Migratie en sociale zekerheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Migratie en sociale zekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 08:27

http://www.dailystar.co.uk/news/latest- ... n-benefits

Dit is een interessant geval; ik weet niet of iets dergelijks speelt in Nederland. Ik vind dit zeer schrijnend. Ja, die 15 kinderen hebben recht op een goed leven, maar kan het zo zijn dat iemand uit een goedkoop land zomaar naar een ander land verhuist waar het veel duurder is en vervolgens daar gaat leven van de sociale verzekeringen van dat land?

Natuurlijk is dit een stuk propaganda van de rechtse pers bij onze westerburen, maar iemand wordt kennelijk overgehaald om naar Groot-Brittannie te verhuizen, krijgt een salaris van pakweg €2430, met daarbovenop €6210 aan overheidssteun. Dat betekent dus €8640 aan netto inkomsten per maand. Dat is een verrekt dure electricien.

Maar het blijft een morele vraag: mag je iemand met een groot gezin discrimineren bij een verhuizing en hoe zit het met de rechten van de kinderen?

Pantykous

Re: Migratie en sociale zekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:24

"Shameless Mihai Toma and his brood live in a three-bed home after moving to soft-touch Britain two years ago. " :')

Ik weet niet of je iemand met een groot gezin moet discrimineren bij verhuizing, dat denk ik niet. 3 kamers voor 17 man is wel weinig. Maar ja, ze hebben zich zelf opgegeven als zijnde een gezin van 8, dat is in mijn ogen al frauduleus.

Moeilijk, je weet niet wat die kinderen gaan opleveren in belastinginkomsten later natuurlijk. Daar komt nog bij dat de Britten zelf ook lekkere uitkeringtrekkers zijn, soms 3 generaties die nog nooit gewerkt hebben. Ik weet niet hoe groot het probleem is van immigranten.

Bij mij in het dorp woont ook een gezin met 20 kinderen, die zijn helemaal zelfvoorzienend. Die willen uit geloofsovertuiging ook geen steun van de overheid, dus het KAN wel.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:51

Vind het een zeer suggestief artikel, maar dat terzijde.

Ik weet niet hoe lang ze al in de UK wonen (dat vertelt het verhaal niet, wie weet wonen ze er al 15 jaar en zijn ze een groot gezin waarvan er wel meer in de UK wonen). Toen ik (naar de UK) verhuisde, moest ik een social security number aanvragen (om te mogen werken), maar er werd expliciet verteld dat je nergens recht op had (aan uitkeringen etc) omdat je nog niets opgebouwd had. Dus denk dat er hier waarschijnlijk wel meer achter zal zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:00

Het is wel de 1 van de grootste roddelblad van de UK.
Denk dat je het verhaal met een heel potje zout mag nemen. :+

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:24

Om antwoord te geven op je vraag of je en groot gezin mag discrimineren bij een verhuizing, zeg ik NEE. Een migrant moet aan heel veel dingen voldoen, eer hij mag komen (Alleen mensen met bepaalde beroepen zijn welkom).Grote gezinnen die willen emigreren zijn niet in de meerderheid en in dit stukje wordt heel goed gekeken naar wat het kost zo'n groot gezin te onderhouden. Wat het gezin uitgeeft aan noodzakelijke kosten wordt niet vermeld. Wie er allemaal van mee geniet dat het gezin zo groot is, ook niet. Maar reken maar dat leveranciers, dienstverleners er baat bij hebben dat er meer mensen zijn. De kinderen worden groot, studeren (waar scholen weer van profiteren)en leveren in de toekomst misschien meer op, dan ze ooit gekost hebben.
Je vraag, hoe zit het met de rechten van de kinderen, begrijp ik niet. Lijkt mij logisch dat alle kinderen mee mogen verhuizen, dezelfde rechten hebben als de kinderen van het land waar ze naar toe gaan, daar het een migratie betreft.
Wat iemand kost en oplevert weten we niet. In ons land krijgt iemand die een huis heeft gekocht met hoge hypotheek misschien meer geld terug, dan een doorsnee gezin met kinderen in een huurhuis. Maar belangrijk vind ik het niet. Het hele leven gaat om de juiste balans. Af en toe een groot gezin laten migreren kan geen kwaad. Nederland heeft tenslotte ook veel emigranten, die mensen willen we toch ook een kans geven?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:42

Macavity: ja, de stijl van het artikel is gewoon bagger, vreselijk suggestief. Bijwoorden als "shameless" gaan nergens over. Ik zie nou pas dat het artikel van Juli 2014 is, maar kwam gisteren een aantal keren voorbij op Facebook vanwege de verkiezingen in Engeland.

In de eerste zin staat trouwens dat ze er 2 jaar woonden op dat moment. Ze hadden dus al 13 kinderen op tijd van verhuizen.

Natuurlijk is Engeland veel te duur om te wonen, dat is het kernprobleem. Dat is ook een reden waarom Engelse electriciens niet voor zo'n hongerloontje gaan werken. Hij heeft een inkomen van 1800 Pond, hij is al 1700 Pond kwijt aan de huur. Van 100 Euro komt niemand rond. Vandaar dat veel Britten er niet eens meer voor kiezen om electricien te worden, als het zo bar slecht betaalt en halen ze dus maar iemand uit het buitenland, omdat die bereid is voor een hongerloontje te werken mits de staat de rest maar aanvult.

De werkgever heeft dat denk ik ook gewoon geweten en heeft waarschijnlijk ook voorgerekend wat Mihai aan steun krijgt om hem over te halen naar Engeland te komen. Engeland is overigens dichter bevolkt dan Nederland (het Verenigd Koninkrijk trouwens niet).

Mihai is een EU burger, die mag werken waar dat hij wil binnen de EU. Het hele artikel is waarschijnlijk bedoeld als een felle aanklacht op de EU, om lezers te overtuigen voor UKIP te gaan stemmen.

Er zit dus heel wat meer achter, met name een slechte werking van de arbeidsmarkt in de UK.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:52

joostvangestel schreef:
Mihai is een EU burger, die mag werken waar dat hij wil binnen de EU. Het hele artikel is waarschijnlijk bedoeld als een felle aanklacht op de EU, om lezers te overtuigen voor UKIP te gaan stemmen.

In dat geval kun je dat soort zaken volgens mij beter gewoon negeren. Er is op basis van de informatie eigenlijk nauwelijks een interessante discussie te voeren, maar je verspreidt wel gratis en voor niets hun boodschap. Het verspreiden van dit soort dingen is niet neutraal, je draagt actief bij aan hun programma, zelfs als dat niet je intentie was. (Op z'n minst bv lever je bezoekers en dus inkomen aan een site van een dagblad dat qua kwaliteit bedroevender dan bedroevend is. Waarom?)

Als je werkelijk iets aan de orde wilt stellen over de woningmarkt of de arbeidsmarkt in de UK, waar genoeg over te zeggen is, dan zijn er vele andere voorbeelden die beter werken en die maken dat je een discussie kan voeren zonder dit soort rellerige artikelen erbij te halen.

Wat je aandacht geeft groeit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:31

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:54

joostvangestel schreef:
Macavity: ja, de stijl van het artikel is gewoon bagger, vreselijk suggestief. Bijwoorden als "shameless" gaan nergens over. Ik zie nou pas dat het artikel van Juli 2014 is, maar kwam gisteren een aantal keren voorbij op Facebook vanwege de verkiezingen in Engeland.

In de eerste zin staat trouwens dat ze er 2 jaar woonden op dat moment. Ze hadden dus al 13 kinderen op tijd van verhuizen.

Natuurlijk is Engeland veel te duur om te wonen, dat is het kernprobleem. Dat is ook een reden waarom Engelse electriciens niet voor zo'n hongerloontje gaan werken. Hij heeft een inkomen van 1800 Pond, hij is al 1700 Pond kwijt aan de huur. Van 100 Euro komt niemand rond. Vandaar dat veel Britten er niet eens meer voor kiezen om electricien te worden, als het zo bar slecht betaalt en halen ze dus maar iemand uit het buitenland, omdat die bereid is voor een hongerloontje te werken mits de staat de rest maar aanvult.

De werkgever heeft dat denk ik ook gewoon geweten en heeft waarschijnlijk ook voorgerekend wat Mihai aan steun krijgt om hem over te halen naar Engeland te komen. Engeland is overigens dichter bevolkt dan Nederland (het Verenigd Koninkrijk trouwens niet).

Er zit dus heel wat meer achter, met name een slechte werking van de arbeidsmarkt in de UK.

Ik citeer: "Mihai is een EU burger, die mag werken waar dat hij wil binnen de EU. Het hele artikel is waarschijnlijk bedoeld als een felle aanklacht op de EU, om lezers te overtuigen voor UKIP te gaan stemmen." Moet je niet vergeten in hoeverre je Engeland/Het Verenigd Koninkrijk tot de EU kunt benoemen. Ik weet niet of Engeland ook valt onder de regeling dat er vrij verkeer van personen, goederen en diensten is, ze doen namelijk maar op een aantal vlakken mee met de EU. :j