huursubsidie ook minimum inkomen grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

huursubsidie ook minimum inkomen grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:45

Ik ben net weer in NL met mijn 2 kinderen vanuit Portugal. Nu moeten wij, tot dat onze quinta is verkocht, tijdelijke woonruimte vinden. Dit wordt huren, maar het valt mij vies tegen wat voor bedragen er worden gevraagd. Ik sta wel ingeschreven bij de gemeente maar daar wil ik niet op wachten. ( Op dit moment zitten wij bij pa en ma in...manlief is nog in Portugal)

Nu zie ik wel leuke vakantie huisjes voorbij komen van rond de 600,- a 650,- kale huur per maand voor langere periode en eigen post adres. waarbij je volgens de informatie die ik kan vinden wel recht hebt op huur toeslag. (wordt ook mee geadverteerd) Nu gezien mijn loon, zou ik dit niet kunnen betalen....we hebben nog overbruggingsspaarcenten dus lukt het wel en onder max wat je "mag" hebben.

Na mijn proef berekening zou ik op zo'n 300,- p/m huur uitkomen (rest dus huur toeslag) klinkt allemaal heel mooi, maar is het ook zo? gaan ze bij de belastingdienst niet alleen uit van een max inkomen voor toeslag? maar ook van een minimum? dat moet toch ook in verhouding staan of maakt dat niet uit? Kun je een hogere huur aangaan dan dat je verdient per maand?

Ik zie alleen maar leeftijdsgrenzen, eigen vermogen en te hoge inkomens en te hoge huur van boven de 699,48 die er voor kunnen zorgen dat je geen recht hebt op toeslag.... Weet iemand dit? Ik ken inmiddels de pagina's op van de belastingdienst uit mijn hoofd, maar dit kom ik niet tegen......

miccamaaike

Re: huursubsidie ook minimum inkomen grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:50

Ik weet niet of je getrouwd bent? anders telt het inkomen van je man ook mee... ik weet niet hoe het zit met als de een nog in het buitenland zit en de ander niet...

wat betreft de huurtoeslag is er vooral een bovengrens aan wat je mag verdienen. Ook mensen met een hele minimaal inkomen kunnen een woning huren. Als je een duurdere woning huurt krijg je meer huurtoeslag dus zo kom je uiteindelijk op ongeveer hetzelfde bedrag uit.

Ik vraag me wel af of je huurtoeslag kunt krijgen voor een huisje zonder woonfunctie. Die zijn niet bedoeld lijkt mij om permanent te bewonen dus vraag me af of je daar geen gedoe mee krijgt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:52

Op vakantiehuisjes krijg je geen huurtoeslag bij mijn weten. Zelfde met de huur vanaf 699.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:57

Volgens mij krijg je op vakantiehuisjes idd geen huurtoeslag.
Misschien een stomme vraag, maar heeft je man de Nederlandse nationaliteit? En zou dit nog van invloed kunnen zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:07

Cayenne schreef:
Volgens mij krijg je op vakantiehuisjes idd geen huurtoeslag.
Misschien een stomme vraag, maar heeft je man de Nederlandse nationaliteit? En zou dit nog van invloed kunnen zijn?

Jawel hoor.
Als je daar staat ingeschreven.
Citaat:
Zelfstandige woning

Je moet een zogenaamde zelfstandige woning huren om huurtoeslag te kunnen aanvragen en ontvangen. Onder zelfstandige woning wordt verstaan dat je een eigen deur hebt om het huis te betreden, een eigen keuken en een eigen toilet. Ook moet je een eigen woonkamer en slaapkamer hebben. Een woonwagen is ook een zelfstandige woonruimte, maar een woonboot valt niet onder het begrip zelfstandige woning. Woon je permanent in een vakantiewoning, dan kan je voor deze recreatiewoning ook huurtoeslag krijgen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:09

Het lijkt mij ook niet dat je voor huurtoeslag in aanmerking kunt komen zolang je nog een huis op naam hebt staan, al is dat in Portugal. Je inkomen is idd van belang voor de hoogte van de toeslag, hoe lager je inkomen, hoe meer toeslag, tot aan een maximum. Begrijp niet zo goed je vraag of je ook een hogere huur aan kunt gaan dan je inkomen. Bijslag ligt hoger dan het bedrag aan huur waarbij je nog in aanmerking komt voor huurtoeslag. Idd Miccamaaike, het inkomen van je partner moet je ook meerekenen.

Denk ook niet dat een vakantiehuisje in aanmerking komt. Een woning moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, ook niet iedere particulier verhuurde woning komt volgens mij voor toeslag in aanmerking.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:20

Als ik de post van Brainless lees kun je dus blijkbaar voor een vakantiehuisje wel huurtoeslag krijgen, mits het toegestaan is daar permanent te verblijven. Als je dan maar onder de maximale grens blijft (en dat blijf je met 600 euro) dan zit je wat dat betreft eerst wel goed.

Blijft wel de vraag of het wel kan ivm bezit in het buitenland en je partner.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:30

je zit toch ook nog met de regel dat het niet particulier mag zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:33

wilmatj schreef:
je zit toch ook nog met de regel dat het niet particulier mag zijn?

Nee hoor.
Ook als je particulier huurt kun je huurtoeslag krijgen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:34

Ook particulier kan het, als je maar onder een bepaalde huurgrens blijft en een zelfstandige woning bewoond.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:40

Sommige vakantiehuisjes kunnen wel met huurtoeslag verhuurd worden, de meesten niet. Maar op een park bij ons in de buurt kan dat.

Mijn vriend woont nog in het buitenland, is Nederlander maar we hebben geen geregistreerd partnerschap en ook niet getrouwd.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:47

De belastingdienst kijkt uiteindelijk ook naar je totaal gezamenlijke jaarinkomen. Dus mocht je aan het eind van het jaar qua inkomen toch over de grens zitten dan moet je je toeslag voor het hele jaar terug betalen. Dit is ons helaas overkomen. Misschien ook iets om in je achterhoofd te houden want dat wisten wij niet en hadden wij toentertijd niet voorzien. Wij hadden overigens wel een geregistreerd partnerschap, aangegaan in de helft van dat jaar. Financieel hadden we dat toen beter niet kunnen doen want we moesten ineens heel veel toeslagen terug betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:52

Is je vriend ook de vader van de kinderen? Als je samen gaat wonen, is hij je toeslagpartner en telt zijn inkomsten en vermogen mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:57

Huurtoeslag wordt aangevraagd op basis van je loon, gezien jouw loon en het feit dat je dus geen toeslagpartner hebt (die woont hier niet en jullie zijn niet getrouwd/samen geregistreerd).

Een minimum loon voor huurtoeslag is er niet. Je zult dus als je erg weinig verdient het maximale aan toeslag krijgen, hoe meer je verdient (of als je samen gaat wonen, dan telt het gezamelijke inkomen) hoe minder je krijgt.

Let wel op met huren van een loon dat niet toereikend is: vaak wordt er bij verhuur een verklaring gevraagd waarbij je moet kunnen aantonen dat je bv 3x de gevraagde huur verdient. Bij organisaties die particulier verhuren komt dit zeer regelmatig voor.
In dat geval kan jij niet huren.

Of het verstandig is zul je zelf in moeten schatten maar ik zou niet durven te beginnen aan het huren van een woning waarvoor mijn loon niet eens afdoende is. De overige kosten moet je ook nog ophoesten natuurlijk.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:06

Staat jullie huis daar ook op jouw naam? Ik weet namelijk niet hoe t bezit van een eigen huis hierin meegenomen wordt.
Scheelt dat jullie niet getrouwd zijn. Zo lang je vriend niet bij jou ingeschreven staat zou het dan op zich moeten lukken lijkt mij.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 17:11

Bedankt voor de reacties! 't is een heel gepuzzel en afwegen... maar om nu nog weken/ maanden bij pa en ma in te wonen,dat zijn wel wat spaar centen waard :-)

Ik ga eens informeren naar de voorwaarden van de desbetreffende woning.... bij de een vragen ze wel om loonstroken, de ander weer een borg van x periode... etc etc

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:13

Je krijg ook vaak niet meer als 260 euro huurtoeslag. Ik krijg 258 :) Mijn huur is kaal 537 euro en ik zit ruim onder de 1000 per maand aan salaris.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:16

Er is geen minimum inkomen grens, de belastingdienst heeft niets te maken met waar je gaat wonen.
Alleen de vraag is of je zo een huurcontract krijgt. Mijn ervaring is dat particuliere verhuurders toch willen dat je 3-5x de huurprijs verdient.
Hij sociale woningbouw maakt dat dan weer niet uit, maar daar zijn lange wachtlijsten voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:18

lifaya schreef:
Je krijg ook vaak niet meer als 260 euro huurtoeslag. Ik krijg 258 :) Mijn huur is kaal 537 euro en ik zit ruim onder de 1000 per maand aan salaris.

Het maximale is 335. (bij een huur van 699).

Ze kijken naar wat je huur zou mogen zijn met je inkomen.
Hoe duurder het huis, hoe hoger de toeslag.