Werkendamse Steve (7) en Ornella (3) worden uitgezet naar Co

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Werkendamse Steve (7) en Ornella (3) worden uitgezet naar Co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:53

Op dit moment een hot issue in ons dorp:

Citaat:
Steve (7) en Ornella (3) uit Werkendam worden met hun ouders - Jean-Pierre Mujyambere en Angelique Ruhamira - uitgezet naar Congo. Het gezin deed tevergeefs een beroep op het kinderpardon.
Vader Jean-Pierre, die in oktober nog cum laude afstudeerde op de Erasmus Universiteit in Rotterdam en zijn master rechtsgeleerdheid behaalde, vreest dat hij en zijn gezin gevaar lopen in Congo. Hij is daar al een keer opgepakt als politiek dissident. ,,Ze wachten hem op het vliegveld op. Zijn kop gaat er dan meteen af,'' had een buurman al eerder gezegd.

Bang
Inmiddels is het gezin gebroken. Volgens zijn moeder slaapt de kleine Steve nauwelijks nog. ,,Hij zegt dat hij bang is,'' verzucht Angelique. ,,Ik heb aan die man van de IND gevraagd of hij straks mijn kinderen wil adopteren als wij het land worden uitgezet. Ik neem ze niet mee, dat is te gevaarlijk.''

Zowel Steve als Ornella is opgegroeid in Werkendam. Ze spreken allebei alleen Nederlands. ,,Als wij het land worden uitgezet, is dat voor de kinderen een ramp,'' zegt moeder Angelique. ,,Zij komen in een land dat zij totaal niet kennen en gevaarlijk is. Steve kan niet meer naar school en niet meer met zijn vriendjes spelen. Hij verliest alles.''

Steve kan niet meer naar school en niet meer met zijn vriendjes spelen. Hij verliest alles.
Moeder Angelique
Advocaat mr. Hanno Bos gaat wel in beroep bij de Raad van State, maar dat mag het gezin niet in Nederland afwachten. ,,De rechter heeft zich zeer formalistisch opgesteld en het verzoek afgewezen, onder andere omdat men twijfelt aan de nationaliteit van de vader. De rechter vindt dat niet kan worden aangetoond dat de man Congolees is. Verder is het kinderpardon afgewezen omdat het gezin wordt verweten niet genoeg te hebben meegewerkt aan terugkeer.''

Schrijnend
Over hoe het nu verder moet hebben Jean-Pierre en Angelique gisteren een gesprek gehad met het Bureau Terugkeer en Vertrek van de IND.
,,Ik vraag mij af wat het kinderpardon voorstelt als blijkt dat ons verzoek is afgewezen omdat men aan mijn nationaliteit twijfelt,'' zegt Jean-Pierre,

De omstandigheden waarin de familie nu moet leven is schrijnend. Omdat de ouders niet mogen werken en uitgeprocedeerd zijn, hebben zij geen inkomen. Het is vooral aan de kerk, de Voedselbank en de buren te danken dat zij zich in leven kunnen houden.

,,We zijn heel dankbaar dat er zo veel mensen zijn die ons helpen,'' fluistert Jean-Pierre. ,,Maar wij zijn ook bang, al blijf ik geloven in het Nederlandse systeem. Ik hoop dat het besluit nog eens wordt heroverwogen en dat ook de Nederlandse Staat inziet dat wij niet terug kunnen naar Congo.''

Zat op Facebook wat reacties te lezen als: regels zijn regels, het zijn negerlanders, en weet ik veel wat nog meer.

Meningen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:00

Mensen die zo duidelijk werken aan integratie met kansen op de arbeidsmarkt etc zouden hier moeten mogen blijven.

Met van die bloedzuigers op Facebook heb ik helemaal niks. Die kunnen ze beter op een onbewoond eilandje zetten met z'n allen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:05

Ik vind het triest... van de Nederlandse staat welteverstaan...
Die man studeerde hier cum laude af en dan word hij en zijn gezin met kinderen die hier geboren zijn zonder pardon uitgezet? Met andere worden, we investeren heel veel geld in die man en zijn gezin en dan moet hij uiteindelijk weg, omdat hij misschien niet congolees is?

Heeel vaag en absoluut niet te begrijpen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:08

Mijn moeder is de juf van Steve. Toen ze het vertelde viel mijn mond open van verbazing. De vader is nota bene cum laude afgestudeerd aan de Erasmus universiteit! Die mensen zijn hun leven niet zeker in Congo, de kinderen zijn in Nederland opgegroeid en dan nog moeten ze terug. Ik snap er niks van :n

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:12

Ik vind het vooral opvallend dat de rechter stelt dat het niet bewezen is dat de vader Congolees is maar ze moeten wel 'terug' naar Congo? Leg me dat eens uit...

Rocamor

Re: Werkendamse Steve (7) en Ornella (3) worden uitgezet naar Co

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:25

Dit geintje duurt dus al zeker minimal 7 jaar (aangezien het oudste kindje in Nederland is geboren en opgegroeid).

Deze meneer is afgestudeerd. Wil dus kennelijk werken en moet dan "terug" naar een land waarvan niet zeker is dat hij daarvandaan komt? Hoe krom kun je het hebben.

Ik ken er wel een paar die iedere maand het handje ophouden bij vadertje staat en verder te beroerd zijn om de kont nog af te vegen (bij wijze van) en nog geen 3 woorden nederlands foutloos kunnen uitspreken. Laten ze die dan maar terugsturen, zodat deze welwillende mensen hier kunnen blijven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:32

Echt super sneu als zulke goedwillende mensen worden uitgezet. Mooi kinderpardon maar jammer dat ze het niet inzetten bij kinderen die het nodig hebben. Aan de andere kant hoor je natuurlijk nooit het hele verhaal dus mag je er misschien niet over oordelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:36

Ik vind het echt afschuwelijk. Dit zijn Nederlandse kinderen, die hebben niets te zoeken in Congo.
De vader is universitair opgeleid, Nederland zou een man als deze een goede baan aan moeten bieden in plaats van uit moeten zetten.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:39

Sterker nog Goof, de beste man heeft al twee banen aangeboden gekregen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:16

Gatsie... ik kan hier ook nooit bij met mijn hoofd :n Walgelijk dit... Ik zou overigens best in staat zijn zulke kinderen te adopteren :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:55

Walgelijk. Leven wij in een ontwikkeld land?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:03

Het zijn altijd de verkeerde mensen die verplicht terug moeten. Deze man heeft een studie gedaan, laat hem blijven en iemand die alleen steelt terug gaan ofzo :=

*zucht het is al laat* Ik vind dit iig weer onbegrijpelijk..

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:09

Wat idioot, ze zijn toch opgegroeid in Nederland? Waarom in hemelsnaam nu ineens uitzetten naar Congo? Echt de dikste onzin hier nu. Die man heeft een vet zware studie gedaan aan een Nederlandse uni en nu willen ze hem uitzetten? Zijn ze wel lekker daar in Den Haag?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:03

Ik vind dit zo triest. Hopen dat er toch nog wat kan veranderen voor dat gezin.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:08

ik ken nog wel een paar figuren die hier geen moer doen behalve andermans spullen jatten en de hand ophouden.

kunnen we die niet ruilen?

Even serieus..dit kun je toch niet maken? Politiek geneuzeld weer, wordt daar zo moe van. Ze maken zoveel regels dat ze zelf niet meer snappen hoe het werkt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:37

Ik snap er niks van. Ze gooien de verkeerden er uit en ze weten ook niet wat ze binnen halen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:43

Stuur lekker alle uitkeringstrekkers (die niet actief opzoek zijn naar werk en het zo wel makkelijk vinden) het land uit!! Ook alle luie Nederlanders. Niet zulke mensen. :n Zeer triest geval, hoop dat de media erop springt. Alle luie Nederlanders steken hier hun handje op en dan moeten hardwerkende mensen het land uit omdat ze hier toevallig niet vandaan komen :n Grenzen, wie die ooit bedacht heeft....

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:26

Narita schreef:
Stuur lekker alle uitkeringstrekkers (die niet actief opzoek zijn naar werk en het zo wel makkelijk vinden) het land uit!! Ook alle luie Nederlanders. Niet zulke mensen. :n Zeer triest geval, hoop dat de media erop springt. Alle luie Nederlanders steken hier hun handje op en dan moeten hardwerkende mensen het land uit omdat ze hier toevallig niet vandaan komen :n Grenzen, wie die ooit bedacht heeft....

Het is op zowel HvN geweest als RTL nieuws :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:35

Belachelijk..
Man verdient zn geld met werken, afgestudeerd en moet weg?

Als mensen hier alleen maar komen voor een uitkering mogen ze weg, maar niet een man die helemaal in de Nederlandse maatschappij zit.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:03

Wat een zeer en zeer trieste situatie.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:09

Jeetje wat schrijnend.. Laat ze dan de uitkerings-trekkers het land uit zetten die niets anders doen dan hun handje ophouden voor de gulle Nederlande regering.. Niet iemand die cum laude afgestudeerd is aan een hele moeilijke opleiding. Die man heeft laten zien zeer slim te zijn en te willen werken. Dit land is soms ook zo verschrikkelijk krom.. :(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:07

Ess_Ramona schreef:
Belachelijk..
Man verdient zn geld met werken, afgestudeerd en moet weg?

Als mensen hier alleen maar komen voor een uitkering mogen ze weg, maar niet een man die helemaal in de Nederlandse maatschappij zit.

Nou volgens mij is het probleem dus eerder dat ie in Congo als politiek dissident gezien wordt, en ze hem daar dus gelijk aan de stroom hangen of erger als ie het vliegtuig uit stapt.
Nederland zou zo iemand nooit mogen uitleveren.

Dat hij hier een dure opleiding gevolgd heeft, en net op het punt stond om een trouwe belastingbetaler te worden maakt het des te absurder maar staat er feitelijk buiten.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:12

Pff vreselijk... dat de NL staat tot zulke dingen in staat is onder het mom van regels. Ze vergeten de mens achter het plaatje.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:25

Lauraennala schreef:
Narita schreef:

Het is op zowel HvN geweest als RTL nieuws :j

Had ik niet gezien. Bedankt voor het melden :j Hoop dat de media-aandacht ze iets oplevert.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:37

Afschuwelijk voor dit gezin! Zo te lezen was de vader hier zeer goed bezig een mooie toekomst op te bouwen voor zijn gezin. Ook weten de kindjes niet beter dan dat zij al hun hele leven in Nederland wonen en hier opgroeien. Als ik dan ook nog lees dat de vader daar gevaar loopt en de moeder uit pure wanhoop haar kinderen 'liever' laat adopteren dan ze mee te moeten nemen naar een voor hun onveilig land ..... enorm triest!