Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:01

Geen van de in Mali omgekomen militairen heette Max Verstappen

Citaat:
Twee jongens omgekomen in Mali. Ze zaten in een Apachehelikopter. Ze oefenden daar. Schietoefeningen. Ze oefenden om oorlog te voeren, want we voeren daar oorlog. Ik weet niets van die oorlog.

Hoe komt dat?

Een paar dagen geleden deed ik de televisie aan om naar het Journaal te kijken, en toen was de opening het uitvallen van een Nederlandse autocoureur.

Dat was dus op dat moment het belangrijkste nieuws. Niet wat er gebeurde in onze oorlog tegen IS. Niet wat er gebeurde in onze oorlog in Mali. Niet wat er gebeurde in de wijken in Den Haag of Amsterdam. Niet wat er gebeurde in Israël, waar de verkiezingen op stoom begonnen te komen. Nee, het belangrijkste wat wij moesten weten, was dat een zeventienjarige jongen motorpech met zijn auto had gehad.

Je moet er niet aan denken dat die zeventienjarige jongen in zijn miljoenen kostende voiture zou zijn omgekomen. Dan was het Journaal alleen daarover gegaan.

Ofschoon onze inbreng gering is en wij liever spreken over 'stabilisering' of 'inlichtingen verzamelen' dan over 'oorlog', zijn we natuurlijk in Mali betrokken bij een oorlog. Er is al vaker geschoten op onze gevechtshelikopters en wij hebben ook vijanden gedood. Net als onze F16's al vele IS-strijders hebben gebombardeerd.

Wij krijgen er nauwelijks iets van mee.

Het lijkt of men ons uit die oorlogen wil houden. Ik zou elke dag in de kranten willen lezen wat wij daar doen, ik zou elke dag op het Journaal geïnformeerd willen worden hoe de strijd ervoor staat. Maar er heerst een sinistere vorm van radiostilte.

Ik vraag me al tijden af waarom dit zo is. Zijn wij niet sexy genoeg in deze oorlogen aanwezig? Gebeuren er zaken die wij beter niet kunnen weten?
Nu zijn er twee jongens gestorven. Misschien dat hun ouders wisten wat ze daar deden. Maar wisten de buren het? De vrienden van vroeger? De oude vriendinnen?

Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten.

En dat onze F16-vliegtuigen dagelijks bommen gooien op Islamitische Staat, ontschiet me ook wel eens. Alsof we ons schamen voor die strijd.
De jongens die in Mali voor ons zijn gestorven, heetten René Zeetsen en Ernst Mollinger.

Geen van beiden heette Max Verstappen.

Bron: het Parool

Het ongeluk in Mali kwam voor ons zeer dichtbij, en het heeft me diep geraakt. Mijn broer zit momenteel in Mali, maar wat ze er precies doen? Ik heb geen flauw benul...

Doubtless

Re: Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:06

Ontzettend mooi geschreven. Een hele tragische situatie.

Citaat:
Gebeuren er zaken die wij beter niet kunnen weten?

Liever niet willen weten, denk ik. Mensen kunnen het niet aan om te horen hoeveel mensen er dood gaan, wat de doodsoorzaak was, hoeveel bloed ze zijn verloren en pijn hebben gehad voordat ze uiteindelijk stierven. Een meerderheid staat achter IS aanpakken. Maar gaan we er dan vanuit dat deze mensen met een eerlijke kogel gedood worden? Of houden we ook rekening met jacht en marteling?

De waarheid is denk ik te heftig voor Henk en Anita om mee te willen dealen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:09

Mijn idee..het is momenteel wel heel erg. Van de week 17 toeristen gedood in een museum..we horen het amper meer,want de politiek en de verkiezingen gaan ver boven mensenlevens blijkbaar..echt bizar...als je het hebt over de rellen in frankfurt kijken veel mensen je aan alsof ze water zien branden..80 gewonden agenten stelt blijkbaar ook niets meer voor

Het is triest maar waar..sterkte voor je broer en de anderen die zo een heftig verlies hebben geleden. :(:)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:07

Helaas is het wel waar ja, maar ik denk dat de helft van de mensen het niet eens Door heeft omdat het zo weggemoffeld word hier...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:10

Ik heb de IS melding van nu.nl aan staan & krijg toch wel dagelijks bericht(en) binnen. Heb echter over de twee piloten niets gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:13

Als ik heel eerlijk ben, wist ik niet eens dat we daar oorlog voerden. :o
Ik heb mij de laatste tijd heel bewust afgesloten van tv en radio.
Soms kijk ik op internet globaal wat er in het nieuws is.

Ik ga onderdoor aan al het geweld, alle acties, alle beslissingen die zonder onze instemming gemaakt worden, omdat er niks is dat we er tegen kunnen doen om het te stoppen!

Heel veel sterkte, TS. :(:)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:15

Doubtless schreef:
Ik heb de IS melding van nu.nl aan staan & krijg toch wel dagelijks bericht(en) binnen. Heb echter over de twee piloten niets gelezen.

Zoek maar op militairen mali...

Misschien is het beter om niet alles te weten, net wat jij zegt kbk, je kan het niet stoppen. Maar misschien is het ook wel goed om de wereld bewust te maken wat er nou allemaal gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:17

Daar ben ik het mee eens hoor. :j
Zodat de mensen die hier wel tegen kunnen en hun leven niet dusdanig erdoor laten beïnvloeden dat het ze opbreekt dat inderdaad kunnen volgen.
Ik vind dat alle strijders die eer verdienen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:22

Goh wat een mooi geschreven stuk. En zo waar. Ben er even stil van.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:59

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is in Mali.

Maar ik vind het een stap te ver gaan om dit allemaal te vergelijken met de formule 1.
Als je echt informatie wilt krijgen over Mali dan kun je die informatie echt wel vinden.
Er wordt voldoende bericht over de missie.
Het is maar net waar je interesses naar uit gaan, welke tv zenders je kijkt, welke boeken en kranten je leest.
Dat heeft niets te maken met het in de vergetelheid te raken van een militaire missie in Afrika.

Er zijn veel meer militaire missies of andere gruwelijkheden die het acht uur nieuws niet halen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:37

LZP >> NM

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:45

SdaphneS schreef:
Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is in Mali.

Maar ik vind het een stap te ver gaan om dit allemaal te vergelijken met de formule 1.
Als je echt informatie wilt krijgen over Mali dan kun je die informatie echt wel vinden.
Er wordt voldoende bericht over de missie.
Het is maar net waar je interesses naar uit gaan, welke tv zenders je kijkt, welke boeken en kranten je leest.
Dat heeft niets te maken met het in de vergetelheid te raken van een militaire missie in Afrika.

Er zijn veel meer militaire missies of andere gruwelijkheden die het acht uur nieuws niet halen.

Dit ben ik met je eens, maar...
Het gaat hier niet specifiek over Mali, maar over alle gruwelijkheden die in de wereld gebeuren, en waar wij ons eigenlijk voor verstoppen. Tuurlijk is het verschrikkelijk wat er is gebeurd in Mali, maar dat is niet het enige verschrikkelijke in de wereld en dat wil de schrijver ons duidelijk maken. Dat de gruwelijkheden het acht uur nieuws niet halen.

Daarbij, denk ik dat de helft wat er in Mali gebeurd niet eens naar buiten word gebracht. Wij weten al meer dan dat wat op het nieuws komt, maar er speelt veel meer wat wij niet eens mogen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:50

Ik denk dat TS erover valt dat het belangrijkste nieuws is dat er een autocoureur (of hoe schrijf je het) is uitgevallen, terwijl dat eigenlijk het nieuws van de twee jongens had moeten zijn die zijn omgekomen.
Wat is belangrijker? Twee omgekomen mensen die vechten voor ons? Of iemand die een wedstrijd moet schrappen...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:18

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat TS erover valt dat het belangrijkste nieuws is dat er een autocoureur (of hoe schrijf je het) is uitgevallen, terwijl dat eigenlijk het nieuws van de twee jongens had moeten zijn die zijn omgekomen.
Wat is belangrijker? Twee omgekomen mensen die vechten voor ons? Of iemand die een wedstrijd moet schrappen...

Klopt, en het gaat me nog niet eens zo om dit incident maar gewoon alles wat er in de wereld gebeurd.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:43

Dat we niet op het nieuws zien hoe alles precies gaat snap ik nog. En dat hoef ik ook niet te weten. Maar ik zou alleen al meer over willen horen uit respect voor onze militairen. Die als er straks oorlog uitbreekt hier staan. Voor ons. Maar wat krijgen ze er eigenlijk voor terug? Tegen woordig als iemand zegt ik ben in Afghanistan geweest om te vechten krijg je de vraag: heb je er veel neer geknalt. Klinkt hard maar het gebeurt echt. Waar is het respect gebleven mensen. Voor mischien wel de eenige mensen die we echt kunnen vertrouwen. Als er iets mis gaat laat de politiek het af weten ondanks dat ze zich zo belangrijk voelen. Maar onze echte jongens en meiden die strijden voor een ander zen veiligheid onze veiligheid zijn bescheiden. En worden daarom snel vergeten schandalig vind ik het! Ze zijn daar niet voor hun vakantie.

Mijn respect hebben jullie en zullen jullie altijd houden!!!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 17:36

Klopt helemaal crystallady !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:40

Ik dacht toen ik het hoorde: "Mali? Wat is er in Mali? Hebben wij mensen in Mali?"

Ik wist het echt niet. En dan nog weet ik het alleen omdat een van de jongens niet zo ver bij mij vandaan woonde. Dus regionaal was er nogal wat om te doen, op fb en op 1Limburg en dergelijke.

Eerlijk is eerlijk: ik kijk geen journaal, teveel ellende, ik wil dat allemaal niet weten. Maar volgens mij had het ook niet geweten als ik wel journaal zou kijken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:46

Mooi stukje. Ook ik keek op....Mali?

De media zijn pionnen van de politiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:49

Och in de klas bij ons wist ook niemand wat er aan de hand was en dat er een helikopter was gecrasht.

Nu ben ik wel redelijk goed op de hoogte via collega's en kennissen maar ik kan me er alleen maar over verbazen dat men in de klas niet eens wist wat er speelde, maar wel uitgebreid konden vertellen wat er in shownieuws was geweest. Zo krom...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:49

Ja dat zie je altijd. Tsjah Max Verstappen kan er niks aan doen. Maar ik snap je punt. Wij hebben geen enkel idee hoe het daar aan toe gaat. Of we dat te weten komen? Geen idee... Ik verbaasde me, want wist ik veel wat ze daar deden?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:51

ik kreeg direct een popup toen het gebeurde, ik wist het dus wel. Wat SdaphneS dus zegt het ligt er maar net aan waar je kijkt. Het is niet dat het volledig uit het nieuws wordt gehouden. Het was zelfs op BBC news... http://www.bbc.com/news/world-africa-31933249

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 19:58

kirri schreef:
ik kreeg direct een popup toen het gebeurde, ik wist het dus wel. Wat SdaphneS dus zegt het ligt er maar net aan waar je kijkt. Het is niet dat het volledig uit het nieuws wordt gehouden. Het was zelfs op BBC news... http://www.bbc.com/news/world-africa-31933249

Nee, dit onderwerp niet, maar heel veel onderwerpen wel ;), en ook van dit ongeval worden dingen achtergehouden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:11

Als je een beetje het nieuws volgt in de serieuze media, dan weet je dat Nederland deelneemt aan de VN-missie in Mali.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:43

Electra63 schreef:
Als je een beetje het nieuws volgt in de serieuze media, dan weet je dat Nederland deelneemt aan de VN-missie in Mali.

Dat denk ik ook. Het verbaast mij hoeveel mensen hier niet eens weten dat deze missie bestaat.

Daarnaast is het gebied voor journalisten natuurlijk ook niet veilig, dat maakt het moeilijker om verslag te doen over wat daar gebeurt. Ik vind dat er hier soms wel erg makkelijk over 'de media' gesproken wordt. 'De media' klinkt zo lekker abstract, maar we hebben het hier wel over mensen die hun eigen veiligheid op het spel zetten om ons te laten zien wat daar gebeurt. En dat is niet altijd makkelijk. Dit stuk is ruim een jaar oud, maar beschrijft het wel goed: https://decorrespondent.nl/545/hoe-doe- ... 5-d8873467

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 20:46

MonaLieske schreef:
Electra63 schreef:

Dat denk ik ook. Het verbaast mij hoeveel mensen hier niet eens weten dat deze missie bestaat.

Daarnaast is het gebied voor journalisten natuurlijk ook niet veilig, dat maakt het moeilijker om verslag te doen over wat daar gebeurt. Ik vind dat er hier soms wel erg makkelijk over 'de media' gesproken wordt. 'De media' klinkt zo lekker abstract, maar we hebben het hier wel over mensen die hun eigen veiligheid op het spel zetten om ons te laten zien wat daar gebeurt. En dat is niet altijd makkelijk. Dit stuk is ruim een jaar oud, maar beschrijft het wel goed: https://decorrespondent.nl/545/hoe-doe- ... 5-d8873467

Voor militairen ook niet. :)

Ik denk dat sommigen mij verkeerd begrijpen, want het gaat mij echt niet om wat in Mali gebeurd! Het gaat mij er om dat ik het er mee eens ben dat er dingen op het nieuws komen, terwijl er veel meer, groter "nieuws" is. Ik ga je stuk even doorlezen, interessant!