De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:54

Hallo bokkers,

Op nu.nl lag ik dit bericht en ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Citaat:
Door de onvoorspelbare militaire ambities van Rusland en de dreiging van de Islamitische Staat (IS) moet Nederland de militaire dienstplicht weer invoeren. Daarvoor pleit Kamerlid Joram van Klaveren van Groep Bontes/Van Klaveren.
Daarnaast kan de dienstplicht helpen ontspoorde allochtonen weer op het rechte pad te brengen, laat Van Klaveren weten tegenover NU.nl.

Maandag behandelt de Tweede Kamer zijn initiatiefnota waarin hij pleit voor de herinvoering van de militaire dienstplicht voor alle Nederlanders vanaf de leeftijd van 18 jaar.

"De dienstplicht werd in 1993 na de val van het Sovjet Rijk en de beëindiging van de Koude Oorlog opgeschort", zegt Van Klaveren. "De militaire opleving van Rusland en de terroristische dreiging van IS tonen aan dat Nederland serieus werk moet maken van het op orde brengen van de krijgsmacht."

De dienstplicht zal ertoe leiden dat Nederland weer kan beschikken over een volwaardige krijgsmacht, denkt het voormalige PVV-Kamerlid.

Bezuinigingen

Al jaren is Defensie een bezuinigingspost op de rijksbegroting en dat heeft de organisatie uitgehold. Door de samenleving weer in contact te brengen met de krijgsmacht, verwacht Van Klaveren dat het draagvlak voor krijgsmacht zal toenemen.

Het personeelstekort bij het ministerie denkt Van Klaveren op te lossen met de aanwas van dienstplichtigen. Hierdoor kunnen de beroepsmilitairen zich beter focussen op hun militaire werk.

“Door de gehele samenleving in aanraking te laten komen met Defensie, zullen veel meer competente jong-volwassenen voor een carrière bij de krijgsmacht kunnen kiezen die anders nooit met de krijgsmacht in aanraking zouden komen.”

Heropvoeding

Een belangrijke andere reden voor de herinvoering van de dienstplicht is de opvoedkundige en disciplinerende rol die het half jaar in het leger op de jeugd van Nederland kan hebben.

"We zien in Nederland een oververtegenwoordiging van niet-Westerse allochtonen in de criminaliteitscijfers. Wie de fout in gaat moet hard worden aangepakt, maar we moeten ook kijken naar hoe we deze ellende kunnen voorkomen", zegt Van Klaveren.

In het leger zullen de jongeren orde, structuur en discipline in hun leven krijgen, denkt hij. Daarnaast biedt het probleemjongeren een toekomstperspectief en komen zij in aanraking met verschillende jongeren uit verschillende lagen van de samenleving. "Dat zal de integratie bevorderen."

"Zij krijgen een doel in hun leven, gaan niet zomaar op straat hangen en komen minder snel in de verleiding zich met criminele zaken bezig te houden. En als ze het goed doen, komen ze misschien wel in aanmerking voor een baan bij Defensie", aldus Van Klaveren.

Van Klaveren is niet bang dat hij met zijn plan de deuren van Defensie opent voor potentiële jihadisten.

"De screening zal uitvoerig zijn. Dat wordt goed gecheckt door onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Als je al verkeerde intenties hebt, kun je je nu ook al aanmelden bij het leger."

Vrouwen

In het voorstel van Van Klaveren zullen zowel mannen als vrouwen voor de duur van zes maanden in dienst treden. "Hierdoor zullen zij geen studievertraging oplopen." Ook worden zij financieel gecompenseerd. "Van het Rijk ontvangen zij het minimumloon inclusief vakantiegeld, huisvesting en reiskostenvergoeding."

De dienstplichtigen zullen in het half jaar naast de militaire basistraining die zij krijgen kunnen worden ingezet bij rampenbestrijdingen en beveiligingswerkzaamheden. Zij worden niet uitgezonden voor militaire missies. De dienstplicht gaat niet ten koste van de huidige beroepskrijgsmacht.

Voor jongeren die de dienstplicht niet kunnen vervullen bestaat de vervangende burgerdienst die drie maanden langer duurt. Zij moeten werkzaamheden uitvoeren die het algemeen belang van het land dienen. Van Klaveren: "Als je gewetensbezwaren hebt, kun je bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis werken."

Het hele plan kost de staat 600 miljoen euro per jaar en past wat Van Klaveren betreft in het voornemen dat verschillende politieke partijen hebben uitgesproken om het defensiebudget structureel te verhogen.

Door: NU.nl/Avinash Bhikhie

http://www.nu.nl/politiek/3988347/voer- ... reur-.html

Ben vooral benieuwd naar het stukje "geen studievertraging" en ik vind dat er best wel heel negatief over jongeren word gesproken. Lijkt nu wel alsof bijna elke jongere zo kansloos is als in dit stukje word omschreven.

Tytonidae

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:02

Ik sta positief tegenover Defensie en militairen maar ik ben tegen een dienstplicht.
Ik vind de dreiging niet groot genoeg. Begrijp me niet verkeerd, wat er nu allemaal gaande is in de wereld is beangstigend. Maar ondanks alle recente gebeurtenissen zijn we niet in een directe oorlog waarbij ons land direct wordt bedreigd. Het wordt een ander verhaal als wij direct in open oorlog raken met een ander land en daarbij een tekort aan beroepsmilitairen hebben.

Het leger hoort geen opvoedende en disciplinerende rol te hebben. De functie van defensie is om het land te beschermen, niet om jongeren op te voeden. Ik zie veel liever dat ons leger gewoon bestaat uit beroepsmilitairen, die militair zijn omdat ze dat willen zijn, en daarbij hun functie met volledige toewijding uitvoeren. Je moet, om een goede militair te zijn, ook een bepaald karakter hebben. Niet elke jongere beschikt daarover; niet iedereen is 'geschikt'. Je hebt niks aan een paar jongeren die verplicht in camouflage rond moeten lopen omdat het van de staat moet. Je hebt mensen nodig die daadwerkelijk iets willen bijdragen aan de bescherming van het land.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:02

Als voorbereiding op een niet bestaande oorlog (wat er in Oekraïne gebeurd is genocide en ethnische zuivering op de eigen burgers, niks binnenvallend Rusland), ben ik geheel tegen. Als manier om het leger weer genoeg mensen te laten krijgen om zijn echte hoofdtaak, nl hulp aan de eigen bevolking, te kunnen vervullen ben ik voor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:04

Ik krijg meer de indruk dat dit een vermomd idee is om alle (allochtone) jongeren aan te pakken die zich misdragen. Er staat vanaf 18 jaar, maar waar ligt de grens? Want tussen 1993 en nu zit nogal een grote groep mensen die de 18 is gepasseerd. Willen ze dan ook de 30 jarigen oproepen voor 6 maanden?

Ik denk niet dat het er door komt eerlijk gezegd. Het kost meer dan dat het oplevert denk ik zo.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:06

Ik weiger mee te doen aan dat soort kortzichtige ideeën die mij verplichten om dingen te doen die ik niet wil, dan ga ik nog liever dood. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:07

Stel je voor dat je inderdaad zoals Anoli zegt 30 jaar bent, en je hebt als man net een gezin. Moet je dan serieus voor 6 maanden je gezin achterlaten en in dienst? :') wat een ongelofelijk ouderwets idee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:13

PVV, heropvoeding en allochtonen in 1 tekst.. Ik krijg net als Anoli een beetje de indruk dat het meer een manier is om al die ''buitenlandse rot jeugd'' aan te pakken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:13

Tytonidea: als er werkelijk een oorlog ontstaat ipv dreiging en je gaat dan pas je leger op orde brengen ben je er te laat mee.
Ik vind het plan opzich niet slecht... Als het het gaat over mannen en vrouwen die nog geen vast inkomen en huis / gezin hebben.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:18

Resistance schreef:
Stel je voor dat je inderdaad zoals Anoli zegt 30 jaar bent, en je hebt als man net een gezin. Moet je dan serieus voor 6 maanden je gezin achterlaten en in dienst? :') wat een ongelofelijk ouderwets idee.

Als ik het goed lees, moeten man én vrouw dan nog 6 maanden in dienst...

Maar ook zonder gezin zit ik er echt niet op te wachten op nog "eventjes" mij 6 maanden te laten afblaffen door een kereltje van het leger...

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:18

@Ineke2;

Dat zeg ik ook helemaal niet. Een leger kan prima op orde zijn met toegeweide beroepsmilitairen en voldoende materiaal. Dit is momenteel ons grootste probleem; ons materiaal is verre van op orde. Om sommige missies uit te kunnen voeren, moeten wij materiaal lenen van bondgenoten. Ik zie veel liever dat die 600 miljoen dat dit plan zou kosten wordt gestopt in kwaliteit, ipv in kwantiteit.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:24

Ik ben voor dienstplicht, maar niet op deze manier en om deze reden.
Vind dit veel te bang over komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:26

Ik ben zeker wel voor , maar op deze manier...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:28

Hele goeie zaak. In Israël gaat iedereen 18 maanden in dienst. En niet alleen om te vechten maar ook om te leren in crisis situaties te leren handelen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:31

Froukje1993 schreef:
PVV, heropvoeding en allochtonen in 1 tekst.. Ik krijg net als Anoli een beetje de indruk dat het meer een manier is om al die ''buitenlandse rot jeugd'' aan te pakken.

Dat gevoel krijg ik ook. Er wordt zo sterk de nadruk gelegd op criminele allochtonen, dat er een hele nare bijsmaak aan zit. Had er 'criminele jongeren' gestaan, dan was het al heel anders geweest :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:32

kimberly1995 schreef:
Ik weiger mee te doen aan dat soort kortzichtige ideeën die mij verplichten om dingen te doen die ik niet wil, dan ga ik nog liever dood. :)

Dit dus, ik ga nog liever dood. Beetje een 'vroeger was alles beter idee' maar volgens mij zijn flink wat ex-militairen voor het leven verpest, dus nee, bedankt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:38

Ex-militairen die 'verpest zijn voor het leven' zoals jij dat omschrijft zijn over het algemeen militairen die op uitzending zijn geweest en daar dingen gezien hebben die ze maar moeilijk kunnen verwerken. Dat heeft dus niets te maken met de dienstplicht militairen die zoals hier te lezen is niet zullen worden uitgezonden.

Eerlijk gezegd denk ik dat het voor een heleboel mensen een heel goed iets zou zijn. Het leren van samenwerken, doorzetten en respect is iets wat een hoop 'jongeren' tegenwoordig missen naar mijn idee.
Wellicht moet de opzet wat aangepast worden naar bijvoorbeeld gelijk vanuit de middelbare school maar ik zie zeker mogelijkheden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:39

*toevallig staat er vervolgens een advertentie van het ministerie van defensie over een voorlichting*

Ik vind dit bericht meer overkomen van "in Rusland werkt het, dus zal het bij ons ook wel werken"

Opvoedkamp vind ik een beetje ver gaan om het zo te gaan noemen, iets met auswitz 70 jaar geleden.. Je kunt mooi al het tuig er uit filteren.

Jonge gezinnen met kinderen is het ook niet echt een goed idee voor, omdat mannen en vrouwen moeten, hoop dat ze daar wel rekening mee houden mocht het zo ver komen.

We zien het wel weer, het zal wel weer een losse Flodder zijn..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:41

xSwanHeart schreef:
Froukje1993 schreef:

Dat gevoel krijg ik ook. Er wordt zo sterk de nadruk gelegd op criminele allochtonen, dat er een hele nare bijsmaak aan zit. Had er 'criminele jongeren' gestaan, dan was het al heel anders geweest :j

Een beetje heropvoeding voor criminele jongeren is nooit mis, maar het woord allochtoon gaf mij een nare bijsmaak.

Dienstplicht is op zich geen verkeerd iets, maar geef de jeugd dan wel de kans om te kiezen op welke manier ze dit willen invullen (6 maanden in training, 9 maanden vrijwilligerswerk doen, etc) Nu voelt het als je MOET, of je nou wil of niet. *man met zweep bij de ingang idee zeg maar*

Op uitzending gaan ze niet, dus het verpesten zal wel meevallen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:41

Ach, ze krijgen het er toch nooit door. Denk je dat jongeren van tegenwoordig hiermee akkoord gaan joh :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:42

Als dit door word gevoerd, pak ik mijn spullen in en vertrek naar het buitenland met mijn gezin.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:44

En niet alleen de jongeren. Volgens dit verhaal zal zelfs ik dan moeten. Jaaaa daahaaaaag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:46

Op zich denk ik dat dienstplicht een hoop jongeren wel goed zou doen, maar dan niet op de manier zoals het vroeger ging. Ik zou er dan een goed systeem voor zoeken.. bijvoorbeeld jongeren die geen opleiding volgen en al een tijd geen werk hebben en in de bijstand zitten. Win win situatie zou ik zeggen, want die jongeren zullen daar beter uit komen en ook vervolgens meer kans hebben op een baan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:51

Lous schreef:
En niet alleen de jongeren. Volgens dit verhaal zal zelfs ik dan moeten. Jaaaa daahaaaaag.

Denk eerlijk gezegd niet dat ze met terugwerkende kracht mensen oproepen. Hoeveel mensen moeten ze dan wel niet oproepen die de 18 zijn gepasseerd vanaf 1993. :oo

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:52

Als ze het invoeren is het voor de groep die dan 18 is. Dat allochtoon en opvoeding in een zin worden genoemd is misschien niet de meest handige, maar volgens mij zou het ook onverstandig zijn om er neer te zetten dat ze alle criminele allochtonen verplicht willen heensturen. Gezien de weinige discipline die veel jeugd laat zien, in combinatie met de toch toenemende obesitas, zou het voor een zeer grote groep nog niet eens zo'n heel raar idee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:52

Oh dan ontspring ik de dans met 1992 :=