Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tytonidae

Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:50

Omdat ik me een beetje verveel op de zondagavond( :+ ) ben ik best benieuwd wat bokt hierover denkt!

Ik quote even dit artikel op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/4038183/jon ... gsdag.html)

'Een groep moslims in Nederland grijpt Koningsdag aan om in dertien Nederlandse steden 15.000 korans gratis aan de man te brengen.
Met de actie willen de gelovigen vooral een tegenwicht bieden aan de negatieve beeldvorming over de islam door onder meer acties van Islamitische Staat (IS) en aanslagen van extremisten.

''Ons grote doel is dat er over tien tot vijftien jaar in alle hotelkamers naast een bijbel ook een koran ligt'', zegt Ali Houri van de Alkhattab Foundation, die dit idee mogelijk wil maken. ''Vorig jaar nam ik dit initiatief op persoonlijke titel in Roermond.'

Nu ben ik wel eens benieuwd naar jullie meningen over deze actie. Ik ben er zelf namelijk vrij verdeeld over. Ik ben een behoorlijke atheïst en geloof dus in geen enkele god. Ik vind het prima dat ze proberen het imago van de islam proberen te verbeteren. Echter zet ik er ook mijn vraagtekens bij, vooral bij de volgende zin: ''Ons grote doel is dat er over tien tot vijftien jaar in alle hotelkamers naast een bijbel ook een koran ligt''. Dan denk ik als atheïst zijnde van: Ik zie liever helemaal geen koran en bijbel in mijn hotelkamers liggen. (Het lijkt me, dat als je gelovig bent, een boek dat zo belangrijk voor je is toch zelf meeneemt op reis? Correct me if I'm wrong!). Ook vind ik de keus voor Koningsdag nogal raar, deze dag heeft namelijk helemaal niks met geloof oid te maken. Ik zou het minder gek vinden als ze zoiets zouden doen op een feestdag van hun eigen geloof :) Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over deze actie! Ik wil helemaal geen haat oid verspreiden, ik ben alleen benieuwd wat bokt van zo'n actie vind. :)

soeraya

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:52

Ik zeg: nee bedankt, wij delen toch ook geen bijbels uit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:54

Ach, laat ze lekker. Je hoeft ze niet aan te nemen en kunt ze afslaan :)
Wat ik dan niet snap: ik dacht dat mensen die niet in de Islam geloven de Koran niet mogen aanraken?
Een vriend van mij is Moslim en heeft weleens iets uit de Koran geciteerd, maar ongelovigen mochten het heilige boek toen niet aanraken.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:55

soeraya schreef:

dit hebben ze bij ons voor school dus wel een keer gedaan (paar jaar geleden. pocket sized bijbels. was geen handig idee voor een middelbare school kan ik je vertellen :')

voor de rest vind ik het prima als ze ze willen uitdelen zolang ze ook maar voorbereid zijn op heel veel negatieve aandacht en gesloopte korans. en ze ze me niet opdringen. als ik nee zeg is het nee en hoef ik er geen in mijn handen gedouwd te krijgen

Suzanne F.

Slecht idee en slechte timing.

Jolien87

soeraya Jazeker wel. :j Dat gebeurt wel degelijk, alleen dan niet in luxe uitvoering.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 26-04-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

soeraya schreef:

Ben erg benieuwd wie je hier met ''wij'' bedoeld, haha

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:56

Enerzijds snap ik het wel. Ik heb de koran gelezen uit interesse en die malloten van de IS doen maar bar weinig wat met de koran te maken heeft. Dus duidelijkheid verschaffen aan de leek kan geen kwaad.

Maar in dit artikel komt op mij toch een beetje over alsof je moet bekeren. Ook daar waar ze zeggen dat je helemaal niet naar Syrië hoeft. Een rare zin...

Iemand iets geven is prima. Wellicht dat het voor sommige mensen ook vragen beantwoord. Maar ik vind toch een eng toontje aan de citaten in het artikel zitten....

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:57

@Soeraya er worden zeker wel bijbels uitgedeeld. Misschien niet op Koningsdag maar er staan heel vaak mensen op Utrecht Centraal met boekjes of bijbels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:57

Waarom niet?
This Nederland, en wij zijn gek op gratis!! :D

Of.... toch niet?

Ik lig er niet wakker om.
Ik hoef er geen, maar mensen die er wel nieuwsgierig naar zijn... zeg ik: Waarom niet?

Vorig jaar zijn we naar zo'n (aaaaah naam kwijt) gebouw geweest, waar moslims bidden.
Ook het verhaal vond ik erg interessant.
Hou er wel van, om om t hoekje te kijken van de 'buren'

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:58

Maralyn: moskee?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:58

44Myrthe44 schreef:
soeraya schreef:

Ben erg benieuwd wie je hier met ''wij'' bedoeld, haha

'De Nederlander' die hier een stamboom heeft die honderden jaren terug gaat. Nederland is namelijk vanuit de geschiedenis al Christelijk. Overigens ken ik geen enkel hotel waar een Bijbel voor je klaar ligt hoor :')

Bij het verlaten van de basisschool hebben wij ook een Bijbel gekregen, maar dat was dan ook een Christelijke school. Ik vond het een mooi gebaar, een fundament voor de rest van je leven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:59

Cayenne schreef:
Maralyn: moskee?

:') Dat ding ja :D

Je moest je schoenen uit... en de mannen en vrouwen moesten apart, zodat de vrouwen de mannen niet konden afleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:00

Ik vindh et juist wel goed. Men heeft veel misplaatste meningen over de Koran en de Islam, ik vind het mooi dat Moslims over de brug komen om dit vooroordeel weg te nemen. Ik las op FB echt hele respectloze reacties, dat vind ik echt te bizar voor woorden. Laat iedereen in zijn waarde, en heb respect voor elkaar.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:02

@ Science90:

Wow. Volgens mij impliceer je hiermee dat die moslims niet echt Nederlanders zijn??? Twee dingen.
1. Volgens mij was Nederland van oorsprong protestants, niet Christelijk.
2. Het merendeel van de Nederlanders nu gelooft niet meer. Dus dan is echt maar een heel klein deel van de mensen in nederland een ''Nederlander'' als in jouw definitie.

Ik vind het erg dat er meteen wordt vervallen in wij-zij denken. Christenen vs. moslims.
We zijn toch allemaal Nederlanders? Kom op!
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 26-04-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:03

soeraya schreef:

Ten eerste, wie is wij? En ten tweede, ja echt wel. Vorig jaar op de school waar ik werkte. Dag erna heel Heerhugowaard bezaaid met bijbels :')

Ik vind het een goed initiatief, kennis is macht. Als we allemaal in ieder geval wat basiskennis over de Koran hebben (zoals de gemiddelde atheist ook basiskennis over de Bijbels heeft) kunnen we discussies en vraagstukken een stuk meer onderlegd aangaan.

Ik heb ooit een gratis Koran besteld op http://gratiskoran.nu/ maar die is nooit gekomen. ;(

edit: Vóór de school, niet vanuit de school zelf.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 26-04-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:03

Nee dank u. Ik hoef geen Koran. Ik ben zelf christen en zou ook nooit lukraak bijbels uit gaan delen, als mensen er een willen regelen ze die zelf wel. Geloof door iemands strot duwen of reclame ervoor maken werkt niet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:04

soeraya schreef:

Jawel.
Dat doen 'ze' wel (no offense).

'Ze' komen zelfs kinderzieltjes winnen bij ons op school. Staan ze daar voor de poort, trieste zaak.

44Myrthe44 schreef:
@ Science90:

Wow. Volgens mij impliceer je hiermee dat die moslims niet echt Nederlanders zijn??? Twee dingen.
1. Volgens mij was Nederland van oorsprong protestants, niet Christelijk.
2. Het merendeel van de Nederlanders nu gelooft niet meer. Dus dan is echt maar een heel klein deel van de mensen in nederland een ''Nederlander'' als in jouw definitie.

Ik vind het erg dat er meteen wordt vervallen in wij-zij denken. Christenen vs. moslims.
We zijn toch allemaal Nederlanders? Kom op!

Protestantse mensen zijn wel Christelijk. Het is een vorm van het Christendom. Volgens mij verwar je het Protestantisme en het Katholicisme.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 26-04-15 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:04

lieveli schreef:
Ik heb ooit een gratis Koran besteld op http://gratiskoran.nu/ maar die is nooit gekomen. ;(

Das wel jammer.... Had je wel verzendkosten?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:06

Er worden regelmatig bijbels uitgedeeld op straat soeraya, dus dat gaat niet helemaal op.

Ik vind het een interessante actie. Zo veel mensen die denken dat ze helemaal weten hoe het zit met het Islam, maar hoeveel hebben er de Koran gelezen? Als ze t' hier ook doen pak ik m' wel aan. Het jammere is dat juist degene die denken het allemaal zo goed te weten die kans laten liggen. In iedere hotel kamer een Koran hoeft van mij weer niet, maar goed, ik vind bijbels in hotelkamers ook niet nodig.

Ik weet niet of dit echt dé manier is, maar vind het echt top dat Islamieten zich inzetten om de reputatie van de Islam te veranderen, zelfs al hebben de Islamieten die deze actie voeren in de verste verte niks te maken met de debielen van de IS, en zouden ze geen verantwoording hoeven af te leggen voor diens daden imo.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:07

@lieveli, ik zou zeggen, nu is je kans om er alsnog eentje te bemachtigen haha :D
@44Myrthe, protestants is een variant van het christelijke geloof. Nederland is voor een groot deel van haar geschiedenis overweldigend christelijk geweest, zowel katholiek als protestants. Echter hebben we niet echt een oorspronkelijk geloof, maar eerder een collectie van verschillende 'heidense' geloven. :)
@Palmera, ik vond de laatste zin inderdaad ook vrij raar, maar ik neem het met een korrel zout want ook de media wil wel eens wat manipuleren :D

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:12

Ik vind het ook een goed initiatief van deze mensen, zeker nu er ook zoveel discussie is rond de Islam en de IS. Zelf zou ik er niet een aannemen, maar vind het zeker een goed idee :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:12

Vrijheid van religie, en vrijheid van meningsuiting, dus van mij mag hij z'n gang gaan. Er worden overigens zeker wel gratis bijbels uitgedeeld, en ik ben ook met enige regelmaat aangesproken door mensen die het christelijke geloof willen delen (in diverse vormen.) Op Utrecht Centraal staat ook een rekje met 'wat zegt de Bijbel nu echt' en volgens mij kun je dan een bijbel aanvragen. (Maar ik heb niet echt gekeken want ik wil het niet.)

Dat gedoe met bijbels en korans op hotelkamers hoeft wat mij betreft ook niet zo nodig, maar ik snap de gedachtengang wel. Als die bijbel er toch ligt, kan de koran er zeker naast. (Maar als mensen zo'n zelfde actie opzetten voor Kants visie op ethiek, of Richard Dawkins over religie, dan prima. Of nog beter: elke hotelkamer een ereader met een ruim assortiment boeken! Project Gutenberg dekt in elk geval al een basis van de klassiekers.)

Dat ze dat maar 'op hun eigen feestdag' moeten doen vind ik niet helemaal terecht, ten eerste is dit een Nederlandse feestdag en dus net zo eigen, ten tweede zijn er geen nationale feestdagen op islamitische grondslag, en ten derde is het idee juist dat je mensen bereikt die er nog niet zo bekend mee zijn. Daarom staat het boekenrekje van de bijbels bv ook bij de roltrapopgang van Utrecht CS, en niet alleen maar in een kerk waar mensen komen die al met het christendom te maken hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:14

Ik zou er eerlijk gezegd wel eentje aannemen om te lezen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies in staat. In tegenstelling tot de Bijbel is het volgens mij niet eens zo'n dik boek dus laat maar komen. Veel mensen roepen maar een hoop, maar vraag me af hoeveel er feitelijk de Koran al eens gelezen hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:15

Iris82 schreef:
Ik zou er eerlijk gezegd wel eentje aannemen om te lezen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies in staat. In tegenstelling tot de Bijbel is het volgens mij niet eens zo'n dik boek dus laat maar komen. Veel mensen roepen maar een hoop, maar vraag me af hoeveel er feitelijk de Koran al eens gelezen hebben.

Hier nog iemand die best nieuwsgierig zou zijn :j