"Verplichte anticonceptie moet mogelijk worden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

"Verplichte anticonceptie moet mogelijk worden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:47

Citaat:
Leefbaar Rotterdam wil gedwongen anticonceptie voor vrouwen die door hun verslaving, psychische aandoening of verstandelijke handicap beter geen kinderen kunnen krijgen. De partij wil dat Rotterdam bij het Rijk aandringt op een nieuwe wet.

Ik wil kinderleed, zoals mishandeling en verwaarlozing, voorkomen
Ira van Winden
Met haar pleidooi komt Leefbaar-raadslid Ira van Winden 'op voor het ongeboren kind'. ,,Er wordt veel gesproken over het zelfbeschikkingsrecht van ouders en de lichamelijke integriteit van vrouwen, maar het welzijn van kinderen weegt voor mij zwaarder. Ik wil kinderleed, zoals mishandeling en verwaarlozing, voorkomen.''

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... ders.dhtml

Hartstikke goed vind ik dit. Kinderen krijgen wordt teveel als een recht gezien, zelfs als elke intellectueel uitgedaagde kan snappen dat het bij sommige mensen gewoon geen goed idee is. En is misschien een goeie stok achter de deur voor bijv. verslaafden. "Wil je moeder worden? Blijf dan eerst maar eens een jaar clean." Uiteindelijk wordt iedereen er beter van, zeker het kind. En die moet je beschermen, die vraagt er immers niet om om geboren te worden.

Ben benieuwd wat Bokt ervan vindt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:50

Als je verplichte anticonceptie intikt als zoekopdracht krijg je diverse topics over dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-15 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:50

Helemaal mee eens!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:56

Mensen met bijvoorbeeld het syndroom van down: zeker voorstander

Mensen met verslaving/ psychische aandoening vind ik twijfelachtig. Wanneer is zo iemand dan weer "genezen" of genezen deze mensen helemaal niet meer?

Waarom ik dat af vraag: Wegens drama ouders op mijn 14e uit huis geplaatst. Standaard gesprek gehad met psychiater. Daarna heeft psychiater ouders gesproken. Ironisch genoeg werkt borderline moeder in de psychiatrie en vader hoge functie bij jeugdzorg. Dus "het kon natuurlijk niet aan hun liggen".
Daarom ben ik gediagnostiseerd met: een nog nader te bepalen psychische aandoening welke vergelijkbaar is met borderline of schizofrenie. Na 4 weken van testen is dat niet veranderd en wegens mijn voorbeeldige gedrag overal behalve tegen mijn ouders ben ik bij mijn vriendin gaan wonen.

Ik word niet aangenomen in het leger (8 jaar terug geprobeerd) wegens dit geintje van m'n ouders. Maar mag ik dan ook geen kinderen omdat mijn ouders dit geflikt hebben en ik nog nooit ergens last van heb gehad behalve van mijn ouders? Ik heb een vage stempel...

Collie2008

Re: "Verplichte anticonceptie moet mogelijk worden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:01

Ergens zou ik hier achter staan, maar in de praktijk lijkt het me heel lastig uitvoerbaar.

Bedoel een heroinejunk oké, maar er zijn ook genoeg hoogopgeleide vrouwen die dagelijks een fles wijn leeg kegelen. da's ook verslaving en da's net zo schadelijk (zo niet schadelijker) voor het ongeboren kind.

Hoe ga je zoiets uitvoeren? Vanaf welk IQ ben je niet geschikt als ouder? ik kom mensen tegen met een IQ van 65 die het prima doen en mensen met een IQ van 120 die afgrijselijke ouders zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:03

Morganlefay schreef:
Als je verplichte anticonceptie intikt als zoekopdracht krijg je diverse topics over dit onderwerp.

Maar nu wil Rotterdam er daadwerkelijk een proef mee invoeren. Meestal eindigen dat soort topics in Godwin en dan loopt het dood, dus vandaar. :)

Paulina: ik geloof dat als het erdoor komt, het alleen geldt voor mensen bij wie is gebleken dat zij niet goed voor hun kinderen kunnen zorgen. Denk aan mishandeling. Op jou zal het niet van toepassing zijn, ik denk echter dat als je een "diagnose" hebt je wel contact hebt met hulpverleners met wie je je (eventueel aanwezige) kinderwens zou bespreken, niet? En dat je dan ook hulp krijgt als dit nodig is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:05

En welk type anticonceptie wil je gaan doen? Moeten ze 's avonds de pil innemen, zet je ze aan de prikpil (met de kans dat ze nooit meer zwanger kunnen worden, ook niet als ze wel geschikt zijn) of een spiraaltje. En wat als het spiraaltje voor klachten zorgt en deze verwijderd moet worden? Hoe ga je dat dan doen?

'leuk' idee, maar niet praktisch uit te voeren..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:06

Via PowNed:

Citaat:
En maar volhouden dat we in een vrij land leven. Hitler had ook zulke ideeën.

Citaat:
U noemt de vrijheid om kinderen te mishandelen, slecht te verzorgen en geen goede toekomst te geven?

Kimberly: dat zal per geval bekeken worden, denk ik. Om het maar gelijk af te schuiven omdat er niet 1 perfecte anticonceptiemethode is en het moeilijk uitvoerbaar is, is onzin.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:07

Hmm, gevaarlijk idee, denk aan dezelfde problemen als Collie2008.

Het lijkt me een beter idee om meer aandacht te besteden aan jeugdzorg en behandeling voor de vrouwen in kwestie dan een menselijk recht af te pakken en dmv vooroordelen te bepalen dat iemand geen goede ouder zal zijn. Daarbij, hoe willen ze dat gaan doen met de vaders die ongeschikt zijn dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:07

De enige conclusie die ik kan trekken: eigenlijk willen veel mensen helemaal niet in een vrij land wonen, maar toch erg gaag in een totalitaire staat die exact bepaalt wat goed is voor de mensen.

Het voorbeeld van Paulina vind ik verder heel treffend - het zal je maar gebeuren dat je wegens zoiets geen kinderen mag. Er is nu al veel gedoe omdat jeugdzorg onzorgvuldige dossiers opstelt, en de rechter die vervolgens klakkeloos aanvaardt, waarbij waarheidsvinding niet voorop staat en er dus kinderen uit huis geplaatst worden op basis van onjuiste dossiers, die helemaal niet uit huis hadden moeten worden geplaatst.

Kun je je voorstellen wat het is als men jou vertelt dat een ander gaat beslissen over zoiets enorm belangrijks als kinderen krijgen?

En dat terwijl er al genoeg mogelijkheden zijn om bij werkelijk wilsonbekwame mensen te kiezen voor anticonceptie. De mensen waar het om gaat zijn gedeeltelijk wilsbekwaam. Het is ook de groep die we in toenemende mate zorg ontzeggen, of een beschermde werkomgeving, omdat ze het zelf moeten zien te redden. Maar die zelfredzaamheid is blijkbaar heel voorwaardelijk - als het 'ons' op korte termijn geld bespaart dan staat die zelfredzaamheid voorop, maar bij zoiets benadrukken we ineens weer graag dat ze dan vooral geen keuzes mogen maken die ons niet zinnen. Nogal een dubbele standaard.

En tenslotte...misschien moeten we niet alles willen uitbannen. Wellicht kunnen we kijken of we deze problemen op kunnen lossen zonder zover in te grijpen in iemands recht op onschendbaarheid van het lichaam... bv door de samenleving zo te maken dat je ook met beperkte ouders veilig en gelukkig op kunt groeien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:08

Ik denk dat het nog wel breder getrokken mag worden naar erfelijke aandoeningen etc.
Laat een ieder die een kind wil maar een DNA test doen op ernstige/zeer beperkende erfelijke aandoeningen voor je 'toestemming' geeft, denk dat je dan al een hoop kunt voorkomen aan afwijkingen en ziektes etc.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:09

Ik zie wel situaties waarin ik erachter zou kunnen staan ja, hoe complex en moeilijk het ook te omschrijven zal zijn wanneer wel en wanneer niet, iig moet er een toetsingsmoment komen waarin geëvalueerd wordt of genomen beslissing teruggedraaid moet worden.
Maar bv een vluchtelingen gezin dat met 4 kinderen en in verwachting van nr 5 binnenkomt in Nederland en nu naar nr 11 op weg is en de hele zooi ontspoort, geIn heeft al een stikker probleemgezin, oudste kids worden continu betrapt op diefstal en verkeerd gedrag, jeugdzorg , toezicht whatever er bovenop zit , daar mag van mij een maatregel voor komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:11

lor1_1984 schreef:
Ik denk dat het nog wel breder getrokken mag worden naar erfelijke aandoeningen etc.
Laat een ieder die een kind wil maar een DNA test doen op ernstige/zeer beperkende erfelijke aandoeningen voor je 'toestemming' geeft, denk dat je dan al een hoop kunt voorkomen aan afwijkingen en ziektes etc.

Mensen met een ernstige beperking zijn het niet waard te leven?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:17

dat is wat jij ervan maakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:18

Maar Shadow0, heb je het artikel gelezen?
Citaat:
Dus niet voor ieder verslaafde vrouw, of psychisch patiënte of verstandelijk gehandicapte, zo benadrukt zij. ,,Maar als professionals vinden dat een vrouw echt beter geen kind kan krijgen, dan moeten zij dat kunnen voorleggen aan de rechter.''

Paulina zou die beperking, vermoed ik, niet krijgen. Echter, als iemand al vaak opgenomen is met suïcidale neigingen, om maar een zijstraat te noemen, is het dan verstandig als diegene een kindje neemt?

Verder denk ik niet dat je lor1 goed begrijpt... Je hoort toch geregeld van mensen die allebei drager zijn van een gen waar kinderen ernstig ziek ter wereld komen en niet oud worden. Die mensen zeggen vaak ook dat als ze dat hadden geweten, ze er niet aan begonnen waren. Maar goed, ik denk niet dat dat hier ontopic is. :)

Edit: het internationaal verdrag inzake de rechten van het kind
Citaat:
Artikel 19 Bescherming tegen kindermishandeling
Het kind heeft recht op bescherming tegen alle vormen van lichamelijke en geestelijke
mishandeling en verwaarlozing zowel in het gezin als daarbuiten. De overheid neemt
maatregelen ter preventie en signalering hiervan en zorgt voor opvang en behandeling.

Valt dit hier ook niet onder?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:24

Hmm, ik had het artikel ook niet gelezen, en na het lezen denk ik er wel iets anders over. Toch vind ik het een gevaarlijk idee en hoop ik dat, als het erdoor komt, het een maatregel wordt die niet makkelijk 'ingezet' kan worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:25

Eens. Als je zelf al faalt in het leven/ verslaafd bent of niet voor jezelf kunt zorgen kun je dat ook niet voor een kind. Simpel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:28

Kijk naar Jeugdzorg, hoeveel mensen er niet zitten, kinderen weg worden genomen en floeps, daar is het volgende kind... Tjah ;)

Waar trek je de grens is alleen lastig... Zelf ben ik wel van mening dat als je kids krijgt, je er ook voor moet kunnen zorgen (en het ook willen :') dat is ook wel praktisch... maar vooral het KUNNEN).

Kun jij niet voor jezelf zorgen --> geen kids? Lijkt me logisch...

Kan gevaarlijk uitlopen.. Ok... Maar in sommige situaties... Doe het alsjeblieft denk ik dan... (Niet te makkelijk met inzetten... maar echt...)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:32

Magrathea, nee, dat valt er niet onder, want 'het kind' refereert aan een geboren, levend kind. Als ongeboren kinderen hier ook onder zouden vallen zouden we abortus ook per direct moeten afschaffen.

Ik vind een zin als ,,Maar als professionals vinden dat een vrouw echt beter geen kind kan krijgen, dan moeten zij dat kunnen voorleggen aan de rechter.'' heel erg eng. Welke professionals, en waar mogen zij die autoriteit vandaan halen? Waarom alleen vrouwen? Kunnen we wettelijk het recht van het ongeboren/onverwekte kind boven de bodily authnomy van vrouwen plaatsen zonder daarmee zonder daarmee een hele gevaarlijke grens te overschrijden? Is het dat waard?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:32

Als de professionals kunnen aantonen dat iemand niet wilsbekwaam is op dit gebied, dan is er al iemand die medische beslissingen nemen voor die persoon. DUS ook anticonceptie. Bovendien kan er vaak vanuit goed overleg met de client zelf best instemming gekregen worden.

De problemen zitten kortom niet in de overduidelijke situaties waarin iemand echt overduidelijk niet kan beslissen over zoiets. Het gaat dus juist om de gevallen die moeilijk zijn. En juist dan is de kans dus heel groot dat je daar makkelijk te ver in gaat. Dan is het opgeven van een zo ongelofelijk fundamenteel recht als dit juist niet aanvaardbaar wat mij betreft.

Citaat:
Die mensen zeggen vaak ook dat als ze dat hadden geweten, ze er niet aan begonnen waren.

Genoeg kinderen echter die zeggen dat ze dankbaar zijn dat ze wel mogen leven. Offtopic maar ook weer niet: we projecteren onze normen over het leven (dat leven moet blijkbaar veilig, goed, gemakkelijk, productief en met een minimale levensduur komen) op anderen. Ik vind dat niet passen in een vrije maatschappij. Dat klinkt toch echt meer als het oudrussische of noord-koreaanse model.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:36

Jah, ik heb een tijdje in een volksbuurt gewoond waar een stel woonde (ook nog eens broer en zus trouwens) die aan de lopende band kinderen kregen. De één na de ander werd uit huis geplaatst, de minst ernstig zwakbegaafde hadden ze wel thuis maar die was al aardig gehandicapt (kon oa niet praten).

Of ze het nou niet begrepen of het zo leuk vonden om een baby te krijgen; ik weet het niet.. maar over dit soort gevallen hebben ze het hier denk ik. Echt niet over grensgevallen.

Ik heb er geen mening over, het lijkt mij vrij moeilijk uitvoerbaar, ik weet wel dat het voor de betrokken hulpverleners ook heel erg was dat ze niets konden doen in die situatie.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:39

Maar stel je bent verplicht een spiraaltje te nemen en je wil dit niet, dat wordt dat toch bijna een vorm van misbruik? Idem als prikpil dan zit er dus ongewenst iemand aan je lichaam.
Snap het idee wel maar vind het niet kunnen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:42

is laatst al een topic over geweest, ik ga er maar niet weer mijn vingers aan branden..
bij mij gaan mijn haren teveel overeind staan als anderen gaan beslissen wat iemand met of zonder beperking, wel of niet mag doen. want waar leg je dan de grens.. en bij welke grens gaan mensen toch een beetje 'das überrass' gevoel krijgen. en bij welke grens moet jezelf bang gaan worden dat mensen dingen voor je gaan bepalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:44

sallandval schreef:
Of ze het nou niet begrepen of het zo leuk vonden om een baby te krijgen; ik weet het niet.. maar over dit soort gevallen hebben ze het hier denk ik. Echt niet over grensgevallen.

Het is wel degelijk een grensgeval - het gaat immers over mensen waarvan wij als maatschappij vinden dat ze wel gedeeltelijk voor zichzelf kunnen zorgen: ze wonen zelfstandig. Ben heel benieuwd hoeveel zorg er geschrapt wordt met alle hervormingen omdat men vindt dat ze het zelf wel moeten kunnen. Dat is dus een hele dubbele boodschap aan die mensen: enerzijds hameren op hoe ze dit of dat moeten doen, en anderzijds toch zeggen 'maar het telt niet, want je bent toch niet echt volwaardig.'

Als ik zo'n verhaal hoor dan denk ik aan alles wat er al misgegaan is, zoals het niet op tijd begeleiden van die mensen zodat ze gewoon een verstandige beslissing kunnen nemen. (Heeft iemand 'Down voor dummies' gezien? En hoe ontzettend verstandig die meiden konden zijn, ondanks al hun beperkingen? Die kozen heel bewust en heel goed voor geen kinderen.)

Meer macht is niet de oplossing hiervoor, dat trekt volgens mij alleen nog maar meer het vertrouwen onder de 'hulpverlening' uit. Want als je dan last hebt van paranoide denkbeelden ga je natuurlijk nog minder naar de huisarts dan eerst, als dat ook meteen kan betekenen dat je als straf geen kinderen meer mag krijgen. (Want zo komt dat over.)
Laten we proberen om juist een vertrouwensband op te bouwen met die mensen die dat nodig hebben.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:44

Ik ben bij sommige gevallen zeker voor. Als je kijkt naar verstandelijk beperkte mensen, die wel seksueel actief zijn en daarbij vaak ook een kinderwens hebben.. ik werk zelf in de hulpverlening en ik zie zo vaak kinderen voorbij komen van VG ouders, die op hun 8e al qua niveau hun ouders voorbij waren en dus eigen verantwoordelijkheid moesten nemen. Om maar niet te spreken over de mishandeling, vaak door onwetendheid van de ouders. Het kan voor kinderen echt ontzettend traumatisch zijn om opgevoed te worden door verstandelijk beperkte ouders.