Bompaard afghanistan verijdeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Bompaard afghanistan verijdeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:44

De Afghaanse inlichtingendienst zegt een bomaanslag op vice-president Dostum te hebben voorkomen. Een zelfmoordterrorist wilde met een bom op zijn paard de bewindsman ombrengen tijdens een wedstrijd van de paardensport buzkashi. Hij had zichzelf vlak bij de eretribune willen opblazen.

Dostum is een liefhebber van de sport en zou in de noordelijke provincie Jawzjan een belangrijke wedstrijd bijwonen. Het is niet bekend of hij er nog naartoe gaat. De vice-president laat zich regelmatig fotograferen als toeschouwer van de spectaculaire vorm van paardensport. 

Het doel van de sport is om te paard een kadaver van een kalf of geit in een doel te slepen. Het gaat er vaak heftig aan toe. Tijdens zijn verkiezingscampagne vorig jaar bekeek Dostum de wedstrijd vanaf een leren bank op de achterbak van zijn pick-up. 

http://nos.nl/artikel/2026143-bompaarda ... jdeld.html

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:56

Wie is er nou gekker? Degene die een bompaard wilde gebruiken of degene die deze sport een sport noemt? 8)7

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:57

Suzanne F. schreef:
Wie is er nou gekker? Degene die een bompaard wilde gebruiken of degene die deze sport een sport noemt? 8)7

Ik vond de "sport" ook wel luguber :x

anneliesdj

Re: Bompaard afghanistan verijdeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:12

Ik heb even gegoogled maar wat een walgelijke sport, dat kan toch prima anders?
Als ik het zo zie lijkt het me ook niet erg paardvriendelijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:25

Ieuw wat zijn mensen toch een wrede diersoort...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Dat is de oorsprong van de polo, niet?

Gelukkig voor het paard, is het verijdeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:01

Wij schoppen ook tegen een leren voetbal aan... Was ook ooit een kadaver en technisch gezien schop je nog steeds tegen een dood dier aan. Of stop je je voeten in of zit je met je kont op.

Fijn dat de aanslag is verijdeld.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:08

Suzanne F. schreef:

Precies mijn gedachte.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:32

Het bewuste paard heet... Bomfire !!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:35

De foto op de nieuwssite van RTL zag er nog erger uit. Gelukkig is de aanslag verijdeld, maar voor de paarden gaat de hel gewoon door.

Foto is schokkend, er is een bebloedde paardenmond en een kadaver te zien, niet klikken als je dit niet wilt zien...

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... t-bompaard

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:52

Wat een afschuwelijke "sport"!! :r op de filmpjes die ik zag gaat het er echt niet fijn aan toe voor de paarden! Kunnen ze daar niet ook iets aan doen? Diermishandeling dit! :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:01

Adrian schreef:

:')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:13

Adrian schreef:

:')

Flauw maar leuk.

Ja,...sport. :? Laat ik er maar niets over zeggen.

Was het wel een bomaanslag? Wilde deze terrorist niet vals spelen door zelf het kadaver te maken? :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:22

Adrian schreef:

:') _O-
Die stond altijd al bekend om zijn explosieve karakter.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:39

Snadrem schreef:
Adrian schreef:

:') _O-
Die stond altijd al bekend om zijn explosieve karakter.

:)) _/-\o_

Maar bah wat een achterlijke sport. Gelukkig maakt het kalfje het in ieder geval niet meer bewust mee :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:08

Over de zere paardenmond: ja mensen, Happy mouth appelbitjes en bitschijven en een zachte hand in de omgang met paarden zijn helaas luxe die weggelegd is voor paardenliefhebsters in rijke landen... (maar dan wel het deel dat geen topsport bedrijft...geld en "de eer" verpest een boel, ook in het westen.)

Jullie zouden eens moeten zien hoe hard het leven voor de mensen in Afghanistan is, alleen al het klimaat: knetterhete zomers,stof in de lucht, vreselijk koude winters, meisjes worden daar als slaven gebruikt, hebben geen enkel recht, hooguit het aanrecht, als hun woning daar tenminste over beschikt want meestal zitten ze gewoon met hun pannetje op de grond en kennen ze geeneens een aanrecht. Mensen van 50 zijn daar al oud. En dan staan ze dus ook nog elkaar naar het leven...

Die aanslag is dus geeneens nodig, even een paar jaar wachten en de vice-president zou van ouderdom zijn gestorven. (Al zal hij wellicht een hogere levensverwachting hebben door betere voeding en huisvesting dan de rest van de Afghanen...)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:58

Zoolgangster schreef:
Over de zere paardenmond: ja mensen, Happy mouth appelbitjes en bitschijven en een zachte hand in de omgang met paarden zijn helaas luxe die weggelegd is voor paardenliefhebsters in rijke landen... (maar dan wel het deel dat geen topsport bedrijft...geld en "de eer" verpest een boel, ook in het westen.)

Jullie zouden eens moeten zien hoe hard het leven voor de mensen in Afghanistan is, alleen al het klimaat: knetterhete zomers,stof in de lucht, vreselijk koude winters, meisjes worden daar als slaven gebruikt, hebben geen enkel recht, hooguit het aanrecht, als hun woning daar tenminste over beschikt want meestal zitten ze gewoon met hun pannetje op de grond en kennen ze geeneens een aanrecht. Mensen van 50 zijn daar al oud. En dan staan ze dus ook nog elkaar naar het leven...

Die aanslag is dus geeneens nodig, even een paar jaar wachten en de vice-president zou van ouderdom zijn gestorven. (Al zal hij wellicht een hogere levensverwachting hebben door betere voeding en huisvesting dan de rest van de Afghanen...)

nou, tot zover mijn romantische beeld van Afghanistan..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:15

Tsja, er is veel ellende in de wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de foto van RTL nieuws ervan verdenk in Mongolië of een dergelijk land te zijn gemaakt, als ik de ruiters goed bekijk. Daar komt de sport vast ook voor. En ondanks dat de paarden er niet met zachte hand behandeld worden, hebben ze het misschien nog wel beter dan veel in de watten gelegde paarden hier, omdat ze voor het grootste deel van hun leven buiten in kuddes en vrijheid rondlopen. Maar dan wel in stof en warmte of juist kou
Waarschijnlijk hebben veel paarden een gelukkiger leven dan mensen in die landen. Net als het kalf dat geslacht is, die heeft tenminste geen ellendig leven in een opfokkist.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:37

Tja hier lopen ze met de mond open tussen dressuurhekjes of als ze worden geremd in het bos/ strand/ whatever. Google levert diverse plaatjes op. En kadavers zijn niet heel fijn nee, maar het is nu eenmaal voorhanden daar. Denk niet dat ze een plaatselijke action of divoza hebben.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:25

Ik meng me maar niet in de discussie over het dagelijks leven in Afghanistan (een land dat 15 keer groter is dan Nederland, groter is dan Frankrijk maar met minder dan de helft van het aantal inwoners en al tientallen jaren verscheurd door oorlogen...)
Voor velen valt Afghanistan onder de noemer Verweggistan en menig bokker zal moeite hebben het land op een landkaart aan te wijzen.

Ook al is het topic al zeker een week oud moet ik toch even reageren nu ik hem hier spot. Ik verdiep me al een aantal jaar in niet-Westerse paardenculturen.
De foto van NOS is overduidelijk Afghaans. Hoef ik geen seconde aan te twijfelen.
De foto bij rtlnieuws lijkt mij in Kirgizië genomen. Een eenvoudige google search leert mij dat de foto in 2013 door Vyacheslav Oseledko is gemaakt bij de viering voor de onafhankelijkheid van Kirgizië (van de Soviet-Unie, overigens) en niet in Afghanistan maar in Bisjkek (Kirgizië). Vandaar ook het "Mongools" uiterlijk waar een van de bokkers (terecht) een opmerking over plaatste.
De bewuste foto op de site van Getty.

In Kirgizië wordt de variant Kok Beru gespeeld. Deze verschilt van het Buzkashi in Afghanistan.
Kokberu is de nationale sport van Kirgizië. Nu is Buzkashi weliswaar de verzamelnaam en voorloper van polo, maar het is evenwel eigenlijk alleen te omschrijven als rugby te paard met regionale verschillen.

In Afghanistan heet de sport Buzkashi. Zo ook in Tajikistan en veel landen waar een taal wordt gesproken verwant aan het Perzisch. In Oezbekistan, Kazachstan en Kirgizië wordt het spel niet "geit graaien" (vertaling van Buzkashi) genoemd maar Blauwe Wolf (Kok Beru of Ulak Tartysh en in andere gebieden ook wel Kuk Pari). De term blauwe wolf moet niet te letterlijk worden genomen: er wordt eigenlijk grijze wolf bedoeld. Kok Beru is de oudere benaming, die later is vervangen door Ulak Tartysh.
De term blauwe wolf is wellicht nog niet eens zo raar want de oorsprong zou liggen in het te paard verjagen van wolven bij schapenkuddes en die wolven werden bont en blauw geslagen en uiteindelijk werd onderling gestreden om het wolvenkarkas. Zielig? Vast. Oorspronkelijk noodzaak en uitgegroeid tot een sport om het te kunnen wanneer nodig. Zo zijn veel sporten immers ontstaan. Als een manier om je te bewijzen en als voorbereiding op het gebruiken van je vaardigheden in het echte leven. Dat nomadenleven vér staat van het leven in Nederland, ja. Dat een dergelijk nomadisch bestaan ook wel iets verder af ligt van de gemiddelde bewoner van Bisjkek, uiteraard.
Het is overigens verre van de enige (ruwe) sport te paard in Kirgizië. Het is een paardencultuur. Paarden zijn een manier van bestaan. Maar ik vermoed dat velen moeite zullen hebben Kirgizië op de kaart aan te wijzen. Wellicht dat Afghanistan nog te doen is, maar misschien ben ik dan zelfs nog te optimistisch. Iets met Verweggistan enzo. Ik hoop dat ik te pessimistisch ben daarin.

In Afghanistan heeft de sport overigens veel aanzien en hooggeplaatsten zijn graag toeschouwer, doen mee of sponsoren een paard. Afghaanse Buzkashi paarden staan hoog in aanzien en zijn peperduur. Ze zijn een beetje te vergelijken met de beste volbloeds van adel/rijksten der aarde in de UK. Alles in perspectief, uiteraard. Maar voor Afghaanse begrippen schreeuwend duur (tot wel 40 of 50.000 euro). Een goed Buzkashi paard is deze mensen veel waard. Ze een vroege dood in jagen of stuk rijden is dan ook een doodzonde. Daar wordt ook op neergekeken om het zacht uit te drukken. Het zijn geen bromfietsen. Veel Afghanen moeten rondkomen van minder dan een euro per dag. Bedenk dan wat het is om goed doorvoede paarden te houden voor sport in een van de meest verarmde landen ter wereld. Een Buzkashi paard is niet zomaar een paard. Voor de gemiddelde Afghaan niet, voor de gemiddelde Buzkashi speler niet. Vergelijk het met Middeleeuwse toernooipaarden/oorlogspaarden. Die werden ook niet naar het slagveld bereden. Daar waren ze veel te kostbaar voor.
De beste paarden voeren vaak Turkmeens (Turkoman) bloed en daar is moeilijk aan te komen. In Kirgizië is dat overigens ook het geval, maar daar wordt een andere variant van buzkashi gespeeld. Wie goed kan googlen kan het verschil in type paarden ook wel zien.

De gekozen foto is eigenlijk een beetje als een artikel over dressuur in Nederland en er wordt een foto geplaatst van een Duitse dressuurruiter. Close enough? Een pot nat? Dressuur is dressuur?

Dat er vaak scherpe bitten worden gebruikt klopt. Dat is in veel landen in Centraal-Azië het geval. Er is vaak niks beters voorhanden. Westerse paardenliefhebbers in India hebben daartoe eens een actie gestart dat Britse paardenliefhebbers hun afgedankte bitten konden doneren. Daar werd heel dankbaar gebruik van gemaakt want bloedende paardenmonden zijn ook dáár niet leuk.
Probeer zoiets eens op touw te zetten in landen waar veel minder toeristen komen (schuif dan maar even terzijde dat specifiek Afghanistan al jaren in staat van oorlog verkeert...)
Probeer je eens in te denken hoe die mensen daar zelf dit beleefd hebben. Dat is een enorme aanslag (pardon the pun) op hun trots en de eer die ze uit deze sport halen. Wat je verder van de sport vindt: er zijn tientallen filmpjes. Zoek maar eens op Buzkashi Balkh en je krijgt het type buzkashi dat in de streek waar de aanslag zou worden gepleegd beoefend wordt. Hoef je dus echt geen taalkunstenaar voor te zijn. Echter, van de wijze van omgaan met de paarden buiten de wedstrijden zijn beduidend minder filmpjes te vinden. Spektakel, spektakel, komt dat zien. En dat die wedstrijden minstens spectaculair te noemen zijn, ja...
Ook de zadels zijn specifiek voor deze manier van rijden. Het is dus niet zomaar een kwestie van als je geld hebt om tienduizenden voor zo'n paard neer te tellen kun je vast een fijn bitje en zadeltje uit Europa laten overkomen. Zo eenvoudig ligt het echt niet.

De keuze van foto door rtl is nogal makkelijk. Daar is door de redactie van rtl héél licht over gedacht. Gewoon een kwestie van buzkashi in de zoekmachine van Getty invoeren en voila! Een hele reeks foto's van Buzkashi. Zoeken we even een met sporen van geweld uit, want bloed verkoopt en klaar is kees.
Ze hadden net zo goed een foto van de Nomad Games in de Kyrchin vallei van Kirgizië kunnen plaatsen want daarvan circuleren foto's van stuntmannen te paard die in brand staan. Bompaard in wording?

Echt he? :n
Het meest aparte is dat er ook gewoon foto's zijn van de verijdelde aanslag. Echter, dat zijn foto's van een arrestant en een uit elkaar gehaald Buzkashi zadel in Balkh (Afghanistan). Zijn er dan geen foto's van Buzkashi in Balkh (niet specifiek die in verband met de aanslag) op internet te vinden? Och, zeker wel. En dat hoeft zeker niet in ingewikkelde taaltjes die 'niemand' spreekt. NOS heeft een foto geplaatst van Buzkashi in het noorden van Afghanistan. Zo moeilijk is dat niet. Dat er een foto van de sport wordt geplaatst ipv een uit elkaar gehaald zadel kan ik begrijpen want de meeste paardenmensen zullen niet eens weten hoe een buzkashi zadel eruit ziet om nog maar te zwijgen over buzkashi zelf. Of ze moeten al Rambo hebben gezien. :z

Goed, dit is niet om met een vingertje te wijzen, maar ter leering (ende...) voor wie zich afvraagt wat nu werkelijk de achtergrond is.

Maar laat geweld jegens dieren nu goed verkopen. Dus moet er vooral een plaatje van een arm dier worden geplaatst. Vooral dat arme, arme schaap... van dertig kilo. Dat het paard een paardje uit Kirgizië is tijdens Kok Beru. Details, details. Dat de ruiter niets met een bomaanslag te maken heeft? Details, details. Dat het om een Kirgizische ruiter gaat met een andere etnische achtergrond dan de gemiddelde Afghaan? Och, al die details, je zou er moe van kunnen worden.

Detail: er wordt op een toch wel iets andere manier in Afghanistan aan Buzkashi gedaan dan in omliggende landen (elk gebied heeft zijn eigen variant overigens). Zijn er dan geen foto's van paarden met open monden uit Afghanistan te vinden? Oh, zeker wel. Ook met bloedende mond? Vast, daar heb ik niet specifiek naar gezocht maar het kan er best hard aan toegaan in het heetst van de strijd. Scherpe bitjes worden gebruikt, deels omdat er heel scherpe wendingen worden gevraagd en een paard dus per direct moet reageren. Het is bepaald geen dressuur. Zielig? Ja, wat is zielig? Dat is allemaal een kwestie van perspectief.

De betrokkenen bij de wedstrijd zullen er ongetwijfeld niet bepaald blij mee zijn geweest. Wel blij dat ie gepakt is, maar het idee om een (buzkashi) paard op te blazen... denk alleen al aan de positie van het paard in de koran (in een land waar zeker 90% moslim is). Het is niet voor niks dat dit nieuws naar buiten is gebracht. Er worden zoveel aanslagen verijdeld in Afghanistan. Wat maakt deze dan zo bijzonder? Dat heet ook perspectief. Dat zouden meer mensen moeten hebben. Gelukkig spot ik dat wel hier en daar in dit topic. Hulde. :D :D

Enfin, tot zover mijn veel te serieuze (en misschien iets te belerende) noot. *kruipt weer onder steen*

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:33

Sodeju JoSav

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:44

Ik snap de ophef over de'sport' niet zo. Ja het zal ook niet mijn tak van sport zijn. Maar zelfs in Nederland en België is een 'sport' die ganzenrijden heet en wie het eerste de kop van de gans eraf gerukt heeft die heeft gewonnen.
Hiermee wil ik zeggen dat het hier ook gewoon gebeurt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:53

Jtragter schreef:
Sodeju JoSav

*\o/*
Al ben ik er niet zeker van of het goed of slecht is, haha.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:01

Ik vind het een retegave uitleg JoSav! _O_

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:08

:D Graag gedaan. Wil nog even een detail toevoegen, dat voor bokt vast heel relevant is: de minimale leeftijd voor een buzkashi paard is 7 jaar. Dat is met reden. Die reden kan menig bokker ongetwijfeld bedenken. :D :D