Magere koniks in Zandvoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Magere koniks in Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:46

Ik kwam net op Facebook deze groep tegen

https://m.facebook.com/groups/457812201048524

Hier kwam ik erg trieste foto's tegen van zeer magere Konikpaarden in de duinen van Zandvoort. Gelukkig wordt er nu actie ondernomen door dierenvrienden en is er contact opgenomen met de dierenpolitie en media.

Wat vind bokt er van?
Wie is er verantwoordelijk?
Hoe had het voorkomen kunnen worden?
Wat is de beste oplossing?

lolotjeh

Re: Magere koniks in Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:03

arme beesjes ze hebben te weinig ruimte en ook te weinig voedsel wat dit resultaat geeft

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:31

Volgens onderstaand bericht wat inmiddels op de eerder genoemde FB pagina staat blijkt dat de dieren juist waren verkast omdat het voedsel in het oude gebied op was en dat de dieren uit het nieuwe gebied waren ontsnapt naar een plek zonder voedsel.

Citaat:
Beste bezorgde mensen,
Allereerst dank dat jullie in ieder geval de moeite nemen om niet ongenuanceerd te gaan posten op Facebook maar even een mail te sturen. Hieronder een beschrijving van de situatie en wat wij er reeds aan gedaan hebben en hoe dit zo gekomen is.
Wij kunnen niet elk mailtje apart behandelen en kiezen ervoor om iedereen dezelfde informatie te geven als dat wij in een persoonlijk gesprek zouden doen.
De betreffende Konik paarden liepen twee weken geleden in een ander gebied. Daar werd de voedselsituatie slechter en dit begon je terug te zien in de dieren. Wij hebben hier direct aktie op ondernomen en de dieren weggehaald uit het terrein. Ze zijn herplaatst in het gebied waar ze nu staan. In dit gebied is de voedselsituatie uitstekend, ook te zien aan onze andere vier Schotse Hooglanders en vier Konikpaarden die daar reeds aanwezig zijn. Deze zijn allen in zeer goede conditie. Deze foto’s worden er helaas niet bij geplaatst (van de dieren uit hetzelfde gebied).
Na de uitplaatsing hebben wij de dieren nog meerdere keren opgezocht. De eerste keer vlak na het loslaten waren de twee paarden in gelijke conditie als bij het loslaten en hadden nog geen aansluiting gevonden bij de kudde die hier reeds liep. Toen wij een paar dagen later weer keken konden wij ze niet vinden. De dieren lopen op een terrein van meer dan 300 hectare bos en duinen en kunnen dus letterlijk achter elke boom en heuvel verscholen staan. Dit komt vaker voor en er was geen reden tot zorg.
Afgelopen zaterdag kregen wij de eerste foto en melding. Dit betrof echter een ander gebied volgens de bijgeleverde informatie. Hier is gezocht en niets gevonden. Zondagavond bleek dat het bij nader inzien om deze twee dieren ging. Voor ons duidelijk, de dieren waren al meer ingevallen dan de andere dieren die daar liepen en vielen dus logischerwijs op. Op woensdag (vandaag) hadden wij een grote zoekacte gepland naar deze twee dieren met meerdere mensen om ze nu echt te vinden.
Gisteren (dinsdag) bleek echter dat de dieren constant op dezelfde plek te zien waren en daar meerdere meldingen van kwamen. Wij zijn hier gistermiddag dan ook naartoe gegaan zodra wij de kans hadden. Met water en hooi gewonnen uit dit soort terreinen (schraal, voedselarm hooi).
Bij aankomst bleek de situatie echter anders dan verwacht. De dieren bleken terecht te zijn gekomen in een stuk waar ze helemaal niet horen te lopen. Hier is geen drinken en alleen wat droog gras. De dieren konden of durfden niet meer van dit stuk af en hebben hier dus geen beschikking gehad over drinkwater.
Wij hebben de dieren uit dit stuk gehaald en naar de drinkwatervoorziening gebracht. Omdat zij geen aansluiting hebben gevonden bij de kudde bleken zij de drinkwatervoorziening niet meer terug te hebben kunnen vinden. Bij het loslaten van de dieren hebben wij hier rekening mee gehouden door de dieren speciaal daar los te laten waar het drinkwater was. Daarna zijn ze echter direct weggetrokken en zijn gezien hun reactie ook niet meer teruggeweest bij het waterpunt.
Het tekort aan water, of eigenlijk dus het anderhalve week geheel zonder water verkeren heeft ervoor gezorgd dat de dieren in zeer korte tijd in een dergelijk slechte conditie zijn geraakt. Wij zijn blij met de meldingen die we kregen waardoor we ze hebben kunnen traceren en er daarna gelijk iets aan hebben kunnen doen.
Van bewuste dierenmishandeling of voedseltekort is dus absoluut geen sprake. De meeste grote grazers in Nederland hebben een prima leven, maar het wisselen van gebied brengt altijd risico met zich mee. Daarom doen we dit ook alleen als het niet anders kan. Dat bewijst deze situatie weer eens te meer.
Onze excuses voor de beelden, maar dat wij ”dierenmishandelaars” zijn er er ”niets aan doen” en alle andere kreten die wij nu over ons heen krijgen zijn gewoon niet waar.
Wij worden al 20 jaar ingehuurd door grote en kleine organisaties en (semi-) overheden om dit soort projecten uit te voeren in Noord en Zuid Holland en staan er juist om bekent dat wij onze dieren niet aan hun lot overlaten en dat wij 24/7 bereikbaar zijn bij noodgevallen.
Hieronder twee foto’s bijgevoegd, 1 van de betreffende twee dieren gistermiddag bij het drinkwater en de andere foto is gisteren ook gemaakt van de vier overige Konik paarden in het gebied welke daar reeds jaren lopen.
Voor diegenen die het nodig vonden om zonder met ons in contact te zijn geweest om onze gegevens op Facebook te plaatsen, dit is uw goed recht, maar misschien is het handiger om eerst even in contact te treden en pas wanneer u daadwerkelijk weet wat er aan de hand is of wanneer u geen reactie krijgt gegevens van iemand op het internet te zetten? Overigens zullen wij alle mails beantwoorden.
Hopelijk hebben wij uw (terechte) zorg enigszins kunnen wegnemen,
Met vriendelijke groet,
Rens de Boer, Ekogrön

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:54

Daar zijn ze dan wel rijkelijk te laat achter gekomen zeg :oo

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:55

Er staat duidelijk dat het een stuk van 300 hectare bos en duin betreft, dus dan ben je wel ff op zoek...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:56

Deze situatie ontstaat niet van vandaag op morgen.... men heeft niet voldoende de situatie gemonitord.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:58

Polly schreef:
Er staat duidelijk dat het een stuk van 300 hectare bos en duin betreft, dus dan ben je wel ff op zoek...

Vanuit de lucht is dat echt wel te doen.
Ze hadden door moeten zoeken en niet 1,5 week moeten wachten.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:59

Ik dacht in eerste instantie ookal van hé hoe kunnen ze die dieren nou zo mager laten worden, maar toen ik de reactie zag snapte ik inderdaad hoe dit kon gebeuren. De man die de Konik's in Noord/Zuid Holland laat grazen zorgt er stukken beter voor als de eigenaar van de Konik's in de Oostvaardersplassen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:00

kohtje schreef:
Polly schreef:

Vanuit de lucht is dat echt wel te doen.
Ze hadden door moeten zoeken en niet 1,5 week moeten wachten.

Natuurlijk, als ze schraal verhuist zijn naar een gebied met wel voedsel ga je ff zoeken met een heli als je verwacht dat ze gewoon staan te vreten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:02

Het zijn sobere dieren he? Tegen de tijd dat ze er zo uitzien ben je weeeeeeeeeeken verder. Maanden misschien wel. Spieren zijn zelfs helemaal opgevreten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:03

Ik heb begrepen dat de paardjes er inmiddels wel weer beter uitzien.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:05

Leuk verhaal van die meneer hierboven maar er had al veel eerder geconstateerd kunnen worden dat er te weinig voedsel en water was voor deze dieren.
De toestand waarin ze nu verkeren had voorkomen kunnen worden.
Dit hadden ze met goede controles niet zo ver hoeven laten komen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:06

Natuurlijk, als ze schraal verhuist zijn naar een gebied met wel voedsel ga je ff zoeken met een heli als je verwacht dat ze gewoon staan te vreten.[/quote]
Als je zo nodig dieren los laat in het "wild" ja dan hou je ze in de gaten.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:40

Gelukkig heeft Polly de mail van eigenaar in dit topic gezet.

Hoe wil je met helikopter zoeken naar paarden in het bos? Lijkt me als dicht begroeit is dat je het niet kan zien?

Enige wat wil zeggen is dat Rens goed is voor de koniks en ze bijvoerde als dit nodig is.
Heb zelf mijn konik bij hem vandaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:46

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:49

Ik vind het apart dat dit nu pas opgemerkt word eigenlijk... dit is niet iets van een weekje. En als ze een eigenaar hebben dan hoort die ze toch af en toe na te kijken en op te zoeken? Dit is duidelijk maanden werk voor dit zo erg werd, zie geen enkele spier meer op de kont zitten?

@happyhorse dit is duidelijk niet goed voor je paarden zijn?Als hij bijgevoerd had, als ze van hem zijn, dan zagen ze er echt niet zo uit als op de foto's. Ik verbaas me eigenlijk dat dit nu pas opgemerkt word... arme peerdjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:50

Nou komop mensen, we weten toch allemaal wel dat een gezond paard in 1,5 week niet zo uitgemergeld wordt? Dus óf die paarden waren al in (heel) slechte conditie toen ze zijn overgeplaatst óf is er meer tijd overheen gegaan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:52

anneliesdj schreef:
Nou komop mensen, we weten toch allemaal wel dat een gezond paard in 1,5 week niet zo uitgemergeld wordt? Dus óf die paarden waren al in (heel) slechte conditie toen ze zijn overgeplaatst óf is er meer tijd overheen gegaan.

mijn gedachtes ook :j Dit is echt niet van 1 maandje tijd, bedoel kijk die foto's? Waar zijn de spieren? Zelfs die zijn nergens te vinden... T lijken meer koeien kwa bouw als paarden momenteel

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:57

Dat staat er ook al toch? Ze waren al in slechte conditie en toen na verplaatsing ook nog ontsnapt naar een gebied met nog minder eten en geen water. Ik meen dat het gebrek aan water dieren nog sneller zo laat afvallen dan alleen gebrek aan voedsel.

Neemt niet weg dat er een fout is gemaakt in het monitoren van de dieren. Verzwakte paarden nieuw introduceren in een groep is vragen om problemen en zou veel regelmatiger gecontroleerd moeten worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:59

Daarom snap ik het ook niet, je hebt ze net overgeplaatst en je controleert ze dan juist toch even extra? Of ben ik dan gek? Ik zou als ik zulke dieren aanschaf, wie al zwak waren en niet in goede conditie, elke dag even controleren. Daar heb je dieren voor je bent ervoor verantwoordelijk. Dat ze erna er zo uit zien, dat is echt niet van 1 dag vergeten te kijken. Dat is wel langer.

Ik zou ze dan eerst apart in een weide of iets zetten tot ze op de conditie zijn dat ze horen, en dán pas bij de groep plaatsen. Ontsnappen ze dan, hebben ze in iedergeval een reserve...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:08

RianneH schreef:
Dat staat er ook al toch? Ze waren al in slechte conditie en toen na verplaatsing ook nog ontsnapt naar een gebied met nog minder eten en geen water. Ik meen dat het gebrek aan water dieren nog sneller zo laat afvallen dan alleen gebrek aan voedsel.

Neemt niet weg dat er een fout is gemaakt in het monitoren van de dieren. Verzwakte paarden nieuw introduceren in een groep is vragen om problemen en zou veel regelmatiger gecontroleerd moeten worden.

Dan zijn ze er daar dus al te laat bij geweest, hadden ze beter de dieren in het oude gebied bij kunnen voeren tot ze weer in goede conditie waren en pas daarna ze bij de nieuwe groep introduceren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:09

anneliesdj schreef:
RianneH schreef:

Dan zijn ze er daar dus al te laat bij geweest, hadden ze beter de dieren in het oude gebied bij kunnen voeren tot ze weer in goede conditie waren en pas daarna ze bij de nieuwe groep introduceren.

Helemaal mee eens _/-\o_ , of apart ergens zetten en daar bijvoeren, maar niet los bij een groep waar ze overal heen kunnen. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:11

Eens, maar dat is alleen wat ik lees in de reactie vanaf FB hoor ;) Heb er verder niets mee te maken.

Denk dat dit een harde leerschool is geweest voor de houder en je ziet goed wat sociale media kan doen. Ik vind het fijn dat er dan eindelijk adequaat gereageerd is, iets waarover je in de OVP veel minder hoort. Ookal had het allemaal voorkomen kunnen worden door een juist beleid en introductie in de nieuwe groep.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:13

Ik hoop des te meer dat het een goede harde les is geweest, zodat dit niet in herhaling gebeurd. De dieren kiezen er tenslotte niet voor, dat doet de eigenaar. Eerlijk gezegd vind ik dit in erge mate dat ze gewoon afgenomen zouden moeten worden. Als je paarden wilt houden doe het dan goed, en niet als het bijna te laat is pas denken oja, ik ben best fout geweest en had t anders moeten doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:21

Ben echt niet van de 'rellerige' maar voordat dieren zo mager zijn gaan er weken en weken overheen. HEt is gewoon een grote schande. En ja, erg goed dat het op facebook is geplaatst. Dit is gewoon dierenmishandeling. ALs je je dieren in wat voor gebied dan ook niet goed kunt onderhouden moeten ze er niet staan, punt uit.
Van een paar dagen minder / geen water/eten gaan ze er niet zo slecht uitzien. Stelletje sukkels met hun Ekogron _-:(