ik ging vanochtend een buitenritje maken, vandaag is dan misschien ook niet de beste dag om een buitenrit te maken, maar mijn paard is daar meestal erg rustig onder, en als iedereen zich gewoon aan de regels zou houden (pas vuurwerk na 6 uur savonds) zou er niks aan de hand zijn. maar natuurlijk gebeurt dat niet..
nou was ik dus aan het stappen op een ventweggetje langs het kanaal, (niet van toepassing) en daar waren dus 2 jongens bezig met vuurwerk, schatte ze rond de 12-14 jaar. ik heb van een afstandje aan ze gevraagd (geschreeuwd, door afstand en lawaai) of ze eventjes wilden stoppen zodat ik er langs kon. maar ze zeiden gewoon nee en gingen gewoon door

ik weet dat het misschien slimmer was om al helemaal op het begin om te draaien en er gewoon geen aandacht aan te besteden, maar ik ben dan eigenwijs, en bovendien zijn hun degene die fout zitten.
ten eerste: voor 6 uur mag er nog helemaal geen vuurwerk afgestoken worden, maar okay, ik snap wel dat je dat moeilijk tegenhoudt.
ten tweede: lijkt het mij meer dan normaal om gewoon even te stoppen wanneer je ziet dat er iemand langs wil, vooral ruiter te paard, maar voor iedereen.
ten derde: als je dan niet uit jezelf even stopt, doe dit dan tenminste wanneer diegene het even lief vraagt..
ik hoef niet van jullie te horen dat het gevaarlijk was wat ik deed, en dat ik gewoon beter om had kunnen keren, en ik mijzelf en mijn paard misschien in gevaar bracht. dit weet ik allemaal, dus dit hoef je me niet meer duidelijk te maken, en er is gelukkig niks gebeurt.
ik wilde dit verhaal gewoon even kwijt omdat ik toch wel echt vraagtekens heb bij de jeugd en hun manieren.