Fairfok, projectplan voor een gezonde hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Fairfok, projectplan voor een gezonde hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 02:09

Al enige tijd is er een discussie gaande rondom de gezondheid en het welzijn van rashonden.
Links en rechts is flinke kritiek geuit en nu heeft de Raad van Beheer in samenwerking met verschillende instantie's besloten een programma op te zetten met nieuwe wetgeving en richtlijnen om de fokkerij van gezonde honden te bevorderen.

Wat vinden we hier nu van? Is dit het begin van een gezonde rashond of zal dit ertoe leiden dat de rassen die we nu kennen drastisch zullen veranderen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Nieuwsberichten:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... -rashonden
http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... nden.dhtml

Radar 24-11 2014:
http://www.radartv.nl/uitzending/vorige-uitzending/

Op 27 november was het plan klaar:
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... &tx_ttnews[tt_news]=1920

Je kunt het plan hier lezen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2063,d.ZWU

Een oud topic:
Nessah @ [NM] Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:42

Ik vind het heel goed dat er aandacht aan besteed wordt en er moeten zeker dingen anders :j of dit genoeg is en of het daadwerkelijk veranderingen met zich mee gaat brengen weet ik niet, maar de tijd zal het leren :+ bij bepaalde rassen zijn grote veranderingen wel nodig...

Wat ik wel jammer vind is dat er nog zo veel gefokt wordt juist buiten de regels van de Raad van Beheer om, en daar zal het dus gewoon nog steeds mis blijven gaan. Deze fokkers (die dus ook een specifiek ras fokken, maar volledig 'onofficieel') mogen van mij strenger gecontroleerd worden o.i.d. en waar nodig harder aangepakt.

En wat mij overigens enorm irriteert is dat sommige mensen tegenwoordig beweren dat de rashond minder gezond is dan de bastaard, terwijl dat per definitie helemaal niet zo is. Er zijn inderdaad veel rashonden ongezonder, maar er zijn ook gewoon heel veel gezonde rashonden. In deze discussie worden alle rashonden en alle fokkers te vaak over één kam geschoren.

Ben trouwens ook wel benieuwd of er ook dit soort problemen in paardenrassen zijn. Hier ben ik minder bekend in :+ zijn er bepaalde rassen waar bepaalde problemen ook vaak voorkomen door het verkeerd fokken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:46

Zo even vlug door het plan heen lezend zie ik eindelijk een stuk gezond verstand en verantwoordelijheid. Echter hoeveel er van in de praktijk overeind blijft?
Open stellen stamboeken en outcross zijn imho noodzakelijk, maar of de fokkers/rasverenigingen er ook zo over denken?

Stoppen van vrijstelling rabiësvaccinatie onder de 3 maanden kan inderdaad een hoop oostblok puppyfok stoppen, maar in hoeverre krijgen we dan alsnog een heel stel niet geïmprinte pups deze kant op?

De tijd zal het leren wat er van terecht komt, op papier ziet het er mooi uit.

Thesserd

Re: Fairfok, projectplan voor een gezonde hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:48

Maar de Raad van Beheer heeft toch vrijwel niks te maken met de import van Oostblok puppy's? Of heb ik dat mis? Dat is ook waar ik het mis zie gaan iig. Heel top dat de fokkers die 'officieel' fokken dat nog beter en eerlijker moeten gaan doen, maar hoe zit het met de rest, die buiten alle regels om fokken :+ die hebben geen boodschap aan dit plan.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:00

Heel prima natuurlijk maar ik moet een beetje lachen om de samentrekking 'fairfok' denk dan meteen aan 'I fok horses'...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:07

Ik denk dat ze eerst eens moeten gaan kijken naar de rashonden waar nu zo makkelijk een stamboom bij te krijgen zonder ook maar enige eisen. Als ik zie wat er in de fok ingezet word alleen maar voor de pups zonder enig plan en het gemak hoe daar een stamboom voor verkregen word...... Vind dat echt te gek.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:12

Interessant, heb het plan eens snel doorgelezen,, weinig wereldschokkends uiteraard, het probleem is allang bekend, en de oplossing ook.
Ik heb echter geen enkel vertrouwen in de raad van beheer dit voor elkaar te krijgen.
Zoals ze zelf toegeven, ze hebben dit probleem geschapen, decennia lang in stand gehouden met hun fokmethoden, en nu onder zware druk uit de samenleving hebben ze een plan opgesteld om met hun superieure kennis van diezelfde fokmethoden de zaak te redden....
"Kynologen" noemt zich dat :roll: .

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:40

Kuggur schreef:
Interessant, heb het plan eens snel doorgelezen,, weinig wereldschokkends uiteraard, het probleem is allang bekend, en de oplossing ook.
Ik heb echter geen enkel vertrouwen in de raad van beheer dit voor elkaar te krijgen.
Zoals ze zelf toegeven, ze hebben dit probleem geschapen, decennia lang in stand gehouden met hun fokmethoden, en nu onder zware druk uit de samenleving hebben ze een plan opgesteld om met hun superieure kennis van diezelfde fokmethoden de zaak te redden....
"Kynologen" noemt zich dat :roll: .

Hmm ik vraag me af in hoeverre de Raad van Beheer iets te maken heeft met dit probleem. Ik heb namelijk het idee dat de Raad van Beheer zich eigenlijk nergens mee bemoeit. In mijn ervaring is de raad van beheer alleen maar regel- en papierwerk :') en dan nog op een ouderwetse manier ook, en alles is onnodig duur. De raad van beheer heeft verder niks te maken met wat voor type hond wij fokken en hoe die er uit ziet bijv. Ik denk dat die verantwoordelijkheid meer bij de rasvereniging, keurmeesters en uiteraard fokkers zelf ligt.

Maar nogmaals, er worden ook te veel 'rashonden' buiten bepaalde regels om en krijgen dan inderdaad te makkelijk een stamboom. Maar het probleem is er ook binnen rashonden die geen stamboom hebben. Had de Raad van Beheer niet gezegd dat het onderzoek van Dier & Recht maar voor 15% was gebaseerd op rashonden zonder stamboom?

Nouja dat is sowieso vragen om problemen naar mijn mening.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:09