Dakloze man en zakenman vallen, sociaal experiment.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Dakloze man en zakenman vallen, sociaal experiment.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:29

http://viralmundo.nl/deze-dakloze-man-v ... hem-helpt/

In de video zie je telkens een zakenman en een dakloze man vallen. De zakenman wordt steeds geholpen, de dakloze man niet. Men laat de dakloze man gewoon liggen.

Ik ben benieuwd wat Bokt zou doen en hier van vindt..

melody7

Re: Dakloze man en zakenman vallen, sociaal experiment.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:30

Ik zag hem laatst voorbij komen en vind het te bizar voor woorden :n

Daklozen en zwervers lijken voor de rest van de samenleving haast niet te bestaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:31

Bokt zegt dat ze de dakloze man ook zouden helpen en dit houden ze stug vol, maar dit komt vooral door het feit dat we onszelf beter voordoen dan we werkelijk zijn. En dat doet ieder mens, zit in onze natuur.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:32

Ik ben ooit twee keer flauwgevallen op een drukke plaats + in combinatie met een serieuze dronken wandel.
De mensen die me hielpen, gaven ook eerst toe dat ze dachten dat ik gewoon dronken was.
Dus zo zie je maar hoe snel je een mening kan vormen (want ik had een maagbloeding).
Ik vind het niet erg, en denk dat het best normaal is.

Ik snap het wel dat mensen soms bang zijn, plus ik vraag me af of het niet helpen soms geaccentueerd wordt door ze minder in het filmpje te zetten.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:33

Hoe slecht het ook is, ik snap het wel.. Natuurlijk allemaal gebaseerd op vooroordelen en dat soort dingen, en goed is het zeker niet, maar ik zou ook niet meteen op een dakloos iemand afstappen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:34

Ik heb een soortgelijk filmpje al eerder gezien inderdaad.

Bizar voor woorden, maar als een zwerver valt, zouden jullie hem dan opvangen?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:37

ik ben daarin dan heel wantrouwend, maar als er iets gek op straat gebeurt dan ben ik altijd bang dat het een afleidingsmanoeuvre is. voor je het weet ben je je portomonee kwijt. Vooral in grotere steden.

Ik heb het filmpje overigens niet bekeken, maar ik weet niet hoe ik zou reageren. Met name als ik alleen zou zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:39

Opvangen niet, overeind helpen wel. Al wordt je dan aangekeken alsof je van een andere wereld komt.. Als je hun daar weer een goede dag mee geeft, waarom niet?
Ik zou eerder die zakenman laten liggen, die komt toch wel goed terecht op z'n hertenlederen koffer met zachte bekleding aan de binnenkant.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:46

Wat ik altijd ziek vond van mensen: bij ons in de straat was een kat met een allergie die er daardoor nogal shabby uitzag. Ja hij was onder behandeling van een dermatoloog. Diverse malen heb ik mensen ervan moeten weerhouden die kat mee te nemen omdat "ie er zo zielig uitzag".

Ik dacht tóen al: als die kat een dakloze was, zouden die mensen hem dan ook zo graag mee willen nemen? Ik denk het eigenlijk niet. >;)

Vergelijk: een bekende van me is op straat overleden aan een hartaanval. Hij hielp dakloze mensen, en toen hij op de grond lag, dachten voorbijgangers dat hij ook wel een dakloze zou zijn.
:(

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:54

Je moet je maar afvragen hoe reeël dit filmpje is:
- De 'rijke' man loopt in een drukker gebied en als één iemand helpt, volgen vaak meer. Dus meer kans.
- De 'rijke' man loopt in een andere straat, misschien is het wel een heel ander milieu.
- Je weet niet hoe vaak dit is gefilmd en welk materiaal is gebruikt en welk materiaal is weggeknipt. Je kunt zo elk beeld vormen wat je wilt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:56

Ja ik vind dit soort dingen altijd wel heftig. Ik denk dat de mensen zich er helemaal niet zo bewust van zijn dat ze zo'n verschil maken, ze reageren gewoon instinctief in combinatie met wat ze vroeger is aangeleerd. Dat een dakloze een dakloze helpt is weer best logisch. Het is wel goed je hier bewust van te worden hoe je gedrag is en dat als je nu zelf in zo'n situatie komt misschien wle anders reageert? Als je dit filmpje niet ziet of het maakt geen indruk op je, zal je misschien zeggen dat je niet zo zou reageren, waarschijnlijk een hele hoop mensen, punt is: JE DOET ANDERS DAN JE DENKT. Op zo'n moment reageer je vrij impulsief en als je erover nadenkt zou je in je gedachten wat anders doen, of eigenlijk willen doen.
Ook zo'n soort gelijk experiment gezien, maar dan van een zakenman die een beroerte krijgt op straat en dezelfde man, maar dan als zwerver die dat ook kreeg, je kunt het wel raden.... De zwerver liep iedereen voorbij alsof ie gwn gestoord deed, en de zakenman kwam meteen iedereen op af.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:57

demo_love schreef:
- De 'rijke' man loopt in een drukker gebied en als één iemand helpt, volgen vaak meer. Dus meer kans.
- De 'rijke' man loopt in een andere straat, misschien is het wel een heel ander milieu.
- Je weet niet hoe vaak dit is gefilmd en welk materiaal is gebruikt en welk materiaal is weggeknipt. Je kunt zo elk beeld vormen wat je wilt.

Tja zou kunnen, echter klopt het in grote lijnen zeer zeker wel. Er zijn tig van dit soort experimenten gedaan en het is duidelijk dat dit er wel uitkomt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:17

demo_love schreef:

Dat viel me ook al op. Daarbij viel de dakloze vaak in de buurt van vrouwen,
en als vrouw leer je in de stad uitkijken met wie je te maken hebt. En niet alle daklozen zijn lieve aardige mensen, er zitten ook mensen tussen die gedragsproblemen hebben.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:10

palousa_boy schreef:
Opvangen niet, overeind helpen wel. Al wordt je dan aangekeken alsof je van een andere wereld komt.. Als je hun daar weer een goede dag mee geeft, waarom niet?
Ik zou eerder die zakenman laten liggen, die komt toch wel goed terecht op z'n hertenlederen koffer met zachte bekleding aan de binnenkant.
Ik vraag me toch af wat hier de gedachte achter is. Mensen in pakken zijn allemaal uitzuigers die kapitalen verdienen over de ruggen van zielige, benadeelde bevolkingsgroepen, en verdienen het om die reden niet om geholpen te worden?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:18

Ik wil heel graag zeggen "natuurlijk zou ik de dakloze man helpen". Maar ik denk dat ik dat pas kan zeggen als ik in deze situatie terecht ben gekomen. En ik denk eigenlijk dat ik het niet zou doen dan.

Als 10 jarig meisje ben ik door een zwerver in Amsterdam-Bijlmer aan mijn haar meegesleurd toen mijn moeder hem geen geld wou geven. En daarom ben ik altijd een beetje op mijn hoede met daklozen. De meeste daklozen hebben toch psychische problemen, en ik ben toch een beetje bang dat er weer zoiets voor zou kunnen komen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:38

demo_love schreef:

Daarbij wordt er bij de 'dakloze' direct een muziekje gestart wat een bepaalde emotie oproept. Ik vind het een vertekend beeld. Daarbij moet je ook denken aan een groot cultuurverschil, dit is opgenomen in Amerika. In Amerika is de hoeveelheid zwervers groter, dus meer overlast, dus minder drang om die mensen te helpen.

Er zit wel een kern van waarheid in. Maar veel mensen hebben het zelf niet eens door. Iedereen zit zo in een eigen wereldje. Maar kijk maar eens op het station rond, hoe vaak je iemand ziet worstelen met bijvoorbeeld een kinderwagen. En hoe dankbaar die mensen zijn dat iemand hun worsteling ziet en ze even een handje helpt.

Vaak zien mensen echt gewoon niet in dat hulp op zijn plek is. Ongeveer een jaar geleden had ik een paniekaanval toen ik op de fiets zat. Iedereen fietste gewoon om me heen. Tot ik op een gegeven moment van mijn fiets ben getrokken door iemand. Hij wilde me niet in die staat laten doorfietsen. Ontzettend veel respect voor die man. Op dat moment kwamen ook meer mensen me toegesneld om te kijken of ze konden helpen. Als die man me niet te hulp was geschoten, waren de anderen dat waarschijnlijk ook niet. Niet omdat ze egoïstisch waren, maar omdat ze het gewoonweg niet door hadden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:49

_Summerly_ schreef:
palousa_boy schreef:
Ik vraag me toch af wat hier de gedachte achter is. Mensen in pakken zijn allemaal uitzuigers die kapitalen verdienen over de ruggen van zielige, benadeelde bevolkingsgroepen, en verdienen het om die reden niet om geholpen te worden?

Ik overdrijf misschien een beetje met z'n koffertje, maar de kans dat deze man toch wel geholpen gaat worden, en bij verwondingen verzorgd gaat worden is vele malen groter dan bij de dakloze.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:53

Triest, maar helaas waar. De meeste mensen negeren en lopen weg, zie het zo vaak in het dagelijks leven. Bah.

Was laatst in een kroeg waar een brandje uit brak, iedereen rende als kippen zonder kop mekaar omver. Er stonden zo'n tien mensen die in de brand stonden, amper hulp. Ik kan dat echt niet, als er wat is dan denk ik niet na en help ik gewoon. Zelfs de bewaking stond er bij te kijken..