Nederlandse apache helikopter stort neer in Mali

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Nederlandse apache helikopter stort neer in Mali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:52

Citaat:
Een Apache-gevechtshelikopter van het Nederlandse leger is dinsdag neergestort in het noorden van Mali. Daarbij zouden twee doden zijn gevallen.
Dat melden Reuters en AFP.

Het toestel zou zijn gecrasht bij Gao. Daar zijn Nederlandse blauwhelmen gelegerd.

De Commandant der Strijdkrachten, generaal Tom Middendorp, geeft om 20.00 uur een persverklaring over de Nederlandse Apache-gevechtshelikopter die in het noorden van Mali is neergestort. Het ministerie heeft nog niets bevestigd over het incident.

Ongeluk

Het ongeluk zou zich hebben voorgedaan tijdens de landing, op zo'n 20 kilometer van de stad. Volgens bronnen op het vliegveld van de Noord-Malinese stad zouden ''de twee inzittenden gewond zijn geraakt en vervolgens zijn overleden''.

''Een van onze toestellen is gecrasht'', bevestigden bronnen binnen de internationale vredesmacht Minusma tegen AFP. Het zou volgens de bron gaan om Nederlanders.

De bemanning van een Apache helikopter bestaat uit een piloot en iemand die de wapen- en verkenningssystemen bedient.

Missie

Nederland doet sinds april 2014 mee aan de VN-missie Minusma. Het gaat om zo’n 450 man, vier Apache-gevechtshelikopters en drie Chinook-transporthelikopters.

De Nederlandse militairen doen vanuit Gao mee aan de VN-vredesmissie Minusma, die de veiligheid en stabiliteit in Mali moet herstellen. De Nederlanders verzamelen informatie en analyseren deze voor de VN-missie.

De AH-64D Apache is een gevechtshelikopter van Amerikaanse makelij, die vooral wordt ingezet om grondtroepen te ondersteunen. Nederland beschikt over 29 Apache's.

Bron: NU.nl

Behoorlijk slopend als je broer daar zit en bij de Helikopterploeg hoort, en de hele dag al niks van zich heeft laten horen... Tegen beter weten in maak je je toch wel zorgen!

Tamara_089

Re: Nederlandse apache helikopter stort neer in Mali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:56

oei dat ik zwaar poedersuiker zeg... hopelijk maakt hij het goed en zat hij niet in de apache.. natuurlijk wel vreselijk voor de nabestaande :(

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:05

Ja het sloopt echt... we worden nu steeds gebeld door familie en elke keer als de telefoon gaat schrik je weer...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:06

Ach jeetje! Sterkte.

Maar als je broer erbij betrokken was, was er toch allang contact met jullie opgenomen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:06

Vriend van me zit ook te wachten op nieuws, in zijn geval over zijn collega's

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

Sterkte met deze zenuwslopende uren!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:09

vuurneon schreef:
Ach jeetje! Sterkte.

Maar als je broer erbij betrokken was, was er toch allang contact met jullie opgenomen?

We nemen aan van wel, maar omdat hij niks van zich laat horen hou je toch wel een beetje dat nare gevoel...

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:12

De familie word altijd eerder ingelicht dan de pers! En ze bellen niet maar komen aan de deur! Dus zolang er niemand langs is geweest kun je wel gerust zijn.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:14

rox_en_wilvy schreef:
De familie word altijd eerder ingelicht dan de pers! En ze bellen niet maar komen aan de deur! Dus zolang er niemand langs is geweest kun je wel gerust zijn.

Dat weten we eigenlijk ook wel aangezien we ook helemaal niks van zijn buddy gehoord! Maar toch dat onderbuikgevoel haha!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:14

Op nu.nl worden nu ook leeftijden van de omgekomen piloten genoemd, ik hoop voor je dat je broer veilig is en ook geen vrienden is verloren.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:32

Set_Elkol schreef:
Op nu.nl worden nu ook leeftijden van de omgekomen piloten genoemd, ik hoop voor je dat je broer veilig is en ook geen vrienden is verloren.

Bedankt! Mn broer is net 20 dus hij zit er niet bij gelukkig (al weet ik niet of je het gelukkig mag noemen...). Het zijn 2 jongens uit Gilze Rijen, waar mn broer ook zit dus het zijn wel kameraden van hem...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:49

Fijn dat je nu opgelucht adem kan halen en gecondoleerd met het verdriet van je broer.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:26

Inmiddels ook bericht gehad van mijn broer, de sfeer daar is verschrikkelijk, ze zijn allemaal een collega, een vriend maar ondertussen ook iemand die bij hun "familie" hoort verloren...

2 maand geleden heb ik ze uit staan zwaaien. Waaronder deze 2 mannen. 2 mannen die over een maand veilig op Nederlandse bodem horen te staan, twee mannen die over een maand hun geliefde kunnen omarmen, misschien wel hun kind. Die hun moeder op kunnen bellen en zeggen, mam ik ben weer thuis. Nu komen ze eerder thuis als verwacht maar zullen ze ook nooit meer thuis komen... Het raakt me zo erg. Het had mijn broer kunnen zijn, maar ik vind dit gek genoeg even erg.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:29

Mijn man zit er nu ook...kippenvel en verdriet...leef mee met alle nabestanden, familie, vrienden, collega's.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:29

Vreselijk sterkte voor je broer en diens familie gewenst.
Je broer is een maatje en collega kwijt veel sterkte voor hem.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:41

Veel sterkte voor alle nabestaanden :(:)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:45

Emma_s_girl schreef:
Mijn man zit er nu ook...kippenvel en verdriet...leef mee met alle nabestanden, familie, vrienden, collega's.

Jij ook sterkte!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:50

Hoewel het risico altijd bestaat en zelfs verhoogd is met de uitzendingen, ben ik er erg van geschrokken. Zo vreselijk voor de nabestaanden die aan het aftellen waren wanneer ze hun geliefden weer in hun armen konden sluiten ;(

De foto's van de mannen staan inmiddels ook op internet. Kippenvel...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:55

Heel triest.. Sterkte aan alle nabestaanden. Deze mannen waren daar ook voor ons.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:56

Willeke_ schreef:
Hoewel het risico altijd bestaat en zelfs verhoogd is met de uitzendingen, ben ik er erg van geschrokken. Zo vreselijk voor de nabestaanden die aan het aftellen waren wanneer ze hun geliefden weer in hun armen konden sluiten ;(

De foto's van de mannen staan inmiddels ook op internet. Kippenvel...

Verschrikkelijk...

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:58

Ik lees nu dat renee zetsen hier uit venlo om het leven is gekomen.

Heel veel sterkte voor familie en nabestaanden

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:00

ik ken niemand maar ben er wel mee bezig, iedereen die er direct mee te maken heeft heel veel sterkte !

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:16

Het was waarschijnlijk gewoon een stom ongeluk... Het had hier ook kunnen gebeuren maarja...