Dakloze krijgt 100 dollar en kiest verrassende uitgave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Dakloze krijgt 100 dollar en kiest verrassende uitgave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:39

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... gave.dhtml

Citaat:
Wat doet een dakloze als hij geld krijgt? Een Youtuber gaf 100 dollar (87 euro) aan een zwerveling bij wijze van experiment. Hij volgde de man met een verborgen camera en kwam tot een verrassende conclusie.
DJ Josh Paler Lin zag de dakloze Thomas in Californië langs de kant van de weg staat te bedelen en gaf hem 100 dollar. ,,Je denkt toch vaak dat hij het zal besteden aan drank en drugs," zo luidt de verklaring van de dj op zijn eigen Youtubekanaal.

Op het moment dat de dakloze een drankwinkel binnenstapt, vreest hij dan ook het ergste. Maar de zwerver verrast Paler Lin door net gekocht voedsel uit te delen aan andere dak- en thuislozen in het park.

Zodra Paler Lin ziet dat Thomas in een park voedsel uit de tas haalt en dit uitdeelt aan vreemden, besluit hij dat het genoeg is geweest. Hij loopt naar de man toe en bekent dat hij hem al die tijd heeft gevolgd. ,,Ken je de mensen aan wie je net het eten hebt gegeven?'' vraagt hij. De dakloze man zegt van niet. ,,Er zijn dingen in het leven die je niet kan kopen, hier word ik gelukkig van.''

De dakloze vertelt zijn verhaal. ,,Ik nam ontslag van mijn werk toen mijn stiefvader kanker kreeg. Hierdoor ging ik weer bij hem en mijn moeder wonen. Twee weken nadat hij overleed, stierf mijn moeder aan falende nieren.''

Verzekering
De verzekering dekte niet alle kosten van de zieke ouders, waardoor het huis van de twee ouders van Thomas werd verkocht. ,,Hierdoor werd ik ongeveer vier maanden geleden dakloos.''

De gulle gever vindt het zo'n mooi gebaar dat hij Thomas nog meer geld geeft en een actie begint om geld in te zamelen zodat hij een nieuwe start kan maken. In één dag is er al ruim 8700 dollar (zo'n 7000 euro) opgehaald. Paler Lin en Thomas hebben sinds hun ontmoeting nog veel contact.

De video die gisteren op YouTube verscheen is inmiddels al 1,6 miljoen keer bekeken.

Ik kon het niet laten om dit artikel en filmpje te delen. Wat een geweldige actie en wat besef je dan pas hoe goed sommige mensen zijn. Wat vinden jullie van deze hartverwarmende actie? <3

Sting

Re: Dakloze krijgt 100 dollar en kiest verrassende uitgave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:41

Wat een mooie actie! Ik zou het zelf niet 'aandurven' om zoveel geld aan een dakloze te geven, puur om de reden die al gegeven wordt. Maar super dat deze man het zo goed besteed en natuurlijk prachtig dat zoveel mensen nu geld geven om deze man een nieuwe start te bieden :).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:43

er is nog een kanaal wat steeds dit soort experimenten doen, daklozen vragen eten te delen bijvoorbeeld en ze doen het allemaal. weet even niet hoe het heet.
dat geeft je weer vertrouwen in de samenleving hihi

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:45

Eigenlijk is het ongelooflijk hoe makkelijk je in Amerika op straat staat...

Ik heb het filmpje op Facebook voorbij zien komen, echt heel mooi om te zien :).

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:46

Wat me vooral erg raakt is dat de man verteld hoe hij dakloos is geworden, dan besef je pas weer dat we allemaal mensen zijn en dat achter ieder mens een verhaal zit.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:47

had overlaast nog zo een filmpje gezien van een man die steeds voorbij een willekeurige dakloze zijn partomonee liet vallen en dan wachten of ze hem terug brachten.. de eerste man (na heel wat daklozen) die hem terug bracht kreeg toen een heel pak geld en werd emotioneel echt prachtig zulke dingen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:49

oooh ik krijg weer vertrouwen in onze medemens.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:50

Wauw...

Wat een prachtig filmpje! Fijn dat die man het geld wel goed besteed en er geen rare dingen mee doet :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:53

Paar dagen terug was ik in NYC en toen ik snachts naar mijn hostel terug liep vanaf Times Square, zag ik echt veel dakloze... het is echt ontzettend sneu :( maar dit geeft je weer een beetje vertrouwen in de mensheid :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 17:12

lifaya schreef:
Paar dagen terug was ik in NYC en toen ik snachts naar mijn hostel terug liep vanaf Times Square, zag ik echt veel dakloze... het is echt ontzettend sneu :( maar dit geeft je weer een beetje vertrouwen in de mensheid :j

Er zijn meer mensen dakloos dan dat je het kan beseffen. We mogen dan ook wel eens waarderen dat wij in een land wonen waar dit toch wel minimaal is..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:02

Nah, bij mij in de stad zijn toch wel een aanta dakloze hoor, maar wij hebben dakloze opvangen die redelijk goed werk verrichten dus ook dan valt het minder op.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:05

Prachtige filmpje inderdaad! Er zijn zoveel mensen die het moeilijk hebben zowel ver weg als dichtbij.
Idereen kan wel wat voor zijn mede mens doen hoe klein of groot ook.
Hier in Nederland zijn er ook veel te veel mensen die hulp nodig hebben en helaas groeit die groep.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:09

Er is nu al ruim $58000 opgehaald :wow:
Wel mooi om te zien dat er ondanks alle verschrikkelijke dingen die op de wereld gebeuren
er ook nog zoveel goede mensen zijn die graag iets doen voor zijn/haar medemens die het niet zo goed hebben.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:27

Dit filmpje breekt mijn hart een beetje.

Wat ik doe voor de man met de straatkrant is dat ik hem af en toe vraag wat hij nodig heeft en dat ik het haal voor hem. Bijvoorbeeld toen hij ziek was heb ik paracetamol, hoestsiroop en drop voor hem gehaald.
Ik doe dit niet vaak, maar af en toe vind ik dat ik iets terug moet doen voor de medemens. En ik kan hem wel geld voor de straatkrant geven maar van de 2 euro mogen ze maar 65 cent houden. Dan geef ik hem liever iets wat hij echt nodig heeft.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:37

Wij hebben een man in het dorp wonen die zelf dakloos wilde worden.
Best gek idee. Maar zo zullen er wel meer zinn.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:41

Stond in de krant dat dit filmpje in scène gezet is. Het zijn acteurs.Mocht het wel waar zijn dan is dit een fantastisch iets.

Medeleven en delen met je medemens, niet oordelen of op iemand neer kijken maar elkaar helpen in moeilijke tijden

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:44

Ik heb hier wel eens aan dakloze gegeven die er elke dag zaten wat eten. Vaak rijdt met kip wie lust dat nou niet ?

Alleen een vrouw wilde het hebben de rest wilde geld. Ja amahoela geen eten willen dan heb je ook geen honger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:59

Heel interessant artikel over geld geven aan daklozen/bedelaars staat hier te lezen --> https://decorrespondent.nl/1434/Moet-je ... 8-e8ebc014

klein deel ervan
Citaat:
Onderzoekers van de Wereldbank rapporteerden onlangs dat in 82 procent van de onderzochte gevallen (in Afrika, Latijns-Amerika en Azië) de alcohol- en tabaksconsumptie zelfs daalt als je armen gratis geld geeft. Sterker nog, in Liberia onderzocht Blattman wat er gebeurt als je 200 dollar geeft aan de minst verantwoordelijke armen die je maar kunt vinden: alcoholisten, drugsverslaafden en criminelen in sloppenwijken. Drie jaar later bleek dat ze hun geld hadden besteed aan voedsel, kleren, medicijnen en het opzetten van nieuwe bedrijfjes. ‘Als zelfs deze mannen hun gratis geld niet verspillen’, schreef Blattman, ‘wie zou het dan nog wel doen?’

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:11

Hier rennen ze de winkels in om bier te halen en weet k wat voor ander drank en wiet.
Daarom geef k af en toe eten Maarja als ze niet willen dan niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:46

Zolang er nog 'daklozen' en bedelaars (in Nederland) met een Mercedes of BMW worden weggebracht en opgehaald blijf ik zeer sceptisch tegen daklozen. Erg spijtig dat er een groep is die hun werk van bedelen maakt waardoor de mensen die het wel en echt nodig hebben de boot missen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:51

Je ziet dit soort filmpjes best veel de laatste tijd, en ik vind dit echt zulke stomme filmpjes. :x
Echt bedoeld om jezelf als weldoener af te schilderen ofzo en die zwerver lekker te veroordelen, diegene testen of ie wel echt goed is ofzo. Want nu die zwerver dus gaat delen met anderen is ie ineens helemaal een held en komen er hele inzamelingsacties, terwijl als ie dat niet had gedaan dan was er verder niks voor hem gedaan en dan was het vooroordeel weer bevestigd. Van die feelgood filmpjes over de rug van een ander ofzo, ik vind het gewoon niet echt getuigen van respect om een zwerver te gaan volgen nadat je hem geld hebt gegeven. Alsof je daar dan maar meteen het recht op hebt omdat je diegene geld hebt gegeven.
Ik kan het niet helemaal goed uitleggen waarom, maar ik kan hier gewoon niet zo goed tegen. := Beetje hetzelfde als een dik iemand een crosstrainer geven en dan een verborgen camera in zijn huis installeren om te kijken of ie wel echt gaat trainen, en als diegene dan wel gaat trainen dat filmpje op internet zeggen om te laten zien hoe goed dat wel niet is van diegene en dan geld inzamelen voor een liposuctie.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:11

Oh wat heb ik een tranen gelaten bij dit filmpje, diep geraakt. := :+: