Massale steun voor zwarte doos in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:06

Een oproep van de Vereniging Verkeersslachtoffers om een zwarte doos in elke auto te installeren, krijgt massale steun op internet. Meer dan 25.000 mensen tekenden een petitie waarmee de vereniging het voor elkaar wil krijgen dat veroorzakers van ernstige ongelukken niet meer 'wegkomen met een taakstraf'.

Doodrijder mag niet wegkomen met een taakstraf
Marvin Mennes
Marvin Mennes (36) zag vorige maand de beelden op tv van Erik Derijks die uit pure frustratie een stoel naar een rechter gooide. De wanhoopsdaad volgde op de taakstraf van 120 uur voor een Poolse automobilist die zijn 2-jarige dochter en haar grootouders dood reed.

Mennes kroop achter zijn pc, sloot zich aan bij de Vereniging Verkeersslachtoffers en startte een petitie. De website heeft inmiddels zo veel losgemaakt, dat er volgende week meer dan 25.000 steunbetuigingen naar staatssecretaris Teeven gaan.

Zwarte doos
De vereniging ziet het liefst een zwarte doos verplicht in elke auto. Zo'n kastje zou dan bijvoorbeeld de snelheid van de auto kunnen bijhouden. Dat zou in rechtszaken klip en klaar moeten maken wat precies de oorzaak was. In de zaak van de Derijks kon bijvoorbeeld de exacte snelheid niet worden vastgesteld.

De politie hield een marge aan van meer dan 40 kilometer per uur. Een kastje in elke auto gaat als het aan Mennes ligt niet te ver. ,,Ik vind het vreemd dat we op de maan kunnen landen, maar uit een slipspoor niet de snelheid kunnen vaststellen. Dan moet er iets anders op worden verzonnen. We worden overal al gefilmd. Ik heb niets te verbergen, dus waarom zouden we het niet doen.''

Maar of de politiek klaar is voor een verplichte zwarte doos in elke auto is nog de vraag. Vooralsnog stellen VVD, PvdA en D66 er de nodige kritische vragen bij. ,,Want hoe ver ga je daarmee? Moet iemand ook verplicht een alcoholtest doen voordat hij achter het stuur kruipt?'' zegt Barbara Visser (VVD). Ze denkt dat er meer bereikt kan worden door de wet aan te passen. ,,Nu lijkt 't soms alsof het recht niet meer straft.''

Bron: Ad.nl

Wat vinden jullie? Een goede optie of niet? Ik ben er persoonlijk wel voor zodat je kan kijken hoe of wat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:20

Nee, dank je wel. Want daarmee worden vaak dan weer extra dingen geïnstalleerd, waarmee je altijd en overal gevolgd kan worden. Of gehackt. Ik denk eerder dat wij Nederlanders eens moeten accepteren dat niet alles maakbaar en oplosbaar is, dat ongelukken gebeuren en dat niet altijd te achterhalen is hoe en wat. Oók niet met zo'n zwarte doos. Bovendien veranderd het 0,0 aan de uitkomst, ook niet als iemand wel/niet gestraft wordt. Voor de slachtoffers veranderd er niks.

Waarom zou ik zo'n ding in mijn auto moeten terwijl ik niks verkeerd doe? En de kosten gaan uiteraard wel op de gemiddelde automobilist verhaald worden.

Edit: Die massale steun valt ook wel een beetje mee en lijkt behoorlijk stemmingmakerij. 25.000, op de hoeveel miljoen mensen?

Mars

Re: Massale steun voor zwarte doos in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:23

Nee hoor, bedankt. Ik vind het een enorme inbreuk op mijn privacy en daar zal ik dan waarschijnlijk nog zelf voor moeten betalen ook. Ongelukken zullen altijd gebeuren en al rijden we met 3 zwarte dozen rond, er zullen nog steeds situaties denkbaar zijn waarbij de oorzaak niet 100 procent zeker vast te stellen valt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:24

Ben er ook tegen, onze privacy wordt genoeg aangetast en ook de kosten reizen de pan uit. Nee die enkeling die hiermee opgespoord wordt weegt niet op tegen de nadelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:33

Het is naar aanleiding van die pool die drie mensen heeft doodgereden en er maar met 120 uur taakstraf vanaf is gekomen. In dit soort situaties zou het dus handig zijn dat ze zo meer bewijs kunnen verzamelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:34

Vast. Maar voor 1 situatie iedereen hiermee opzadelen? En ook dan blijf je situaties houden die niet eenduidig zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:51

Het zou voor mij niks uitmaken. Prima als zo'n ding er in zou zitten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:16

Suzanne F. schreef:
Het zou voor mij niks uitmaken. Prima als zo'n ding er in zou zitten.

Idem hier. Maar wat ook al is gezegd: Wie gaat het betalen?

Ik ben wel voor een beter wetssysteem. Overigens wordt die alcoholcontrole al gedaan in Frankrijk toch?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:17

purny schreef:
Het is naar aanleiding van die pool die drie mensen heeft doodgereden en er maar met 120 uur taakstraf vanaf is gekomen. In dit soort situaties zou het dus handig zijn dat ze zo meer bewijs kunnen verzamelen.

Of gewoon de straf omhoog.....
Als je een taakstraf kan krijgen, kun je imo die wet aanpassen dat de straf omhoog kan wanneer er doden zijn gevallen.

Ik vind de straf ten opzichte van de slachtoffers niet in verhouding.
Of hij nu te hard heeft gereden of niet, er zijn 3 mensen dood, terwijl die netjes op het fietspad reden.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:18

Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. Zolang er niets gebeurd met mijn auto, zal dat kastje ook niet uitgelezen worden - hetzelfde als nu met vliegtuigen, lijkt mij. Zeker in situaties van een ongeluk kan het héél fijn zijn als de aanleiding opgeslagen is in zo'n kastje.

Ja, doe mij er maar zo één. Het grootste probleem wat ik hier zie is de invoering. Begin je bij de auto's die vanaf nu worden gebouwd, of wil je uiteindelijk een kastje in álle auto's?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:22

Theoretisch wel een goed idee, maar gaat wel een hoop tijd en geld kosten, zeker als het ook nog in alle bestaande auto's gezet moet worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:25

Wie zegt dat Nissima? Want als dat kastje er in keer in zit, kunnen we hem ook wel gaan gebruiken voor controle doeleinden. En er komt gegarandeerd een draadloze verbinding in, lekker makkelijk, maar dan kan werkelijk iederéén bij je gegevens. Inclusief wanneer je dus met je auto weg bent en waar je bent. Fijn voor hackende inbrekers! :)* Overdreven? Vraag schippers dan maar eens naar het AIS systeem, en die slaat dan nog niet eens wat op.

Bovendien, niet alles toont het aan. Bijvoorbeeld bij een ongeluk blijkt dat je niet te hard reed en wel hard geremd hebt. Desondanks heb je twee fietsers doodgereden. Ongeluk? Of had het feit dat je een telefoon in je hand had en daardoor later en trager reageerde er mee te maken? Dan zou je dus ook een camera in de auto moeten installeren. En een voicerecorder. Niet voor niks dat die in een vliegtuig zitten, met alleen de technische gegevens heb je nog steeds maar een deel van het verhaal.

En dat alles om 1 emotioneel verhaal. Hoe erg dat verhaal ook is. Laten we nou alsjeblieft niet doorslaan op grond van emoties en vooral ook blijven nadenken.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:30

Ik denk dat een camera op het dashboard en achterin een goede oplossing zou zijn. In bepaalde landen is het zelfs verplicht om dat te hebben voor de verzekering.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:36

25.000 steunbetuigingen op 7milj auto's in Nederland is niet heel indrukwekkend...

Ook met vliegtuigcrashes zie je nog vaak genoeg dat de zwarte doos geen uitsluitsel geeft over wat er is gebeurd. Denk dat dat bij auto's net zo zal zijn.

Maargoed, als alleen de snelheid zou worden gemeten (via wielen, niet via gps) en de gegevens niet langer dan een dag opgeslagen zouden worden zou ik het prima vinden (mits het me geen cent kost). Maar geloof er niet echt in dat er veel zou veranderen in uitspraken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:03

Lalidan schreef:
Nee, dank je wel. Want daarmee worden vaak dan weer extra dingen geïnstalleerd, waarmee je altijd en overal gevolgd kan worden. Of gehackt. Ik denk eerder dat wij Nederlanders eens moeten accepteren dat niet alles maakbaar en oplosbaar is, dat ongelukken gebeuren en dat niet altijd te achterhalen is hoe en wat. Oók niet met zo'n zwarte doos. Bovendien veranderd het 0,0 aan de uitkomst, ook niet als iemand wel/niet gestraft wordt. Voor de slachtoffers veranderd er niks.

Waarom zou ik zo'n ding in mijn auto moeten terwijl ik niks verkeerd doe? En de kosten gaan uiteraard wel op de gemiddelde automobilist verhaald worden.

Edit: Die massale steun valt ook wel een beetje mee en lijkt behoorlijk stemmingmakerij. 25.000, op de hoeveel miljoen mensen?

Ik had t niet beter kunnen verwoorden..
Ik zie t inderdaad ook als een grote inbreuk op de privacy, want er kan vanalles qua software erbij geduwd worden.. Nee, dank je lekker..
We worden nu al overal gevolgd en gedaan..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:07

Snelheid is 1 van de dingen waar rekening mee werd gehouden. Ik vind niet dat je enkel op basis van snelheid een straf kan bepalen. Deze man heeft 3 mensen dood gereden, dan is imo deze straf absurt laag en daar gaat het mis in de strafbepaling. Die marge van 40 km niet uit moeten maken.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:14

Nee dat hoef ik ook niet. Ik heb net mijn auto en hoef niet ''gevolgd'' te worden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:44

belle_boef schreef:
Snelheid is 1 van de dingen waar rekening mee werd gehouden. Ik vind niet dat je enkel op basis van snelheid een straf kan bepalen. Deze man heeft 3 mensen dood gereden, dan is imo deze straf absurt laag en daar gaat het mis in de strafbepaling. Die marge van 40 km niet uit moeten maken.

Helemaal mee eens!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:06

Als ik de macht over het stuur verlies en 1 iemand dood rijdt heb ik al levenslang.... ik denk niet dat het voor deze man anders zal zijn. Dat hij er met een taakstraf vanaf komt is misschien zuur maar denk dat meneer allang levenslang heeft. Zwarte doos in een auto, heeft iemand enig idee wat dat kost?? := En daarmee gaan er niet minder ongelukken gebeuren gok ik zo... wat heeft het voor nut, alleen maar om zwaarder te straffen? Denk dat men gewoon het strafsysteem wat op de schop moet gooien.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:17

Hoe kunnen ze nog meer over je leven bijhouden.....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:26

Bijna schattig dat er nog mensen zijn die denken dat de overheid er niet weer iets bijzal doen waardoor je in alles gecontroleerd wordt: hoe hard je reed, waar je heen ging, hoe laat dat was en het is gewoon dom om te denken dat dat niet mag..

Idioot idee van die vent zeg..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:28

belle_boef schreef:

Ongelukken gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:46

Ik denk dat zeker de oplossing is. Mogen wij straks als brave burger met ze zwarte doos rond rijden. Terwijl die polen hier met een Poolse auto blijven rijden zodat ze geen wegen belasting hoeven te betalen en ook geen zwarte doos hoeven te hebben.

Nee, wat probleem is de rechter die veelte lage straf uit deelt
Onderzoek is duidelijk, er waren geen technische makamennet aan de auto. En al heeft die persoon niet te hard gereden, dan is toch nog steeds geen exuces om 3 mensen dood te mogen rijden?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:50

En hun verkeersboetes niet betalen.......echt, die vent heeft het verkeerde licht gezien.. {:)-:(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:06

Fjorj schreef:
Ik denk dat zeker de oplossing is. Mogen wij straks als brave burger met ze zwarte doos rond rijden. Terwijl die polen hier met een Poolse auto blijven rijden zodat ze geen wegen belasting hoeven te betalen en ook geen zwarte doos hoeven te hebben.

Nee, wat probleem is de rechter die veelte lage straf uit deelt
Onderzoek is duidelijk, er waren geen technische makamennet aan de auto. En al heeft die persoon niet te hard gereden, dan is toch nog steeds geen exuces om 3 mensen dood te mogen rijden?

Nogmaals. Ongelukken gebeuren.