4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:02

Ik heb altijd al een grote interesse gehad voor alles over de tweede wereldoorlog. Ik vind het dan ook belangrijk dat we nooit vergeten wat er toen is gebeurd. Mijn opa heeft in een kamp gezeten maar heeft hier nooit over willen/ kunnen praten. Omdat er in deze periode extra veel documentaires en films worden uitgezonden ben ik er wel extra mee bezig.

Op 4 mei hangt bij ons thuis dan ook de vlag half stok en zijn wij 2 minuten stil. 1x per jaar extra stil staan bij de slachtoffers en de mensen die hun leven gegeven hebben voor de vrijheid van een ander. Hoe zijn jullie hiermee bezig?

ps: Een tijd geleden had iemand prachtige foto's gemaakt op het strand van volgens mij Normandië waar toen iets van D-Day werd nagespeeld, weet iemand hoe dit topic heet. Ik kon het helaas niet vinden.

future_vet

Re: 4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:04

ik doe wel altijd mee aan de 2 minuten stilte en ik kijk ook altijd de live uitzending van de NOS, maar om nou te zeggen dat ik er daarnaast veel mee doe, niet echt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:04

Ik sta er geen weken bij stil. Op de dodenherdenking zelf ben ik wel stil. En vaak kijk ik ook films die er me te maken hebben ( behalve als ik ze al vaak gezien heb, zoals de boy in the streped pyjama ).
Daarna laat ik het weer achter me.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:05

ben wel gewoon 2 minuten stil, maar vor de erst ben ik er niet heel erg me bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:06

Ik heb tot nu toe elk jaar dit herdacht, 2 minuten stilte op 4 Mei, maar ook door het hele jaar door dat ik er af en toe wel bij stil heb gestaan als ik bijv. een artikel las over de oorlog.
Dit mag niet vergeten worden!

Wel vind ik het vrij dubbel dat deze dag zo belangrijk is, terwijl er nu, op dit moment, op veel meer plekken in de wereld mensen worden neergeknald om 'niks', omdat ze toevallig een ander geloof hebben of in het verkeerde land wonen.
Daar moeten we ook bij stil staan, want ook nu gebeuren er nog dingen die in de tweede wereldoorlog gebeurden en zelfs wel gruwelijkere dingen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:07

Cinnepin schreef:
Ik sta er geen weken bij stil. Op de dodenherdenking zelf ben ik wel stil. En vaak kijk ik ook films die er me te maken hebben ( behalve als ik ze al vaak gezien heb, zoals de boy in the streped pyjama ).
Daarna laat ik het weer achter me.

Ja die zenden ze de laatste jaren echt altijd uit. Terwijl er nog zoveel meer andere hele goede films zijn.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:09

Ik ben vandaag jarig, dus er echt mee bezig zijn doe ik niet. Wat we wel elk jaar doen is de twee minuten stilte, dit hoort er bij en is belangrijk, en alle visite doet hier aan mee.

Verder in het jaar kijk ik zeer af en toe wel eens een film of een docu, maar verder niet.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:10

Gefeliciteerd!! Y)(^)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:11

Ik moet werken vandaag, maar dan heb je wel nog de minuten stilte, wij sluiten voor 5 minuten geloof ik. Dan nemen wij geen bestellingen aan

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:13

Ik sta er ieder jaar weer bij stil. Niet in de laatste plaats omdat een goede vriend van mij, inmiddels al weer 16 jaar geleden, op 4 mei is overleden op 19 jarige leeftijd. Dat maakt dat het sowieso een andere dag dan anderen is. En natuurlijk sta ik ook stil bij de oorlogsslachtoffers. Niet alleen die van toen, maar ook zeker die van nu.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:13

Ik heb vandaag Nat Geo aan staan. Zitten weer interessante documentaires tussen :)
Verder ben ik altijd 2 minuten stil en kijken we mee op NOS :j

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:16

Ja denk er regelmatig aan. Besef dat vrijheid onbetaalbaar is. Toen mijn moeder ernstig ziek was blij geweest dat we haar in een vrij land konden verplegen; schoon bed, warm water, eten, medicatie. Hoop nooit een oorlog mee te maken!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:21

ik herdenk op 4 mei alle slachtoffers van een oorlogssituatie..

niet omdat ik niets meegekregen heb vanuit familie of kennissen (ben 37, dus ook ik heb mensen genoeg gekend die de oorlog bewust hebben meegemaakt). maar omdat ik vind dat ieder oorlogsslachtoffer dezelfde aandacht verdiend en dat we ons daarvan bewust blijven..

ik vind het persoonlijk vreemd dat we blijven vastklampen aan de tweede wereldoorlog, waarbij we vooral de duitsers niet mogen herdenken. ben daar vorig jaar een keer best boos over geworden.. ook aan de duitse zijde waren mannen en kinderen die niet kozen voor oorlog maar gedwongen werden om mee te vechten. Net zo goed dat de nederlandse soldaten geen 'helden' waren allemaal, het grootste deel was opgeroepen en verplicht om te vechten.. waarom is een gevallen Nederlandse soldaat het dan wel waard om te herdenken en de gevallen duitse soldaat niet?

of de discussie van vorige jaar, waarom mag de moslimgemeenschap hun gevallen doden niet herdenken op 4 mei.. het is nationale dodenherdenking en het zwaartepunt is al jaren geleden verschoven naar oorlogsslachtoffers van een oorlog in plaats van 2e wereld oorlog exclusief.. de opmerking over 'dat moeten zij maar op hun eigen datum doen' maakte mij misselijk.. allereerst omdat er ook zeer veel moslims tijdens de tweede wereldoorlog gesneuveld zijn, maar ten tweede, Nederland is hun land, dus 4 mei is net zo goed hun dodenherdenking..

of de palastijnse gemeenschap die doden herdenkt van de gevallen bij de zuivering van isreal net na de tweede wereldoorlog..

om kort te zijn.. ja ik houd mij er mee bezig.. maar wel in brede zin van het begrip. ik herdenk oorlogsslachtoffers, ongeacht van welke oorlog en probeer ook stil te staan dat we vaak van iedere oorlog maar 1 kant horen, de in ons ogen 'goede' kant en dat ook de 'slechten' het recht hebben om te herdenken.. als dit mensen zijn in Nederland woonachtig, dus ook op nationale dodenherdenking.

----------

ik vind het de laatste jaren ook een beetje moeilijk om te lezen:
we mogen nooit vergeten wat er toen is gebeurd.
het is mij met de paplepel ingegoten om nooit te vergeten wat toen is gebeurd.
een slogan die al zo oud is als dat ik mij kan herinneren.. Dus laten we zeggen zo'n 30 jaar..

1940-30 jaar.. waarom mogen we dan wel vergeten wat zich zoal afspeelde in de eerste wereldoorlog? Toch is mij nooit verteld.. wij mogen niet vergeten wat er tijdens de eerste wereldoorlog gebeurd is.
of nog langer terug.. waarom zouden we wel mogen vergeten wat zich tijdens de spaanse oorlog afspeelde.

ik vind de afkoppeling van de tweede wereldoorlog en het vooral richten op oorlog in zijn algemeen daarom ook toe te juichen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:25

Ik hou altijd wel 2min stilte. Op de basisschool en later met scouting ging ik ook altijd wel naar de herdenking toe, nu kijk ik gewoon op tv.

Ik ging ook altijd naar het bevrijdingsfestival. Dat doet mij eigenlijk nog meer dan de herdenking. Tijdens het bevrijdingsfestival wordt er ook gekeken naar oorlogen die nu gaande zijn en de vrij- en onvrijheden van mensen nú. Het geeft een platform voor discussie en stof tot nadenken.
Helaas lijkt het hier in Eindhoven niet zo te leven en moet ik gewoon werken morgen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:29

Ik ben elk jaar wel stil, maar ik herdenk hierbij niet alleen slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Dit jaar sta ik ook even stil bij de doden in Nepal, en de mensen die zijn overleden in Amerika door het geweld van de politie. Ik vind het elk jaar weer bijzonder.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:32

Wij hangen altijd de vlag half stok, en we spelen altijd met de fanfare op de begraafplaats. Ben dus automatisch ook altijd 2 minuten stil. En ik bel m'n oma altijd even, die heeft de oorlog bewust meegemaakt (ze was toen even oud als ik nu, moet er echt niet aan denken zeg) en heeft het er altijd wel een soort moeilijk mee.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:34

Ja soms ben ik er wel mee bezig maar dat komt omdat mijn paard ook op oud oorlogs terrein staat met bunker restanten, wat mij eigenlijk tot de dag van vandaag blijft fascineren.

Van films zoals the boy in the striped pyjama's kan ik geen genoeg krijgen, blijven bijzondere films vind ik.

Eigenlijk is voor de meeste mensen niet eens te beseffen wat oorlog doet, en dat de oorlogen van nu nog steeds 1000den slachtoffers brengt.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:38

Ik las net dit stukje op de Facebook van een iemand die ik ken die les geeft aan een groep tieners:

Beste ruiters,
Hierbij nogmaals even duidelijk dat de les vandaag om half 7 begint i.v.m. dodenherdenking. We zullen dan beginnen met een soort theorie les over dieren en met name paarden in de oorlog. Hebben jullie zelf iets gelezen neem dit dan gerust mee dan bespreken we dit ook. Om half 8 worden de paarden gepoetst en gezadeld waarna we om stipt 8 uur in de binnenbak staan voor de twee minuten stilte. Hierna zal de gewone rijles gaan beginnen.

Dit vind ik ook wel een mooie manier om jongere er toch bewust van te maken op een voor hun aansprekende manier.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:39

vanavond zo rond de klok van 8 wel, verder niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:40

Ja, ik ben zeker 2 minuten stil en ga ook altijd naar de herdenking in het dorp. Om te herdenken, om aandacht te geven, om niet te vergeten. Daarnaast ook omdat de oudere mensen het enorm waarderen als er jongeren bij herdenkingen aanwezig zijn.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:42

Ik ga vanavond naar een monument waar een herdenking wordt gehouden. Om 18.00 hang ik de vlag half stok. Ik herdenk ieder jaar op 4 mei. De slachtoffers van de tweede wereld oorlog, maar ook alle mensen die slachtoffer zijn van zinloos geweld, in welde vorm dan ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:43

Bij vrijheid vieren hoort m.i. bewust-zijn en bewust gedenken.
Ik loop ieder jaar mee met de stille omgang, voor de slachtoffers van oorlog toen en nu.
Slachtoffers zijn niet alleen de doden, maar ook de levenden die (nog steeds) lijden onder de gevolgen van oorlog. (vluchtelingen, getraumatiseerde mensen, etc.)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:46

De herdenking op 4 mei is niet meer voor alleen de 2e wereldoorlog maar het gedenken van alle slachtoffers in elke oorlog. Het is de laatste jaren al veel breder getrokken zeker omdat er nu veel oorlogen overal zijn.
Juist omdat er overal in de wereld veel oorlog is ben ik er meer mee bezig en vraag me af waarom?
Waarom al deze ellende vanwege idealisme van bepaalde groeperingen.

Helaas zal dit niet minder worden vermoed ik maar eerder meer.

Zelf ga ik altijd in ons dorp naar de herdenking achter de kerk bij het herdenkingsmonument en het is altijd druk.
Mijn ouders hebben alle 2 de 2e wereldoorlog meegemaakt iedere op hun eigen manier en als ze er over vertelde bedacht en bedenk ik nog steeds hoe goed wij het nu hebben maar dat we er wel voor moeten waken dat dit zo blijft. Mijn ouders leven niet meer maar de verhalen blijven voor mij wel bestaan en neem ik mee in mijn leven.

Net als in de post boven mij slachtoffers zijn niet alleen de doden maar zeker de overlevende op welke manier dan ook.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:49

Oh gut, ben het helemaal vergeten.. :o Komt door alle stress, elk jaar heb ik volledig meegedaan maar dit jaar eventjes niet, kan er momenteel niet bij. 2 minuutjes stil ben ik dan weer wel :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:51

Ik ben altijd even twee minuten stil en kijken we TV rond 20:00u. Op dat moment ben ik er dan wel veel mee bezig, maar overdag is het voor mij gewoon een normale dag om eerlijk te zijn.