borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kedevr

borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:59

Hallo,
Ik heb 3 kinderen. Ik heb de 2 oudsten bijna 2 jaar borstvoeding gegeven. De jongste is nu 8 maand en wil ik ook zo lang voedden.
Soms ook op openbare plekken. Persoonlijk vind ik als zo'n kleintje honger heeft moet hij eten. Maar ik bedek alles wel heel goed. Je ziet zeg maar niks maar je kunt natuurlijk wel raden wat de baby doet :-) Nadat ze een jaar waren geweest ongeveer voedde ik niet meer op openbare plekken maar kon ik het qua tijd goed sturen. Nu zit ik op facebook bij een aantal borstvoeding groepen en ik lees vrij veel berichten dat veel mensen borstvoeding niet zo normaal vinden als dat ik dat vind. Ik vroeg mij af: hoe denken jullie over borstvoeding? Vinden jullie dat kunnen op openbare plekken?
ben benieuwd :-)

Mars

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:03

Normaal is het natuurlijk wel, maar eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten om er mee geconfronteerd te worden in bijvoorbeeld een restaurant of als ik op een terras zit. Ik vind het niet mooi of prettig om tegenaan te kijken als ik van mijn eten of wijntje geniet.

Nu heb ik zelf niets met kinderen of baby's dus wellicht daarom, maar ik zou mij niet kunnen voorstellen dat ik dit zelf zou durven in het openbaar. Lijkt mij bijzonder onprettig.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:13

Ik vind het prima dat jij je kind borstvoeding wil geven, maar op zich hoef ik er niet tegenaan te kijken als ik ergens ben. Al helemaal niet als ik ergens zit te eten o.i.d.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:17

Ook niet als er verder niks te zien is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:20

Je hebt heel mooie doeken waardoor je idd niks ziet, dan heb ik er helemaal geen problemen mee. Zou er zelf als het even kan wel voor kiezen om aan een tafeltje in een hoekje ofzo te gaan zitten, maar da's vooral omdat ik mezelf zo bekeken zou voelen.
Goed dat je zo lang borstvoeding geeft trouwens :)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 16-12-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:21

Borstvoeding in openbaarheid moet kunnen, als het discreet gebeurt. Als er niets te zien is, wat is het probleem dan?
Dan mogen moeders die flesvoeding geven ook geen fles meer geven in het openbaar want er is even veel of niets te zien dan als je discreet borstvoeding geeft. Met hulp van een tetradoek, ben ik zeker dat niemand een bloot stukje borst gaat zien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:22

Ik vind het niet erg als iemand een baby aan het voeden is op een openbare plek. Ik vind het juist fijn om te zien dat zo'n moeder gewoon lekker op pad gaat met haar kleintje ipv maar thuis blijft zitten omdat de kleine tussendoor moet eten.

Maar een kind tussen de 4 maanden en de 2 jaar. Nee, daar hoef ik niet naar te kijken. Die kinderen zijn ook al veel beweeglijker dus grote kans dat er wat te zien is. Daarbij hoeven ze het niet per se te hebben dus is het echt jouw keuze. Dan zou ik het lekker op plekken geven waar het niet te zien is.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:23

Als er niks te zien valt dan is er geen probleem toch? Dan kan in principe niemand zeuren. Dus lekker bedekken en gewoon je kind voedden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:24

Hier heeft een tijdje terug een topic over gelopen:

[NM] Borstvoeding, het taboe.

Ik heb ook overal gevoed, dat ging altijd prima daar is altijd wel een rustig hoekje voor te vinden. Plekje vinden om te kolven is vaak veel lastiger.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:26

idd op een terras of in een restaurant vind ik het een beetje ongemakkelijk. zoek dan even een rustig plekje, lijkt me voor het kindje ook prettiger. en een doekje ofzo er over heen is wel zo prettig.
maar ik vind het idioot als moeders tegenwoordig soms op de wc moeten gaan zitten, dat is ook onzin.

het is natuurlijk gewoon de natuur en eigenlijk heel normaal. tegenwoordig staan mensen daar steeds verder vanaf dus zal je ook meer van dit soort reacties (gaan) zien. Of is borstvoeding tegenwoordig weer hip?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:28

Destination schreef:
Al helemaal niet als ik ergens zit te eten o.i.d.

Want jij mag wel eten en een baby niet? Reageer je ook zo als je in een restaurant naar buiten zit te kijken en een kalfje of veulen onder zijn moeder ziet hangen? Ik stoor me meer aan de eetgewoonten van de gemiddelde volwassen mens dan aan zo'n kleintje die gewoon doet wat de natuur ingegeven heeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:31

Ik voed overal, zoek wel een rustig hoekje maar werk niet met doeken, dat valt echt veel meer op als gewoon aanleggen.
Je kan prima discreet voeden zonder doek, daarbij trekt Lotte de doek gewoon weg. Mijn doel is 2 jaar voeden, maar ik denk dat ik na een jaar het voeden in het openbaar zo veel mogelijk probeer te beperken.
Zoals ik voed zie je echt niets, als men daar al een probleem mee heeft kijken ze maar de andere kant op.

Op de wc voeden zal ik pertinent weigeren, ik vraag anderen ook niet hun bord leeg te eten op het toilet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:32

Ik moet altijd wel lachen om de gepikeerde reacties van de mama-brigade als iemand aangeeft borstvoeding geen fijn gezicht te vinden. Ja het zal de natuur zijn en een baby moet ook eten, wil dat zeggen dat iedereen dat dan maar mooi en prachtig moet vinden?
Poepen is ook natuurlijk en moet ook gebeuren, maar dat hoef ik toch echt niet te zien hoor van een ander :n

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:33

Anoeska27 schreef:
Destination schreef:

Want jij mag wel eten en een baby niet? Reageer je ook zo als je in een restaurant naar buiten zit te kijken en een kalfje of veulen onder zijn moeder ziet hangen? Ik stoor me meer aan de eetgewoonten van de gemiddelde volwassen mens dan aan zo'n kleintje die gewoon doet wat de natuur ingegeven heeft.

Het gaat er volgens mij de meeste mensen erom dat ze het voedden ansich niet zo erg vinden maar dat ze liever niet de borsten van de vrouw zien. Meestal zijn de tepels van vrouwen die voedden ook vaak niet de meest visueel aantrekkelijke tepels.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:34

Ik vind het ook vreemd dat sommige mensen er niet tegen kunnen.
Het is iets heel natuurlijks en als het discreet gebeurd, zie je niks. Ik kan me wel voorstellen dat mensen geen behoefte hebben om de borsten te zien.

Zelf heb ik er in ieder geval totaal geen problemen mee, maar ben wel wat gewend vanuit mijn werk haha :+ :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:37

Ik voed mijn kinderen als ze daar behoefte aan hebben. Ook gewoon in het openbaar. Ik let op mijn kleding zodat ik er niet te bloot bij zit, maar ik werk niet met doeken ofzo. Een kind dat huilt van de honger zorgt voor meer overlast dan een baby aan de borst. Ik doe mijn best het zo discreet mogelijk te doen, mensen die er dan nog steeds moeite mee hebben kijken maar de andere kant op.
Ik geef al bijna vier jaar bv en heb op zeer veel verschillende openbare plekken gevoed en nog nooit commentaar gehad alleen maar positieve opmerkingen of gesprekken.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:38

Anoeska27 schreef:
Destination schreef:

Iedereen heeft toch recht op zijn/haar eigen mening?
Ik heb zelf 2 kinderen en ook bv gegeven. Maar moet zeggen dat ik het voeden ook niet hoef te zien. Als het netjes met een doek gebeurt, geen probleem.
Weet niet wat het is, maar heb het idee dat ik niet weet waar ik kijken moet als ik het zie.
Kijk ik, dan heb ik het gevoel alsof ik gluur, Kijk ik niet, voel ik me ook stom, want het is iets natuurlijks. :o

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:39

Kana schreef:
Anoeska27 schreef:

Het gaat er volgens mij de meeste mensen erom dat ze het voedden ansich niet zo erg vinden maar dat ze liever niet de borsten van de vrouw zien. Meestal zijn de tepels van vrouwen die voedden ook vaak niet de meest visueel aantrekkelijke tepels.

Ik zie mensen ook liever niet smakken of met open mond eten. En dan kijk ik dus de andere kant op. Nu ken ik behoorlijk wat mensen die in het openbaar voeden en ik heb nog maar zelden een tepel kunnen ontdekken tijdens het voeden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:40

Het gaat er volgens mij de meeste mensen erom dat ze het voedden ansich niet zo erg vinden maar dat ze liever niet de borsten van de vrouw zien. Meestal zijn de tepels van vrouwen die voedden ook vaak niet de meest visueel aantrekkelijke tepels.[/quote]

Die borst en tepel zie je alleen heel even tijdens het aanhappen. Zodra de baby aangehapt is zie je geen tepel en ook echt bijna niks van de borst. Er zijn vrouwen die met een decolleté rondlopen waarin je meer borst ziet dan tijdens het voeden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:45

Mars schreef:
Ik moet altijd wel lachen om de gepikeerde reacties van de mama-brigade als iemand aangeeft borstvoeding geen fijn gezicht te vinden. Ja het zal de natuur zijn en een baby moet ook eten, wil dat zeggen dat iedereen dat dan maar mooi en prachtig moet vinden?
Poepen is ook natuurlijk en moet ook gebeuren, maar dat hoef ik toch echt niet te zien hoor van een ander :n

:)) Dit inderdaad.

Daarbij het blijft een pro en anti discussie. Iedereen zijn eigen ding. Maar belast anderen dan niet met hetgene wat jij wil. Als de één tot weetikveelhoelang wil blijven voeden prima, maar doe het dan niet in mijn gezicht.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:45

Sure_lee schreef:
Maar een kind tussen de 4 maanden en de 2 jaar. Nee, daar hoef ik niet naar te kijken. Die kinderen zijn ook al veel beweeglijker dus grote kans dat er wat te zien is. Daarbij hoeven ze het niet per se te hebben dus is het echt jouw keuze. Dan zou ik het lekker op plekken geven waar het niet te zien is.

:? In het eerste levensjaar is melk de hoofdvoeding van een kind, dus waar baseer je de gedachte op dat een baby van 4 maanden het niet perse hoeft te hebben en dat het een keuze is?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:47

Esplendido schreef:

Die borst en tepel zie je alleen heel even tijdens het aanhappen. Zodra de baby aangehapt is zie je geen tepel en ook echt bijna niks van de borst. Er zijn vrouwen die met een decolleté rondlopen waarin je meer borst ziet dan tijdens het voeden.[/quote]
Tsja, en zo kom je dus op een oneindige discussie.

Ieder mens heeft een eigen mening over wat wel of niet oké is om te zien van een ander als je geniet van je broodje. :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:50

Ik heb ook bijna 2 jaar BV gegeven en ook in het openbaar ;)

Het is maar net hoe je ermee omgaat hoor!

Persoonlijk zorgde ik ervoor dat ik zo zat dat niemand wat zag en droeg een lange sjaal zodat niemand last van mij had. In het openbaar je borst showen vind ik persoonlijk not done, maar voor heel even om aan te leggen moet toch kunnen.

Gewoon voeden hoor!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:52

En ieder mens heeft ook het recht om haar kind te voeden, wil je dit niet zien dan moet je maar ergens anders gaan zitten.
Ik zie ook soms dingen op een terras die ik misschien niet wil zien, dan is het aan mij om mij te verplaatsen of niet.

Ik ben verre iemand die enkel zich blindstaart op borstvoeding, ik ben nu zwanger en ga proberen borstvoeding te geven, maar lukt het niet, ga ik niet moeilijk doen over flesvoeding. Maar ik ga me niet opsluiten of in een wc gaan zitten om mijn kind te kunnen voeden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-12-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:52

Anoeska27 schreef:
Destination schreef:

De baby heeft niet betaald voor een consumptie op het terras, jij wel. :D

En niet mogen, niet mogen. Als je weet dat veel mensen het onsmakelijk vinden en ze daardoor niet kunnen genieten van hun eten is het wel zo netjes om er rekening mee te houden.

Voor sommige mensen is in hun neus peuteren en dat opeten ook natuurlijk gedrag en dat mogen ze ook helemaal zelf weten, maar om dat nou te doen terwijl je pal in het zicht zit van mensen die proberen van hun eten te genieten.. :+