Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:40

Maargoed..... gaat het om de geschiedenis, of om gedrag?
Waar ik me zo aan stoor, is de (doods!)bedreigingen die worden geuit door, jaja, niet alleen buurtbewoners, maar ook door hun "spreekorgaan", de bewonerscommissie. Dàt is waar ik me gruwelijk aan stoor. De geschiedenis -waarvan ik enkel globaal wat weet- is een gegeven, maar daar heeft die persoon die deze woning is toegewezen geen debet aan....

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:41

Ja nederland zorgde natuurlijk het best voor zichzelf, maar goed er was genoeg voedsel dankzij de slimme nl landbouwmethodes, maar tijden veranderen en niemsnd wil toch onder brheer van een ander land staan? Das toch logisch. Na de oorlog was het geplundert daar en mensen werden door de japanse bezetters in kampen gezet en geexecuteerd en weet ik wat. Die mensen zullen niet hebben zitten wachten om opnieuw gekoloniseerd te worden.

Karl66

Berichten: 29769
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:05

Misschien moet je eerst eens dit boek lezen voor je met een nogal ongefundeerde mening over de Molukkers komt.

Vergis je niet over hoeveel Molukkers maar al te graag terug zouden willen keren, als er maar een eigen staat was. En ook al is dat allang een onrealistische wensdroom geworden, dat verklaart wel waarom een deel van de Molukkers in de eigen wijk, de eigen groep blijft en zo apart blijft staan van Nederland.

Cioccolato

Berichten: 6666
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:10

Asociaal. Jammer dat NL zo verpest is en nog altijd wordt. :n

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 07:35

Nogmaals; de Molukken bestaan gewoon nog. Een eilandengroep waar bijna alleen maar Molukkers wonen, met dezelfde cultuur als deze mensen die de woningbouw bedreigen. Of die Molukken nu wel of niet bij indonesië horen en die Molukkers nu wel of niet Nederlands zijn.. ze zitten daar omringd door mensen met dezelfde cultuur, dus waarom zouden jullie het zo erg vinden als zo'n groepje hun koffers zou pakken en vertrekken?

Elin_

Berichten: 9660
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 07:40

Tallie1979 schreef:
Het is al fout gegaan in de jaren 50 gok ik zo. Toen zijn er van dit soort speciale wijken in het leven geroepen.

De Molukkers waren de eerste gastarbeiders in Nederland en het zijn hele principiële, hardwerkende mensen.

En ik denk dat deze Molukkers in dit geval op hun strepen gaan staan.

Het is de schuld van onze regering, niet van de Molukkers die nu tegengas geven. Het zou ze alleen sieren niet te gaan dreigen.

Hohoe Molukkers waren geen gast arbeiders!!
Zij dienden in Nederlands indie onder het rood wit blauw, voor Nl gevochten en gediend daarna met valse beloftes naar Nederland gehaald, ontslagen en geborgen in voormalige jodenkampen

Elin_

Berichten: 9660
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 07:48

8nnemiek schreef:
Er wonen nog steeds heel veel molukkers op de molukken voor zover ik weet hoor.. Het is dan wel geen eigen staat, valt onder indonesie, maar ze zitten daar gewoon tussen andere molukkers, ik zou niet weten waarom ze daar niet welkom zouden zijn..

Sterk vereenvoudigd :
De Molukkers die er wonen worden onderdrukt,ernstige schending van mensen rechten wanneer je daar hardop RMS (benaming voor wat wij ons maluku noemen)
Enkele demonstranten die de molukse vlag gehezen hebben aantal jaren terug in het openbaar zijn er minimaal 3 al dood gemarteld.. Rest zit levenslang

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 07:58

Blue_Eyes schreef:
-O- ik vind het echt schokkend.
Met name hoeveel mensen maar wat roepen zonder gehinderd te worden door enige kennis van de (toch best recente) geschiedenis.



Zoooo dat is precies wat ik dacht (en ik ben nog maar op page 2). Je zou denken dat de verhelderende posts over een stukje van onze geschiedenis zouden bijdragen aan een wat getemperde mening. Dat blijkt helaas niet het geval.

Ik schaam me voor zoveel domheid en ongefundeerde, ondoordachte uitspraken!

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:51

8nnemiek schreef:
Nogmaals; de Molukken bestaan gewoon nog. Een eilandengroep waar bijna alleen maar Molukkers wonen, met dezelfde cultuur als deze mensen die de woningbouw bedreigen. Of die Molukken nu wel of niet bij indonesië horen en die Molukkers nu wel of niet Nederlands zijn.. ze zitten daar omringd door mensen met dezelfde cultuur, dus waarom zouden jullie het zo erg vinden als zo'n groepje hun koffers zou pakken en vertrekken?


Ik vind jou reactie nu meer racistisch worden... Ikzelf ben ook Moluks/Nederlands, vader is Nederlands, moeder moluks, mijn oma is met DIE vloot mee naar Nederland gekomen met haar vader. Moet ik dan ook zo maar mijn biezen pakken en naar mijn familie in Indonesië terug gaan? Dacht het niet, want zoals de meeste Molukkers heb ik ook gewoon een Nederlands Identiteitsbewijs.

En wat je zegt over de Molukken, de Indonesische gemeenschap en de Molukse gemeenschap hebben een bloedhekel aan elkaar, worden nog steeds mensen vermoord, je hoort er niet veel over maar het gebeurt nog steeds. Als jij nou uit Marokko zou komen, als meest duidelijke voorbeeld, en je hebt geen geloof, je gaat terug als ingeburgerde nederlander, maar wordt in je wijk niet geaccepteerd? Zou jij daar blijven of willen wonen? Dan blijf ik liever in Nederland.

pipo

Berichten: 8230
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:43

Weet je .. het banketstaaf is gewoon, als alles goed loopt hoor je niemand klagen. Als er iets gebeurd, dan is het gelijk een hele groep die op zn kl**te krijgt. Dat is met Marokkanen zo, turken, antilianen en Molukkers.. Dat noemen ze generaliseren.. helaas. Niet elke turk of marokaan jat als de rave of dealt.. niet elke pool zuipt zich een slag in de rondte en niet elke Molukker staat achter deze aktie. Net zoals niet elke blanke eerlijk is, of tolerant.. er zijn er gewoon altijd een paar die het proberen te verzieken voor de rest. En hoe meer je erover opwind hoe leuker het wordt en hoe heftiger het gaat worden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:55

Te gek voor woorden.....
Wij moeten hen wel welkom heten, en zij bedreigen mensen en vernielen dat pand gewoon even omdat het ze niet zint dat een echte nederlander er gaat wonen??
Komop... wordt tijd dat wij eens gaan demonstreren bij de asielzoekerscentra ...

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:58

Toothless schreef:
8nnemiek schreef:
Nogmaals; de Molukken bestaan gewoon nog. Een eilandengroep waar bijna alleen maar Molukkers wonen, met dezelfde cultuur als deze mensen die de woningbouw bedreigen. Of die Molukken nu wel of niet bij indonesië horen en die Molukkers nu wel of niet Nederlands zijn.. ze zitten daar omringd door mensen met dezelfde cultuur, dus waarom zouden jullie het zo erg vinden als zo'n groepje hun koffers zou pakken en vertrekken?


Ik vind jou reactie nu meer racistisch worden... Ikzelf ben ook Moluks/Nederlands, vader is Nederlands, moeder moluks, mijn oma is met DIE vloot mee naar Nederland gekomen met haar vader. Moet ik dan ook zo maar mijn biezen pakken en naar mijn familie in Indonesië terug gaan? Dacht het niet, want zoals de meeste Molukkers heb ik ook gewoon een Nederlands Identiteitsbewijs.

En wat je zegt over de Molukken, de Indonesische gemeenschap en de Molukse gemeenschap hebben een bloedhekel aan elkaar, worden nog steeds mensen vermoord, je hoort er niet veel over maar het gebeurt nog steeds. Als jij nou uit Marokko zou komen, als meest duidelijke voorbeeld, en je hebt geen geloof, je gaat terug als ingeburgerde nederlander, maar wordt in je wijk niet geaccepteerd? Zou jij daar blijven of willen wonen? Dan blijf ik liever in Nederland.

Maar ik heb het over die mensen die de woningbouw bedreigen en geen nederlanders in hun wijk willen zien, niet over alle molukkers die in nederland verblijven he ;)
Ik zeg ook nergens dat die mensen hun biezen moeten pakken, maar dat ze in mijn ogen beter vrijwillig ergens heen kunnen gaan waar geen nederlanders zitten, als ze zo'n hekel hebben aan nederlanders. Ik heb het dan dus niet over jou en de andere hard werkende en goed geintegreerde molukkers in nederland..

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:07

Las net dit bericht en ben blij dat ik dit topic tegen kom, met wat mensen die ook wat kunnen vertellen over de geschiedenis er van.

Ik woon sinds 1,5 jaar in Hoogeveen en wil er met een paar jaar ook graag weer weg :+
Maar goed, ik ben hier best wel verbaasd over. Deze wijk staat volgens mij niet bekend om gedoe, maar is juist een hele rustige wijk. Niet een hele handige beslissing van de woningcorporatie... maar goed de manier waarop er gereageerd wordt vind ik wel echt bespottelijk. Op een andere manier reageren kan ook lijkt mij. Dus daar schrik ik wel een beetje van.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:10

In Nederland mag je wonen waar je wilt en bestaat er niet zoiets als een molukse wijk.
Echt niet normaal dat die mensen menen het recht te hebben om een gezin een woning te ontzeggen.
Waar gaat het heen in Nederland?? Hopelijk doen ze er echt iets aan

Anoniem

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:20

Deze Molukse wijk bestaat al jaren. Zo staat Venesluis ook bekend. Ik weet niet beter.

Zolang mijn oma er woont (opa is helaas overleden) is het al een Molukse wijk. De oudereb die er wonen weten niet beter. En ze hebben geen eigen staat gekregen. Dus de meeste zien dit nu als hun eigen wijk. Wat toendertijd ook beloofd is.

En nogmaals ze hebben geen hekel aan Nederlanders! Alleen ze willen graag hun eigen wijk behouden met hun eigen cultuur.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:54

Wat ik nou eigenlijk niet snap, en ik wil echt geen mensen beledigen of een bom laten barsten hier is waarom iedereen moet zwijgen voor zo'n groep Molukkers, terwijl je zowat opgepakt wordt als je een duitser Nazi, mof oid noemt... Beide zijn zo'n beetje even lang geleden, bij beide zijn vreselijke dingen gebeurd, bij de 1 waren we de onderdrukker, bij de ander de onderdrukte. Wanneer het over Nazi's of WOII gaat, moeten we dat allemaal maar vergeten, want "dat is al zo lang geleden". Oorlogssituatie's. De meesten hebben dan niet zo veel te kiezen. (Mijn opa had er net zo goed trauma's en vreselijke verhalen aan overgehouden, maar heeft zelfs een poging ondernomen om op Java te blijven, door zich te verstoppen toen zijn regiment met de boot terug ging naar Indonesië, maar is uiteindelijk maanden later als verstekeling op een andere boot terug naar Nederland gegaan. :+ )

Wie legt mij uit waar het verschil in zit? Onze "onderdrukkers" mag geen kwaad woord over gesproken worden. Zij kunnen echter wel zulke acties uithalen, en niemand mag er wat van zeggen. Want hun zin gaan ze krijgen, sowieso. Alsof die mensen daar nog willen gaan wonen.

Note: Mocht iemand dit een zeer domme vraag vinden; het zij zo. Niet iedereen wordt slim geboren, en dit is niet iets waar ik mij ooit in verdiept heb, omdat ik nooit iets anders van Molukkers heb ervaren, dan dat het doodnormale mensen zijn, net als jij en ik.

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:58

Ongeacht de discussie die hier uit voort loopt; ik zou na zo'n fel protest echt niet meer in zo'n huis willen wonen. Dan zou ik mij echt niet veilig voelen. Daarbij neem ik dit altijd maar met een korrel zout, want er zal vast protest zijn ontstaan, maar het nieuws heeft er een handje van dingen groter te doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Eerst met eigen ogen zien, dan pas gaan roepen.

purny

Berichten: 27570
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:59

En dan vind men het gek dat de Nederlandse bevolking racistisch word.

Suzanne F.

Berichten: 49454
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:04

purny schreef:
En dan vind men het gek dat de Nederlandse bevolking racistisch word.


Ja dit is een leuke voor de PVV. Daar komt vandaag al een reactie van denk ik.

Ik vind het moeilijk. Ik begrijp de voorgeschiedenis maar ik vind het toch moeilijk om hier begripvol op te reageren. Als het andersom zou zijn dan staat iedereen op zijn achterste benen.

Anoniem

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:47

Wel jammer dat het nieuwsbericht niet klopt. Want er zijn degelijk Molukkers die graag in dat huisje wouden wonen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:56

Hoezo PVV??ik ben een pvv stemmer,en wil je weten hoe ik hier over denk???De voorgeschiedenis doet absoluut niet terzake,alleen voor degene die roepen dat molukkers gastarbeiders zijn....wat wel ter zake doet zijn de afspraken die in het verleden gemaakt zijn door B& W in die gemeente betreffende die wijk,het is een molukse wijk.Dan hoor je je als gemeente aan die afspraken te houden en er geen kaaskop in te planten. Doodsbedreigingen van de molukkers vind ik ook niet kunnen.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:08

love_western schreef:
Deze Molukse wijk bestaat al jaren. Zo staat Venesluis ook bekend. Ik weet niet beter.

Zolang mijn oma er woont (opa is helaas overleden) is het al een Molukse wijk. De oudereb die er wonen weten niet beter. En ze hebben geen eigen staat gekregen. Dus de meeste zien dit nu als hun eigen wijk. Wat toendertijd ook beloofd is.

En nogmaals ze hebben geen hekel aan Nederlanders! Alleen ze willen graag hun eigen wijk behouden met hun eigen cultuur.


imo kun je niet zeggen dat het een molukse wijk is, dat er veel Molukkers wonen wel.
In Nederland zou iedereen overal moeten kunnen wonen.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:20

Hmmmm ik denk dat er geen enkel Nederlands gezin daar wil wonen....
Het is natuurlijke van de zotte dat de Molukkers zoveel praatjes hebben op Nederlands grondgebied!
Draai de rollen eens om....Nederlanders die in Marokko wonen en geen Marokaanse buren willen en hun knuppels klaar hebben.... 8)7

monica73
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:19

Deze situatie speelt niet alleen in Hoogeveen, ook in andere steden met een grote Molukse gemeenschap. In de plaats waar ik vandaan kom is het nooit echt uit de hand gelopen. Als je zoals de telegraaf direct op de man af vraagt, weet ik zeker dat je dit soort antwoorden krijgt van een aantal Molukkers. Het is oudzeer maar wat diep geworteld zit, zelfs bij de derde generatie. De regering heeft in de jaren 50 wijken speciaal gebouwd voor de molukkers, al die jaren is zo dat deze woningen voor de molukkers blijven. Als er daar een woning vrij komt wordt deze niet getoond in het reguliere aanbod van huurwoningen. Ik vind het harde taal die wordt uitgesproken door deze beste meneer en er moet nu ook onderhand iets gedaan worden aan het stilzwijgend tolereren van dit gedrag. Al begrijp ik de standpunten van de molukse gemeenschap. Het is gewoon niet zo zwart wit door de geschiedenis en de houding van de regering die dit oogluikend hebben toegelaten.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:53

De voorgeschiedenis van meer dan 50 jaar geleden is ontzettend schrijnend.
De vraag die mij rest is, wanneer hebben 'wij als land' onze schuld ingelost?
Grofweg 50 jaar terug is deze mensen een eigen wijk beloofd, maar tijden veranderen en normen en waarden ook.
Regels veranderen. Mensen veranderen. De omgeving verandert.
Hoe lang kun je je nog blijven 'verschuilen' achter het verleden?
Is 50 jaar voldoende? 100? 200?

Voor ieder misdrijf wordt een straf gegeven en uitgezeten,zelfs een moordenaar is theoretisch gezien na zijn straf weer een 'vrij man'. Hij heeft zijn straf uitgezeten en hoeft daarna geen boete meer te doen. We zijn dan heus niet vergeten dat hij iemand om het leven heeft gebracht,maar zijn straf is voorbij. (Of men dit nou eerlijk vind of niet is een andere discussie)

Ik snap dat het 50 jaar geleden een hele goede oplossing leek om deze mensen zo goed mogelijk te helpen na het door hun geleden leed door 'ons' toedoen.
Maar inmiddels is de maatschappij veranderd en gegroeid, wat zou het fijn zijn als er niet alleen selectief gekeken wordt naar 'ons nederlanders'...
'Wij' zijn niet racistisch, echter krijgen we deze rol zo bijna hapklaar in onze strotjes geduwd.
Zó creëer je dus verdeeldheid....

Mijn tenen staan krom.