hun leven.
Dus voor degenen die het interessant vinden: https://www.youtube.com/watch?v=ZSrNwOlkwqY

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:42

kitlover schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik kan je uit ervaring vertellen dat deze veel minder streng ermee omgaan dan wat ik hier op deze docu heb gezien. Het klopt dat het beeld er nog zo naar is omdat ze (bijvoorbeeld) op zondag in zwarte kousen naar de kerk gaan, maar de nieuwe generatie heeft gewoon tv's, laptops en doet gewoon de was op zondag in een joggingbroek zonder dat ze verketterd worden en worden verstoten van de familie.
Dat over partner kiezen is ook al veel minder geworden.

En dat over lagere scholen, jongens moeten daar ook een uur voor fietsen hoor :Y)

dan denk ik dat we het over een andere stroming hebben..

ik heb het over een uur met de bus (dan niet vanuit de bijbelbelt, maar er naar toe voor diegene die verder af wonen). Ik spreek juist weer uit eigen ervaring, dat ik meisjes ken die zeker net zo streng en strict zijn opgevoed.

wat ik bedoel te zeggen, is dat je overal de harde gevallen hebt, en de meer soepele..
zoals nu ook, jij laat het 'zachtere kantje zien' en vergelijkt dat met een harde kant van de islam.
er zijn echter net zulke harde kanten in ieder andere geloofsvorm. en alle gevallen net zo schrijnend in mijn ogen. maar van de moslima's wordt juist dat stukje gekweekt..
bedoelt om begrip te kweken, maar een bijkomend effect is wel dat je een grote groep bevestigd in 'die moslims' weer.

zou het persoonlijk mooier vinden als ze een panel zouden samenstellen en interviewen.. waar moslima's onderling vertellen en discusieren over de problemen die ze wel of juist niet tegenkomen.
dat geeft in mijn ogen een beter beeld.

deze docu's zoeken ook juist de 'rauwe' verhalen op. dat moet je ook wel in het achterhoofd houden als je de docu's kijkt. niet de doorsnee verhalen. ze zullen niet een documantaire maken over jou als christen, of over mijn vriendin die tevens moslima is en op zondag in tuinbroek haar moestuintje staat te doen en daarna een schone spijkerbroek aantrekt om bij haar ouders op de koffie te gaan.. die is veel te normaal :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:56

dat moslima's onderling vertellen wat ze wel en niet tegenkomen aan problemen hebben ze toch ook gedaan? in het begin was er een moslima met hoofddoek die vertelde dat ze nooit prutsmuts is genoemd en dat ze nooit word geslagen of wat dan ook...

Natuurlijk zijn er in de bijbelbelt nog steeds de strengere gevallen, waar vooral de 50+ generatie onder valt. maar het gros van die omgeving is een stuk minder streng in cultuur dan omgeving Amsterdam-oost met de islam.

elenaMM77 schreef:
ik heb het over een uur met de bus

Dat zal best kunnen, in het deel waar ik woonde van de bijbelbelt rijden namelijk geen bussen dus daar kan ik niet over oordelen :)
Maar een uur met de bus, dat gebeurd ook buiten de bijbelbelt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:08

kitlover schreef:
dat moslima's onderling vertellen wat ze wel en niet tegenkomen aan problemen hebben ze toch ook gedaan? in het begin was er een moslima met hoofddoek die vertelde dat ze nooit prutsmuts is genoemd en dat ze nooit word geslagen of wat dan ook...

Natuurlijk zijn er in de bijbelbelt nog steeds de strengere gevallen, waar vooral de 50+ generatie onder valt. maar het gros van die omgeving is een stuk minder streng in cultuur dan omgeving Amsterdam-oost met de islam.

elenaMM77 schreef:
ik heb het over een uur met de bus

Dat zal best kunnen, in het deel waar ik woonde van de bijbelbelt rijden namelijk geen bussen dus daar kan ik niet over oordelen :)
Maar een uur met de bus, dat gebeurd ook buiten de bijbelbelt.

schoolbus he.. geen openbaar vervoer.. en dan heb je het niet over een grote bus met veel haltes, maar een taxibusje ;).. school zat geloof ik op 75 kilometer vanaf haar huis..
dat is vrij ongebruikelijk voor een lagere school..

en wat je aangeeft klopt precies.. het 'centrum' zelf versoepelt veel sneller als de mensen die niet in het 'centrum' wonen en dus op een 'afstandje' hun geloof belijden.

de mensen in strict moslimgebieden, zoals sumatra zijn ook een stuk, niet soepeler maar 'correcter' dan de mensen die in een 'niet-moslim' gebied vasthouden aan hun roots en het dus op een gegeven moment met eigen interpretaties gaan doen en die doorgeven van generatie op generatie.

zoals je ook aan dat jongetje kon zien. die heeft zulke dingen van zijn vader.. maar komen niet echt overeen met wat de islam echt leert.