Geen respect meer voor elkaars job

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Geen respect meer voor elkaars job

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 01:47

Hoi,

Je hoort het steeds vaker "Je hebt er zelf voor gekozen"

Mensen hebben echt geen respect meer voor wat een ander doet, waarom zou je respect hebben of vriendelijk doen, die persoon heeft er ten slotte toch zelf voor gekozen om die job te doen... Komaan waar gaat dit naar toe??

Ik vind dat je vaak maar al te blij mag zijn dat iemand een bepaalde job wil doen, iemand moet het tenslotte doen, of het nu een bureau job is of iemand die zware arbeid doet.

Veel mensen weten echt niet waar ze het over hebben als ze iemand een verwijt naar hun hoofd slingeren...

-"De hoefsmid moet toch niet klagen, hij verdiend toch genoeg" Ja hoor, maar dat het enorm zwaar is voor je rug daar word geen rekening mee gehouden

-"Dierenarts word op een zondag avond opgeroepen voor een griepspuitje voor hun paard" Als je zegt kan dit niet wachten tot morgen krijg je te horen hij is toch veearts voor iets? Ja maar ook een mens, met misschien een gezin waar hij graag eens bij is op een zondag avond

-Mensen die met de bus rijden en in elkaar geklopt worden

-Mensen die achter de vuilniswagen lopen worden uitgelachen of hun job word belachelijk gemaakt, hallo gelukkig dat iemand het wil doen, word hier anders nogal een bende! In de winter door weer en wind en in de zomer met stinkende oververhitte zakken slepen,... Chapeau!

-Mensen in de horeca die tot smorgens vroeg moeten werken, soms doodmoe zijn, maar met een glimlach moeten blijven verder doen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ;) mensen vinden het zo vanzelf sprekend wat een ander doet, dat er niet meer over word nagedacht. Ohwee als die persoon een mindere dag heeft, ziek is of een fout maakt...

Vind dit zo jammer... En wou dit even kwijt ;)

DJZ

Re: Geen respect meer voor elkaars job

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:03

Helemaal mee eens :D Niks meer aan toe te voegen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:23

Ik heb deze kerst 2 kerstkaartjes gekregen van een mevrouw, 1 voor mij en 1 voor de machinist. Die mevrouw was zo blij dat ze naar haar familie kon met de trein en besefte ineens dat dat alleen maar kon omdat wij niet naar onze familie konden. Daarom had ze voor het personeel van alle treinen waar ze in had gezeten kaartjes geschreven. Dat vond ik wel zo geweldig lief _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .

Maar voor de rest kan je inderdaad merken dat het respect voor elkaars werk vaak ver te zoeken is. Met de schoonmaakstaking van vorig jaar konden de mensen in elk geval wel heel goed ervaren hoe belangrijk die mensen zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:22

Jep ken het. Werk in de schoonmaak op het moment. Wordt je soms raar op aangekeken. Alsof er iets mis is met je. Nee mensen, functioneer prima maar het is lastig om aan "normaal"werk te komen met je paardenhouderij diploma. Maar ik werk liever dan dat ik mijn hand moet ophouden bij het uwv (wat ook prima is als je niet anders kan, maar ik kan anders) En dat houd in dat je soms minder leuk werk moet aannemen. Maar zo voorkom ik in elk geval ook dat er een gat in mijn cv onstaat.
Dus ach ja. Zonder mij zit je op een vieze w.c denk ik dan maar :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:37

Eens met hierboven...ik werk 32 uur per week in de schoonmaak en leuk is het niet nee...maar ik moet toch werk hebben als ik een dak boven mijn hoofd wil houden. Als mensen vragen wat ik doe vind ik het natuurlijk niet leuk om te zeggen dat ik schoonmaak...het is nou niet bepaald een droombaan. :+ Ik heb verder ook geen diploma's en het is nog steeds verdomd lastig om wat anders te vinden. Maar ik heb tenminste werk...en idd, zonder mij werk je aan een vies bureau of zit je op een gore wc....

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:41

Helemaal eens met de OP.

Ik werk zo'n 30 uur per week achter de kassa /vleeswaren machine / gebak / aanvulling.
heb meerdere keren gehoord dat je wel dom moet zijn om dit als 'fulltime' baan te doen.

maarja, als er alleen maar mensen met bijbaantjes in winkels werken, dan kunt u alleen in het weekend winkelen. :=

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:45

Mee eens hoor! Ik heb 5 jaar als huishoudelijke hulp achter de rug (en nu nog 1 cliënt over naast mijn 2 andere banen) maar dat werd door een deel van mijn omgeving ook niet gerespecteerd. Opmerkingen als: 'je kunt toch beter', 'solliciteer toch es naar wat anders', 'heb je nou al eens een echte baan gevonden?' e.d heb ik vaak genoeg gehoord.

Terwijl het zo dankbaar werk is en ik echt van die mensjes hield. Je maakte met je bezoekje hun dag weer helemaal goed!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:51

Ik heb 2.5 jaar achter de kassa gezeten. Dan krijg je ook de meest vreselijke dingen naar je hoofd.
Nu studeer ik op het HBO en als het goed is studeer ik volgend jaar af. Maar mocht het zo zijn dat ik geen baan kan vinden, zou ik ook gaan schoonmaken.
Iedereen die werkt heeft mijn respect!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:12

Een nichtje zei dat ze het maar vies vond dat ik vieze billen van bejaarden ging wassen.Er was toch wel een ander beroep.
Toen heb ik gezegt dat ik hoop dat als ze oud is en incontinent er niemand meer is die haar billen komt wassen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:15

Zo herkenbaar... Ik werk in het blauw, dat doe ik omdat ik toch wat wil betekenen voor de mensen. Met grote regelmaat dat ik dat ook daadwerkelijk doe, tot bijna traumatische ervaring voor mezelf aan toe. Natuurlijk moet ik ook wel eens mensen wat minder leuke dingen mededelen of meegeven. Maar goed, ik durf vaak niet eens te zeggen wat ik nou daadwerkelijk voor werk doe. Ik word er vaak op 'afgestraft' zeg maar. :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:39

Je merkt het inderdaad wel vaker, al heb ik er zelf niet zo veel ervaring mee. Mijn vriend wel. Hij had vorig jaar een tussenjaar omdat hij van opleiding wisselde maar daarvoor eerst een cursus scheikunde moest doen (VAVO). Omdat hij een half jaar vrij had is hij gaan werken als vuilnisman, lekker buiten en het verdiende best wel goed. Maar er waren veel mensen, vooral in de rijkere buurten, die ze echt geen blik waardig gunden. Terwijl die vuilnismannen altijd netjes goedemorgen zeggen als ze iemand tegenkomen. Maar er waren gelukkig ook heel lieve mensen die juist heel blij waren dat hun vuilnis werd opgehaald. Die kwamen zelfs naar buiten om een praatje te maken of zelfs warme broodjes te brengen. :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:45

"Nou ja, ik kan me niet voorstellen dat jouw vriend je lekker vindt ruiken als je 's avonds thuiskomt. Lijkt me toch zo'n vieze baan dit."
'Gelukkig heb ik net uw vis voor vanavond af staan snijden, met heel veel plezier, hoor. Fijn om een job te hebben waarin je jezelf thuisvoelt, niet, mevrouw?'

En dan moet ik áltijd beleefd blijven. Eens flink een veeg uit de pan geven heeft geen zin, maar pff... Horeca en we lachen nog even door!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:57

Ik werk 30 uur in de week in een supermarkt, terwijl ik 19 ben. Ik zie mensen dan ook vaak kijken ja. Je ziet ze nog net niet denken en af en toe van die halve opmerkingen. Af en toe vind ik het dan wel leuk om te zeggen dat ik op zaterdag studeer (doe een vrij bijzondere/aparte opleiding) en dat ik door de week werk om die studie te betalen, omdat het allemaal niet aan komt waaien, he meneer/mevrouw.. :D

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:53

Gelukkig dat er mensen zijn die aan de kassa willen zitten toch en dat er mensen zijn die willen gaan poetsen, heb vroeger ook gewerkt als huishoudhulp. En eerlijk ik deed het wel graag, leuke uren, veel afwisseling en ik vind het altijd fijn als ik de deur achter Me dicht trok dat alles er mooi en fris bij lag. Velen waardeerden mijn werk echt, bij sommigen was het natuurlijk nooit goed genoeg.

Nu baat ik samen met mijn man een manege uit, en ik doe het echt voor de paarden en voor de kindjes die Super blij of fier zijn na een les. Maar eerlijk , sommige pension klanten kunnen echt onredelijk zijn en beseffen niet hoe hard wij werken. Zagen en klagen over onbenullige zaken. En zien niet in dat wij makkelijk tussen de 16 a 18u op een dag werken en dus ook wel eens moe zijn en eens wat vroeger willen sluiten. We staan met een 60 tal paarden waaronder 40 pension paarden, voor iedereen goed doen is blijkbaar onmogelijk...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:39

Vickz schreef:
Gelukkig dat er mensen zijn die aan de kassa willen zitten toch en dat er mensen zijn die willen gaan poetsen, heb vroeger ook gewerkt als huishoudhulp. En eerlijk ik deed het wel graag, leuke uren, veel afwisseling en ik vind het altijd fijn als ik de deur achter Me dicht trok dat alles er mooi en fris bij lag. Velen waardeerden mijn werk echt, bij sommigen was het natuurlijk nooit goed genoeg.

Nu baat ik samen met mijn man een manege uit, en ik doe het echt voor de paarden en voor de kindjes die Super blij of fier zijn na een les. Maar eerlijk , sommige pension klanten kunnen echt onredelijk zijn en beseffen niet hoe hard wij werken. Zagen en klagen over onbenullige zaken. En zien niet in dat wij makkelijk tussen de 16 a 18u op een dag werken en dus ook wel eens moe zijn en eens wat vroeger willen sluiten. We staan met een 60 tal paarden waaronder 40 pension paarden, voor iedereen goed doen is blijkbaar onmogelijk...

Voor mij ook een reden geweest om te stoppen in de paardenhouderij, werd gek van die klagende penionklanten. Je werkt je kapot soms wel tussen de 70 en 90 uur in de week en nog zijn ze nergens blij mee. :evaw:
Maar wel echt leuk om je eigen bedrijf te hebben! Is denk ik dankbaarder werken dan voor iemand anders je uit je naad werken? Zoals ik jaren heb gedaan.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:42

ben het er helemaal mee eens! mn moeder werkt in de Horeca en moet vaak half 8 beginnen is ze 2 uur klaar en dan moet ze om 6 uur weer beginnen tot een uur 0f 11/12 ! En de dag daarna weer.. En dan van die mensen zeggen ja je heb er zelf voor gekozen... Zij moet toch ook geld verdienen niet iedereen verdiend geld door op zn luie reed te zitten of door 1 dagje een paar uur te werken..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:52

Ik ken het ook hoor, ik werk dan nog niet, maar toch. De halve familie struikelt erover dat ik met dieren wil werken. So what? Wees blij dat er mensen zijn die zich er zorgen over maken?

Docenten is echt een schijt beroep volgens mij, je bent het pis paaltje, zeurende leerlingen en zeurende ouders, maar ze staan er toch maar weer elke dag!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:56

Soms vraag ik me weleens af of dat de mensen die zo 'afgeven' op andermans werk/beroep dat puur en alleen doen om zichzelf 'groter/beter' te voelen?!

Ik kan me ook wel voorstellen dat je liever zegt dat je piloot bent, dan vuilnisman, maar wat een geluk dat er voor iedere functie iemand is!!

En kan me er ook zo aan ergeren als mensen met zo'n dooddoener komen van 'ze hebben er toch zelf voor gekozen?!' -O-
Politiemensen die af en toe te maken krijgen met verschrikkelijke beelden, en dat geldt natuurlijk ook voor brandweermensen en ambulancebroeders.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:04

Inoterry schreef:
Ik heb deze kerst 2 kerstkaartjes gekregen van een mevrouw, 1 voor mij en 1 voor de machinist. Die mevrouw was zo blij dat ze naar haar familie kon met de trein en besefte ineens dat dat alleen maar kon omdat wij niet naar onze familie konden. Daarom had ze voor het personeel van alle treinen waar ze in had gezeten kaartjes geschreven. Dat vond ik wel zo geweldig lief _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .

Dit.....het zijn de kleine dingen die het hem doen. Ik zorg rond kerst altijd voor een bedankje voor de leraren, sportjuffen etc. Gewoon uit dank dat ze weer een jaar klaar stonden/er waren etc. Het doet een ander zoveel goed die waardering te krijgen. het hoeft maar iets kleins te zijn wat voor iemand zoveel kan betekenen!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:47

Inderdaad die kleine attenties die doen het hem. Die zijn zooo fijn.

Toen ik nog poetste was er een oud vrouwtje die af en toe verse soep voor Me maakte, zo lief!

Of lesklanten (kindjes) die een mooie tekening voor Me mee hebben. Had ooit eens 2meiden die een halster gepimd hadden voor de pony van mijn dochtertje, kei lief. Of die met een doos chocolaatjes aankomen.

Die zaken maken echt zoveel goed. En dat zijn meestal mensen waar je niet eens zoveel voor doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:52

eclair98 schreef:
Docenten is echt een schijt beroep volgens mij, je bent het pis paaltje, zeurende leerlingen en zeurende ouders, maar ze staan er toch maar weer elke dag!

Thanks, zo is het :+
Nee, docent zijn is tof, iedere glimlach en ieder lolletje en ieder bedankje van ouders is er 1 +:)+

Alsnog kan je zeggen 'ik heb er zelf voor gekozen', als ik geen zin zou hebben in zeikmensen zou ik een beroep moeten kiezen waarbij ik niets te maken heb met mensen.

Vind ik ook gelden voor de voorbeelden in de OP.
Als DA weet je dat je in het weekend gebeld kan worden en als hoefsmid weet je dat je een lichamelijk zware baan hebt. Daar kies je zelf voor, dus waarom zou dat niet gezegd mogen worden?
Dat staat toch helemaal los of deze mensen wel of niet gewaardeerd worden voor welk werk ze doen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:59

"je heb er zelf voor gekozen" vind ik vooral opgaan als de persoon in kwestie zeurt over omstandigheden die van te voren al bekent waren over de job.

Zo had ik toen ik bij de post werkte een collega die niet wilde lopen wanneer het regende, want daar werd ze nat van en dat vond ze vervelend.
Dat je als dierenarts midden in de nacht of op je zondag avond word opgebeld voor een koliekgeval kan ook gebeuren. Spoed is spoed en zal niet kunnen wachten.

Zelf vind ik de verzorging verschrikkelijk, maar ik ben uiterst dankbaar dat er wel mensen zijn die dat soort werk kunnen en willen doen. Maar ik kan het zelf gewoon niet, te veel lichamelijk contact met vreemde mensen voor mijn doen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 00:47

miss_lizje schreef:
"je heb er zelf voor gekozen" vind ik vooral opgaan als de persoon in kwestie zeurt over omstandigheden die van te voren al bekent waren over de job.

Zo had ik toen ik bij de post werkte een collega die niet wilde lopen wanneer het regende, want daar werd ze nat van en dat vond ze vervelend.
Dat je als dierenarts midden in de nacht of op je zondag avond word opgebeld voor een koliekgeval kan ook gebeuren. Spoed is spoed en zal niet kunnen wachten.

Zelf vind ik de verzorging verschrikkelijk, maar ik ben uiterst dankbaar dat er wel mensen zijn die dat soort werk kunnen en willen doen. Maar ik kan het zelf gewoon niet, te veel lichamelijk contact met vreemde mensen voor mijn doen.

Tuurlijk spoed is spoed, dat vind ik ook, je kiest er zelf niet voor wanneer je paard koliek krijgt of bv gehecht moet worden. Maar ik heb pensionklanten waarbij het hen opeens invalt dat hun paard bv zijn griep spuit moet krijgen en dan zal en moet dat maar meteen gebeuren ookal is het zondag avond... (overlaatst tegengekomen) en toen zei ik nou dat kan toch wel wachten tot morgen, je moet de DA daar nu toch niet meer mee lastig vallen nu? Dan kreeg ik als antwoord "hij is toch DA voor iets?! Hij heeft zelf voor die job gekozen!" Sorry maar dat vind ik vrij egoistisch hoor!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:53

Ik werk in de Horeca, en ja, het is soms vreselijk zwaar als de tent om 6 uur 's ochtends sluit en je dan nog twee uur moet schoonmaken, maar hé, dat is het werk waar ik voor heb gekozen. Ik had ook iets anders kunnen doen.
Een veearts die zondagavond van huis moet? Heeft hij zelf voor gekozen.
Hoefsmid die last van zijn rug krijgt? Ja, heeft hij zelf voor gekozen. Maar dat het zwaar is betekent niet dat hij het werk niet leuk vindt.
Dus ja, ik ben degene die zegt: je hebt er zelf voor gekozen.

Uitzondering is natuurlijk als je echt geen ander werk kunt vinden. En dat je in elkaar geslagen wordt of uitgelachen vind ik hier niet bij horen, dat heeft te maken met algemeen respect en niet met de baan die je hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:09

Ik vind het zeggen dat iemand er zelf voor gekozen heeft nog wel wat anders als geen respect voor mensen die bepaald werk doen. Ik vind het altijd goed als mensen gewoon een eerlijke baan hebben en of je nu vuilnisman of CEO bent maakt imo voor het respect niet uit. Ik hou er ook echt wel rekening mee dat onze (dieren)arts ook gewoon een leven heeft ed.
Maar als mensen bepaald werk kiezen (helemaal als het echt keuze is en geen noodzaak dat je in een bepaalde tak werkt) wordt ik er wel een beetje moe van als mensen dan steeds gaan "zeuren" dat dat werk zo zwaar is/ze zoveel uren draaien/er zoveel aan hun hoofd gezeurd wordt etc. Bijvoorbeeld mensen die perce een eigen bedrijf willen en dan klagen dat het niet 9 tot 5 is, als beveiliger gaan werken en dan klagen over vervelende mensen (als mensen niet vervelend waren zou die baan natuurlijk niet eens bestaan :P ), die arts worden en continue klagen over aanstellerige mensen etc. Als je dat echt vervelend vind had je een ander beroep moeten kiezen, ik heb vaak ook het idee dat het ook geen echte "problemen" zijn maar een soort hengelen naar een schouderklopje.