Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 09:56

http://www.nu.nl/politiek/4000610/grati ... boden.html

De gratis plastic tasjes gaan dus verboden worden.

Goede zaak?

Ja, want we moeten nodig het verbruik van plastic gaan verminderen.

Nee, want nu gaat iedereen bijbetalen voor datzelfde tasje, en als er eenmaal voor betaald is wordt hij waarschijnlijk net zo gemakkelijk weggegooid. Fijn voor de winkels, is toch op veel aankopen een 10 ct, of zelfs een kwartje extra omzet, tegen een lage kostprijs.

Of zouden de winkels dat geld verplicht moeten gaan afdragen zodat hier weer "iets" van betaald kan worden, zoals bijvoorbeeld extra manuren in de reinigingsdiensten? Dus eigenlijk een soort plastic tasjes-heffing?

Sting

Re: Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:58

Echt wel! :D Doe maar weg die tasjes. Ik heb vrijwel altijd een eigen tas bij me, en anders moet ik maar niet zoveel kopen ;). Tenminste, zo werkt het bij mij :P.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:59

Het is een druppel op een gloeiende plaat,als alleen in Nederland die plastic tasjes verboden worden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:00

Er zijn genoeg landen waar al een verbod is, Ierland bv :j

gohya schreef:
Het is een druppel op een gloeiende plaat,als alleen in Nederland die plastic tasjes verboden worden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:01

Is hier in Duitsland al jaren zo. En weet je? Het went! :j Aanvankelijk vergat ik mijn eigen boodschappentas regelmatig en moest dan maar 10ct ophoesten. Gebeurt me nu nog wel eens bij een spontane ingeving, maar beduidend zeldener. Ik vind het een prima zaak. +:)+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:03

Ik ben er erg blij mee, werk zelf in een winkel en zie graag dat mensen zelf de moeite nemen om een tas mee te nemen. Hoe vaak ik wel niet mensen in de winkel heb met een tas die nagenoeg leeg is... en er een nieuwe bij willen? Gebeurd veels te vaak

Dus nee, laat maar betalen! Probeer er zelf altijd aan te denken een tas mee te nemen zodat ik niet al die plastic zakken in huis heb. Soms moet je wel de verkoper waarschuwen dat je geen tas wil (soms zijn ze het zelfs 'verplicht' ivm reclame) maar dat overleven we ook wel weer. Nu nog verpakkingen van producten aanpakken :) bv koekjes in een kartonnen doos, die in een plastick bakje zitten met een plastic zakje erom... tha fiets?

Ik ben dus absoluut voor :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:03

Ik merk zelf ook dat ik als ik moet betalen voor het tasje, deze niet koop, dan draag ik het wel even los naar de auto (als dat mogelijk is). Bij de AH pak ik liever een doosje. Hier in Duitsland krijg ik soms wel, soms geen tasje. Afhankelijk van de winkelketen.

Het zit vaak al in een plastic tasje van de winkel voordat je er erg in hebt. Thuis gaan deze tasje bij mij in de plastic-afval. Zonde, dat zeker.

En als ik overal moet betalen, ben ik er waarschijnlijk snel aan gewend er zelf eentje op zak te hebben, dat ook.

Maar hoop wel echt dat er "iets" gedaan gaat worden met de gelden die verdiend gaan worden door de verkoop van de plastictasjes, en dat dit niet geheel bij de winkelketen blijft hangen. Als ik dan een tasje koop, heb ik in ieder geval nog het idee dat er iets nuttigs van gedaan wordt.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:04

gohya schreef:

Volgens mij hebben ze in Duitsland ook geen plastic tasjes meer
prima toch eigen tas mee bij de Zeeman kan je zon tasje kopen die je kan opvouwen tot bolletje
Eenmalige aanschaf en levenslange garantie gaat het stuk kan je een nieuwe halen
Goed plan toch

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:04

Tja dan heeft het inderdaad niet zoveel zin. Het zou wel fijn zijn als mensen zich iets meer bewust zouden zijn van de hoeveelheid plastic tasjes. Ik heb altijd zo'n opvouwbaar tasje bij me. En als ik plastic tasjes krijg dan bewaar ik ze en hergebruik ze.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:07

chocobroodje schreef:
Er zijn genoeg landen waar al een verbod is, Ierland bv :j

gohya schreef:

Oke en Duitsland ook las ik.Maar dan nog,vergeleken over de hele wereld is het te weinig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:08

Je moet toch ergens beginnen, misschien dat andere landen dit voorbeeld gaan volgen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:09

Hier ook een opvouwbaar tasje (van de hema). Super ding!
Ik vergat ook altijd een tasje en nu zit die standaard in mijn eigen tas en hij is ook heel groot.

Van mij mogen die plastic tasjes verdwijnen. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:10

Ik kan me niet voorstellen dat het echt wetgeving is hier in DL? Er zijn immers nog meerdere winkels waarbij ik wel een plastic tasje krijg (bijvoorbeeld de Takko, DM, Deichmann). Maar wel winkels waar ik deze niet krijg (Edeka, Aldi, Lidl, Kik).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:12

Angela schreef:
Maar hoop wel echt dat er "iets" gedaan gaat worden met de gelden die verdiend gaan worden door de verkoop van de plastictasjes, en dat dit niet geheel bij de winkelketen blijft hangen. Als ik dan een tasje koop, heb ik in ieder geval nog het idee dat er iets nuttigs van gedaan wordt.
Dit snap ik niet, dat is toch geen "zaak" voor winkels? Zie het maar als gelukje/service dat je tot nu toe altijd gratis tasjes mee hebt gekregen, want dat is een winkel jou nooit verplicht geweest.

Ik vind het een goede zaak :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:16

Het was/is inderdaad een service, waartoe ze niet verplicht zijn.

Toch zou ik graag zien dat als er nu overal wel voor betaald moet worden, er meer uitkomt als alleen meer omzet voor de winkelketen. Dan zou de maatregel namelijk nog veel meer nut hebben, er kan dan immers meer plastic uit de natuur verwijderd worden, terwijl er aan de andere kant ook nog eens minder plastic de natuur in gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:24

Ik vind het minderen van afv een goede zaak, maar persoonlijk gebruikte ik ze altijd in de pedaalemmer, dus zal nu gewoon zakken moeten kopen. Levert bij mij dus geen vermindering op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:45

Ik vind het erg lastig. Bij de winkels hier in de buurt waar ik koop (Lidl, AH, Jan Linders en Emte) hebben ze al lang geen tasjes meer, en het gebeurt best vaak dat ik geen tas bij me heb en loop te jongleren met de boodschappen := Bij Jan Linders hebben ze doosjes liggen, dat is ideaal, maar bij de andere winkels niet, dus vaak sla ik die winkels maar gewoon over of koop ik minder boodschappen zodat ik het nog kan dragen..
Ik heb eigenlijk haast nooit plastic zakjes in de berm zien liggen. Die van mij gaan gewoon in de plastic-zak en worden netjes gerecycled.
Ik denk dat al die plastic flesjes een veel groter probleem zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:50

Vroeger nam ik altijd een doosje bij de kassa, sponsor ik ook de jeugdvereniging die oud papier komt ophalen hier.
Maar de C1000 is Jumbo geworden en blijkbaar vergaren zij het oud papier zelf want bijna alles wordt door de vakkenvullers geplet _-:(
Nu neem ik meestal een plastic krat mee, daar hebben ze wagentjes voor en werkt wel zo handig, alleen lastig als je eens spontaan naar de winkel gaat, dan heb je niks mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:53

Ik heb vaak zelf een tasje mee en anders inderdaad een kartonnen doos. Als ik ga shoppen stop ik zo veel mogelijk in 1 plastic tas van de eerste winkel. Bij ons in huis hebben de plastic tassen een tweede leven als vuilniszak in de kleine prullenbakken

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:57

Ik probeer altijd zelf een tasje mee te nemen. soms ga ik onvoorbereid weg, dan ben ik blij dat er een tasje te krijgen/kopen is.
plastic tasjes gaan hier in de auto, fietstas, of keukenkast. en eens in de zoveel tijd, gaan er een aantal naar school voor de werkjes van de kinderen. Er word een nood regenjas van gemaakt, een extra slee om van de bult te glijden. En de natte was van de kinderen wordt er in gedaan, na zwemmen of logeerpartijtjes.
Ze gaan hier nooit "Zomaar" de prullenbak in.

Als ze straks verboden zijn, wordt er wel weer een alternatief verzonnen. Nu ook al bij sommige winkels de stoffen statiegeld tasjes... weet niet of dat zoveel vriendelijker is, want deze liggennet als de plastictasjes natuurlijk gewoon in mijn auto terwijl ik in de winkel sta...........

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:57

Voor de boodschappen nemen we altijd onze eigen tas mee. Met shoppen zit dat er gewoon nog niet echt in, maar ik zou er vast wel aan kunnen wennen. :j Hoewel ik nu al wel met kleine dingetjes geen tasje erbij hoef, maar deze gewoon in mijn schoudertas/handtas doe.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:59

Wij hebben zo weinig plastic zakken in huis dat als ik er eens eentje nodig heb, ik het halve huis moet omkeren om er eentje te vinden.
Ga ik al eens shoppen dan stop ik alles in de eerste tas die ik gekregen heb.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:03

Ik vind het een goede zaak. Alleen zou zoiets inderdaad wereldwijd aangepakt moeten worden. Hier op Zakynthos waar ik zit, wordt álles in wegwerp tasjes gedaan. Die tasjes gebruik ik later dan weer als vuilniszakje, maar dat doet lang niet iedereen.. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:08

ik gebruik de plastic groententasjes en kleine tasjes gewoon opnieuw, ja ze komen uiteindelijk op de vuilnishoop, maar niet na de boodschappen hier..

ik gebruik ze hier als poepzakjes of als vuilniszakje voor in de auto. jammer dat de gratis poepzakjes verdwijnen zullen we maar zeggen.. Voor het millieu wel goed dat ze over moeten stappen op papier, lol maar die zal ik toch maar niet voor poep gebruiken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 11:10

Toen we een tijd in Thailand gewoond hebben kregen we inderdaad ook echt alles in plastic zakjes, nog veel meer als hier in NL. Maar daar wil je je afval ook echt wel twee of drie keer per dag kunnen afsluiten ivm de geur in de warmte, dus die plastic zakjes gebruik je inderdaad weer daarvoor. Hier thuis gebruik ik veel grotere vuilnisbakken, en daar passen die tasjes weer niet in.

@elenaMM77: ik zie nergens dat ze over moeten op papier? Ze moeten enkel geld gaan vragen voor dezelfde plastic tasjes die je nu gratis krijgt?