Citaat:Wat doet een dakloze als hij geld krijgt? Een Youtuber gaf 100 dollar (87 euro) aan een zwerveling bij wijze van experiment. Hij volgde de man met een verborgen camera en kwam tot een verrassende conclusie.
DJ Josh Paler Lin zag de dakloze Thomas in Californië langs de kant van de weg staat te bedelen en gaf hem 100 dollar. ,,Je denkt toch vaak dat hij het zal besteden aan drank en drugs," zo luidt de verklaring van de dj op zijn eigen Youtubekanaal.
Op het moment dat de dakloze een drankwinkel binnenstapt, vreest hij dan ook het ergste. Maar de zwerver verrast Paler Lin door net gekocht voedsel uit te delen aan andere dak- en thuislozen in het park.
Zodra Paler Lin ziet dat Thomas in een park voedsel uit de tas haalt en dit uitdeelt aan vreemden, besluit hij dat het genoeg is geweest. Hij loopt naar de man toe en bekent dat hij hem al die tijd heeft gevolgd. ,,Ken je de mensen aan wie je net het eten hebt gegeven?'' vraagt hij. De dakloze man zegt van niet. ,,Er zijn dingen in het leven die je niet kan kopen, hier word ik gelukkig van.''
De dakloze vertelt zijn verhaal. ,,Ik nam ontslag van mijn werk toen mijn stiefvader kanker kreeg. Hierdoor ging ik weer bij hem en mijn moeder wonen. Twee weken nadat hij overleed, stierf mijn moeder aan falende nieren.''
Verzekering
De verzekering dekte niet alle kosten van de zieke ouders, waardoor het huis van de twee ouders van Thomas werd verkocht. ,,Hierdoor werd ik ongeveer vier maanden geleden dakloos.''
De gulle gever vindt het zo'n mooi gebaar dat hij Thomas nog meer geld geeft en een actie begint om geld in te zamelen zodat hij een nieuwe start kan maken. In één dag is er al ruim 8700 dollar (zo'n 7000 euro) opgehaald. Paler Lin en Thomas hebben sinds hun ontmoeting nog veel contact.
De video die gisteren op YouTube verscheen is inmiddels al 1,6 miljoen keer bekeken.
Ik kon het niet laten om dit artikel en filmpje te delen. Wat een geweldige actie en wat besef je dan pas hoe goed sommige mensen zijn. Wat vinden jullie van deze hartverwarmende actie?