Boko Haram....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Boko Haram....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:44

Heel de wereld praat over de aanslag in Parijs op dit moment terwijl dit rond dezelfde tijd gebeurd.

Terreurbeweging Boko Haram heeft in Noord-Nigeria mogelijk de dodelijkste terreurdaad tot nu toe gepleegd. Bij aanvallen op onder meer de stad Baga zijn honderden tot tweeduizend mensen omgekomen

http://www.nu.nl/buitenland/3970037/boko-haram-pleegt-dodelijkste-terreurdaad-toe.html

Boko Haram heeft inmiddels bijna 25.000 doden op hun naam staan, waarom hoor je hier zo weinig over?
Waarom grijpt hier niemand in? Waarom hier geen straaljagers naar toe? Waarom hier geen mars met "wereldleiders" op kop?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:59

Omdat het ons meer raakt als het om de hoek plaats vindt. Heel simpel; een brute overval in je woonwijk, voelt meer bedreigender voor je eigen veiligheid dan 1 in India.

Parijs voelt en is ook dichtbij en kan zorgen dat wij ons kwetsbaarder voelen. Terwijl Nigeria heel heel heel ver weg lijkt...

Over het algemeen identificeren je je meer met situaties die lijken op die van jezelf. Parijs is herkenbaar voor velen, Nigeria niet.

Hoe treurig ook voor de slachtoffers in Nigeria! Want elk onschuldig mensenleven dat op die manier ten einde komt is afschuwelijk.

Taffje

Re: Boko Haram....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:06

Ik begrijp op zich best dat het mensen meer raakt maar dit is al jaren gaande en buiten die ontvoering van die schoolmeisjes vorig jaar hoor je er vrij weinig over terwijl ik het idee heb dat ze niet veel onder doen voor IS.
Het is niet alleen het nieuws maar ook de internationale politiek reageert hier amper op, helpen we alleen landen waar wat te halen valt?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:09

Ik krijg de indruk dat de internationale politiek alleen ingrijpt als het ''ons'' aangaat, de ''moderne'' democratieën. In Parijs was het ook een aanval op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid, iets wat in de ''moderne'' maatschappijen belangrijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:10

T is moeilijk om de hele wereld te redden, je moet keuzes maken omdat je maar beperkt bent in je bronnen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:14

Verschrikkelijk...... Ik ben het met je eens. Hier mag ook heel wat meer aandacht aan besteed worden

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:17

Ik heb het idee dat de keuzes gemaakt worden op basis van de "bronnen" die het land biedt, in hoeverre zijn ze economisch interessant.

Maar als ik lees dat kinderen van negen of tien jaar oud met een bomgordel de markt op gestuurd worden krijg ik toch echt kippenvel, zo gruwelijk dat mensen hier toe in staat zijn "voor de goede zaak".

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:28

Ik kan er ook met mijn kop niet bij.. het is inderdaad de ver van je bed show, en snap op zich wel dat mensen harder schrikken van een aanslag op een westers land. maar kom op zeg.. we hebben het hier over de dodelijkste terreurdaad ALLERTIJDEN. Naar schatting 2000 doden.. dat zijn ongeveer 100 Charlie hebdo bloedbaden, 8 neergestortte MH17's, 20 overhoop geschoten Noorse jeugdkampen ..
En wat zie je er over? Een mini berichtje met twee kopjes op nu.nl ... Ondertussen maakt het witte huis zich er blijkbaar druk om dat er geen grotere afvaardiging naar Parijs is gegaan deze week. Ik kan er wel om janken. En dan vinden mensen het extreem als je zegt dat dit maar weer bevestigd dat witte/rijke levens blijkbaar meer waard zijn dan arme/zwarte levens.. sorry hoor..

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:24

Ik ben het zo met je eens ts! Er komt ook gewoon nouwlijks iets over in het nieuws, en parijs is echt erg natuurlijk, maar nigeria wordt niks over gezegt. Ik kijk nu het nieuws en gewoon niks!

Nouja, het gaat over de vakantiebeurs. Lekker belangrijk!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:29

Omdat de Nigeriaanse regering zelf moet ingrijpen maar daar te laks voor is.
Het is wereldpolitiek en erg complex. Het is niet omdat er ergens iets gebeurd en die regering niet reageert dat je mag ingrijpen.
In Syrie wordt er ingegrepen omdat de regerende macht niet in staat is de functie uit te voeren.
In Nigeria kan die macht dat wel, maar doet het niet. Daar hebben wij geen zeggenschap over.

En dat het weinig in het nieuws komt is idd al gezegd, het is een ver van ons bed show en heeft daarnaast geen invloed op onze economie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:31

Taffje schreef:
Waarom grijpt hier niemand in? Waarom hier geen straaljagers naar toe? Waarom hier geen mars met "wereldleiders" op kop?

Omdat er niks te halen valt, zo simpel is het. Niet veel olie meer, en dus weinig geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:55

Bambolina schreef:
Ik kan er ook met mijn kop niet bij.. het is inderdaad de ver van je bed show, en snap op zich wel dat mensen harder schrikken van een aanslag op een westers land. maar kom op zeg.. we hebben het hier over de dodelijkste terreurdaad ALLERTIJDEN. Naar schatting 2000 doden.. dat zijn ongeveer 100 Charlie hebdo bloedbaden, 8 neergestortte MH17's, 20 overhoop geschoten Noorse jeugdkampen ..
En wat zie je er over? Een mini berichtje met twee kopjes op nu.nl ... Ondertussen maakt het witte huis zich er blijkbaar druk om dat er geen grotere afvaardiging naar Parijs is gegaan deze week. Ik kan er wel om janken. En dan vinden mensen het extreem als je zegt dat dit maar weer bevestigd dat witte/rijke levens blijkbaar meer waard zijn dan arme/zwarte levens.. sorry hoor..

Als je steeds alleen een mini berichtje op nu.nl vindt, dan kijk en luister je niet goed. Het gaat al tijden over de Boko Haram op het nieuws en in degelijke kranten.

Het is een vreselijke situatie daar. Maar of ik wil dat er wordt ingegrepen? Ik weet het nogal zonet niet. We weten allemaal wat ingrijpen in bijv Afghanistan voor gevolgen heeft gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:57

Mensen geven geen f* om nieuws uit Afrika lijkt het wel, terwijl dit veel gruwelijker is dan de aanslag in Parijs. Sneu.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:11

Aria_zz schreef:
Het is wereldpolitiek en erg complex. Het is niet omdat er ergens iets gebeurd en die regering niet reageert dat je mag ingrijpen.
In Syrie wordt er ingegrepen omdat de regerende macht niet in staat is de functie uit te voeren.
In Nigeria kan die macht dat wel, maar doet het niet. Daar hebben wij geen zeggenschap over.

En dat het weinig in het nieuws komt is idd al gezegd, het is een ver van ons bed show en heeft daarnaast geen invloed op onze economie.

Eens. Wij hebben in 2015 ook militairen (zo'n 400) in Afrika (Mali) om o.a. de veiligheid te herstellen, politietrainingen te geven enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:17

Aria_zz schreef:

Dat vraag ik me af. Het leger van Nigeria is gevlucht. Wat moet de regering in hemelsnaam doen als er niet eens een leger is?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:12

Joman, ze hadden al veel eerder iets moeten doen.
Dat bedoel ik met laks zijn.
En een regering heeft meer middelen ter beschikking dan enkel het leger.
Ze zijn er in het verleden te weinig mee bezig geweest en dit blijft een aanhoudend probleem.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:18

Maar je kan het toch ook niet zo laten gaan, dit wordt van kwaad tot erger, ik ben het eens met het gegeven dat er te laat is ingegrepen maar hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt, mensen doen en durven ook niets meer uit angst en je weet niet meer wie je kunt vertrouwen. Boko Haram leden lopen veelal ook in uniformen van het leger, burgers hebben niet eens door of de "goeden" of "kwaden" voor hen staan....
Maar als er niets gebeurd loopt het nog meer uit de hand, de omringende landen krijgen ook steeds meer problemen en geven hiervan Nigeria (misschien terecht) de schuld, steeds meer onrust en agressie.
Alle ingrediënten voor een oorlog in die regionen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:25

Boko Haram is al een hele poos bezig met grote slachtingen onder het Afrikaanse volk.
Zijn ook allemaal gedrogeerd. Heb beelden gezien waar het leek dat die lui door de duivel bezeten waren zo raar bewogen ze! Echt dood eng allemaal!!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:54

Boko Haram is al langer dan een jaar matig in het nieuws. Niemand lijkt er aandacht aan te besteden.
Parijs komt rouw op ons dak

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:18

Joman schreef:
Aria_zz schreef:

Dat vraag ik me af. Het leger van Nigeria is gevlucht. Wat moet de regering in hemelsnaam doen als er niet eens een leger is?

*beelddenker in da house =:) *
Sorry, maar ik zie nu een paar van die dikke mannetjes met een pistool rond rennen en proberen te schieten, terwijl ze niet weten hoe ze ermee om moeten te gaan _O-

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:22

Ik denk ook dat dit misschien met het feit te maken heeft dat Europa als veilig wordt gezien, terwijl men van zulke landen het al 'gewend' is dat er continu oorlog is.
Frankrijk is een van de machtigste Europese landen waar nu net een aanslag gepleegd is in een wereldstad, waar men van verwacht dat er goede beveiliging is, wie had dat kunnen denken? Die aanval kwam ook totaal onverwachts, terwijl het in Nigeria al langere tijd aan het spelen is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:29

Eclair, ik zag ook al een heel leger in paniek de andere kant uithollen _O-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:30

Even heel plat gezegd...hoe lang is het in Afrika al ellende? Hoeveel burgeroorlogen zijn er niet geweest? Hoeveel ontwikkelingsgeld zit er inmiddels in? Hoeveel coups zijn er al gepleegd??
Het houdt een keer op..

Bovendien is ingrijpen ontzettend moeilijk. Er is daar momenteel geen regering die de situatie aankan, en ´de baas´ kan spelen. Boko Haram staat bekend als een militie die als het te lastig word in het ene lang, hup de grens over gaat en in het volgende land vrolijk verder gaat.

Daarnaast moet een land natuurlijk ook willen dat allerlei westerse landen zich in het probleem mengen.

Het is veel ingewikkelder als dat het in het eerste gezicht lijkt.

Edit:stond er wat raar, aangepast.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:39

neemt niet weg dat het gruwelijk is wat er daar gebeurd...soms zou je willen dat je vrede kon toveren. :(:)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:19

Er is nu een item op het acht uur journaal. Triest