Geweld tegen conducteurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Geweld tegen conducteurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 23:09

Het is een veelbesproken onderwerp dezer dagen of zelfs weken als het niet nóg langer is.

Er wordt nu gesproken over het 'bewapenen' van conducteurs d.m.v. wapenstok en pepperspray. Wat vinden jullie nu van deze kwestie?

Overigens hoorde ik net over een actie dat NS conducteurs gaan voeren om aandacht voor dit probleem te vragen.

Anoniem

Re: Geweld tegen conducteurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:12

Ja bewapen en train ze , belachelijk al dat zinloos geweld ze

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:12

Volgens mij gaat het over het bewapenen met wapenstok en pepperspray van de bevelligers op het station, niet de conducteurs zelf.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 23:13

Oh werkelijk? Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Voor zover ik begrepen had, ging dit over conducteurs/controleurs.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:15

Poeh je zal naast iemand zitten die gepeppersprayed wordt.. Of in dezelfde coupe. Geen pretje hoor! Dan heb ik liever tasers..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:20

Ik vind het zinloze geweld echt belachelijk en volgens mij zijn er ook vaak best wat getuigen en ik moet er ook echt niet aan denken zoiets mee te maken of te zien. Als machinist is er de kans dat mensen voor je trein springen als conducteur is er de kans dat je mishandelt wordt. Ik hoop dat ze hiervoor een aardig salaris krijgen want het lijkt tegenwoordig een risico beroep.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:23

Ik snap niet waarom ze op de 'risicovolle' trajecten de conducteurs niet standaard met 2 laten zijn.
Er is gebleken dat dat helpt maar als er dan een tijdje geen incidenten meer zijn geweest moeten ze weer alleen op pad en gaat het weer mis.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:26

Pepperspray is geen wondermiddel en al helemaal niet op een station of in een treincoupe. Dan richt het meer schade aan dan dat het de conducteur of beveiliger helpt.. Wapenstok zie ik ook niet zo het nut van in.. Ik denk dat een weerbaarheidstraining meer effect zou hebben.

Laat de beveiligers bij agressie koppelsgewijs optreden en niet alleen ipv hen te bewapenen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:28

Ik denk dat er ook wel sprake is van onderbemanning hoor, en dat 2 conducteurs niet altijd lukt. Vind je het gek, met iedereen die altijd loopt te azijnpissen op de NS zou ik ook niet zo happig zijn op het beroep.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:29

Een wapenstok zal misschien al wel wat meer afschrikken, maar weerbaarheidstraining is ook niet verkeerd. Poeh, straks wordt conducteur zijn nog een écht stoer beroep! :Y)

Maarja, ik snap dat geweld ook niet. Kansloos en ondoordacht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:34

Het zijn inderdaad de mensen van veiligheid en service die pepperspray en een wapenstok zouden moeten krijgen. Buiten het feit dat pepperspray gebruiken in een trein, en vooral met een gesloten airco systeem, niet echt een goed plan is, heeft de conducteur er helemaal niks aan. De meeste agressie gevallen komen voor als conducteurs alleen lopen. Op dat moment heb je er totaal niks aan dat de collega's van veiligheid en service extra bewapend zijn, het leed is dan al geschied.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:38

Bewapenen heeft enkel zin als er fors training in het gebruik gestoken wordt. Zonder is de kans dat het wapen tegen de conducteur gebruikt wordt veel te groot. Voor de korte termijn zeker geen oplossing dus.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:42

De mensen van veiligheid en service hebben al geweldsbevoegdheid, zijn daarin getraind en moeten regelmatig op herhaling.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:39

Ik sprak gisteren een vriendin van mijn moeder. Zij is machinist bij de NS. Zij gaf aan dat het geweld er altijd al was. Ook in deze mate. (bijna dagelijks) maar dat het nu in het nieuws komt. Dat er nu stakingen zijn en er iets aan gedaan wordt. Ik vind het wel goed, als ze maar wel weten wanneer ze die 'wapens' kunnen gebruiken. Dus niet als ik een keer in een discussie raak, zonder dat ik geweldadige intenties heb, dan ik direct een laag peperspray krijg.. dat gaat natuurlijk nergens over.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:35

Ik kan die mening niet delen dat het geweld er altijd al was in deze mate. Ben zelf conducteur en merk toch echt dat er een verruwing is in de samenleving. En ik hoor nu ook vaker van ernstige incidenten dan 10 jaar geleden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:49

Mijn vader is inmiddels gepensioneerd, maar is zijn hele leven conducteur geweest. Het geweld was er altijd al, ook hij heeft er last van gehad. Hij heeft eens een karate trap tegen zijn oog gekregen, waardoor zijn ooglid er half af lag.
Wel zei mijn vader altijd dat het ook zeer sterk van de eigen houding van de conducteur af hing, hoe je de mensen benadert.
Ondanks het geweld was het zijn lust en zijn leven, hij vond het een geweldig beroep.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:37

Diablo schreef:
Wel zei mijn vader altijd dat het ook zeer sterk van de eigen houding van de conducteur af hing, hoe je de mensen benadert.

Dit vind ik dus altijd zo'n oncollegiale opmerking. Sorry, maar ik word hier echt boos over -:(- . Ik heb zelf meerdere keren agressie van dichtbij meegemaakt, ben zelfs een keer gelagen en de haren uit mijn hoofd getrokken. Maar ik kan niet zeggen dat er veel situaties bijzaten waarbij ik, of mijn collega, iets deden wat zo nodig agressie moest opwekken. Er zijn wel collega's die wat vaker ellende hebben dan gemiddeld, maar dat zijn er toch echt niet veel.
En nogmaals, het geweld is er inderdaad al een hele tijd. In 1991 is er zelfs een conducteur doodgestoken. Maar het aantal ernstige incidenten neemt wel degelijk toe. En ik doe dit werk toch al een tijdje.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:47

Toch denk ik dat het wel zo is. En daar bedoel ik niet mee dat het eigen schuld is, want dat is het nooit.
Maar ik denk dat je veel situaties wel kunt beïnvloeden met je eigen houding. Het incident waarbij mijn vader bijv een trap tegen zijn oog kreeg, was ook het enige serieuze wat hem gebeurd is en hij heeft dat werk toch een jaar of dertig gedaan.
Natuurlijk was er wel eens wat, maar hij kon het gelukkig meestal wel oplossen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:10

Dan verschillen we daarin in elk geval van mening. Ik vanuit mijn eigen ervaring.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:13

Inoterry schreef:
Het zijn inderdaad de mensen van veiligheid en service die pepperspray en een wapenstok zouden moeten krijgen. Buiten het feit dat pepperspray gebruiken in een trein, en vooral met een gesloten airco systeem, niet echt een goed plan is, heeft de conducteur er helemaal niks aan. De meeste agressie gevallen komen voor als conducteurs alleen lopen. Op dat moment heb je er totaal niks aan dat de collega's van veiligheid en service extra bewapend zijn, het leed is dan al geschied.

Je hebt ook pepperspray voor binnen. Dat is meer een dikkere vloeistof en 'walmt' bijna niet uit

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:18

Ik vind t belachelijk dat men hun werk niet kan of durft te doen door al dat geweld. Ze staan er tenslotte wel voor de mensen die met t openbaar vervoer gaan, en worden zo bedankt.

Bewapenen is denk ik niet verstandig, kan uit de hand lopen als zo gek een wapen afpakt, kleine ruimtes drukte met mensen in spits nee zou ik niet doen. Gewoon verbod opleggen, 1 keer geweld is eerste waarschuwing tweede keer is bepaalde tijd verbod op openbaar vervoer reizen en derde permanent. Jammer voor hun, maar pakken ze de fiets toch lekker, of kopen ze een auto?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:30

Mioux schreef:
Ik vind t belachelijk dat men hun werk niet kan of durft te doen door al dat geweld. Ze staan er tenslotte wel voor de mensen die met t openbaar vervoer gaan, en worden zo bedankt.

Bewapenen is denk ik niet verstandig, kan uit de hand lopen als zo gek een wapen afpakt, kleine ruimtes drukte met mensen in spits nee zou ik niet doen. Gewoon verbod opleggen, 1 keer geweld is eerste waarschuwing tweede keer is bepaalde tijd verbod op openbaar vervoer reizen en derde permanent. Jammer voor hun, maar pakken ze de fiets toch lekker, of kopen ze een auto?

En wie gaat ze er dan uitzetten als ze toch gewoon weer met de trein gaan? Juist ja, de conducteur. Die krijgt ze toch wel weer onder ogen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:22

Nou zetten ze maar tijdelijk extra beveiliging in de treinen? Wapens is niet echt een oplossing, krijg je nu wat er in amerika is ook dadelijk hier. Schiet gewonden en doden en dan? Allemaal rellen wat uit de hand loopt...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:03

Mioux schreef:
Nou zetten ze maar tijdelijk extra beveiliging in de treinen? Wapens is niet echt een oplossing, krijg je nu wat er in amerika is ook dadelijk hier. Schiet gewonden en doden en dan? Allemaal rellen wat uit de hand loopt...

Daar is het geld niet voor, als er al geen geld is voor een extra conducteur. En als je het tijdelijk doet is het daarna weer precies hetzelfde..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:05

Ja dan minder treinen, hoe flauw ook. Wapens is geen oplossing gaat uit de hand lopen... en als zo'n gek t wapen in handen krijgt dan ben je nog verder van huis. Of t nu een taser mocht zijn of spray of dergelijke, komt niet goed dan. Gewoon minder treinen zodat er wel 2 conducteurs kunnen zijn... jammer voor mensen die niks doen en geen overlast geven, maar je moet ook veilig aan t werk kunnen.