Het laatste witte neushoorn mannetje..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Het laatste witte neushoorn mannetje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:40

Ik vond net dit artikel:

http://www.powerfulprimates.com/15258/a ... -on-earth/

Zelf grijpt mij dit ontzettend aan en kan ik met mijn hoofd er niet bij dat men maar blijft stropen.. niet alleen op olifanten en neushoorns maar op alles. Ik snap het niet..

Hier wordt je toch triest van en ontzettend boos op de mensheid? We zijn beesten.

Palmera

Re: Het laatste witte neushoorn mannetje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:06

Walgelijk. Ik schaam mij om mens te zijn. Hoever willen we het laten komen op onze planeet.
Alles voor onszelf? Alles dood? Alles kapot?

Wij zijn de grootste en gevaarlijkste plaag op deze planeet.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:12

Echt verschrikkelijk!! Ik schrok even dat ze echt voor goed uitgeroeid waren, gelukkig zijn er nog 2 vrouwtjes. Hopelijk bewaken ze die goed samen met het mannetje en komt er nageslacht van.

Ongelofelijk dat mensen er op jagen.. Voor zo'n stom bijgeloof ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:22

Misschien moeten ze dat mannetje bij die vrouwtjes brengen, anders is het gewoon een kwestie van tijd natuurlijk.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:24

Die hoorns hebben dezelfde bijwerkingen als jij op je vingers of haar gaat kauwen: niets.

Zonde.

En het is sowieso gedoemd want met 3 kan je geen soort redden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:26

Zelfs al krijgen ze nageslacht, dan nog heb je last van inteelt. Dit wordt nooit meer een gezonde populatie...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:28

Ik word hier ook altijd super sad van -O- Laat ze al dat domme volk wijs maken dat je niks bereikt met een stuk ivoor. Voorlichting... dat is wat er moet gebeuren denk ik.

Laatst las ik ook al dat die groep van Kony stropen, om zo geld te kunnen innen voor hun terrorisme. Vanuit de helikopter schieten ze de (volgens mij) olifanten neer en op de grond loopt een paar man om de hoorns te verwijderen. Wat moet je nou tegen zoiets doen... -O-

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:29

Ik zou zeggen vooral in dit geval; hard tegen hard. Opsporen en uitroeien. _-:(

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:31

Soms he...zou ik iedereen daar eens héél goed door elkaar willen schudden en ze vertellen wat ze nu écht aan het doen zijn. Waar maken ze die beesten voor af? Een stuk nagel. Waardeloos.

Van zulke posts word je toch naar? Ik voel me gewoon slecht dat ik een mens ben. Slechtste wat de aarde ooit is overkomen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:32

Het is een triest en ongelofelijk moeilijk te bestrijden probleem. Van veel neushoorns worden door parkbeheerders preventief de hoorns verwijderd om ze maar te beschermen tegen stropers, je ziet 't ook op de foto's. Dat kan echter niet te dicht op de neus zonder de dieren te beschadigen. Maar zelfs voor dat piepkleine beetje resterende hoorn worden ze nog gestroopt. :(
Waanzinnig werk ook wat deze rangers doen, die werken echt met gevaar voor eigen leven voor die dieren. Ik zal de briefing nooit vergeten toen er poachers in het reservaat waren gesignaleerd waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan. Helikopters over het kamp, overal hollende rangers met geweren op weg om die gasten maar in te kunnen rekenen. Vrijwilligers werd verstaan te geven: mochten de stropers het kamp naderen, dan nemen jullie de kinderen mee die kant op, de bush in. Kids go first. Run. Don't stop. If someone gets shot, don't turn. Run. Stropers die voor dit soort wildlife gaan zijn serieus gewapende typen die er niet voor terugdeinzen om ook mensen neer te schieten als het zo uitkomt. (Voor de goede orde: de stropers gebruiken de ivoor doorgaans niet zelf maar worden viavia dikbetaald door mensen die de hoorn exporteren naar bijvoorbeeld Azië. Het is veelal supergeorganiseerde misdaad.) Ik ben werkelijk echt gauw bang, maar van die ervaring heb ik toen wel even een paar nachten verdomd slecht geslapen….
Blijven investeren in lokale projecten voor educatie van lokale jongeren, die kunnen het verschil gaan maken!! :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-04-15 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:35

fiets. Wat ben ik nu boos zeg.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:41

Walgelijk gewoon :n

En dan he als de witte neushoorns echt op zijn, over de rug van welk dier gaan ze dan hun geld verdienen -O- diep triest is het

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:47

Eliine schreef:
Walgelijk gewoon :n

En dan he als de witte neushoorns echt op zijn, over de rug van welk dier gaan ze dan hun geld verdienen -O- diep triest is het

Andere soorten neushoorns en olifanten :( dat gebeurt natuurlijk ook al inmiddels...

Ik denk ook echt dat educatie en voorlichting de enige oplossing is. Als er geen markt meer voor is, hoeft er ook niet meer gestroopt te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:55

Onderontwikkeld gebied! Mensen die geloven in de geneeskrachtige werking van neushoorn thee en tijgertestikelzalf of negeralbino spekjes... Er is markt voor en de georganiseerde misdaad levert.
Als al die mensen er nu eens van overtuigd raakten dat er echt geen speciale krachten in deze materialen zitten waten we een heel eind verder.
Maar zolang er zelfs in Nederland nog mensen lopen die geeneens weten / beseffen of het bontje aan hun capuchon echt of nep is hebben we nog wel een weg te gaan, en die weg is te lang voor de redding van de neushoorn in t wild ( ze zullen er in parken nog wel zijn vermoed ik?)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:00

zijn hier meer bronnen van?

want wnf geeft nog steeds aan:
witte neushoorn: 20.170,
het dieptepunt was aan het begin van de 20e eeuw met nog slechts 200 levende exemplaren (van wel ingelichte bronnen.

vrij banketstaaf als er maar 1 mannetje is?

dat het er weinig zijn, ja absoluut..

echter, ik betwijfel ten zeerste of er nog slechts 1 mannetje in leven is die dan ook nog als een soort handtam schoothondje rondloopt (neushoorns zijn levensgevaarlijk.. deze wordt tussen de voorpoten gekriebeld en ze lopen met de hand op zijn schouder met hem mee?)

---------

het kan wel gaan om een kleine ondersoort, de noordelijke witte neushoorn, waar er nog slechts enkele van in leven zijn (geen van allen overigens als wilde)..

De noordelijke witte neushoorn (Ceratotherium simum cottoni) is een van de twee ondersoorten van de witte neushoorn. Deze ondersoort wordt anno 2011 door de IUCN beschouwd als kritisch bedreigd en mogelijk uitgestorven in het wild. In 2005 werden nog vier dieren waargenomen in het Nationaal park Garamba in de Democratische Republiek Congo. Sinds 2006 werden in het wild geen waarnemingen meer gedaan.

De 'gewone witte neushoorn' is juist de minst bedreigde neushoorn momenteel op aarde (ook al zijn ze nog steeds bedreigd, de aantallen zijn nog steeds groeiende)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-04-15 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:07

(illegale) wildstroperij is al verboden, er staan gelukkig in veel landen ook al flinke straffen op maar helaas is de vraag naar ivoor (en andere dierlijke producten) nog altijd erg groot (misschien zelfs groeiende) China is het grootste import land voor ivoor. Tot een maand geleden was er helaas nog geen totaalverbod op alle ivoor: de handel is weliswaar illegaal, maar in China is de verkoop van ivoor legaal.
Nu sinds een maand heeft de chinese regering gezegd dat de import van ivoor is verboden, dit verbod geldt slechts voor een jaar en we moeten nog maar zien of er daadwerkelijk op gecontroleerd wordt.

interessant stukje:
http://www.oneworld.nl/wereld/de-oploss ... -stroperij

'Het verbod':
http://nos.nl/artikel/2021653-china-ver ... elijk.html

Deze -zo goed als uitgestorven- neushoorn is trouwens een ondersoort van de witte neushoorn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordelijk ... _neushoorn

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:08

“Hogere straffen voor stroperij werken inderdaad, mits omkoping voorkomen wordt. De stroper krijgt nu vaak weinig of geen straf omdat hij anderen geld toesteekt. Een ander probleem is dat stroperij georganiseerde misdaad is, waarbij de hoogste piefen vaak buiten schot blijven. Er zal dus een actief opsporingsbeleid moeten komen om ook deze daders te berechten.”

[ quote van http://www.oneworld.nl/wereld/de-oploss ... -stroperij ]

Zo simpel is het dus niet helaas :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:12

Idd Weilanden..

jammer genoeg doet het artikel anders voorkomen.
Deze soort was te laat beschermd om nog echt overlevingskansen te hebben + het stropen is daar blijkbaar moeilijk te bestrijden..

Met de 'gewone' witte neushoorn gaat het godzijdank redelijk goed de laatste jaren, mede door de hoge straffen op stropen en de beter opgeleide en uitgeruste rangers in die gebieden.

Ik schrok mij te pletter van dit artikel, want ik was in de veronderstelling dat het steeds ietsjes beter ging met wildlife bescherming en gelukkig blijkt dat ook zo na een snelle speurtocht.

DAt neemt niet weg dat het akelig is voor de laatste noordelijke witte (tamme) neushoorn man.. Dit zat er echter al enkele decenia aan te komen. alleen een kleine stijging van de wilde populatie van 15 naar 32 stuks gaf kort enige hoop.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:24

Ik las laatst iets over de markt verzadigen met ivoor dat afkomstig is van de reeds afgezaagde hoorns en overleden dieren. Maar daar was iets negatiefs aan, ik weet alleen niet meer wat dat precies wat. Weet iemand hier dat toevallig? Het klinkt namelijk best als een goed idee. De stropers gaan nu zo ver omdat ivoor zo zeldzaam en kostbaar is lijkt mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:24

Riraito schreef:
Zelfs al krijgen ze nageslacht, dan nog heb je last van inteelt. Dit wordt nooit meer een gezonde populatie...

Er staat in het artikel dat er nog twee bestaan, ook zeggen ze dat dit mannetje de enigste is. Dan zijn er dus 4 vrouwtjes in totaal, alle 4 een jong (RL bevruchten is mogelijk, mits de locatie het toe laat. KI gaat denk ik lastig worden :+ ).

Nu ga ik even hardop fantaseren, stel nu dat het geluk aan onze zijde is en er worden 3 vrouwtjes geboren (okay, realistisch gezien 50/50). Stel nu dat die worden gekruist met een ander soort neushoorn, een die nauw verwant is. Ik weet dat dit bij katachtigen mogelijk is, zo ook bij beren en giraffen. Ook bij honden is dit mogelijk, zo ook bij katten en paarden (en ik dacht zelfs bepaalde dolfijnsoorten).

Een paar jaar na de eerste geboortes worden er weer 4 jongen geboren en het mannetje uit de eerste lichting is inmiddels ook vader geworden, nog eens 3 dieren waar weer op terug gefokt kant worden, enzovoorts.

Uiteraard komt hier een andere vraag om de hoek kijken; moet je dit überhaupt willen? Ik geloof heilig in natuurlijke selectie en battle of the strongest. Anderzijds zou deze diersoort - en vele andere diersoorten - nog gezond in aantal zijn, indien de mens zijn plaats zou kennen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 02:05

Praktisch moet dat kunnen ailill. De neushoorn is weinig vatbaar voor inteelt.
De zuiderlijke witte neushoorn is voorheen bijna uitgestorven en van een tiental weer opgebouwd naar duizenden dieren.

Ik hoop dat de laats overgebleven man nog voor de in de dierentuin wonende vrouwtjes kan zorgen voor nakomelingen.
Zou toch triest zijn als onder onze mensenhanden een prachtige ondersoort van de witte neushoorn uitsterft.

En een "hybride" mix tussen zuiderlijke en noorderlijke dieren.. Dat heeft toch geen pluspunten lijkt mij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:19

Ailill schreef:
Riraito schreef:

Er staat in het artikel dat er nog twee bestaan, ook zeggen ze dat dit mannetje de enigste is. Dan zijn er dus 4 vrouwtjes in totaal, alle 4 een jong (RL bevruchten is mogelijk, mits de locatie het toe laat. KI gaat denk ik lastig worden :+ ).

Nu ga ik even hardop fantaseren, stel nu dat het geluk aan onze zijde is en er worden 3 vrouwtjes geboren (okay, realistisch gezien 50/50). Stel nu dat die worden gekruist met een ander soort neushoorn, een die nauw verwant is. Ik weet dat dit bij katachtigen mogelijk is, zo ook bij beren en giraffen. Ook bij honden is dit mogelijk, zo ook bij katten en paarden (en ik dacht zelfs bepaalde dolfijnsoorten).

Een paar jaar na de eerste geboortes worden er weer 4 jongen geboren en het mannetje uit de eerste lichting is inmiddels ook vader geworden, nog eens 3 dieren waar weer op terug gefokt kant worden, enzovoorts.

Uiteraard komt hier een andere vraag om de hoek kijken; moet je dit überhaupt willen? Ik geloof heilig in natuurlijke selectie en battle of the strongest. Anderzijds zou deze diersoort - en vele andere diersoorten - nog gezond in aantal zijn, indien de mens zijn plaats zou kennen.

ik ben bang dat het een gedoemd project wordt zelfs met het geluk aan onze zijde.. inderdaad heb je de hulp van andere neushoornsoorten al nodig en het resultaat is dan alsnog dat je feitelijk een nieuw ondersoort maakt.. en met welk doel doen we het dan, om een restje genen van de noordelijke neushoorn te bewaren binnen de genenpool van bijvoorbeeld de witte neushoorn.. De vraag is of dat dan wenselijk is, of zijn we dan aan het fokken om te fokken.. om maar gewoon iets te doen.

de noordelijke witte neushoorn is door zijn beperkte gebied en kleine aantal altijd een kwetsbare groep neushoorns geweest, het stropen met name aan het begin van de 20e eeuw heeft de dieren in een vrijwel onmogelijke situatie gebracht. we zitten met die erfenis en op die erfenis zijn stropers nogmaals los gegaan.

als mens horen we van deze dieren af te blijven, dus dat de mens er vanaf gehouden wordt vind ik correct.. echter daarnaast zoals je zelf ook zegt, het is wel aan de natuur verder om dit 'af te handelen'. sommige diersoorten zijn (na ons toedoen) niet meer te redden. De dodo was er een van, de noordelijke witte neushoorn volgt zijn voorbeeld.. het enige dat we kunnen doen is er lering uit trekken en nog feller zijn op stroperij op welk kwetsbaar dier dan ook.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:29

Palmera schreef:
Walgelijk. Ik schaam mij om mens te zijn. Hoever willen we het laten komen op onze planeet.
Alles voor onszelf? Alles dood? Alles kapot?

Wij zijn de grootste en gevaarlijkste plaag op deze planeet.

Volledig eens! Ik hoop dat moeder natuur een allesvernietigend virus voor mensen op aarde gooit voordat wij alles hebben uitgeroeid. De aarde is een stuk beter af zonder mens.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:57

eh? Okay... dus als jij dat virus krijgt vind je niet erg om te sterven? Vreemde gedachtengang. Ik hoop later toch echt oud en vredig in mijn slaap te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:02

wemkelover, iedereen denkt daar anders over.

Anyway, verschrikkelijk dat dit het laatste mannetje is en dat het niet heeft mogen baten, al de hulp om dit dier in stand te houden. :(